Meten SBacoutics drivers met REW

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door bart Luyckx »

satefan schreef: di 16 aug 2022, 17:24
Van die 1khz dip bij de mid kan ik ook nog weinig chocolade maken.

Screenshot 2022-08-16 at 17.30.16.png

Ga straks nog even kijken.
Ja, ik geraak er ook niet uit. Kan het afkomstig zijn van mijn brak kastje? Maar -10db is wel wat.

Verder zit ik ook verveeld met het feit dat de tweeter 2db zwakker is dan de mid en woofer. Troels heeft in zijn PMS
speaker http://www.troelsgravesen.dk/PMS.htm 3 drivers van 90db/2.83v zitten. Hij haalt met de luidspreker ook 90db dus ik vermoed dat er geen baffle step is toegepast.

Nu is in mijn situatie de tweeter de zwakste :|
Woofer =ROOD ;  mid = groen ; tweeter = BLAUW
Woofer =ROOD ; mid = groen ; tweeter = BLAUW
Ik weet niet of ik hier mee weg kom?
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door bart Luyckx »

Om een beetje te leren werken met VituixCAD heb ik de meting eens geimporteerd en met de digitale blokjes een filter gemaakt.

Kan dit iets worden? Ik heb wel geen zicht op de impedantie...(en off-axis en ...)
Bijlagen
test.jpg
test2.jpg
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door satefan »

Ik denk dat eerst die mid getemd moet worden. Daar zit een slinger van 10dB, dat is echt erg veel.Als dat gebied een stuk vlakker is dan kom je aardig in de buurt.

Wat is het type van die mid? Het staat wel ergens eerder hier, maar als ik daar op zoek kom ik bij een 4" midwoofer uit, en dat correspndeert zo te zien niet met de mid die op de foto staat?

Overigens, ik ben zeker geen expert op dit gebied, dus staar er niet blind op. Er zijn anderen hier op t forum die veel meer ervaring hebben met het ontwerpen van speakers/filters.

Satefan
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door OWC »

Die slinger is niet van de mid zelf, maar waarschijnlijk een of andere resonantie of interferentie van iets.
Doet eens een nearfield meting en een meting op zeg iets van 30cm ofzo
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door bart Luyckx »

satefan schreef: di 16 aug 2022, 19:00
Ik denk dat eerst die mid getemd moet worden. Daar zit een slinger van 10dB, dat is echt erg veel.Als dat gebied een stuk vlakker is dan kom je aardig in de buurt.

Wat is het type van die mid? Het staat wel ergens eerder hier, maar als ik daar op zoek kom ik bij een 4" midwoofer uit, en dat correspndeert zo te zien niet met de mid die op de foto staat?

Overigens, ik ben zeker geen expert op dit gebied, dus staar er niet blind op. Er zijn anderen hier op t forum die veel meer ervaring hebben met het ontwerpen van speakers/filters.

Satefan
Volgende drivers worden gebruikt
SB26ADC
SB12MNRX2
SB23NRX45-8

Ik kan alle hulp gebruiken, so don't worry :wink: . Ik ben verre van expert...En zie nog groen achter mijn oren :D
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door bart Luyckx »

OWC schreef: di 16 aug 2022, 19:17
Die slinger is niet van de mid zelf, maar waarschijnlijk een of andere resonantie of interferentie van iets.
Doet eens een nearfield meting en een meting op zeg iets van 30cm ofzo
bedankt voor de tip Bart.

Mijn kastje is wel mik-mak dus daar kan wel een rammel inzitten. (een deftige kast bouwen zal me wel wat tijd vragen)

Bedoeling van dit kastje was om te kunnen nagaan wat mogelijk is en al eens kennis te kunnen maken met REW/vituixCAD.
Kan het te maken hebben met een resonantie in de kast? of een lek? Dip is wel nauw en diep.... :think: :think:

Meten zit er vandaag niet meer in....vriendin kijkt an niet zo vrolijk meer :boos: .... :wink:
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door bart Luyckx »

voor wat het waard is....nog effe de spec sheets
pdf_SB Acoustics_SB26ADC-C000-4_1.pdf
(716.86 KiB) 16 keer gedownload
SB12MNRX2-25-4 Specifications.pdf
(532.93 KiB) 30 keer gedownload
pdf_SB Acoustics_ SB23NRXS45-8_1.pdf
(744.63 KiB) 22 keer gedownload
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door OWC »

De freq resp van de speakers zou min-of-meer moeten overeenkomen met de datasheet (hoewel daar ook veel reflecties in zitten), of anders hobby hifi en hificompass.
Uiteraard krijg je daar nog wel een bafflestep op en nog wat diffractie effecten van de kast, maar die zijn niet zo groot.
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door bart Luyckx »

OWC schreef: di 16 aug 2022, 19:47
De freq resp van de speakers zou min-of-meer moeten overeenkomen met de datasheet (hoewel daar ook veel reflecties in zitten), of anders hobby hifi en hificompass.
Uiteraard krijg je daar nog wel een bafflestep op en nog wat diffractie effecten van de kast, maar die zijn niet zo groot.
Het lijkt wel min of meer overeen te komen. (globale golving en resonantie piekjes)

Met uitzondering van de dip voor de SB12MNRX en de 2db lagere output voor de SB26ADC.
Dat zijn de min/probleem puntjes

Wat wel beter lijkt, de SB23NRX vertoont niet de plotse sprong van 5db omhoog bij 1KHz maar blijft langer vlak.
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Meten SBacoutics drivers met REW

Bericht door bart Luyckx »

Ik heb een meting op de mid SB12MNRX uitgevoerd op 4cm. Het artifact rond 1k25Hz is niet zichtbaar. Enkel de bump rond 1k5 van de surround.

Ik denk dat ik er me dan verder geen zorgen over moet maken. Waarschijnlijk afkomstig van de XPS foamkast. Of trek ik te rap conclusies? :think:

Ik zag het trouwens ook 1 keer op de woofer verschijnen.
mid-near field.jpg
Plaats reactie