Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Wouter, had jij 'm niet met een tweeter ? en dus veul hoger gecrosst?
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Een compleet lege kast zou ik zelf alleen bij subs doen, onder de 100Hz via aktief crossover.
Met een passief filter op 300Hz valt me zelf altijd op hoeveel hogere frequentie meuk er nog uit de woofer lijkt te komen, dat kan zo lekker ronddansen tussen de 6 wanden.
Voor de gemoedrust vind ik 10mm demping op de wanden dan wel lekker. Misschien ook nog wat BAF of twaron, maar niet in het directe pad tussen woofer en reflex buizen.
Eerst maar eens het ontwerp op orde krijgen, ik neig nu naar het vierkante kast ontwerp.
Groetjes Walter
Met een passief filter op 300Hz valt me zelf altijd op hoeveel hogere frequentie meuk er nog uit de woofer lijkt te komen, dat kan zo lekker ronddansen tussen de 6 wanden.
Voor de gemoedrust vind ik 10mm demping op de wanden dan wel lekker. Misschien ook nog wat BAF of twaron, maar niet in het directe pad tussen woofer en reflex buizen.
Eerst maar eens het ontwerp op orde krijgen, ik neig nu naar het vierkante kast ontwerp.
Groetjes Walter
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Wel mooi hoe Wouter z'n advies - en hij heeft heel veel ervaring met de 10RS350 - onder sneeuwt in; 'zo hoort het / zo doe ik het voor mijn gemoedsrust' ](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Leuk project ! mooi woofertje ook. Ik lees even mee want loop hier ook met mini line array plannen rond
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
'wife acceptance factor series' ? Chris je bent een held

Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Hallo Joram,
Feit is wel dat vele goed klinkende PA 18 inch subs nauwelijks tot geen demping hebben, dit zal dus ook met de cross over frequentie en stijlheid van de filtering te maken hebben. Zoals aangegeven zal ik Damping 10 met aanvullende BAF of iets anders gebruiken, dus zeker geen lege kast.
Groetjes Walter
Feit is wel dat vele goed klinkende PA 18 inch subs nauwelijks tot geen demping hebben, dit zal dus ook met de cross over frequentie en stijlheid van de filtering te maken hebben. Zoals aangegeven zal ik Damping 10 met aanvullende BAF of iets anders gebruiken, dus zeker geen lege kast.
Groetjes Walter
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Volgens mij werd je Flamex aangeraden en is uit diverse vergelijkingen gebleken dat dat het beste resultaat geeft 
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
En ik raad jou AT woofers aan! 
Er is uit diverse vergelijkingen gebleken, dat die het beste resultaat geven!
Er is uit diverse vergelijkingen gebleken, dat die het beste resultaat geven!
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Walter heeft gewoon ontwenningsverschijnselen dat ie niet meer met boutique speakertjes kan werken in een ontwerp dat door een ander al uitgewerkt is, normaal gesproken hoeft ie alleen maar marktplaats af te struinen naar 2e hands Duelund, Mundurf en Bybee spulletjes
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
ls helemaal hoe Walt het aanvliegt, en Bart/OWC heeft tonnen ervaring. Maar toch is het allemaal vrij simpel...
ca 30 liter kastje is afdoende, een poort zal rond Xmax de luchtsnelheid onder 20 m/s mogen hebben. Xmax bij Faital is Xmax plus 1/3 poolplaathoogte.
4 of 5 in een array, ik zou WMTMW doen, al dan niet met de tweeter niet als fullrange of hoogdoorlaat. Maar die was niet interessant ivm hoogte... toen kwam de zuil. Een array vertikaal bundelt flink, dus dan moet die wel op luisterhoogte afgestemd/gepositioneerd worden of qua filtering iets gedaan worden.
Dan filteren zal wellicht hier niet behandeld worden, dus van visie, concept naar bouwen en filteren en finetunen gaat in 1 stap, en tweaken kan daarna inderdaad nog als stap 2
Die alleen zin heeft als stap 1 goed uitgevoerd is.
