Gated metingen

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Gated metingen

Bericht door ds23man »

markbakk schreef: ma 29 jan 2024, 10:46
Deze discussie kunnen we mss beter hier voortzetten. Overigens heb ik nog nooit zulke issues gehad met de ouwe interfaces hier, dacht erover om nog een 2i2 3d gen te halen, die worden nu gedumpt, maar da’s dus weinig zinvol.
Ik heb zelf een Gen 2. Probleem is meer dat je met iets waar firmware inzit niet weet of er iets fout gaat. Dat speelt totaal niet bij simpele interfaces met 1 Codec chipje en standaard USB interface chipje niet. Ik kwam achter dit fenomeen toen ik bezig was met mijn 2 weg AMT drivers met een hoge Xo van 7 kHz icm met de Fusion plate amp. Heeft mij en de jongens bij Hypex wel wat hoofdbrekens gekost omdat het de vraag was of het de software van Hypex lag of er een andere oorzaak was. Toen ik eens mijn Behringer pakte was het probleem gewoon weg en ben ik daarna eens gedoken in wat de Focusrite deed bij opeenvolgende loopback metingen.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Bericht door bert stoltenborg »

OWC schreef: di 30 jan 2024, 10:37
Klippel is nergens voor nodig trouwens.
Laat Amir het maar niet horen :-).
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Hij is een reviewer, (of nouja.....) in die context kan ik begrijpen dat iemand een setup wilt hebben die gewoon simpel in gebruik is (waar je het meeste voor betaalt) en consistent.

Ik heb het hier al vaak met Erin over gehad, een andere Klippel eigenaar die wel open staat voor ideeën en discussie.

Er zijn alleen een hoop dingen die je bij het ontwerpen van een luidspreker van te voren al kunt voorspellen, simuleren of bereken.
Er is dan niet bijster veel nut meer om dat in fancy plaatjes weer te geven.
Een interne kast resonantie kun je bv ook zien in de impedantie en BD (CSD).
Goede vervormingsmetingen ed is gewoon een juiste goede microfoon aanschaffen.
Dat zijn de kosten ook niet meer tegenwoordig voor iemand die dit was meer serieus wilt aanpakken.

Dus uiteindelijk betaal je vooral een smak geld voor gemakzucht en evt dat je zelf niet hoeft te klooien met stitching methodes.
Leuk voor een bedrijf dat elk jaar nieuwe designs uitbrengt.

Ik ken zelf alleen maar weinig serieuze speakerfabirkanten die dat doen.
De looptijd is meestal rond de 5-10 jaar wanneer er weer een totaal nieuw design moet komen.

Voor iteraties heb je zoiets niet echt nodig.

Wat dat betreft is het vergelijkbaar met een goed JBC soldeer station.
Ik heb er veel mee gewerkt, apparatuur van zeer hoge kwaliteit, maar mijn inmiddels 20 jaar Ayoue station van destijds 20 euro doet 95% van al het werk ook prima en werkt nogsteeds prima.

De nuances zijn een beetje anders voor een assemblage lijn oid.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Helemaal mee eens.
Ik erger me een beetje aan die zeloten op dat ASR-forum die vinden dat alle meetmogelijkheden behalve die Klippel achterhaald, overbodig en eigenlijk schadelijk zijn.
En Amir kan er niet tegen dat je hem, onderbouwd, confronteert met het feit dat hij vaak uit zijn nek zit te lullen :-).
Jammer, verder soms best een interessant forum.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Vind je? Amir is een van de weinigen in audioland die nauwelijks uit zijn nek lult.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Kan zijn maar zijn visie is wel beperkt. Geef hem een duimstok en hij bepaalt wel of de kast mooi of lelijk is.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Wat is er mis met objectieve meetwaarden als visie? En zeker als die onderling voor verschillende producten vergeleken kunnen worden.

Maar ik hoor het alweer, het is weer is tijd voor een rondje Amir bashing.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

ds23man schreef: wo 31 jan 2024, 15:41
Vind je? Amir is een van de weinigen in audioland die nauwelijks uit zijn nek lult.
Die ervaring deel ik absoluut niet.

