Velleman 8020

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
De 18V voor de gloei was in orde (300mA).Dat die 7812 nogal heet wordt kan met meer dan 2,5W, koeler misschien wat klein.
Het is de 220V van de trafo die wat veel belast lijkt.Hoeveel volt vindt je op C29 en C30 (gewoon gelijkspanning) ?
Anne
momentje Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

als de Buizen Koud zijn meet ik daar 300Volt dat loopt terug naar 250 Volt Anne
op het meetpunt J17 meet is 233 volt met de scoop
ik zou best willen weten wat je nu hier uit kan zien betreffende de vermogens overschrijding trafo :think
Daar ook de stroom meten ??????
Bijlagen
DS0007.PNG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
als de Buizen Koud zijn meet ik daar 300Volt dat loopt terug naar 250 Volt Anne
op het meetpunt J17 meet is 233 volt met de scoop
ik zou best willen weten wat je nu hier uit kan zien betreffende de vermogens overschrijding trafo :think
Daar ook de stroom meten ??????
Daarom vroeg ik om de spanning over C28 en C29.Zit 1k weerstand tussen en weten we de stroom.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
als de Buizen Koud zijn meet ik daar 300Volt dat loopt terug naar 250 Volt Anne
op het meetpunt J17 meet is 233 volt met de scoop
ik zou best willen weten wat je nu hier uit kan zien betreffende de vermogens overschrijding trafo :think
Daar ook de stroom meten ??????
Daarom vroeg ik om de spanning over C28 en C29.Zit 1k weerstand tussen en weten we de stroom.
Anne
Nu snap ik het ik heb over die 1K ongeveer 17 volt gemeten ( 16,8) ofwel er loop 17 mA
Gemeten met de multimeter Anne wil je dat ik dat met de scoop meet ?
Overigens op de buizen staat op pen 1 en pen in plaats van 135 volt 172 volt op de andere helft meet ik dat ook nu begin ik te twijfelen
Aan mijn notitie op pen 7 maar dat is een stuur rooster Daar zal ik wel weer verkeerd om hebben geteld :oops:

In de uitgang 7812 loopt 380 mA en de ingaande spanning 21 volt = 8 watt
250 Volt 17 mA = 4,5 watt
Dat is samen nog geen 16,5 VA :think:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

Klopt mooi. Bij die 17mA komt nog een 4mA voor de led, samen 21mA, wat klopt met de RMS meting met de scoop.
Na de gelijkrichter is er 300V bij 21mA is dan 6W en 8W gloei en nog wat van +5 voor 't relais zeg 15W.
Vraagt om een trafo van (vuistregel) 1,5 x 15 = 23VA.
Of de instelling van de buis goed zit heb ik nog niet nagezien maar doe ik nog wel 's, kan misschien
voordeliger.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Klopt mooi. Bij die 17mA komt nog een 4mA voor de led, samen 21mA, wat klopt met de RMS meting met de scoop.
Na de gelijkrichter is er 300V bij 21mA is dan 6W en 8W gloei en nog wat van +5 voor 't relais zeg 15W.
Vraagt om een trafo van (vuistregel) 1,5 x 15 = 23VA.
Of de instelling van de buis goed zit heb ik nog niet nagezien maar doe ik nog wel 's, kan misschien
voordeliger.
Anne
Dankjewel Anne
Dan is het duidelijk dat de trafo te krap bemeten is de trafo is 16,5 VA :(
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Dan is het duidelijk dat de trafo te krap bemeten is de trafo is 16,5 VA :(
Is idd niet mooi :( En een wat verhoogde netspanning maakt de toestand nog erger.
Ik heb 's teruggekeken wat er verandert is.Bij de -6dB stand is er niks verandert wat verbruik betreft, zonder die -6dB komt er 1mA bij, ook niet de moeite.
Er valt nog wel iets te besparen op het verbruik.
R32,R33 en R34 (27k) alle drie naar 56k.
En C26 of C27 (naar keus) eruit, wordt ook de 7812 minder heet.
Of de ringkern van tubetown (zie blz 1) als die er in past (8cmØ bij 3,5cm hoog) met wat aanpassen.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Dan is het duidelijk dat de trafo te krap bemeten is de trafo is 16,5 VA :(
Is idd niet mooi :( En een wat verhoogde netspanning maakt de toestand nog erger.
Ik heb 's teruggekeken wat er verandert is.Bij de -6dB stand is er niks verandert wat verbruik betreft, zonder die -6dB komt er 1mA bij, ook niet de moeite.
Er valt nog wel iets te besparen op het verbruik.
R32,R33 en R34 (27k) alle drie naar 56k.
En C26 of C27 (naar keus) eruit, wordt ook de 7812 minder heet.
Of de ringkern van tubetown (zie blz 1) als die er in past (8cmØ bij 3,5cm hoog) met wat aanpassen.
Anne
En als ik in de primaire 100 ohm 220 oh, op neem :think: dan bespaar ik ongeveer 1 VA- 2 VA schiet ook niet op AnneHeb je een idee hoeveel we besparen ? Met de aanpassingen van Je :?:
Kan ook boven de trafo wat ventilatie gastjes boren :idea:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

