Thesis, mini vloerstaandertje als navolging op de Hestia

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ziet er al erg goed uit Edo (geen verrassing natuurlijk, als 't uit jouw schuurtje afkomstig is :wink: )! Ik ben zeer benieuwd naar de klank. Neem je ze mee naar de DDIY?
Qua sterkte van het laag zal dit toch niet zo'n gigant worden? De woofer uit de Isis (en ook die uit de Ref. Mon.) heeft in z'n eentje ruim anderhalf keer zo veel Vd als twee van die 134's.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Jep, klopt. Ben er ook van bewust dat het laag niet een knaller zal worden met deze units. Maag goed, subje erbij doet wonderen...

Tuurlijk gaan ze mee naar de volgende luisterdag/DDIY
Deze zijn wat meer handelbaar dan de loodzware Isis.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Het idee komt beetje van Audio Physic vandaan.
Die hebben o.a. deze onderstaande modellen:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Vifa tweeter, gelijke woofertjes (qua afmetingen). Alleen rechthoekig.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zo, gister terug van vakantie, beetje de rotzooi opgeruimd en nog even op de valreep van dit jaar 1 front bekleed met leer.
Even niet letten op het stof op het front.....komt vanzelf goed

Afbeelding

Afbeelding

Pootjes eronder even nog niet op letten, ben nog aan het verzinnen wat ik hiermee moet....
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ziet het er nog wat vlekkerig uit? ff poetsen zeker nog? Verders wel weer mooi dus.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Tsja, stof zit nog op het front van de werkbank Sietse.....Als de lijm droog is en front nummer 2 zit in elkaar gaat er nog even flink gepoetst worden .... :)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ok, kon het toch niet laten....dus even de stofdoek erover en in de woonkamer gezet. Geeft wat meer het idee hoe groot (klein) ze zijn.

Afbeelding
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Die zijn eigenlijk wel betrekkelijk klein ja.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zeker, iets van 20cm breedt, 30cm diep en 80cm hoog.
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Ik vind hem wel chique, hele hoge WAF als je het mij vraagt.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

sphere schreef:
....hele hoge WAF als je het mij vraagt.
Vond m'n vrouw ook..... :D


Nu nog eens gaan brainstormen over het model voetje of iets wat ik eronder wil hebben. Heb eigelijk op dit moment nog niet zo gek veel ideeen erover. Suggesties zijn welkom.....
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Heb je dit op de gok inelkaar geflanst, of bouw je iets na?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Beide niet. Niets op de gok en naar ik weet is er nog niet zoiets op de "markt". Nou,m misschien toch beetje op de gok....want dat blijft het natuurlijk als iets nieuw is.

Ik wou eens wat doen met die tweeter, en de kleine units van Peerless, de vorm van Sonus Faber stond me al een tijd aan en zo is het begonnen. Paar drivers bij elkaar, kast ontworpen, etc etc...
Filter is ook (theoretisch) af.

Nu nog maar kijken of het allemaal werkt...maar da's altijd de vraag als je met iets totaal nieuws begint....en dus toch beetje die gok...
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Ik ben erg benieuwd 8)
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

ziet er inderdaad goed uit. Zelfs zoals ie nu is, ziet de kleurencombi er al goed uit. Dat donkere front met de lichte zijkanten. Zou zelf ws. het front hoogglans zwart maken.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Nu komt er natuurlijk nog fineer op aan de zijkanten, maar dat blijft ook vrij blank....(met wat donkere streepjes waarschijnlijk).
Maar wat die streepjes betreft ben ik nog niet helemaal uit, misschien alleen stroken eiken, zonder die kleine donkere streepjes. Het maakt het dan wel iets drukken....Maar goed, even twee proefstukjes maken om te kijken hoe dat allemaal staat.

Ondertussen hieronder nog even (na wat vraagjes al hierover) het tijdelijke opzetje van het filter. Hier ga ik vanuit en aanpassingen volgen later.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

En om maar gelijk maar even terug te komen op dat streepjes verhaal wat in het begin de bedoeling was....
Even in Photoshop wat gemaakt om te kijken wat het resultaat zou gaan worden....tsja, als je dan ehm, nou kijk zelf maar.


Afbeelding Afbeelding

Vrees dat maya de bij er niet komt...

Afbeelding
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Ik vind het mooier als het hout donkerder is en de streepjes zwart. Maar goed, kwestie van smaak. Je luistert immers niet naar streepjes.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zeker ook mooi. Ares, wat het proefmodel voor deze Thesis was, was ook donker. Maar de kleurstelling van de rest van de meubels is wat licht, bijvoorbeeld ook het eiken tv-meubel. Dank dat het lichte van de speaker hier beter bij past.
JordiPordie
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 04 dec 2006, 0:53

Bericht door JordiPordie »

Netjes! Heb je ook een close-up van het leder?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

JordiPordie schreef:
Netjes! Heb je ook een close-up van het leder?
Thanks, zal ik van de week even schieten en plaatsen hier.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Edo, ik ga met je mee. Dat lichte, met de lichte streepjes is echt mooi.
Als ze helemaal donker zouden worden zouden ze te zwaar gaan ogen denk ik.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Denk het ook. Ik ga vanmiddag (even wat eerder weg van werk) fineer kopen voor de kasten.....kunnen we weer verder.

Front is klaar, fineer op de kast, baspijpjes zijn van het weekend verlijmt en na het fineren eens beginnen met de achterkant en pootje......en dan begint het volgende traject....metingen, filters, luisteren....spannend.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ga je de strepen met ander fineer maken of los je dat op met gepigmenteerde lak? (dan heb je zeker geen naden ook...)

Was je er al een beetje uit over de onderstelletjes?

Kees
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Wat ik ga proberen is losse stroken van fineer tegen elkaar te plakken.
Dus volgens het al eerder gebruikte principe:


Afbeelding

Maar dan zonder de donkeren strookjes ertussen. De Eiken strookjes hussel ik door elkaar zodat het lijkt alsof de kast betaat uit losse latjes. Dus niet echt lichtere strepen, maar wel tekeningverschil per strookje.
Lijkt me wel mooi. Eens kijken hoe dat staat.

Beetje zoals onderstaande SF, maar dan licht eiken stroken:
Afbeelding


De voetjes worden waarschijnlijk ook eiken, massief dan, in de vorm van de kast, beetje rond dus, bollend naar boven, onderkant vlak, met daaronder iets van de ViaBlue spikes:

Afbeelding
Gesloten