probleempje contrabas versterker

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

audiomanics schreef:
Ben je in staat om met een scoop dingen als de voedingspanning e.d na te lopen?
Nee, een scoop heb ik niet. Ik maak meestal speakers, heb maar weinig ervaring met versterkers.


Je hebt 'm ook als je het volume dicht draait...
Niet echt. Ik hoor dan wel een heel licht gezoem, maar het wordt direct sterker zodar ik het volume open draai
Dan moet je toch eens daar achter zoeken dus.. Neem wat stukken los en sluit de ingang kort..
Als je dan nog brom hebt zou ik eens in de voeding kijken of een defect component in het gedeelte er achter..
De Ucd mag met kortgesloten ingang absoluut geen geluid maken..


Kees
ok, zal het eens proberen, maar ben bijna zeker dat die stil gaat zijn.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Kan je eens flink wat duidelijke overzicht foto's schieten (hoe je het nu hebt aangesltoen)? Vooral van de gnd.
Scheelt altijd een bult gezoek.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

zouden het niet de wikkelingen kunnen zijn van de trafo. Dat er ahw een soort van fysieke brom ontstaat vanuit de trafo zélf?

Wowly
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

het geluid komt wel degelijk uit de speakers. Het is zeker geen mechanisch geluid.
heb nog geen tijd gehad de poweramp eens zonder premap te testen.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

DIY_peter schreef:
De output is met een afgeschermde kabel verbonden met de poweramp, maar de afschermdende geleider is verbonden met het centrale GND punt.
Die gnd moet je niet met de centrale gnd punt verbinden... Gewoon bij de gnd van de input van je versterker en nergens anders een gnd met de verstekrer gnd verbinden.

Waarom is dit fout? Kijk, je moet de heen en retour stromen zo dicht mogelijk bij elkaar hebben. Je stroom gaat nu via je preamp naar je input versterker (via de plus) en gaat terug via de gnd door de hele versterker, langs de draden naar je grote elcos, langs de draad van je grote elcos naar je preamp.
En laten er nou net hele grote stromen door die draad van de grote elcos naar je versterker lopen. De onafgevlakte 50Hz brom (zit er altijd wel ietsjes) wordt enorm door je versterker versterkt.

Als je nou de gnd van je afgeschermde input kabel meteen bij je versterker aansluit, dan gaan de stromen van de plus van je preamp naar de input van je versterker, en via de gnd weer direct terug. Nu gaat hij niet langs het pad van de elco's (incl de brom).
En nogmaals, dan nergens anders een gnd tussen je versterker en preamp verbinden, anders heb je -idd- wederom een aardlus (stromen gaan langs ongedefinieerde wegen en werkt als antenne).

Ook de input cinch bussen geisoleerd opstellen.
Is het misschien iets anders dan Brom? Geen idee hoe brom moet klinken eigenlijk.
Is wel brom zo te horen (lezen).
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Ben eindelijk (op vakantie geweest ondertussen) terug aan mijn versterker begonnen.
Ik had dus een brom probleem.

Op verzoek van een van jullie heb ik toch maar 'ns opnieuw de poweramp (UCD 400) getest.
Heb aan de input mijn NAD pe-amp gehangen en aan output een woofer, zonder filter. Zeer eenvoudige setup dus. Zo had ik de UCD initieel ook getest en toen werkte hij perfect.
Maar wat blijkt nu?
Zonder iets aan input is hij muisstil, maar eens ik de pre-amp connecteer, zelfs met volume op 0, krijg ik een vrij luid gebrom.

Zelfs als ik mijn pre-amp uitschakel blijft de brom.
Tenminste ik denk dat het brom is. Het is een zuivere lage toon.

Is mijn UCD om zeep?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Je had de volume regeling toch direct voor de UcD's geplaatst?
Zo niet:
Check even of de mantel van de kabel niet ergens los ligt (in de connectoren bijv)
Wat ook een goede mogelijkheid is, is dat je enorme pick-up hebt. De oplossing daarvoor is dat je een gebalanceerde kabel neemt en de afscherming slechts aan een zijde verbindt.
Dat kun je een beetje checken: als je de kabel met de hand anders gaat leggen kun je misschien de brom horen veranderen.
Ik heb nog niet kunnen vinden uit de tread of het nu mono was of stereo.. In het geval van stereo heb je vermoedelijk een pracht van een aardlus.