Met die C eruit en wat minder stroom voor de led denk ik dat er zo'n 1,5W afgaat.
De grootste boosdoener is de gloei.Door de C26 en C27 weg te laten en er 470µF in te zetten gaat er nog wat af.
Gaatjes bijmaken, misschien in de bodem onder de trafo.Vanboven zal de luchtstroom wel langs de buizen omhoog gaan.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Met die C eruit en wat minder stroom voor de led denk ik dat er zo'n 1,5W afgaat.
De grootste boosdoener is de gloei.Door de C26 en C27 weg te laten en er 470µF in te zetten gaat er nog wat af.
Gaatjes bijmaken, misschien in de bodem onder de trafo.Vanboven zal de luchtstroom wel langs de buizen omhoog gaan.
Anne
De print bedekt de hele bodem Anne
Dus gaatjes in de bodem doet dan niets of ik moet ook gaten in de print tussen de sporen boren
Dat laatste staat me niet zo aan . Vermoedelijk moet ik daarna draden over die sporen solderen :(
Eigenlijk is er geen lucht circulatie
Niet van onder naar boven of van voor naar achter :idea: Daar is een liedje van :lol:
Dus als ik een net patroon van gaatjes boor in de kap aan de voorkant dan kan er stroming gaan over de trafo en rond de buizen eruit

OpaBert
Bijlagen
4F632554-5F23-4C82-AB62-53530C72F054.jpeg
8D6108CA-59D1-4FC7-AB6D-1BAFC5F7C099.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ik heb de print er weer uit gehaald
Met plakband aan gegeven waar de printtrafo zit
Niet veel plaats om te boren zonder de voorversterker echt kapot te maken
Maar Anne je had het over een trafo van tube town
Kun je daar een link van geven en wat je precies daar mee wilde doen O:)
Daar boven is wel wat plaats om er wat gaatjes in te boren en dan ook in de bodem :D
Bijlagen
4D1CE195-2AEA-44CD-801D-D317C6DAC3AF.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Maar Anne je had het over een trafo van tube town
Kun je daar een link van geven en wat je precies daar mee wilde doen O:)
Dat hele verhaal staat hier, viewtopic.php?f=7&t=28977&start=14
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Maar Anne je had het over een trafo van tube town
Kun je daar een link van geven en wat je precies daar mee wilde doen O:)
Dat hele verhaal staat hier, viewtopic.php?f=7&t=28977&start=14
Anne
Ga kijken bedankt Anne
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Velleman 8020

Bericht door Shadow »

Had Sander Sassen niet ook eens zo’n ding verbouwd?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Velleman 8020

Bericht door Shadow »

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Dan is het duidelijk dat de trafo te krap bemeten is de trafo is 16,5 VA :(
Is idd niet mooi :( En een wat verhoogde netspanning maakt de toestand nog erger.
Ik heb 's teruggekeken wat er verandert is.Bij de -6dB stand is er niks verandert wat verbruik betreft, zonder die -6dB komt er 1mA bij, ook niet de moeite.
Er valt nog wel iets te besparen op het verbruik.
R32,R33 en R34 (27k) alle drie naar 56k.
En C26 of C27 (naar keus) eruit, wordt ook de 7812 minder heet.
Of de ringkern van tubetown (zie blz 1) als die er in past (8cmØ bij 3,5cm hoog) met wat aanpassen.
Anne
Ik heb die tubetown transformator Anne een die 3 va meer is maar geen 12.6 volt wikkeling
Dan moeten er een hoop onderdelen weg van de print :think:
Dat ic in een voet en het relais
Dan is het nog de vraag of het zal passen Anne ik ga het niet eens proberen :-s
Ik ga eens kijken wat de modificatie van jou met die weerstanden kan
en ik wil af van de klem gemonteerde ayricap daar moeten blok condensatoren in welke sassen er in gezet heeft
Zal eens controleren of alle waarden wel goed zijn :-k

Tegen de buisvoeten
Bijlagen
DFB73219-39A2-4E0F-A628-D25A1980CE8D.jpeg
57D2694A-17B1-4E2E-B022-A15BE12DBA36.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Shadow schreef:
Bedankt Joram was er gister net naar het zoeken en jij ook :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

Er is dus te weinig plaats voor die tubetown trafo :(
Dan blijft er niet veel anders over dan stroom sparen.R32,33,34 vergroten en C26 of C27 eruit.
Wat misschien ook nog wat helpt is de trafo uitkleden :o :lol:
Grijze doos eraf halen dus.En dan de kale trafo zwart maken.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

hoi Anne
ja rigoreuze acties ver eist Kaal scheren :lol:
ik zag een stukje uit 1945 in Urk
daar werden de dames kaalgeschoren die er van verdacht werden met de duitsers omgang hebben gehad
Ik heb die weerstanden vergroot naar 56K
en weer de spanning gemeten over R31
iK
spanning over R31
spanning over R31
ook gemeten op deR14 /R18
spanning op knooppunt R14/R18
spanning op knooppunt R14/R18
spanning op R14/C31 t.o.v Gnd
Dan de spanning met de multimeter gemeten op Buispen 7 stuurrooster :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: 172Volt
spanning op buispen 8 zelfde :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: dat kan toch niet
nou dat was het weer voor vandaag Anne
Bijlagen
spanning op knooppunt r14 C31
spanning op knooppunt r14 C31
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

