meting dure ATC-luidspreker

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: meting dure ATC-luidspreker

Bericht door Walt »

Ik heb de laatste 15 pagina’s op dat andere forum even doorgelezen, die kerel snapt blijkbaar niet wat room acoustic doet met je mooie vlakke luidspreker respons uit een dode kamer, hij vroeg zich af of hij de ATC’s maar moest terugsturen… :lol:

Maar ATC heeft zijn exemplaren dus opgemeten (*), ziet er keurig uit, met het verhaal van Jeroen erbij, en het feit dat hij dus steeds op een tafel meet, daarmee kunnen we dit wel afsluiten lijkt me. Het is overigens de 100 (12 inch woofer,100 liter kast), niet de 150 (15 inch woofer,150 liter kast) als ik het goed begrijp.

(*) elke ATC speaker uit deze studio serie wordt dus apart opgemeten als kwaliteits controle, en die metingen worden bewaard en zijn beschikbaar voor de koper, wat mij betreft weer een +1 voor ATC.

Gr. Walter
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: meting dure ATC-luidspreker

Bericht door markbakk »

Dat mag ook wel voor 16k…

Wat ik niet begrijp is dat je een floor bounce wel ziet in de impulsresponse en dat je daarop je gate instelt. Althans, dat hoort zo als je alleen je speaker wil beoordelen. @Rob, waarom is 12ms te lang? Als je ‘omweg’ naar de 4 meter gaat, kom je er wel aan. En een frequentieresolutie van <100Hz is soms best fijn als je een drieweg wilt inregelen.

ATC bouwt vast OK speakers. En het is best moeilijk om in een passief systeem zo’n bult op 300Hz bewust te creëren met een 12” woofer en een middentoner die hoger gefilterd wordt.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: meting dure ATC-luidspreker

Bericht door Rob Dingen »

markbakk schreef:
Dat mag ook wel voor 16k…

Wat ik niet begrijp is dat je een floor bounce wel ziet in de impulsresponse en dat je daarop je gate instelt. Althans, dat hoort zo als je alleen je speaker wil beoordelen. @Rob, waarom is 12ms te lang? Als je ‘omweg’ naar de 4 meter gaat, kom je er wel aan. En een frequentieresolutie van <100Hz is soms best fijn als je een drieweg wilt inregelen.

ATC bouwt vast OK speakers. En het is best moeilijk om in een passief systeem zo’n bult op 300Hz bewust te creëren met een 12” woofer en een middentoner die hoger gefilterd wordt.
12ms is een dikke 4 meter weg.
Dat betekend dat als je op een meter afstand meet de speaker minstens 2 meter van de vloer en plafond af moet staan.
Aangezien dat dat in een huiskamer vaak niet voor de hand liggend is mijn opmerking.
En deze meting was schijnbaar op een tafel gedaan en die zijn in de regel ook geen 2 meter hoog.
Over de bult tussen de 200 en 300Hz, die is er niet kijk naar de nearfield meting.

Rob
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: meting dure ATC-luidspreker

Bericht door OWC »

Ik snap de +1 niet helemaal voor kwaliteitscontrole.
Dat is standaard wat zo goed als elke producent doet om te kijken of dingen binnen toleranties vallen.
Dat je zoiets wilt opslaan en bewaren is een leuke gimmick, maar zie er niet echt het voordeel van in als ik weet dat mijn producten toch al binnen bepaalde toleranties vallen en aan een bepaalde kwaliteit voldoen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: meting dure ATC-luidspreker

Bericht door Walt »

Ik vraag mij af of andere merken echt elke speaker afzonderlijk opmeten, maar jij bent de expert dus dat zal dan wel.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: meting dure ATC-luidspreker

Bericht door markbakk »

Rob Dingen schreef:
12ms is een dikke 4 meter weg.
Ik zal je niet doorzagen over tuintafels en keukentrapjes stapelen in de tuin :wink:
Walt schreef:
Ik vraag mij af of andere merken echt elke speaker afzonderlijk opmeten, maar jij bent de expert dus dat zal dan wel.
Audiomatica en Klippel verdienen hun boterham onder meer door het verkopen van productielijn-controlesystemen. Een beetje serieuze producent regelt dat.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: meting dure ATC-luidspreker

Bericht door OWC »

Walt schreef:
Ik vraag mij af of andere merken echt elke speaker afzonderlijk opmeten, maar jij bent de expert dus dat zal dan wel.
Of ALLE merken dat doen weet ik niet, maar elk respectabel merk, ga daar maar wel van uit.
Voor alle bedrijven waarvoor en waarmee ik gewerkt heb, is het standaard procedure.
Al is het maar om te kijken of er geen fouten in het assemblage proces zijn gemaakt.
Maar soms pik je er wel een enkele productiefout uit van de speaker zelf.

En dat hoeft zeker niet met een heel duur Klippel systeem.
Plaats reactie