300B SE met ringkern trafo's en solidstate voeding

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

peterl
Contacteer:

Re: 300B SE met ringkern trafo's en solidstate voeding

Bericht door peterl »

Ik heb wat testen met de plank en de print gedaan maar er is erg veel verschil.
De plank heeft een 10uf(heb geen 220uf liggen) en start op met 265VAC in 1min tot 344V
De print met een 235uf start op met 265VAC en met een koud start(vanaf 0) 3min voor hij op 330V is.
Ga je hem daarna opnieuw opstarten met bv een rest spanning van 30V dan gaat hij binnen 1 min naar 325V en loopt door naar 330V je ziet dat er veel meer tijd nodig is om aan de max. spanning te komen en een lagere eindspanning. Dit alles gemeten zonder belasting.
Het enige verschil zijn de 2 grote 470uf elco's in serie met de 2x 220K bleeders. En de 10uf elco van 600V.
Het bleeden duurt dus wel 5min. ipv de minuut bij de plank.
Maar nu gaat het er op lijken dat ik met 330VAC nooit die 435/440V ga halen, dus moet ik een andere voedingstrafo hebben met misschien wel 350VAC :think:
OpaBert

Bericht door OpaBert »

peterl schreef: zo 14 nov 2021, 16:09
Ik heb wat testen met de plank en de print gedaan maar er is erg veel verschil.
De plank heeft een 10uf(heb geen 220uf liggen) en start op met 265VAC in 1min tot 344V
De print met een 235uf start op met 265VAC en met een koud start(vanaf 0) 3min voor hij op 330V is.
Ga je hem daarna opnieuw opstarten met bv een rest spanning van 30V dan gaat hij binnen 1 min naar 325V en loopt door naar 330V je ziet dat er veel meer tijd nodig is om aan de max. spanning te komen en een lagere eindspanning. Dit alles gemeten zonder belasting.
Het enige verschil zijn de 2 grote 470uf elco's in serie met de 2x 220K bleeders. En de 10uf elco van 600V.
Het bleeden duurt dus wel 5min. ipv de minuut bij de plank.
Maar nu gaat het er op lijken dat ik met 330VAC nooit die 435/440V ga halen, dus moet ik een andere voedingstrafo hebben met misschien wel 350VAC :think:
Wikkel je toch gewoon 10-20 volt erbij !
Of monteer een 20 volt trafo er op en die in serie met de huidige 330 Volt
Of gooi die regeling er tussen uit , mij ervaring is dat het verschil zo gering is om dat er een Klasse A instelling belasting is en de pieken er boven erg kort zijn en dat maar een paar volt induikt
Dat ten opzichte van 460 of 463 zo gering is dat niet hoorbaar is
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

De trafo's moet ik nog kopen dus dat is niet het probleem Bert, ik kan kiezen tussen 350VAC of 330VAC maar ik was bij mijn berekening van factor 1,3 uitgegaan maar met deze voedingsprint kom ik daar niet aan lijkt het.
Welke regeling wil je er tussenuit gooien?
De mosfot zorgt voor die vertraagde opstart maar ook voor die enorm lage rimpel wat juist zo'n voordeel is.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Die rimpel zorgt voor een hogere spannings meting
Die rimpel is nu weg is door die mosfet met componenten
Als je nog moet bestellen Gewoon compenseren met hogere AC waarde
Probleempje opgelost
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ik denk er net aan dat die trafo 330V 400mA en 15V 2A heeft die zou ik in serie kunnen zetten maar kan ik dan ook nog van de 15VAC apart een paar honderd mA af halen? Anne is de laatste tijd trouwens wel erg rustig, klopt dat? Ik mis hem hier wel. Of denkt hij langzaamaan dat we onze eigen boontjes moeten doppen :lol:
OpaBert