Meermaals "adviezen" van hem gehoord die gewoon niet kloppen of zelfs gevaarlijk zijn.
Bijvoorbeeld het advies om destructieve interferentie met meer dan te 6dB boosten.
Dan heb je basiskennis akoestiek niet op orde.

Maar goed, details boeien hier niet.
Het feit dat iemand boos gaat doen of meerdere mensen op zijn forum een ban heeft gegeven, wanneer die mensen met zeer gedegen en zeer goed onderbouwde argumenten komen is gewoon een onprofessionele manier van omgaan met mensen.

De objectiviteit mis ik ook.
Vaak begint hij al een test met een duidelijke minachtende toon.
Niet bepaald "scientific".
Laat de keuze aan de kijker, iets wat Erin heel netjes doet.

Overigens heeft dit ook niets met bashen te maken.
In plaats van Amir, had het ook Pietje kunnen zijn.
Het geeft gewoon aan dat een Klippel systeem iemand niet ineens een heilige Paus maakt.

Je kunt de duurste apparatuur hebben, maar als iemand niet weet de resultaten te interpreteren, is het nogsteeds waardeloos.

Meten is alleen weten, wanneer je weet wat je meet.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef: wo 31 jan 2024, 15:59
Wat is er mis met objectieve meetwaarden als visie?
Niks. Alleen is meten een tool en verheft hij het tot doel. Dat is als visie nogal beperkt.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

En eigenlijk is dat helemaal geen beperkte visie. Het doel is gewoon aanstaande kopers inzicht te geven in de prestaties op basis van vergelijkbare meetgegevens die zij dan zelf kunnen interpreteren.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Als hij z'n mond opendoet over bijvoorbeeld akoestiek, geluidsisolatie en psycho-akoestiek komt er alleen maar walgelijke bagger uit en als je hem corrigeert krijg je een ban.
Voorbeeld:

" bert stoltenborg said:
When you consult Gearspace and other reliable sources you will see that the good people there (some worked on projects that still exist) strongly advise against trying to reduce sound with a music spectrum with a lightweight construction.

Amir: Per above, that is bad advice. Lightweight construction is your friend when it comes to bass absorption. Using it in a room within a room is very effective on both fronts (absorption and isolation).

As for GS, there are plenty of myths taken as reality there. There is no substitute for real knowledge."

Hij debiteert onzin en etaleert een gestoorde, narcistische persoonlijkheid (Ja, ik heb ook ooit nog psychologie gestudeerd :D ).
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Ach, de website bevat een verzameling Klippel- en Audio Precision-metingen. Dat is waarvoor ik naar de website kom. Ik ben blij dat iemand de metingen doet en de data publiceert.
ds23man schreef: di 30 jan 2024, 13:17
Ik heb zelf een Gen 2. [...] Heeft mij en de jongens bij Hypex wel wat hoofdbrekens gekost omdat het de vraag was of het de software van Hypex lag of er een andere oorzaak was. Toen ik eens mijn Behringer pakte was het probleem gewoon weg en ben ik daarna eens gedoken in wat de Focusrite deed bij opeenvolgende loopback metingen.
Aha, dan ben ik dat verschijnsel denk ik ook tegengekomen. D.m.v. een FIR-filter had ik een woofer en tweeter in tijd uitgelijnd en netjes een doelcurve laten volgen. Toen ze samen speelde, begonnen hun impulsreponsen na elkaar. :think: Als ik het me goed herinner, zat er 1 ms tussen. Nog eens meten en filteren en toen ging het wel goed. Ik heb ook een Focusrite 2i2 gen 2.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

bert stoltenborg schreef: wo 31 jan 2024, 18:56
Als hij z'n mond opendoet over bijvoorbeeld akoestiek, geluidsisolatie en psycho-akoestiek komt er alleen maar walgelijke bagger uit en als je hem corrigeert krijg je een ban.
Voorbeeld:

" bert stoltenborg said:
When you consult Gearspace and other reliable sources you will see that the good people there (some worked on projects that still exist) strongly advise against trying to reduce sound with a music spectrum with a lightweight construction.