Als Jeroen meet, en er met die data gestoeid gaat worden door Walt ben ik benieuwd met welke software en hoe dat aangevlogen gaat worden. Een array-tje koppelen met een side woofer is geen beginners klus. Als geheel in een doos zoals geschetst zul je ook door heel wat pieken en dalen heen moeten kijken vermoed ik.
Leerzaam project dus, ook voor mij om te volgen.
Het is een wat typisch project. Heel leuk, maar om dan damping 10 te plakken voor de gemoedsrust, terwijl er WEL mega veel gebeurt door de demping... dan volg ik het niet meer.
Een woofer is een stuk karton... alsof dat ongedempt geen kastgeluid door gaat laten?!
ca 30 liter kastje is afdoende, een poort zal rond Xmax de luchtsnelheid onder 20 m/s mogen hebben. Xmax bij Faital is Xmax plus 1/3 poolplaathoogte.
4 of 5 in een array, ik zou WMTMW doen, al dan niet met de tweeter niet als fullrange of hoogdoorlaat. Maar die was niet interessant ivm hoogte... toen kwam de zuil. Een array vertikaal bundelt flink, dus dan moet die wel op luisterhoogte afgestemd/gepositioneerd worden of qua filtering iets gedaan worden.
Dan filteren zal wellicht hier niet behandeld worden, dus van visie, concept naar bouwen en filteren en finetunen gaat in 1 stap, en tweaken kan daarna inderdaad nog als stap 2
Als Jeroen meet, en er met die data gestoeid gaat worden door Walt ben ik benieuwd met welke software en hoe dat aangevlogen gaat worden. Een array-tje koppelen met een side woofer is geen beginners klus. Als geheel in een doos zoals geschetst zul je ook door heel wat pieken en dalen heen moeten kijken vermoed ik.
Leerzaam project dus, ook voor mij om te volgen.
Het is een wat typisch project. Heel leuk, maar om dan damping 10 te plakken voor de gemoedsrust, terwijl er WEL mega veel gebeurt door de demping... dan volg ik het niet meer.
Een woofer is een stuk karton... alsof dat ongedempt geen kastgeluid door gaat laten?!
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
De eerste resonantie van de BR poorten ligt trouwens ook rond de 450Hz, dus ik zou proberen daar onder te blijven.
Of anders redelijk gelijk te zetten met de eerste kast resonantie, dan kun je 2-in-1 notchen
Of anders redelijk gelijk te zetten met de eerste kast resonantie, dan kun je 2-in-1 notchen
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Ah, zodoende... alleen drukcabine. Ik zal eens een dsp op een ongedempte en gedempte kast zetten. Flamex er bij verlaagd bij mij substantieel de afstemfrequentie, dus leeg en gevuld... hoe is het appels met peren? Gelijke poort, of gelijke afstemfrequentie?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Ja uiteraard, dempingsmateriaal heeft een volume verruimend effect
Daarnaast zorgt dempingsmateriaal voor meer non-linear gedrag van de totale kast (volume) compliance
Voor een eerlijk vergelijk zul je de kast met demping kleiner moeten maken.
Afhankelijk van hoe de demping is aangebracht en verdeeld, kan het ook een invloed hebben op de Q van de poort.
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Voor mij is het vooral een fun project, verwacht dus niet teveel optimalisatie en dergelijke, als er goed hard geluid uitkomt is het voor mij geslaagd.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Het heeft vooral behoorlijk wat kracht onderin voor een 10" maar van deze woofers wordt je niet bang. Wel wil je meer 
Ik heb met dsp een 6dB boost op 40 Hz gehad, bij de kasten die buiten stonden en fb 43Hz. Dat klonk heel groots, passief is dat niet echt te doen - een te grote kast en afstemming rond 42Hz kan wel helpen.
Om die array muzikaal aangekoppeld te krijgen is wellicht een uitdaging, vandaar mijn interesse naar hoe je dat gaat (laten) doen.