Bericht door OpaBert »

peterl schreef: zo 14 nov 2021, 17:35
Ik denk er net aan dat die trafo 330V 400mA en 15V 2A heeft die zou ik in serie kunnen zetten maar kan ik dan ook nog van de 15VAC apart een paar honderd mA af halen? Anne is de laatste tijd trouwens wel erg rustig, klopt dat? Ik mis hem hier wel. Of denkt hij langzaamaan dat we onze eigen boontjes moeten doppen :lol:
Nee Peter Anne zit in de lappen mand en is niet in staat om op het forum te komen
Hij is al 80 En met een dwarslaesie die langzaam nog omhoog kruipt naar zijn armen
Dus hij wil wel , maar kan gewoon niet . En wil ook geen bezoek, Hij wil eerst aansterken
Ik denk als je de 15 Volt bij de min hebt zitten denk ik niet dat het probleem geeft
En helemaal niet , als het niet voor de versterker gebruikt , bijvoorbeeld voor een relais o.i.d.
Bijlagen
C373ABA2-0DAC-4FF1-8697-355955B314EF.jpeg
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Dat is niet zo mooi te horen Bert, ik wist wel dat hij ouder was maar niet in wat voor omstandigheden dat was.
Die 15V zou ik wel gebruiken voor de versterker om de gloei van de beide ecc81 te voorzien met 12,6VDC dat is samen dacht ik 0,3 A blijft er nog genoeg over om bij de 330v te plaatsen. Dus weet dan niet of het kan. Kan ook een extra kleine voeding gebruiken voor de ecc buisjes.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

peterl schreef: zo 14 nov 2021, 20:23
Dat is niet zo mooi te horen Bert, ik wist wel dat hij ouder was maar niet in wat voor omstandigheden dat was.
Die 15V zou ik wel gebruiken voor de versterker om de gloei van de beide ecc81 te voorzien met 12,6VDC dat is samen dacht ik 0,3 A blijft er nog genoeg over om bij de 330v te plaatsen. Dus weet dan niet of het kan. Kan ook een extra kleine voeding gebruiken voor de ecc buisjes.
Ik denk dat het wel kan De max spanning is niet zo hoog tov van de min voeding
Het is anders als je 15 Volt op die 330 stapelt Dan denk ik dat het weleens fout kan gaan :D
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: zo 14 nov 2021, 20:31
peterl schreef: zo 14 nov 2021, 20:23
Ik denk dat het wel kan De max spanning is niet zo hoog tov van de min voeding
Het is anders als je 15 Volt op die 330 stapelt Dan denk ik dat het weleens fout kan gaan :D
Maar als je dubbelfasig gaat gelijkrichten maakt het niet uit of je die 15V aan de koude kant gebruikt. Je kunt beter eert de 330V en de 15V eerst gelijkrichten en nadien die spanningen stapelen.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Maakt het dan nog wat uit of ik de + van de 12VDC aan de - van de 420VDC leg of andersom Douwe?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

@peterl,

Ter info voor wat betreft Anne:

viewtopic.php?t=30206
douwebakker
Contacteer:

image.jpg
De + van de 12V komt aan de — van de 420V en niet anders om natuurlijk. Maar de genoemde 12V is natuurlijk al gestabiliseerd. Je kunt het beste de brugcellen in serie zetten waarbij de - aansluiting van de 15V brug aan gnd komt en de + van 15V brug aan de - van de 330V brug.
Wel allemaal een beetje omslachtig uitgelegd natuurlijk. Wacht maar even, ik maak een tekening. Anne zei vroeger altijd “een plaatje zegt meer dan 1000 woorden” en daar had hij het bij het juiste eind.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Heel duidelijk zo Douwe, bedankt.
SSassen schreef: zo 14 nov 2021, 21:40
@peterl,

Ter info voor wat betreft Anne:

viewtopic.php?t=30206
Daar kan ik niet in komen SSassen.
douwebakker
Contacteer:

