T-Amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Rudy

Bericht door Rudy »

Die is deze morgend aangekomen, dus niet zo ver he :D :D

Binnen 2 weken verlof, dan begin ik eraan om vanalles af te werken, nu nog effe wat (te) drukke dagen op werk.

Groetjes
Rudy
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Wat is de spanning over D4, dit is de voedingsspannig voor de comparators.

Als er geen geen spanning over C5 staat wordt deze door Q4 of een van de vier comparators (LM339) omlaag getrokken (R15 is de pull-up weerstand). Als Q4 het signaal omlaag trekt zou HMUTE (pin 32 van de TA2022) hoog (+5V) moeten zijn. Is dat zo? Als je U3 op een voetje hebt gezet kun je deze er even uit wippen en kijken wat het relais dan doet, als het dan wel schakeld moeten we verder zoeken rond U3.
Wijx

Bericht door Wijx »

jeroen_d schreef:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord :lol: .
Wijx schreef:
Ik heb laatst een keer de LCaudio 2.3SE klasse D amp op mijn se gehoord en daar ben ik helemaal gek van. Misschien dat de andere ampkit's van 41 hz het wat beter zullen doen
Ik weet het niet, maar op zich heeft de AMP1-B die ik heb gebouwd natuurlijk veel meer reserve qua vermogen. Of het tekort aan vermogen van de AMP3 het probleem is kan ik natuurlijk niet zeggen. Je zegt verder niets over de Rotel, maar ik kan nu uit eigen ervaring zeggen dat daarmee het verschil toch best groot is en die Rotel is toch ook niet echt goedkoop en staat goed aangeschreven. Uit jouw verhaal maak ik op dat de Marantz een klasse beter is dan de Rotel, want AMP3 is volgens jou vergelijkbaar met Marantz en ik vind T-amp beter dan Rotel. Als onze luisterervaringen tenminste enigszins overeenstemmen........

Groet, Jeroen
Rotel heeft me nooit kunnen overtuigen. Echt zo'n amp die tegen het hi-end aantikt, maar toch net niet. Ik zou zelf ook niet snel meer een Rotel kopen.
JuuL

Bericht door JuuL »

Deepspace, heb je al alle verbindingen van de bovenkant van de print naar de onderkant van de print doorgemeten of ze op elk eilandje contact maken, zowel de boven als onderkant?
Want hierdoor deed mijn lcdtje het zojuist weer eens niet.

/edit
Bij mijn lcdtje zaten 2 van die dubbelzijdige printen boven mekaar, waarsch zul jij er geen last van hebben idd.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 28 jun 2005, 21:00, 2 keer totaal gewijzigd.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Nope, niet gedaan, maar dat zijn toch gewoon kokertjes die al boven en onder verbinding maken..

ik ik nu eerst de 2e amp maar ff maken.. misschien heb ik daar meer geluk mee.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Bergrans schreef:
Henkjan schreef:
Bergrans schreef:
De eerste AMP3 kit (die voor Henkjan) zit in elkaar en werkt!
Enorm Bedankt!!!! =D>
Ik moet hem nog even netjes inpakken en dan komt hij jouw kant op.
hij is binnen! nogmaals enorm bedankt. t ding is echt klein zeg.

waar heb je die connectoren vandaan? lijkt me handiger dan proberen kabel aan die pinnetjes te solderen.
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Henkjan schreef:
...
waar heb je die connectoren vandaan? lijkt me handiger dan proberen kabel aan die pinnetjes te solderen.
Dat zijn standaard 0.1" vergulde jumper headers. Te koop aan lengtes tot 36 pinnen, op lengte te breken.
Afbeelding
voodooless
Contacteer:

Ik kan je zeggen, die gaatjes zijn veel te klein en staan veel te dicht bij elkaar. Echt vreselijk. Als je daar wat op kunt zetten om kabels aan vast te klikken of schroeven: doen!
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Bergrans schreef:
Henkjan schreef:
...
Dat zijn standaard 0.1" vergulde jumper headers. Te koop aan lengtes tot 36 pinnen, op lengte te breken.
Afbeelding
OK. iemand in de regio R'dam/Z'meer/Delft die een winkel weet waar die te koop zijn?
voodooless
Contacteer:

Waarschijnlijk in iedere hobby electro zaak... Volgens mij hebben we er nog wel op het werk liggen. Maar een schroefterminal is natuurlijk ook wel handig. Je kunt natuurlijk ook wat jumpers van een oud moederbord gebruiken ;)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wijx schreef:
Ik heb laatst een keer de LCaudio 2.3SE klasse D amp op mijn se gehoord en daar ben ik helemaal gek van. Misschien dat de andere ampkit's van 41 hz het wat beter zullen doen
Hoi Wijx,

Beetje off topic wellicht, maar ik heb op die site van L C Audio gekeken en dat ziet er allemaal heel interessant uit! Ook die single ended klasse A actieve hoogdoorlaatfilters (kan ik zo nabouwen voor mijn monitors) en upgrades voor CD en DVD spelers.

Hoe verhouden de L C Audio 2.3 SE en de Aleph 5 zich? Die LC Audio 2.3 SE is zeer aantrekkelijk geprijst en heeft belachelijk hoog rendement! Ik deins er niet voor terug om die ook te proberen, want de T-amp kan ook nog altijd een heel mooi versterkertje voor op zolder worden hoewel hij nu dus voorlopig een heel tevreden luisteraar kent die hem op zijn monitors heeft gezet.

Groet, Jeroen
Wijx

Bericht door Wijx »

deepspace schreef:
Waarschijnlijk in iedere hobby electro zaak... Volgens mij hebben we er nog wel op het werk liggen. Maar een schroefterminal is natuurlijk ook wel handig. Je kunt natuurlijk ook wat jumpers van een oud moederbord gebruiken ;)
In Rotterdam zit DIL die heeft heel veel dus dit vast ook. Zit vlak bij het ziekenhuis.
J Ligthartstr 59-61
3083AL Rotterdam
Tel: 010-4854213
Fax: 010-4841150
E-mail: info@dil.nl
Website: www.dil.nl

De LCAUDIO klinkt nog helderder als de Aleph met nog veel meer details over het gehele gebied. Nooit een tekort aan vermogen dus alles ook keurig weergeven. Pas wel op dat het niet te klinisch wordt met de rest van de set. Op HTforum staat er veel info over en worden regelmatig onderdelen aangeboden. Het belangrijkste schijnt de enorm trafo te zijn.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bedankt voor de tips!
Wijx

Bericht door Wijx »

ik vergat nog het grootste voordeel te vertellen, het stroomverbruik is minimaal ivm mijn Aleph en ook erg klein. Let wel dat je de laatste versie koopt en niet de 2.2
voodooless
Contacteer:

Wijx schreef:
ik vergat nog het grootste voordeel te vertellen, het stroomverbruik is minimaal ivm mijn Aleph en ook erg klein. Let wel dat je de laatste versie koopt en niet de 2.2
Heb je wat aan als je een 1000 VA trafo moet kopen :P

Zo, printje 2 is bijna klaar ;) Hopen dat het morgen wel speelt. Dit keer beter gesoldeert en IC voetjes gebruikt.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wijx schreef:
Als ik die forums er zo allemaal op nalees dan geven toch behoorlijk wat mensen de voorkeur aan UcD van Hypex en wordt de Zap alleen aanbevolen voor het laag. Het ruisniveau van ZAP en Tripath schijnt ook een stuk hoger te liggen dan UCD die erg stil is (klopt de T-amp ruist meer dan mijn Rotel. Maar is op zich voldoende laag voor mij geen probleem). En dan zijn die Hypex modules nog goedkoper ook! Heb je die toevallig ook gehoord? De UCD 180 bijvoorbeeld?

Groet, Jeroen
sphere

Bericht door sphere »

jeroen_d schreef:
Wijx schreef:
Als ik die forums er zo allemaal op nalees dan geven toch behoorlijk wat mensen de voorkeur aan UcD van Hypex en wordt de Zap alleen aanbevolen voor het laag. Het ruisniveau van ZAP en Tripath schijnt ook een stuk hoger te liggen dan UCD die erg stil is (klopt de T-amp ruist meer dan mijn Rotel. Maar is op zich voldoende laag voor mij geen probleem). En dan zijn die Hypex modules nog goedkoper ook! Heb je die toevallig ook gehoord? De UCD 180 bijvoorbeeld?

Groet, Jeroen
Er is laatst een shoot-out gedaan tussen LCAudio monoblocks (zeer mooi uitgevoerd) en de amp van Hypex zelf. De meeste luisteraars vonden de LCAudio mooier, maar die was een stuk luxer uitgevoerd dan die van Hypex, vooral qua voeding.