Ik heb met dsp een 6dB boost op 40 Hz gehad, bij de kasten die buiten stonden en fb 43Hz. Dat klonk heel groots, passief is dat niet echt te doen - een te grote kast en afstemming rond 42Hz kan wel helpen.
Om die array muzikaal aangekoppeld te krijgen is wellicht een uitdaging, vandaar mijn interesse naar hoe je dat gaat (laten) doen.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Het is geen mega array van 2 meter die je moet takelen, het is maar een mini array met 4 speakers van nog geen 50cm hoog.
Dat valt prima zelf te meten. Sterker nog, in dit geval zou je nog redelijk goed uit te voeten komen door het te moduleren in VituixCAD of Boxsim omdat onderlingen fase problemen, zoals bij een tweeter en woofer, hier niet aan de orde zijn.
Het aankoppelen heb ik eerder al uitgelegd.
Volgens is alleen nog steeds het idee om het perse passief te willen doen, dan maak je het jezelf gewoon ingewikkeld.
Om daar een eerste schatting van te krijgen, kun je ook gewoon even impedantie en freq resp tracen en simuleren.
Zoveel moeite is dat ook weer niet.
Dat valt prima zelf te meten. Sterker nog, in dit geval zou je nog redelijk goed uit te voeten komen door het te moduleren in VituixCAD of Boxsim omdat onderlingen fase problemen, zoals bij een tweeter en woofer, hier niet aan de orde zijn.
Het aankoppelen heb ik eerder al uitgelegd.
Volgens is alleen nog steeds het idee om het perse passief te willen doen, dan maak je het jezelf gewoon ingewikkeld.
Om daar een eerste schatting van te krijgen, kun je ook gewoon even impedantie en freq resp tracen en simuleren.
Zoveel moeite is dat ook weer niet.
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Change of plans:
Van (helaas overleden) forumlid Leonneke heb ik 2 stuks Fane Studio 5M gehad. Ik wil deze dan combineren met de Faital 10 incher en dan een losse kleine tweeter erbij.
De (nu nog) 8 stuks Beyma 3 incher zouden dan weg mogen. Eerste keus is dan voor OWC, die had eerder wel intresse getoond. Mocht hij ze niet hoeven dan zal ik ze te koop zetten.
Groetjes Walter
Van (helaas overleden) forumlid Leonneke heb ik 2 stuks Fane Studio 5M gehad. Ik wil deze dan combineren met de Faital 10 incher en dan een losse kleine tweeter erbij.
De (nu nog) 8 stuks Beyma 3 incher zouden dan weg mogen. Eerste keus is dan voor OWC, die had eerder wel intresse getoond. Mocht hij ze niet hoeven dan zal ik ze te koop zetten.
Groetjes Walter
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
De 8 stuks Beyma 3 inchers zijn vandaag opgehaald door koeriers dienst mark b. en nu onderweg naar OWC, ben benieuwd wat die ermee in gedachte heeft.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Nou, hup, verder en die woofers testen. Soms uit de doos gewoon DOA, heb er echt al te veel gehad die bijgeluiden veroorzaken maar afgelopen vrijdag gewoon direct gekraak.
Wel lekkere woofers, in ieder geval voor basgitaar luidsprekerkasten
Mooie SB tweeter met waveguide er in?
SB Acoustics SB26STWGC-4 Tweeter
Ik heb hem als 2-weg met Morel CAT378 maar dat is niet voor Hifi., en je hebt die mid dus 3-weg is dan lekker.
Wel lekkere woofers, in ieder geval voor basgitaar luidsprekerkasten
Mooie SB tweeter met waveguide er in?
SB Acoustics SB26STWGC-4 Tweeter
Ik heb hem als 2-weg met Morel CAT378 maar dat is niet voor Hifi., en je hebt die mid dus 3-weg is dan lekker.
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Ik denk erover de Faital woofers eventueel ook te verkopen, maar ze liggen niet in de weg. Voorlopig echt geen tijd om aan een kast te gaan werken ervoor.
