Onderschrift van HenkJan:
“If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser
Moderator: Beheerdersteam
Nou moet ik zeggen dat Amir elke mogelijke meting op een Dac doet. Maar er is een andere factor: je sluit hem op een ander apparaat aan.
Probleem is dat het niet productspecifiek hoeft te zijn en die interfaces worden 99,999% voor opnamewerk ingezet. Dat is de markt en de fabrikanten zal het niet boeien dat bij onze zeer specifieke toepassing fouten ontstaan. En je komt er pas achter als je hem al gekocht hebt.
Het ging over iemand die om isolatie-advies vroeg voor een muziekruimte in zijn huis.markbakk schreef: ↑do 01 feb 2024, 10:30Ik meende dat Amir en Bert het over absorptie hadden, niet over transmissie. Behalve de lichte voorzetwand, die werkt ook best goed als je geen steenachtige wand kunt plaatsen. 22mm is trouwens nog steeds licht. 30cm kalkzandsteen, dat is zwaar. Over dat laatste, sinds ik in een huis woon met ankerloze spouwmuren als woningscheidende wand, wil ik niets anders meer (behalve vrijstaand). Is overigens ook geen rocket science.
Nou heb er hier nog eentje liggen toen de tijd de duurste en hij klinkt voor geen meter zo plat als een dubbeltje.
Daarom zeg ik ook KAN.jvenema schreef: ↑do 01 feb 2024, 16:00Ik heb een focusrite scarlet 2i2 3rd gen firmware versie 1605 en gebruik die op een Mac en heb daar geen timing issues mee. Eenmaal de delay van de opstelling via loopback ingesteld dan zijn opeenvolgende metingen kwa timing constant. De variaties zijn dan in de derde of vierde digit achter de ms komma. Gewoon ruis dus, want variatie is ordes kleiner als de sampling frequentie interval.
Met zo'n constructie heb je, als alles ontkoppeld en kierdicht is, een dB of 53 vermindering van geluid met een muziekspectrum.ds23man schreef: ↑do 01 feb 2024, 13:40Wat je nu zegt klopt ook niet helemaal Bert. Heb in het verleden wel eens een opnamestudio gebouwd. Twee maal doos in doos ( 1 opnameruimte en de andere de regie). Constructie bestond gewoon uit twee losstaande slappe wanden van 3 lagen 12,5mm gipsplaat met een dikke laag van 40cm steenwol. Bandje kon vol op orkaankracht spelen zonder dat ik het in de regie kon horen. Belangrijkste dingen zijn contactgeluid isoleren en luchtlekkages voorkomen.