Pagina 5 van 7
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: zo 13 apr 2025, 10:34
door Otto S
Knap project hoor!
Mooi als je zelf muziek kan maken EN je eigen apparatuur kan bouwen. Ik denk dat er best veel muzikanten zijn die daar van dromen

. (En er bouwers zijn die zouden willen dat ze muziek konden maken

)
Ziet er goed uit; zonnetje, bloemetjes, poes erbij, kast mooi gelakt. Ik mis alleen nog een flesje bier op tafel…
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: di 15 apr 2025, 1:21
door democles
Maar even verder....
De befestigingen voor de uitgangstrafo er in geboord.
De rubber doorvoeren er in gezet.
Een subframe voor de hoogspanning gemaakt.
En het turrent bord er in gezet.
Waar denk je dan aan?
Ik moet stekkers kwijt
Is er voldoende ruimte?
Wisselstroom mag niet te dicht bij gelijkstroom.
En weerstanden die warm worden niet te dicht tegen de voedings elco,s.
Ja wat kleine dingen,maar o zo belangrijk!
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: di 15 apr 2025, 22:43
door democles
Turrent,s er in gemept en het hoogspannings gedeelte gesoldeerd.
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: zo 20 apr 2025, 1:38
door democles
Dan hebben we nog een voor en achterkantje
Knip, plak, spuit, en klaar is Kees.
Decal papier letters met auto lak verzegeling.
Drie dagen werk

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: ma 21 apr 2025, 19:54
door democles
Even wat verder.
Volgende, de ringkern voeding trafo plaatsen.
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: wo 23 apr 2025, 19:19
door democles
Het Turrent bordje bestukt.
Past allemaal net
De kast had ik 2 cm groter gemaakt en dat geeft me nu de ruimte om de ontkoppel elco voor het FX gedeelte op het bordje te plaatsen

De ontkoppel elco voor de PI (fase trap) heb ik nu niet aan de voorversterker massa reel gekoppeld,maar gaat later naar de eindtrap massa.
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: wo 23 apr 2025, 21:29
door Shadow
Ik ben het ff kwijt maar dit is versterker nummer 3?
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: wo 23 apr 2025, 23:38
door democles
Ja ik ben ook effe de weg kwijt
Ja voor mij nr. 3.
1x JCM 800 Marshall 6V6 clone.
1x Trainwreck express (volgens Demo) Cesspool
En nu Trainwreck express MK2
Ik borduur hier wat verder op de vorige.
Er zijn altijd dingetjes die je anders wilt proberen (ja proberen,het blijft DIY)
In dit project:
- Algehele opstelling van onderdelen.
- Het geheel zo compact mogelijk,niet dat je het gevoel hebt met een half flatgebouw aan de sleep te zijn.
- Optimaliseren van het Turrent bord.
- Meer gebruik van Metal Film weerstanden in de Anode circuits en koolstof in de kathodes .
- Reguliere buizen gebruiken i.p.v. NOS.
- Afscherming van de ringkern voeding trafo. (weet niet of het wat brengt)
- Ander extern smoelwerk.
- En het oplossen van voorbij komende problemen.
- Deze versterkers worden ,,niet op papier ontworpen,,maar hebben de ruimte om het ten aller tijde anders te doen.
(al merk ik dat de ervaring je een richting op duwt)
- Dit ding is oorspronkelijk ontworpen voor twee spoels elementen en ik wil dat dit ook goed gaat voor enkel spoels elementen.
- Alle poespas aan de versterker moet functioneel zijn.
- Het moet goed klinken,van Pussy tot beyond Hendrix
Zo maar wat opmerkingen,goed voor de grijze cellen

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: do 24 apr 2025, 15:36
door democles
Mooi dat de voeding elco,s op het bordje zitten,rest nog alleen ze te verbinden met de verschillende onderdelen
Zo,dat zit er in ,het bordje is nu gereed voor montage!
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: do 24 apr 2025, 15:56
door hannesie
Er komt systeem in het knutselen
Mooi gedaan

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Geplaatst: do 24 apr 2025, 16:10
door democles
Dank Hans,
Dit voelt ook goed

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express
Geplaatst: ma 05 mei 2025, 22:02
door democles
Hoe staat het er nu voor?
Eerst maar eens de gloei bedrading er in gezet.
En dan elke dag er wat aan doen,dan ziet het er nu zo uit.
Nu zijn de buis voeten en de potmeters aan de beurt om bedraad te worden
Tot later............
Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express
Geplaatst: di 06 mei 2025, 1:09
door hannesie
Ik heb sterk de indruk dat je het aardig onder de knie hebt, respect.
Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express
Geplaatst: di 06 mei 2025, 2:19
door democles
Dank,Hans.
Kwa afmetingen is het nu perfect ,40cm chassis.
De hoogte van de kast binnen diameter is 22cm.(vrije ruimte 22-5cm = 17cm)
Bij de vorige versterker gaf dit voldoende ruimte om niet de houten boven blad te veel te verwarmen met de eindbuizen (krom trekken etc.).
De bovenkant ziet er nu wel erg strak uit (met die ingepakte voedingstrafo),misschien iets te veel HIFI look dan gitaarversterker.
Maar ja,we zien wel hoe de looks van het geheel er uit gaan zien.

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express
Geplaatst: di 06 mei 2025, 12:21
door douwebakker
Hoi Democles, je bent goed bezig zie ik.
Ik heb even een vraagje over de geperforeerde plaat die je gebruikt.
Kun je dat hier in de buurt (noord Nederland) kopen of heb je het bij een webwinkel vandaan.
Douwe
Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express
Geplaatst: di 06 mei 2025, 12:49
door ray5150
Bij een wat grotere bouwmarkt moet je dat ook kunnen vinden.
Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express
Geplaatst: di 06 mei 2025, 13:32
door democles
Meestal bestel ik het hier.
https://www.aluminiumopmaat.nl/geperfor ... plaat.html
En dan de 2mm dikte voor bodemplaten.
Bouwmarkten hebben het wel,maar dan iets van 1mm dik en dat vind ik te dun voor bodemplaten.
Wat er op de tafel ligt is van dat bouwmarkt spul.
Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express
Geplaatst: di 06 mei 2025, 16:13
door douwebakker
democles schreef: ↑di 06 mei 2025, 13:32
Bouwmarkten hebben het wel,maar dan iets van 1mm dik en dat vind ik te dun voor bodemplaten.
Wat er op de tafel ligt is van dat bouwmarkt spul.
Dank je voor je antwoord. Wat ik me nog afvraag, zou geperforeerd staalplaat van 1mm niet stevig genoeg zijn?
Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express
Geplaatst: di 06 mei 2025, 17:49
door Shadow
Nee
Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express
Geplaatst: wo 07 mei 2025, 21:33
door Walt
2x zo dun is 8x zo slap…
Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express
Geplaatst: wo 07 mei 2025, 22:35
door douwebakker
8x zo slap? Waar baseer je dat op.
Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express
Geplaatst: do 08 mei 2025, 5:47
door Walt
Buig stijfheid gaat met de derde macht, dus 2^3=8.
Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express
Geplaatst: do 08 mei 2025, 16:03
door democles
De EL34 eindtrap er in gesoldeerd.
Idem met de bias meetpunten,die op de 1 Ohm kathode weerstanden zitten.
Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express
Geplaatst: wo 14 mei 2025, 0:12
door democles
Ettele touwtjes verder ziet het er nu zo uit.
Alle buizen zijn nu bestukt,rest nog wat randgebeuren.

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express
Geplaatst: wo 14 mei 2025, 1:17
door hannesie

En dat klinken als een klok???