Amir: Per above, that is bad advice. Lightweight construction is your friend when it comes to bass absorption. Using it in a room within a room is very effective on both fronts (absorption and isolation).

As for GS, there are plenty of myths taken as reality there. There is no substitute for real knowledge."

Hij debiteert onzin en etaleert een gestoorde, narcistische persoonlijkheid (Ja, ik heb ook ooit nog psychologie gestudeerd :D ).
Gelukkig heb jij zo'n carrière:

As Corporate Vice President at Microsoft, Amir managed the Digital Media Division, creating the entire suite of entertainment technologies in Windows. Technologies developed in his group have not only shipped in billions of PCs but nearly as many consumer electronic devices from Sony PS3 to Verizon phones. Two of the most notable are "VC-1" video compression technology (mandatory in Blu-ray Disc format) and WMA audio compression codec. The accomplishments in his team were recognized by an Emmy award (the third one in his career) for innovations in digital delivery of content on the Internet. In addition to Microsoft, Amir has held executive positions at Sony, Pinnacle systems (now Avid), Abekas Video (broadcast TV equipment maker) among others.

With over 30 years of professional experience in computers, electronics and engineering, Amir brings a level of depth to our capabilities that is rare in this industry. His passion for teaching and interacting with customers is evident from his heavy participation in various technology forums and articles he writes for Widescreen Review and Premier Builder Magazines. He holds a BS in Electrical Engineering and is the co-inventor on three issued US Patents.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Lekker belangrijk Gerhard, leuk voor Amir zelf maar verder heeft niemand daar wat aan. Het gaat er natuurlijk ook om hoe hij NU communiceert. En daar is op ASR zelf ook wel de nodige kritiek op. Het is daar eigenlijk een schare cheerladies die de dienst uitmaakt. Wat de sfeer zeker niet ten goede komt. Wat Chocomel hiervoor zegt: Die metingen zijn vergelijkenderwijs wel leuk, maar dat is het ook. Onderlinge discussies van vakmensen zijn onderhoudender meestal.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief

ds23man schreef: wo 31 jan 2024, 20:05
Voorbeeld:

" bert stoltenborg said:

As Corporate Vice President at Microsoft, Amir managed the Digital Media Division, creating the entire suite of entertainment technologies in Windows. Technologies developed in his group have not only shipped in billions of PCs but nearly as many consumer electronic devices from Sony PS3 to Verizon phones. Two of the most notable are "VC-1" video compression technology (mandatory in Blu-ray Disc format) and WMA audio compression codec. The accomplishments in his team were recognized by an Emmy award (the third one in his career) for innovations in digital delivery of content on the Internet. In addition to Microsoft, Amir has held executive positions at Sony, Pinnacle systems (now Avid), Abekas Video (broadcast TV equipment maker) among others.

With over 30 years of professional experience in computers, electronics and engineering, Amir brings a level of depth to our capabilities that is rare in this industry. His passion for teaching and interacting with customers is evident from his heavy participation in various technology forums and articles he writes for Widescreen Review and Premier Builder Magazines. He holds a BS in Electrical Engineering and is the co-inventor on three issued US Patents.
Drogredenering
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Maakt niet uit Peter, waar ik een probleem mee heb is dat iemand bij voorbaat als charlatan wordt weggezet en de grootste narcist van de wereld is. Amir modereert zijn eigen forum niet eens zelf. Volledig onterechte beschuldigingen. En ja, iedereen doet wel eens een domme uitspraak, ook Amir.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Techneuten en ironie, het blijft moeilijk :-)
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

ds23man schreef: wo 31 jan 2024, 20:05
Voorbeeld:

" bert stoltenborg said:

Die carrière beschrijft 1 heel duidelijk ding, namelijk GEEN achtergrond of ervaring in akoestiek, luidspreker en pcb/electronics design.

Leuk bepaalde affiniteit, maar ik lees het toch echt als iemand met enkel een vage connectie met audio en dit hobbymatig is gaan doen.

Daar is overigens totaal niks mis mee, ik ken genoeg zeer knappe koppen met ook een totaal andere achtergrond die absoluut mooie dingen doen.
Een paar ook van Nederlandse bodem.