Van de Hypexen moet je twee dingen weten: de AD upgrade is de moeite waard als je hem voor iets anders wil gebruiken dan een subamp. En de prijzen op de Hypex site zijn ex. BTW ;)
Rudy

Bericht door Rudy »

Jeroen,

Ruisd ie ook zo hard als je de twee ingangen gewoon kortsluit ?
Wel op de connectoren van je amp doen als je vriendelijk wil zijn.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Jeroen zijn sterpunt zit niet bij de elcos maar op zijn print, kan miss ook helpen als je die bij je elcos stopt? Ligt eraan hoe die print is opgebouwt.

Maar je kunt ook wel eens proberen om je sterpunt bij je ingang te nemen, volgensmij is dat het beste hier, nietwaar?

Enne Rudy, veel van je geleerd daarover, nog bedankt! :lol:
Wijx

Bericht door Wijx »

voor de laatste keer offtopic anders is het topic echt verkloot :D

Ik heb bij mijn Aleph helemaal geen ruis dus al het ruis dat een klasse D maakt is al meer. Maar het is me niet speciaal opgevallen. Denk dat het ook vooral met de bouwkwaliteit te maken heeft. Als je een mooie stille trafo hebt scheelt het al een hoop
Rudy

Bericht door Rudy »

De "ruis" die van de module zelf komt is >100 dB bij FULL power, dus bij nullast zelfs nog minder ( onhoorbaar dus ).

De ruis komt van de ozo "goede" verbinding tussen preamp en amp, niet van de amp zelf.
Als je de ingangen zou kortsluiten op de pennen van de amp zelf en je zou nog ruis horen dan is er iets mis, is de ruis dan weg ( hoogst waarschijnlijk ) dan heb je nood aan een deftigere verbinding ( en ik bedoel hier ohms gezien in de mas ) van de print naar de preamp toe.
Toch leuk zoon stereo verbinding he, not :(

Eens mono luisteren doet sommige mensen hun ogen opengaan kwa ruis en detail, maar leg dat maar eens aan een "technisch" ondermijnde mens uit. ( want een kabel doet toch niets !!!!!!!!! , en idd de kabel zelf niet nee :roll: )

Groetjes
Rudy
Wijx

Bericht door Wijx »

je hebt het nu over de T-amp?
Rudy

Bericht door Rudy »

Jup
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Rudy, ik vergelijk exact dezelfde situatie qua pre-amp en verbindingen met de Rotel. En als ik de pre-amp aanzet (S/N 92 dB) dan is het nog altijd zo dat het ruisniveau nog iets stijgt, de pre-amp is nog steeds de meest bepalende factor. Zoals ik al zei, geen probleem dus. Verder neem je wel erg gemakkelijk aan dat ik geen goede interlinks zou gebruiken. Al mijn verbindingen zijn lekker kort (slechts 40 cm) en gemaakt van hoogwaardige afgeschermde kabel (volledig dicht gevlochten mantel). De ruis komt gewoon van de Tripath. Bouw hem zelf en ervaar.... Ook andere mensen op andere forums hebben deze ervaring. Zelfde situatie, UCD van Hypex verwisselen door Tripath dan wel Zap en de ruis neemt behoorlijk toe terwijl de Hypex volledig stil is.

@ Juul, ik begrijp niet hoe ik het anders zou kunnen doen wat sterpunt betreft. Ik verbindt de elco's hardwired met een zo kort mogelijke verbinding. Precies in het midden van deze verbinding tap ik de massa af met een mooie dikke draad van slechts 5 cm en sluit die aan op het punt op de print zoals voorgeschreven door Tripath. De ingangs cinch stekkers zijn verder elektrisch geïsoleerd gemonteerd, de massa zit dus niet aan de behuizing maar via de kabels rechtstreeks verbonden aan de print, ook weer zoals aangegeven door tri-path. Als het beter kan, dan graag meer detail uitleg want als het beter kan hoor ik het graag.

Groet, Jeroen
Rudy

Bericht door Rudy »

Sluit de ingang kort, hoor .....
Sluit 1 ingang aan, de andere kort en luister ....
Sluit 2 ingangen aan en luister ....

En dat met volume dicht, open hoor je de ruis van je connectie van je cdspeler en de ruis van je preamp.

Is je preamp slechter geworden in deze situaties, nope, enkel je verbinding amp preamp, maar goed aan je post te zien intresseerd je dat niet.

Groetjes
Rudy
Plaats reactie