HongKongDAC en aanverwanten items

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Tsja, da;s balen. Van de andere kant, wat ontzettend gaaf dat je al zoeen goed verschil hoort tussen die twee opamps!! Ik ben best benieuwd naar het expirimenteren met de verschillende opamps!

jan
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Nou da's niet zo moeilijk om verschil te horen tussen een 5532 en een 2134 :-)

Ik denk dat de verschillende opamps maar een klein stapje zijn. Ik verwacht veel meer van de diverse variaties in condensatoren en eventueel een buizentrapje...
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Is eenmaal een goede opamp geplaatst, dan verwacht ook ik dat op andere vlakken meer winst te halen is. Een goede weergavekwaliteit valt of staat dan nog voornamelijk met de prestaties van de analoge outputstage.

@(Noordelijke) Jan: nam je na vervanging van de 5532 ook verbetering waar in de laagweergave, of voornamelijk in midden en hoog? Verder niet belangrijk voor deze DAC, maar als een 5532 geen serieuze afbreuk doet aan de laagweergave, hoef ik nog even geen extra opamps te kopen voor mijn crossover.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Naar mijn mening minimaal. De verbetering lag meer over het hele gebied. Lukasz schrijft daar trouwens iets over in zijn beschrijving over het upgraden van de condensatoren. (even uit mijn hoofd: C 19 op de DAC groter maken)
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Ik heb hier in ieder geval een LM4562 in DIP behuizing klaarliggen voor in de DAC te prikken als ik weer thuis ben :)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

en???? en????

Hoe klinkt da?

jan
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Is er nog niemand aan het elco-swappen geweest?

Nieuwe werkwoord:
Ik elco-swap
Jij elco-swapt
...

#-o
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

eerst maar eens gaan kijken naar een mooie trafo

Jan
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Leeuwarden schreef:
Lukasz schrijft trouwens nog iets anders
OP-AMP Fetishizator a'la Fikus

verder: Have I finally found the Holy Grail of CD world? Am I close ?
I AM DAMN CLOSE !
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

hoi wowly,
voor een mooi trafotje eens kijken bij amplimo-trafo's voor buizenversterkers,hebben daar mooie ringkerntjes voor voorversterkers
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Die Amplimootjes heb ik ook in gebruik...
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Wowly schreef:
en???? en????

Hoe klinkt da?

jan
Dat zeg ik je 30-31 augustus. Dan ben ik thuis, ga ik de volumeregeling in elkaar steken, en ook de DAC plaatsen. Ik heb dankzij soundexcel al een superstrakke symmetrische 15V voeding. 14,99V en -15,00V :D. Dus ik ga de originele voeding die bij de DAC hoort niet gebruiken. Ook ga ik bij Farnell lekker een 2x15Vac ringkerntje bestellen die 2x12Vac is toch wat niptjes. Hebben jullie voor de gein is gemeten of je wel 15V out krijgt ? want je hebt 12x1.41V = 16,92V - (2*0,7V) = 15,52V die dan nog eens door een voltage regulator moet :shock:. Komt dat wel goed ? Dus vandaar dat ik wel even voor een iets hogere AC spanning ga kiezen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

fluppie007 schreef:
Hebben jullie voor de gein is gemeten of je wel 15V out krijgt ? want je hebt 12x1.41V = 16,92V - (2*0,7V) = 15,52V die dan nog eens door een voltage regulator moet :shock:. Komt dat wel goed ?
De L7812 en L7912 zijn 12V regelaars.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Marp schreef:
fluppie007 schreef:
Hebben jullie voor de gein is gemeten of je wel 15V out krijgt ? want je hebt 12x1.41V = 16,92V - (2*0,7V) = 15,52V die dan nog eens door een voltage regulator moet :shock:. Komt dat wel goed ?
De L7812 en L7912 zijn 12V regelaars.
Mmm dan is 12Vac no problem. Dan werkt de opamp dus niet op 15V. Mag ik mijn DAC voeden met 15V ? Of gaat die dan rooksignalen geven ipv geluidssignalen ?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

fluppie007 schreef:
Mag ik mijn DAC voeden met 15V ? Of gaat die dan rooksignalen geven ipv geluidssignalen ?
Als je maar niet uit het oog verliest dat de CS8416 en CS4397 gevoed moeten worden met 5V. Een deel van de CS8416 vraagt zelfs om 3.3V, al heb je daar geen omkijken naar, want dat verzorgt de kleine spanningsregelaar op het DAC-board.

Misschien (ik heb niet het schema bekeken) is 12V voornamelijk nodig voor de analoge schakeling ná de DAC. Als dat zo is, dan zijn enkel die componenten bepalend voor de toegestane spanning. Met 15V zit je trouwens wel dicht tegen de maximale spanning voor de elco's (16V).
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Ik zou de spannings regelaars terug regelen naar 12V.
Dat is inderdaad voor de max ratings beter.

