miniDSP flex

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: miniDSP flex

Bericht door satefan »

Okay. Zoals ik het begrijp is de rpi niet
In staat om over zn eigen usb poorten audio te veeturen. Maar ik heb t graag fout!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door Henkjan »

is toch gewoon een Linux gebakje? kan dan toch een USB audio device als output aan zou ik denken?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door hannesie »

Ik gebruik hier ook de USB uit, maar dan niet alleen via een RPI, de vraag is dan wel welke software gebruik je om de uitgang van de USB te benutten.

De ALSA software aansturing moet gewoon dat goed kunnen beheren.

Waarom gebruik je da Volumio software, is het omdat je niet anders weet, of is het onvoldoende ervaring met wat anders?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door OWC »

satefan schreef: za 20 aug 2022, 23:25
Okay. Zoals ik het begrijp is de rpi niet
In staat om over zn eigen usb poorten audio te veeturen. Maar ik heb t graag fout!
ja, hoor dat is helemaal geen probleem. Zo even uit het heeft heeft de Rasp 4 sowieso USB3 aan boord, dus bandbreedte zat.

Je moet wel even checken of er drivers voor zijn ivm compatibility, hoewel dat tegenwoordig ook minder een issue is.
Google is your friend zou ik zeggen, hier even een quick idee van een Behringer;

https://youtu.be/PrA4rtC0RYo

Een Focusrite Scarlett 2i2 schijnt ook te werken;
https://forums.raspberrypi.com/viewtopi ... 8&t=125650
https://www.reddit.com/r/raspberry_pi/c ... 2i2_audio/

Bij Rasp Pi's moet je echter soms wel even wat deepdiving doen, maar voor zover ik weet zou elke "class compliant" USB audio interface moeten werken. (er zullen altijd hier en daar uitzonderingen zijn).

CamillaDSP schijnt op de raspberry pi te werken, en bijvoorbeeld ook Pulseaudio Crossover Rack.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: miniDSP flex

Bericht door satefan »

OWC schreef: zo 21 aug 2022, 0:04
satefan schreef: za 20 aug 2022, 23:25
Okay. Zoals ik het begrijp is de rpi niet
In staat om over zn eigen usb poorten audio te veeturen. Maar ik heb t graag fout!
ja, hoor dat is helemaal geen probleem. Zo even uit het heeft heeft de Rasp 4 sowieso USB3 aan boord, dus bandbreedte zat.

Je moet wel even checken of er drivers voor zijn ivm compatibility, hoewel dat tegenwoordig ook minder een issue is.
Google is your friend zou ik zeggen, hier even een quick idee van een Behringer;

https://youtu.be/PrA4rtC0RYo

Een Focusrite Scarlett 2i2 schijnt ook te werken;
https://forums.raspberrypi.com/viewtopi ... 8&t=125650
https://www.reddit.com/r/raspberry_pi/c ... 2i2_audio/

Bij Rasp Pi's moet je echter soms wel even wat deepdiving doen, maar voor zover ik weet zou elke "class compliant" USB audio interface moeten werken. (er zullen altijd hier en daar uitzonderingen zijn).

CamillaDSP schijnt op de raspberry pi te werken, en bijvoorbeeld ook Pulseaudio Crossover Rack.
Thanks! Ik begrijp zo links en rechts wel dat de USB poorten van de RPI (ik heb de 3) behoorlijk noisy zijn.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: miniDSP flex

Bericht door rikpost »

Kijk eens naar de Allo Usbridge Signiture
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: miniDSP flex

Bericht door satefan »

rikpost schreef: zo 21 aug 2022, 9:42
Kijk eens naar de Allo Usbridge Signiture
+1
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: miniDSP flex

Bericht door Pjotr »

satefan schreef: zo 21 aug 2022, 9:03
Thanks! Ik begrijp zo links en rechts wel dat de USB poorten van de RPI (ik heb de 3) behoorlijk noisy zijn.
:think: Als dat zo is dan is dat toch een kwestie van software implementatie. Qua hardware is USB erg standaard.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door hannesie »

Bij de oudere versies is de afhandeling voor USB en Netwerk gedaan door 1 chip, dat geeft blijkbaar wat verstoring voor het USB signaal.
De RPI 4 heeft dat niet meer, maar heeft dan weer andere probleempjes, begreep ik.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door OWC »

satefan schreef: zo 21 aug 2022, 9:03
Thanks! Ik begrijp zo links en rechts wel dat de USB poorten van de RPI (ik heb de 3) behoorlijk noisy zijn.
Wat is de vraag precies?

Het is een digitaal signaal. Dat komt goed aan of niet (onderbrekingen). In het geval van USB betekent een frame loss direct dat je hele device in principe disconnect.

