Inschakelvertragingsperikelen.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Inschakelvertragingsperikelen.
Een rolletje desoldeerlitze aanschaffen en daarmee de pads voorzichtig schoonmaken na verwijderen van de 555. Daarna met wat IPA/Alcohol verder schoonmaken. Dan kun je prima met een pincet de nieuwe op 1 hoek vast zetten. Gebruik nooit en te nimmer een tinzuiger met SMD. Dat ruïneert de print grondig.
Goed, een gemodificeerde wasknijper houdt de 555 mooi op z'n plaats en er is ruimte om twee pootjes overhoeks vast te solderen.
Een dunne punt in de soldeerbout; hmm, die houdt het tin slecht vast, schoonmaken dus.
Iets beter, maar dan het grootste probleem; ik zie het niet, mijn ogen, ook mét leesbril, zijn te slecht, dus óf het zit niet vast, of de klodder tin is te groot en er zijn een paar pootjes doorverbonden die niet doorverbonden zouden moeten zijn...
Zonder bril zie ik het wél, maar dan zit ik zó dicht op het werkstuk, dat ik er niet aan kan solderen.
Bij de tweede print/poging gaat de 555 er voorspoedig af en lukt het schoonmaken met desoldeerlitze prima, maar lukt het solderen domweg niet, omdat ik niet kan zien wat ik doe.
Dus, tenzij iemand de 555 voor me kan vervangen (alle 6-7), blijft dit project hangen op een optisch probleem.
Groeten, Jan.
Een dunne punt in de soldeerbout; hmm, die houdt het tin slecht vast, schoonmaken dus.
Iets beter, maar dan het grootste probleem; ik zie het niet, mijn ogen, ook mét leesbril, zijn te slecht, dus óf het zit niet vast, of de klodder tin is te groot en er zijn een paar pootjes doorverbonden die niet doorverbonden zouden moeten zijn...
Zonder bril zie ik het wél, maar dan zit ik zó dicht op het werkstuk, dat ik er niet aan kan solderen.
Bij de tweede print/poging gaat de 555 er voorspoedig af en lukt het schoonmaken met desoldeerlitze prima, maar lukt het solderen domweg niet, omdat ik niet kan zien wat ik doe.
Dus, tenzij iemand de 555 voor me kan vervangen (alle 6-7), blijft dit project hangen op een optisch probleem.
Groeten, Jan.
Heb je geen werkloep? Die zul je toch wel vaker nodig hebben?
Gebruik je wel flux? Dat maakt het solderen van smd een heel stuk makkelijker. Dotje flux over de pootjes, beetje vers tin en de bout er in één keer overheen trekken. Door de flux verdeelt het tin zich netjes over alle pootjes en doorverbonden pootjes zijn verleden tijd. Zonder is eigenlijk niet te doen vind ik.
Dat met het zien is herkenbaar. Probeer eens een leesbrilletje van plus 2 a 3 over je eigen bril heen te zetten. En heel veel licht.
Dat met het zien is herkenbaar. Probeer eens een leesbrilletje van plus 2 a 3 over je eigen bril heen te zetten. En heel veel licht.
Werken met een loep doe ik (ook) niet in de modelbouw, maar daar kan ik er deels omheen werken, in dit geval niet, want ik zie het domweg niet. De onderdelen zijn te klein.
Een loep vergroot ook de soldeerpunt, dus dat schiet niet op...
Flux heb ik nog nooit gebruikt, en heb het ook niet liggen.
Veel licht is geen probleem, ik heb zo'n akelig wit LED werklicht op een stander.
Groeten, Jan.
Een loep vergroot ook de soldeerpunt, dus dat schiet niet op...
Flux heb ik nog nooit gebruikt, en heb het ook niet liggen.
Veel licht is geen probleem, ik heb zo'n akelig wit LED werklicht op een stander.
Groeten, Jan.
Ik soldeer met een gewone bout desnoods 2 of 3 pootjes tegelijk. Deze pootjes zitten dan wel aan elkaar, maar dat kan daarna weer verwijderd worden door over de pootje desoldeer litze te gebruiken. De tin die aan de onderkant van de pootjes zit, dus op de printpadjes onder de poot, blijft dan gewoon zitten. Dus niet te lang desolderen, zodat alleen de "zwevende" tin tussen de pootjes weggezogen wordt.
Als je een oud printje hebt, waar SMD IC's op zitten, soldeer dan eens een paar pootjes aan elkaar, en probeer daarna de tin er weer tussenuit te krijgen. Al doende leert men.
Piet
Als je een oud printje hebt, waar SMD IC's op zitten, soldeer dan eens een paar pootjes aan elkaar, en probeer daarna de tin er weer tussenuit te krijgen. Al doende leert men.
Piet
Het resultaat van 'al doende leert men' tot nu toe is één werkende inschakel vertraging, YEAH!
De andere drie variëren van dood tot direct aantrekkend relais, weinig bemoedigend.
Een grote loep met verlichting scheelt inderdaad, al zit 'ie tamelijk in de weg...
Om ruimte voor het solderen te krijgen, verwijder ik de instelpot en de elco, knip daarna de pootjes van de te vervangende 555 door (waarbij je geen kracht op de pads moet zetten (= exit twee andere bordjes) en 'stofzuiger' de resten van de pootjes en tin met desoldeerlitze en de bout er af.
Na het schoonmaken met alcohol knijper ik de nieuwe 555 op de print en soldeer de pootjes vast door met een brede punt aan één kant alle vier de pootjes te verwarmen, knijper er af en hetzelfde aan de andere kant.
Ik ben nu door mijn bordjes heen, een deel was al uit elkaar gesoldeerd voor de paar onderdelen, de rest volgt als ik er zin aan heb.
Mijn animo om smd te solderen met een fijne punt is tot het nulpunt gedaald; een halve dag 'ervaring op doen' weegt voor mij niet op tegen de frustratie van het gepiel met hagelslag.
Groeten, Jan.
De andere drie variëren van dood tot direct aantrekkend relais, weinig bemoedigend.
Een grote loep met verlichting scheelt inderdaad, al zit 'ie tamelijk in de weg...
Om ruimte voor het solderen te krijgen, verwijder ik de instelpot en de elco, knip daarna de pootjes van de te vervangende 555 door (waarbij je geen kracht op de pads moet zetten (= exit twee andere bordjes) en 'stofzuiger' de resten van de pootjes en tin met desoldeerlitze en de bout er af.
Na het schoonmaken met alcohol knijper ik de nieuwe 555 op de print en soldeer de pootjes vast door met een brede punt aan één kant alle vier de pootjes te verwarmen, knijper er af en hetzelfde aan de andere kant.
Ik ben nu door mijn bordjes heen, een deel was al uit elkaar gesoldeerd voor de paar onderdelen, de rest volgt als ik er zin aan heb.
Mijn animo om smd te solderen met een fijne punt is tot het nulpunt gedaald; een halve dag 'ervaring op doen' weegt voor mij niet op tegen de frustratie van het gepiel met hagelslag.
Groeten, Jan.
Maar toch wel 1 bordje werkend gekregen
Tja, je had natuurlijk ook niet gevraagd om bordjes waar je zelf nog het nodige aan moest klooien.
In ieder geval weer wat geleerd en het schemaatje van meanman kunnen laten werken.
Groeten, Jan.
Groeten, Jan.