De Opamps zullen hier ook perfect op werken.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Soundexcel schreef:
Ik zou de spannings regelaars terug regelen naar 12V.
Dat is inderdaad voor de max ratings beter.

De Opamps zullen hier ook perfect op werken.
Gaat het LM buffertrapje dan ook nog goed werken ?
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Absoluut. De LM4562 werkt perfect op 12V. Op 15V haal je alleen het maximale uit de opamp (signaal ruis, THD) Of dit echter in de praktijk echt uit zal maken........ Even de data sheet lezen :-)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Zojuist nog even naar het printje gekeken, maar rond de opamp bevinden zich 25V condensatoren. De 16V condensatoren lijken voornamelijk in het 3.3V circuit te zitten. D.w.z. de elco's. Ik weet niet wat de SMD-exemplaren kunnen hebben.

In bijgevoegd schema wordt echter letterlijk een voedingsspanning van 12V vermeld, en kijk ik naar het kleine circuit rechtsbovenin, dan lijkt het wel of 12V via een weerstand (0 Ohm?) in verbinding staat met 5V. Mocht ik me hierop verkijken, en kan de chip aan de onderzijde overweg met een hogere spanning, dan lijkt 15V geen probleem te zijn. Ik heb echter geen idee wat een P24DR danwel CD40538CM voor chip is (microprocessor?) en op wat voor spanning deze werkt.

Zonder zekerheid over deze 2 punten zou ik me gewoon aan de ontwerpspanning houden.

--
Lukasz Fikus / Lampizator schreef:
WARNING! The attached schematics does reflect the reality - only parts and connections - but the part numbers - are DIFFERENT from PCB silkscreen.
Bijlagen
scheme_dac_lampizator.jpg
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Inderdaad wel een beetje vreemd. Zou het niet kunnen zijn dat je bijvoorbeeld de 3,3V kunt afleiden van de 5V OF van de 12V ? Dat het een soort keuze is? Wat zit er op de print eigenlijk? Zit deze verbinding daar ook op?

Groeten,
Mischa
seraph1nia
Berichten: 58
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 13:34
Locatie: Utrecht

Bericht door seraph1nia »

weidok schreef:
Leeuwarden schreef:
Lukasz schrijft trouwens nog iets anders
OP-AMP Fetishizator a'la Fikus

verder: Have I finally found the Holy Grail of CD world? Am I close ?
I AM DAMN CLOSE !
Ik heb dit alleen gezien bij I-out dacs, werkt het ook voor de CS4397?
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Als ik zo het schema mag geloven is de voeding voor de opamp niet symetrisch uitgevoerd.
Dit wil zeggen dat hij een flink lage voeding spannings krijgt.
Het zal dus zeker nut hebben om deze los aan te bieden.

Een beetje baantjes snijden zal hier wel op zijn plaats zijn.

Als de DAC (echt de IC) geen DC offset op de uitgang heeft kan je daarmee ook de input en output condensatoren weg halen rond de opamp.

Heeft iemand het complete schema van de DAC?
(bij bovenstaande valt het een en ander er van af)
ahak
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 11:13

Bericht door ahak »

Soundexcel schreef:
Als ik zo het schema mag geloven is de voeding voor de opamp niet symetrisch uitgevoerd.
Dit wil zeggen dat hij een flink lage voeding spannings krijgt.
Het zal dus zeker nut hebben om deze los aan te bieden.

Een beetje baantjes snijden zal hier wel op zijn plaats zijn.

Als de DAC (echt de IC) geen DC offset op de uitgang heeft kan je daarmee ook de input en output condensatoren weg halen rond de opamp.

Heeft iemand het complete schema van de DAC?
(bij bovenstaande valt het een en ander er van af)
5 volt gaat via een spanningsregelaar van 3,3 volt op de print naar de receiver en de dac.
De opamp wordt wel degelijk apart symetrisch gevoedt met +12 en -12 volt.
Zie ook http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/LAM ... zator.html


Arie
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

De opamp wordt wel degelijk apart symetrisch gevoedt met +12 en -12 volt.
Waar haal je deze info vandaan?
Het Schema laat duidelijk zien dat het om een enkele voeding gaat.
(al heb ik sterk het vermoeden dat dit schema niet het exacte schema van de dac is....)
ahak
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 11:13

Bericht door ahak »

Soundexcel schreef:
De opamp wordt wel degelijk apart symetrisch gevoedt met +12 en -12 volt.
Waar haal je deze info vandaan?
Het Schema laat duidelijk zien dat het om een enkele voeding gaat.
(al heb ik sterk het vermoeden dat dit schema niet het exacte schema van de dac is....)
In het schema zie je rechtsboven +12 en -12 volt, bij de opamp staat +12
Ze zijn even de -12v aansluiting bij de opamp vergeten te tekenen.

Ik meet dit ook bij de connector en bij de opamp.

Arie
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”