Maar ik ben het met @bert stoltenborg eens dat bepaalde fundamentele kennis gewoon mist
Ook dat is niet erg, we kunnen namelijk niet alles weten.
(En vergeten ook weleens wat met de jaren)

Maar wel als je dat loopt te pretenderen met een achtergrond die niks met speakerbouw en de aansluitende techniek te maken heeft.

Not impressed.
jvenema

Bericht door jvenema »

Oké, als ik het zo van een afstandje samenvat, doet Amir nuttige dingen. Heeft van sommige zaken duidelijk verstand en andere wat minder en doet af en toe onaardig. Ik denk dat zo’n beschrijving op heel veel mensen van toepassing is :sure:
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

DAC's kunnen bij hem fantastisch meten, maar in de praktijk plat als bordkarton (missing soundstage) klinken.
markbakk

Bericht door markbakk »

Leuke discussie. Nou had Amir misschien wel gelijk met zijn ‘light weight’, Bert. In de bouwakoestiek gelden wandjes met gipsplaten als lichtgewicht constructies. En ze absorberen ook best redelijk, itt gemetselde of betonwanden. Maar eerlijk gezegd vermoed ik dat dat gelijk dan wel per ongeluk was :lol:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Wij hebben hier van die gipsplaten systeemwandjes. Ja i.d.d. een beetje. Maar redelijk? Nou nee. De witte kalkbakstenen tussenmuurtjes in onze jaren '50 flat lang geleden deden dat toch stukken beter! Maar de koekoeksklok van de buren kwam i.d.d. dwars door de betonnen muur heen kwettern.

De "binnendoos" van de doos-in-doos studio's waarin ik gewerkt heb was toch echt van 22mm zware cementgebonden platen gemaakt.
markbakk

Bericht door markbakk »

Ik meende dat Amir en Bert het over absorptie hadden, niet over transmissie. Behalve de lichte voorzetwand, die werkt ook best goed als je geen steenachtige wand kunt plaatsen. 22mm is trouwens nog steeds licht. 30cm kalkzandsteen, dat is zwaar. Over dat laatste, sinds ik in een huis woon met ankerloze spouwmuren als woningscheidende wand, wil ik niets anders meer (behalve vrijstaand). Is overigens ook geen rocket science.
rikpost

Bericht door rikpost »

Wieger61 schreef: do 01 feb 2024, 9:26
DAC's kunnen bij hem fantastisch meten, maar in de praktijk plat als bordkarton (missing soundstage) klinken.
ik spreek je niet tegen want ik weet het niet maar hoe zou dat komen ?
Meten is toch de grondslag van elke ontwikkeling !
En zo'n Topping Dac meet goed en schijnt ook nog eens fantastisch te klinken
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Chocomel schreef: wo 31 jan 2024, 19:24
ds23man schreef: di 30 jan 2024, 13:17
Ik heb zelf een Gen 2. [...] Heeft mij en de jongens bij Hypex wel wat hoofdbrekens gekost omdat het de vraag was of het de software van Hypex lag of er een andere oorzaak was. Toen ik eens mijn Behringer pakte was het probleem gewoon weg en ben ik daarna eens gedoken in wat de Focusrite deed bij opeenvolgende loopback metingen.
Aha, dan ben ik dat verschijnsel denk ik ook tegengekomen. D.m.v. een FIR-filter had ik een woofer en tweeter in tijd uitgelijnd en netjes een doelcurve laten volgen. Toen ze samen speelde, begonnen hun impulsreponsen na elkaar. :think: Als ik het me goed herinner, zat er 1 ms tussen. Nog eens meten en filteren en toen ging het wel goed. Ik heb ook een Focusrite 2i2 gen 2.
Dat is dan ook reden dat ik hem niet gebruik voor filterontwerp en geluidskaarten met een interne software niet vertrouw bij dat soort werk. Even een totaalrespons is geen probleem, dan heb je niet met die onderlinge timingfouten te maken.
Laatst gewijzigd door ds23man op do 01 feb 2024, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie