Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Anne dat is geen schema van een X!
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Klopt,had deze nog liggen, Aleph5 ofzo.Shadow schreef:Anne dat is geen schema van een X!
Gaat om de manier van doen, is bij al die zogezegt klasseA Pass dingen hetzelfde.
Hier nog een namaak met één fet extra.
Ontbrekende zeners erbij gezet + toevoeging tweede fet omkaderd.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op za 25 aug 2018, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Kk pcb, die maakt het helemaal bont ja 
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Helemaal duidelijk. ik ga het aanpassen.Ah!buis schreef:Die weerstanden staan niet innen het kader, horen niet bij de uitbreiding.Als je die verbindingen zou maken zet je de sourceweerstanden parallel, geeft dan een kleine gemeenschappelijke weerstand, is ook niet de bedoeling.Die zijn er juist om de (min of meer) gelijkmatige stroomverdeling over de fet's te krijgen.ray5150 schreef:Ik zie in het schema en op de PCB anders dat iedere FET zijn eigen sense-aansluiting heeft ? (R8,R10,R37,R39)
Anne
in welk opzicht bedoel je dat ?Shadow schreef:Kk pcb, die maakt het helemaal bont ja
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Die maakt gewoon pcb’s van diy projecten voor behoorlijke prijzen 
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Wat wel opvalt bij die KK (wat een naam trouwens
) is dat de source-weerstanden ~verdubbeld zijn.Bijft de stroom aan de uitgang hetzelfde als voorheen, enkel de warmte wordt over meer fet's verdeeld.
Wil je meer vermogen dan de oorspronkelijke weerstanden behouden en de serieweerstand met de uitgang (nu 2x0,22Ω parallel) in verhouding verkleinen.
Anne
Wil je meer vermogen dan de oorspronkelijke weerstanden behouden en de serieweerstand met de uitgang (nu 2x0,22Ω parallel) in verhouding verkleinen.
Anne
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Ja, die bakt ze zeker bruin.Shadow schreef:Die maakt gewoon pcb’s van diy projecten voor behoorlijke prijzen
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Ik kan bijvoorbeeld geen printen maken,dus dan heb je weinig keus toch?
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Op zich heb je een punt, ware het niet dat er op bijvoorbeeld ebay ook wel het een en ander te krijgen is :
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... labs+aleph
De PCB die Joram heeft zijn door forumleden van DIYaudio ontwikkeld. geen idee wat die oorspronkelijk moesten kostten maar dat zal ook de wereld niet zijn geweest.
https://diyaudiostore.com/collections/p ... uit-boards
dus ja, er valt wel wat te kiezen.
Aan de andere kant, voor de prijs van een set WBT pluggen kun je een aardige ets installatie samenstellen.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... labs+aleph
De PCB die Joram heeft zijn door forumleden van DIYaudio ontwikkeld. geen idee wat die oorspronkelijk moesten kostten maar dat zal ook de wereld niet zijn geweest.
https://diyaudiostore.com/collections/p ... uit-boards
dus ja, er valt wel wat te kiezen.
Aan de andere kant, voor de prijs van een set WBT pluggen kun je een aardige ets installatie samenstellen.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Ik lap liever wat meer voor die printen als nog een extra uitbreiding van de hobby.
Er is al zo weinig tijd over......
Het gaat niet altijd om de laagste prijs,maar soms ook om gemak.
Er is al zo weinig tijd over......
Het gaat niet altijd om de laagste prijs,maar soms ook om gemak.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Je wilt dat een project zoals dit het liefst bij de gratie van de ontwerper bestaat en voort leeft, dit is toch een beetje uitproberen van commerciële ontwerpen voor ze in productie gaan wat Pass Labs doet. Zou hetzelfde zijn als iemand aan de hand van het schema van de CA versterker pcb’s laat bakken en die verkoopt á €85 per set, dan is Peter ook niet blij denk ik...dre schreef:Ik kan bijvoorbeeld geen printen maken,dus dan heb je weinig keus toch?
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Hij heeft toestemming van Nelson.
Tevens moet iedereen zelf weten wat ie er voor vraag toch?
Die KK heeft echt wel een enorme hoeveelheid printen verkocht onderhand.
Tevens moet iedereen zelf weten wat ie er voor vraag toch?
Die KK heeft echt wel een enorme hoeveelheid printen verkocht onderhand.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Dat wist ik niet, ja hij zal onderhand wel wat weggezet hebben.dre schreef:Hij heeft toestemming van Nelson.
Tevens moet iedereen zelf weten wat ie er voor vraag toch?
Die KK heeft echt wel een enorme hoeveelheid printen verkocht onderhand.
Ray z’n Aleph was ook op die printen gebaseerd volgens mij.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Beter duur als niet te koop toch?
Als je dan ook nog setjes mosfets gematcht gaat kopen,dan gaat het lekker in oplopen in ieder geval.
Als je dan ook nog setjes mosfets gematcht gaat kopen,dan gaat het lekker in oplopen in ieder geval.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
In het land der blinden is eenoog koning... en diy is, zeker op diyaudio.com, niet altijd onbaatzuchtig,dre schreef:Hij heeft toestemming van Nelson.
Tevens moet iedereen zelf weten wat ie er voor vraag toch?
Die KK heeft echt wel een enorme hoeveelheid printen verkocht onderhand.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Nee dat is een ding Peter, ik vroeg om wat advies en werd gelijk besprongen door een kerel die riep dat ik minimaal 8 fets per kanaal moest gebruiken bla bla bla kijk naar mijn ontwerp met 40 fets per kanaal etc etc etc. Maar even later kwamen de wat gematigde leden waaronder Eric wel met goed advies...

Nee dat wil ik zelf leren doen, heb een goeie labvoeding en desktop multimeter dus moet te doen zijn volgensmijdre schreef:Beter duur als niet te koop toch?
Als je dan ook nog setjes mosfets gematcht gaat kopen,dan gaat het lekker in oplopen in ieder geval.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
2 multimeters en een voeding inderdaad.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Het is zeker goed zelf te doen. Punt is wel dat je ze stuk voor stuk ook goed koelt en laat stabiliseren op steeds dezelfde temperatuur. Dat is op zich wel een tijdrovend klusje. Hier zijn die TO247/TO3P veerklemmen erg handig om ze tijdelijk vast te zetten.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Het is wel zaak dat ze gekoeld worden, maar ze moeten ook wel op temperatuur komen toch, anders blijft het alle kanten op gaan...Pjotr schreef:Het is zeker goed zelf te doen. Punt is wel dat je ze stuk voor stuk ook goed koelt en laat stabiliseren op steeds dezelfde temperatuur. Dat is op zich wel een tijdrovend klusje. Hier zijn die TO247/TO3P veerklemmen erg handig om ze tijdelijk vast te zetten.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Yep, dat schreef ik toch ook:
Beste is om ze bij de nominale stroom te matchen waarop ze ook in de versterker ongeveer moeten werken.Pjotr schreef:Het is zeker goed zelf te doen. Punt is wel dat je ze stuk voor stuk ook goed koelt en laat stabiliseren op steeds dezelfde temperatuur. Dat is op zich wel een tijdrovend klusje. Hier zijn die TO247/TO3P veerklemmen erg handig om ze tijdelijk vast te zetten.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Jup maar dat betekend dat gematchte fets kopen ook een risico met zich mee brengt, als je ze gaat gebruiken buiten het gebied waar ze gematched zijn, zowel stroom als temperatuur, loop je het risico dat ze afwijken.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Vermoedelijk als er twee op lage temperatuur ~gelijk zijn dan zal dat heter ook wel zo zijn zolang je bij de gebruiksstroom meet.
Alles verbinden dan stroom erop aflezen en weer uit.Databladen geven ook waardes die gepulst zijn gemeten om niet (te)heet te worden.
Vooral voorzichtig met het poortje, is niet beschermt tegen statische ladingen (aanraken) of ander hogere spanning.
Anne
Alles verbinden dan stroom erop aflezen en weer uit.Databladen geven ook waardes die gepulst zijn gemeten om niet (te)heet te worden.
Vooral voorzichtig met het poortje, is niet beschermt tegen statische ladingen (aanraken) of ander hogere spanning.
Anne
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Klopt wel Anne, op een lagere stroom en temperatuur is ook goed. Het komt i.d.d. niet zo nauw w.d.b. Als je ze maar wel allemaal bij dezelfde temperatuur en V_gs en V_ds meet.
Dat van die statische elektriciteit kan wel een puntje zijn. Geaarde antistatische mat gebruiken om op te werken en dan liefst geen dissipatief type maar eentje met een hoogohmige eigenweerstand, polsbandje etc. Zelf draai ik tijdens oplag/werken/solderen aan onbeschermde fets een dun blank koperdraadje (uit een stukje tweelingsnoer) om de S en G pootjes als kortsluiting. Zit ie eenmaal gemonteerd in de schakeling dan kan dat draadje er af. Maar een antistatische mat is wel handiger bij het matchen.
Dat van die statische elektriciteit kan wel een puntje zijn. Geaarde antistatische mat gebruiken om op te werken en dan liefst geen dissipatief type maar eentje met een hoogohmige eigenweerstand, polsbandje etc. Zelf draai ik tijdens oplag/werken/solderen aan onbeschermde fets een dun blank koperdraadje (uit een stukje tweelingsnoer) om de S en G pootjes als kortsluiting. Zit ie eenmaal gemonteerd in de schakeling dan kan dat draadje er af. Maar een antistatische mat is wel handiger bij het matchen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 25 aug 2018, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Hmm ja, vraag mij bij dat soort verkoop altijd af hoe goed het gedaan is. Overigens heb je voor dat bedrag er 10 bij Mouser (bij 100 stuks afname).