Gradual loss of signal bestaat niet bij digitale signalen die over USB gaan.

Edit: als je doelt op de voeding zelf. Die ook de USB audio device moet voeden. Dan zou ik daar een goede powered usb hub tussen plaatsen oid.
Of een powered USB audio device nemen.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door Fedde »

Je hebt allerlei accessoires voor PI om voeding en jitter te verbeteren. Bijvoorbeeld de fifo oplossingen van Ian Canada.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door OWC »

Zoals boven beschreven, bestaat er dus ook geen jitter in USB, aangezien de buffer pakketjes asynchronous worden verstuurd.
Er is dus een check-up op deze signalen.
Als de ruis dus ineens zo erg is, dan krijg je direct een frame loss en drop-out.
Wat resulteert in het totaal wegvallen van het signaal.
Zoals eerder gezegd, is dat een kwestie van software implementatie.
En is inderdaad (voor zover ik weet) gestandaardiseerd.

Jitter is alleen een ding bij digitale signalen die direct afhankelijk zijn van een clock.
Zoals bv bij een i2s signaal het geval is.

edit: zonder buffers zou je op USB sowieso veel grotere problemen krijgen.
Dan hebben we het niet over audio dat een beetje vervormt, maar printers ed die het gewoon niet doen of garbage aan het uitspuwen zijn.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door Fedde »

Ieder digitaal signaal heeft jitter. De vraag is hoeveel en wat het effect er van is. In USB heb je sowieso jitter op je USB dataclock (480 Mbit). Verder heb je volgens mij variabiliteit op de content per packet (het aantal samples per packet). Mogelijkerwijs ook op het start moment van de packets, maar het zou ook kunnen dat dat volledig deterministisch is, ik heb dit nooit gemeten.

Verder heb ik begrepen dat asynchrone transfer geen garantie is dat uitgangs jitter totaal onafhankelijk is van de bron jitter. Typisch wordt hier een XMOS chip gebruikt waarbij de twee signalen elkaar nog kunnen beinvloeden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: miniDSP flex

Bericht door Pjotr »

Als je daar problemen mee hebt Fedde dan deugd de software niet en gaat de data al verkreukeld de USB op. De data loopt a-synchroon over USB en klokt de audio helemaal niet.
Fedde schreef: zo 21 aug 2022, 14:23
Je hebt allerlei accessoires voor PI om voeding en jitter te verbeteren. Bijvoorbeeld de fifo oplossingen van Ian Canada.
Klopt, tot en met 500 euries kostende usb kabeltjes aan toe. Wat Bart hiervoor schrijft klopt gewoon. Als het niet goed klinkt wordt er data verminkt ergens en meestal is dat software die niet goed op de hardware aansluit. Naar alle waarschijnlijk zeker voordat dat naar het USB kabeltje naar de DAC gaat. Maar misschien moeten we hier verder niet het Flex draadje mee vervuilen en er een eigen raspdraadje voor starten. Het is op zich een heel ander onderwerp.

Nog even over de FLEX-8 GEBALANCEERD: https://www.audiosciencereview.com/foru ... st-1289232 Volgens mij hoef je niet veel door te tobben over wel of geen eigen Superduper DAC's er aan te knopen. Lijkt mij een beetje overkill worden en zijn doel voorbij schieten.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door OWC »

Het gaat er niet om of ieder signaal jitter heeft, het gaat om wat voor soort informatie er wordt verzonden over dat signaal en of dat gevoelig is voor jitter. Dat zijn twee totaal andere dingen.

Zoek maar eens op FIFO buffers bijvoorbeeld, maar er zijn ook andere technieken die ervoor zorgen dat het signaal ongevoelig is voor jitter.

Nogmaals, audio is dan nog vrij simpel, er zijn andere dingen die totaal niet meer zouden werken.
Of anders gezegd, kunnen we middels deductive logic en reasoning zeggen dat andere signalen veel eerder een probleem zouden hebben voordat het een significant probleem zou worden voor audio.

Trouwens, de data rate (is niet hetzelfde als de data clock!) hangt af van de USB mode. 20Gbits/s is tegenwoordig mogelijk.
USB stuurt ook geen (digitale) audio data door, maar USB protocol pakketjes met daarin data. Totaal ander ding.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door jeroen_d »

Ik ben geen expert op dit gebied, maar wat ik ervan weet is dat voor audio en video gebruik wordt gemaakt van isochrone data transfer over usb.
Dat betekent dat op tijd afleveren van pakketjes veel belangrijker is dan foutloze of volledige verzending van de data.
Dat betekent ook dat met het binnenklokken in de FIFO er fouten kunnen optreden die niet worden gecheckt.
Een en ander leidt dan toch tot een verzending die gevoelig is voor ruis en jitter.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: miniDSP flex