Peter, heb je al uitgangstrafo’s voor de 300B?
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Nee nog Niet Douwe.
Ik zou die bij Amplimo gaan kopen samen met de voedingstrafo's, dus alles ringkern, maar hoezo?
Deze zou er dan opkomen.
Bijlagen
12se3k3h.pdf
(125.56 KiB) 45 keer gedownload
douwebakker
Contacteer:

Gewoon nieuwsgierig Peter. Ik heb nog een aantal projecten onder handen, maar een nieuw project zou wel eens een 300B versterker kunnen zijn. Vandaar.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Leuk Douwe, Wil je dan dit model gaan bouwen of een andere, Een voedingsprint heb ik nog wel liggen :lol:
Heb de kast weer in China besteld, weer ander model, komt volgende week , hoop ik. Ik vind die kasten erg stabiel en zeer sterk 3 en 10mm plaat.
douwebakker
Contacteer:

peterl schreef: ma 15 nov 2021, 16:57
Leuk Douwe, Wil je dan dit model gaan bouwen of een andere, Een voedingsprint heb ik nog wel liggen :lol:
Heb de kast weer in China besteld, weer ander model, komt volgende week , hoop ik. Ik vind die kasten erg stabiel en zeer sterk 3 en 10mm plaat.
Ik weet nog welk model Peter, het word in elk geval wel eentje met ringkerntrafo's.
Zoals eerder gezegd, ik ben eerst nog wel even druk met mijn lopende projecten.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

peterl schreef: do 28 okt 2021, 16:29
RobertD schreef: do 28 okt 2021, 15:15
Leuk project Peter, ik zit ook nog steeds op zoiets te broeden.
Kortgeleden heb ik een doos met 300B buizen gekregen,vandaar.
Heb jij al uitgangstrafo’s? En voeding?
Een doos met 300B :shock:
Of was jij dat op facebook met die doos 300B, dan moeten we eens praten :lol:
Ben al een tijdje niet op het forum geweest, met mijn zakelijke laptop kom ik er niet meer op door strengere beveiliging door onze IT afdeling. ](*,)
Inderdaad had ik dat berichtje op facebook gezet over die 300B buizen. Ze hebben in elk geval allemaal nog emissie, maar ik wil ze nog wat grondiger laten testen. Keertje praten kan altijd :lol: (ben trouwens morgen Almelo / Enschede)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

RobertD schreef: di 16 nov 2021, 17:10
met mijn zakelijke laptop kom ik er niet meer op door strengere beveiliging door onze IT afdeling.
Guttegut wat een amateurs ... :shock:
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ben al een tijdje niet op het forum geweest, met mijn zakelijke laptop kom ik er niet meer op door strengere beveiliging door onze IT afdeling. ](*,)
Inderdaad had ik dat berichtje op facebook gezet over die 300B buizen. Ze hebben in elk geval allemaal nog emissie, maar ik wil ze nog wat grondiger laten testen. Keertje praten kan altijd :lol: (ben trouwens morgen Almelo / Enschede)
Heb je een pm gestuurd Robert.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Toch niet toevallig dezelfde werkgever als VintageHarry? :) Voor hem werkte deze oplossing.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Marp schreef: wo 17 nov 2021, 7:22
Toch niet toevallig dezelfde werkgever als VintageHarry? :) Voor hem werkte deze oplossing.
Inmiddels werkt het weer :rock:
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Normaal kon ik met een weerstand van 1ohm de stroom instellen voor de KT170 maar hier zie ik een 100mA meter, kan dat ook op een andere manier via de multimeter? Dus bv met een 1 ohm weerstand waarover gemeten kan worden?
Bijlagen
300b.png
douwebakker
Contacteer:

Ja Peter, het is een beetje een ongebruikelijke manier om de stroom op deze manier te meten te meten.
Ik zou het veel logischer vinden om de anode stroom af te leiden van de spanning over de twee 1K8 kathodeweerstanden.
Je mag natuurlijk ook een 1 of 10 ohm weerstand extra als meetweerstand opnemen.
1 mA over 900 ohm geeft 0.9V. bij 50mA is dat 45V etc.
Plaats reactie