De spanningen R14/R18 en pin 7 zijn te hoog en op R14/C31 te laag.
Zijn de weerstanden wel wat er op het schema staat ? Op deze manier gaat er teveel stroom lopen, ruim 16mA terwijl het hoogstens 12mA zou moeten zijn.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
De spanningen R14/R18 en pin 7 zijn te hoog en op R14/C31 te laag.
Zijn de weerstanden wel wat er op het schema staat ? Op deze manier gaat er teveel stroom lopen, ruim 16mA terwijl het hoogstens 12mA zou moeten zijn.
Anne
Ja daar snap ik ook niks van zover ik kan zien kloppen alle weerstanden, de waardes staan er op
Alleen als er waarden verlopen zijn of onderbroken, dat zou nog kunnen Anne
Ik probeer morgen er naar te kijken , maar morgen komt iemand helpen met een en ander in huis wat geen hobby is maar toch moet gebeuren En mn zoon wil morgenavond weer in zijn eigen auto rijden , dus moet ik ook weer naar breda op en neer
Maar het is voor een goed doel :lol:
Misschien dat ik straks wat kan meten , maar ik moet wel oppassen mezelf niet voorbij te lopen :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Velleman 8020

Bericht door Ah!buis »

De spanningen ie je opgeeft kunnen nml niet met e opgegeven weerstanden.
239v op R14/C31 en 234v op R14/R18 betekend 5v over R14 (100k) ofwel 50µA.
Dan zou je na R18 (33k) 234v min 33k x 50µA = 232,4v moeten vinden en ook op pin 7, maar daar zou 172v staan ??? De weerstanden zijn duidelijk heel wat anders dan wat er op het schema.
Anne
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Velleman 8020

Bericht door Shadow »

Volgens mij was het dringende advies van Sander destijds om de weerstanden niet aan te nemen voor de nummers die er naast staan maar om het schema erbij te pakken en uit te volgen, er klopte namelijk eea niet.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Had beter niks kunnen doen
Ik laat een meetpen weg schieten op de gloeispanning Pats
Eerst mat ik op de buispennen
Maar ik kan geen foute weerstanden vinden
R10 = oneindig
R11 = 27K
R13 2,16K
R14= 2.2k
R15 = 100K
R16 is een draadbrug
J16 is een 1K weerstand
C18 is hier vervangen door een 1k weerstand
R18= 26.8K
R19= 10k

R21= 27K
R23= 2,18K
R24 = 2.18k
R25=9.85K
R26= 2,17K
R28= draadbrugje
R29= 9.9K
R30 = 1k
R31=0.98K
R32= 56K
R33=56K
R34=56k
R35= 1,1ohm
R36=9.8k
R37=4.61k
R38=9.9k
R39= 4k6
R40= 6.6 k moet 10 k zijn

Voor kortsluiting gloei , denk ik V1
Buispen 1 = 174 volt na kortsluiting 161.2
Buispen 2 = 0
Buispen 3= 8.6 na kortsluiting 7.5V
Buispen 4= 23.3 Volt na kortsluiting 15
Buispen 5 = 12,7 na kortsluiting 0
Buispen 6 =234volt na kortsluiting 223
Buispen 7 = 174 na kortsluiting 164
Buispen 8= 174 na kortsluiting 162
Ik heb de laatste metingen te vlug gedaan wilde geen verdere schade maken de trafo werd ook weer warm
De trafo los gemeten Daar zijn alle spanningen nog aanwezig
Relais klikt nog maar ik meet geen spanning in de 7812 er na ook niet :oops:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
De spanningen ie je opgeeft kunnen nml niet met e opgegeven weerstanden.
239v op R14/C31 en 234v op R14/R18 betekend 5v over R14 (100k) ofwel 50µA.
Dan zou je na R18 (33k) 234v min 33k x 50µA = 232,4v moeten vinden en ook op pin 7, maar daar zou 172v staan ??? De weerstanden zijn duidelijk heel wat anders dan wat er op het schema.
Anne
Anne morgen avond ga ik verder en kontrileer ik eerst waarom die 12 volt er niet is bij de 7812
Misschien in de paniek weer iets verkeerds gedaan



Joram ik heb niks Tot deze week dan niks gewijzigd
Alleen wat weerstanden r32-33-34 56K en de diodes

Ik Ga pitten althans proberen zit me niet lekker deze stommiteit
Bijlagen
DSCN5672.JPG
DSCN5673.JPG
DSCN5674.JPG
DSCN5675.JPG
DSCN5676.JPG
DSCN5677.JPG
Plaats reactie