Bericht door Pjotr »

Dat isosynchroon was de USB1 standaard. En die werkte met een 1kHz sync frame. Dat kon je soms nog wel eens terug horen. USB2 Audio Class-2 werkt a-synchroon: https://datasheet.octopart.com/XR-USB-A ... 598332.pdf En echt, als het goed werkt zoals het behoort is dat ook bit-perfect! Daarvoor is er bandbreedte zat.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door Fedde »

Het is wel asynchroon, maar desondanks lastig te ontkoppelen. Vaak gebeurt dit in een FPGA of vergelijkbare logic chip. Dan heb je nog steeds wisselwerking van de grounds of data dependend beïnvloeding. Soms stoppen ze dan nog een extra Flip flop er bij met de schone klok. Maar ook zo'n ding is niet ideaal. Is het mogelijk dit topic af te splitsen mods?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef: zo 21 aug 2022, 20:10
Dat isosynchroon was de USB1 standaard. En die werkte met een 1kHz sync frame. Dat kon je soms nog wel eens terug horen. USB2 Audio Class-2 werkt a-synchroon: https://datasheet.octopart.com/XR-USB-A ... 598332.pdf En echt, als het goed werkt zoals het behoort is dat ook bit-perfect! Daarvoor is er bandbreedte zat.
In USB audio kan je kiezen tussen synchroon, adaptief en asynchroon. Dat doet niks af aan het isochroon verzenden van de audio data, zonder error correctie.

https://www.xmos.ai/download/Fundamenta ... o(1.0).pdf
Laatst gewijzigd door jeroen_d op zo 21 aug 2022, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: miniDSP flex

Bericht door Pjotr »

In het kader van de Flex discussie al eens een loop though meting gedaan: Via USB MiniDSP in en via USB weer terug naar de laptop door de DSP heen:
1kHz - 96000Hz - USB_in - USB_out.png
Zoek de jitter... :roll: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: miniDSP flex

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef: zo 21 aug 2022, 20:47
Pjotr schreef: zo 21 aug 2022, 20:10
Dat isosynchroon was de USB1 standaard. En die werkte met een 1kHz sync frame. Dat kon je soms nog wel eens terug horen. USB2 Audio Class-2 werkt a-synchroon: https://datasheet.octopart.com/XR-USB-A ... 598332.pdf En echt, als het goed werkt zoals het behoort is dat ook bit-perfect! Daarvoor is er bandbreedte zat.
In USB audio kan je kiezen tussen synchroon, adaptief en asynchroon. Dat doet niks af aan het isochroon verzenden van de audio data, zonder error correctie.

https://www.xmos.ai/download/Fundamenta ... o(1.0).pdf
Dat klopt. Maar heb je dat stuk wel helemaal gelezen? Isosynchroon is de oude Class-1 en de XMOS is gewoon compatible met de reeds bestaande vormen. Maar de hedendaagse class-2, afijn laat ook maar....... pffffffffffffffff.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door OWC »

Op Audioscienreview forum zijn er inmiddels al talloze testen en metingen gedaan over dit onderwerp.
Voor mij persoonlijk is het een beetje oude kadavers uit de sloot halen.
Buiten het feit dat je praktisch gezien toch geen keuze hebt en de bijdrage van alle componenten gewoon kunt meten.
Laatst gewijzigd door OWC op zo 21 aug 2022, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door jeroen_d »

https://www.yumpu.com/en/document/read/ ... -20-usb-30

Een andere bron, volledig compatibel met het vorige artikel dat ik postte.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door Fedde »

ASR? Die site waar ze roepen dat alle DACs boven de 300 dollar hetzelfde klinken? En dat iedere luister observatie zonder dubbeldik dubbelblind onderzoeksrapport per definitie waardeloos is? ;)

Overigens zie ik niet in hoe je jitter kan meten met een digitale loopback via USB. Volgens mij zie je nu alleen de ruisvloer en distortion van de ASR. Jitter kan je volgens mij alleen op de voeding, kloklijnen naar DAC of de analoge uitgang meten.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door OWC »

Wat mensen doen of roepen vind ik niet interessant, boeit mij ook vrij weinig.

Objectieve en reproduceerbare data wel, daar kan ik tenminste als een developer en designer wat mee.
Om het even wat voor kant op overigens.
Al is het maar in welke orde van grootte zich bepaalde elementen bevinden.
Mochten daar nieuwe ontwikkelingen in zijn, dan hoor ik het graag.

Als iets zich al in de ruisvloer verzuipt, zegt dat al genoeg denk ik.
Maar nogmaals, voor mij is het een oude koeien discussie.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”