HongKongDAC en aanverwanten items
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Is eenmaal een goede opamp geplaatst, dan verwacht ook ik dat op andere vlakken meer winst te halen is. Een goede weergavekwaliteit valt of staat dan nog voornamelijk met de prestaties van de analoge outputstage.
@(Noordelijke) Jan: nam je na vervanging van de 5532 ook verbetering waar in de laagweergave, of voornamelijk in midden en hoog? Verder niet belangrijk voor deze DAC, maar als een 5532 geen serieuze afbreuk doet aan de laagweergave, hoef ik nog even geen extra opamps te kopen voor mijn crossover.
@(Noordelijke) Jan: nam je na vervanging van de 5532 ook verbetering waar in de laagweergave, of voornamelijk in midden en hoog? Verder niet belangrijk voor deze DAC, maar als een 5532 geen serieuze afbreuk doet aan de laagweergave, hoef ik nog even geen extra opamps te kopen voor mijn crossover.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Dat zeg ik je 30-31 augustus. Dan ben ik thuis, ga ik de volumeregeling in elkaar steken, en ook de DAC plaatsen. Ik heb dankzij soundexcel al een superstrakke symmetrische 15V voeding. 14,99V en -15,00VWowly schreef:en???? en????
Hoe klinkt da?
jan
Mmm dan is 12Vac no problem. Dan werkt de opamp dus niet op 15V. Mag ik mijn DAC voeden met 15V ? Of gaat die dan rooksignalen geven ipv geluidssignalen ?Marp schreef:De L7812 en L7912 zijn 12V regelaars.fluppie007 schreef:Hebben jullie voor de gein is gemeten of je wel 15V out krijgt ? want je hebt 12x1.41V = 16,92V - (2*0,7V) = 15,52V die dan nog eens door een voltage regulator moet. Komt dat wel goed ?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Als je maar niet uit het oog verliest dat de CS8416 en CS4397 gevoed moeten worden met 5V. Een deel van de CS8416 vraagt zelfs om 3.3V, al heb je daar geen omkijken naar, want dat verzorgt de kleine spanningsregelaar op het DAC-board.fluppie007 schreef:Mag ik mijn DAC voeden met 15V ? Of gaat die dan rooksignalen geven ipv geluidssignalen ?
Misschien (ik heb niet het schema bekeken) is 12V voornamelijk nodig voor de analoge schakeling ná de DAC. Als dat zo is, dan zijn enkel die componenten bepalend voor de toegestane spanning. Met 15V zit je trouwens wel dicht tegen de maximale spanning voor de elco's (16V).
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Zojuist nog even naar het printje gekeken, maar rond de opamp bevinden zich 25V condensatoren. De 16V condensatoren lijken voornamelijk in het 3.3V circuit te zitten. D.w.z. de elco's. Ik weet niet wat de SMD-exemplaren kunnen hebben.
In bijgevoegd schema wordt echter letterlijk een voedingsspanning van 12V vermeld, en kijk ik naar het kleine circuit rechtsbovenin, dan lijkt het wel of 12V via een weerstand (0 Ohm?) in verbinding staat met 5V. Mocht ik me hierop verkijken, en kan de chip aan de onderzijde overweg met een hogere spanning, dan lijkt 15V geen probleem te zijn. Ik heb echter geen idee wat een P24DR danwel CD40538CM voor chip is (microprocessor?) en op wat voor spanning deze werkt.
Zonder zekerheid over deze 2 punten zou ik me gewoon aan de ontwerpspanning houden.
--
In bijgevoegd schema wordt echter letterlijk een voedingsspanning van 12V vermeld, en kijk ik naar het kleine circuit rechtsbovenin, dan lijkt het wel of 12V via een weerstand (0 Ohm?) in verbinding staat met 5V. Mocht ik me hierop verkijken, en kan de chip aan de onderzijde overweg met een hogere spanning, dan lijkt 15V geen probleem te zijn. Ik heb echter geen idee wat een P24DR danwel CD40538CM voor chip is (microprocessor?) en op wat voor spanning deze werkt.
Zonder zekerheid over deze 2 punten zou ik me gewoon aan de ontwerpspanning houden.
--
Lukasz Fikus / Lampizator schreef:WARNING! The attached schematics does reflect the reality - only parts and connections - but the part numbers - are DIFFERENT from PCB silkscreen.
-
seraph1nia
- Berichten: 58
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 13:34
- Locatie: Utrecht
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Als ik zo het schema mag geloven is de voeding voor de opamp niet symetrisch uitgevoerd.
Dit wil zeggen dat hij een flink lage voeding spannings krijgt.
Het zal dus zeker nut hebben om deze los aan te bieden.
Een beetje baantjes snijden zal hier wel op zijn plaats zijn.
Als de DAC (echt de IC) geen DC offset op de uitgang heeft kan je daarmee ook de input en output condensatoren weg halen rond de opamp.
Heeft iemand het complete schema van de DAC?
(bij bovenstaande valt het een en ander er van af)
Dit wil zeggen dat hij een flink lage voeding spannings krijgt.
Het zal dus zeker nut hebben om deze los aan te bieden.
Een beetje baantjes snijden zal hier wel op zijn plaats zijn.
Als de DAC (echt de IC) geen DC offset op de uitgang heeft kan je daarmee ook de input en output condensatoren weg halen rond de opamp.
Heeft iemand het complete schema van de DAC?
(bij bovenstaande valt het een en ander er van af)
5 volt gaat via een spanningsregelaar van 3,3 volt op de print naar de receiver en de dac.Soundexcel schreef:Als ik zo het schema mag geloven is de voeding voor de opamp niet symetrisch uitgevoerd.
Dit wil zeggen dat hij een flink lage voeding spannings krijgt.
Het zal dus zeker nut hebben om deze los aan te bieden.
Een beetje baantjes snijden zal hier wel op zijn plaats zijn.
Als de DAC (echt de IC) geen DC offset op de uitgang heeft kan je daarmee ook de input en output condensatoren weg halen rond de opamp.
Heeft iemand het complete schema van de DAC?
(bij bovenstaande valt het een en ander er van af)
De opamp wordt wel degelijk apart symetrisch gevoedt met +12 en -12 volt.
Zie ook http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/LAM ... zator.html
Arie
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
In het schema zie je rechtsboven +12 en -12 volt, bij de opamp staat +12Soundexcel schreef:Waar haal je deze info vandaan?De opamp wordt wel degelijk apart symetrisch gevoedt met +12 en -12 volt.
Het Schema laat duidelijk zien dat het om een enkele voeding gaat.
(al heb ik sterk het vermoeden dat dit schema niet het exacte schema van de dac is....)
Ze zijn even de -12v aansluiting bij de opamp vergeten te tekenen.
Ik meet dit ook bij de connector en bij de opamp.
Arie