Kees
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

audiomanics schreef:
Je had de volume regeling toch direct voor de UcD's geplaatst?
Ik heb de uitgang van de voorversterker direct met een afgeschermde kabel aan de UCD gemaakt. In mono, want ik heb maar 1 UCD.
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Ik heb net de afgeschermde kabel vervangen door een andere, van vrij goede kwaliteit.
Opnieuw hetzelfde resultaat. de connecties zijn ok, heb ze een aantal keer gechecked en nagemeten.
Als ik de cinch stekker niet verbind met de voorversterker hoor ik niets, maar van zodra ik een connectie maak begint het gebrom. Ook als de voorversterker uitgeschakeld is.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ook als je de netsteker van de voorversterker trekt?

Kees
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

audiomanics schreef:
Ook als je de netsteker van de voorversterker trekt?

Kees
Inderdaad, dan ook
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Zou 't aan je voorversterker kunnen liggen?
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Digidoo schreef:
Zou 't aan je voorversterker kunnen liggen?
nee, die speelt perfect op mijn hifi eindversterker.
Moet wel, want ik heb het ding niet gebouwd :)
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Mja, fototje van de binnenkant van je UCD? Heb je binnenin ook alles doorgemeten?
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Digidoo schreef:
Mja, fototje van de binnenkant van je UCD? Heb je binnenin ook alles doorgemeten?
Wil straks wel eentje posten, maar aan een UCD is echt weinig te zien en te meten

Misschien is het ook interessant te melden dat er geen muziek meer uitkomt als je het volume open draait. Het is dus geen stoorsignaal bovenop de muziek zoals klassieke brom dat is. Het is gewoon een zuivere lage toon die niet verandert.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

DIY_peter schreef:
geen muziek meer uitkomt als je het volume open draait.
Huh... hoe zit die potmeter dan aangesloten??? Of bedoel je dat je geen muziek hoort als je volume dicht staat (meestal geheel linksom..)
Of komt er nu helemaal geen muziek meer uit?

Sta je niet op een of andere digitale uitgang aangesloten ofzo??

Kees
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Even verduidelijken, want er bestaat blijkbaar wat verwarring rond mijn setup.

Ik gebruik een HIFI voorversterker van NAD die met een andere poweramp perfect werkt. Dus geen potmeter.

Het is een zuivere analoge stereo versterker, dus heeft geen digitale uitgangen.

De uitgang van de voorversterker is met afgeschermde kabel verbonden met de ingang van de UCD400. Aan de ingang van de voorversterker hangt een cd-speler.

Er komt inderdaad geen muziek meer uit. Ongeacht de volume setting van de voorversterker.
Alleen die lage toon, ook al staat de voorversterker uit en de stekker van de voorversterker niet in het stopcontact. Van zodra ik de verbinding tussen de voorversterker en de UCD verbreek is hij stil.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Dan zou ik eens even kijken of er iemand bij jou in de buurt is met een voorversterker waar je jou UcD aan kan hangen.. Of hang er even een klein spelertje aan (een iPod ofzo). Dan weet je meteen of je UcD nog wel functioneel is.. De mensen van Hypex zijn over het algemeen ook wel genegen om dat ding aan de tand te voelen bij twijfel... er zit vemoedelijk nog garantie op??

Kees
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

audiomanics schreef:
Dan zou ik eens even kijken of er iemand bij jou in de buurt is met een voorversterker waar je jou UcD aan kan hangen.. Of hang er even een klein spelertje aan (een iPod ofzo). Dan weet je meteen of je UcD nog wel functioneel is.. De mensen van Hypex zijn over het algemeen ook wel genegen om dat ding aan de tand te voelen bij twijfel... er zit vemoedelijk nog garantie op??

Kees
is niet nodig, vermits ik 100% zeker ben dat er niets fout is met die voorversterker.
Garantie? vermoedelijk wel, maar als ik het ding stuk gemaakt heb zal die wel niet geldig zijn.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Heb niet het hele topic gelezen, dus wellicht is dit een heel domme vraag, maar ik stel 'm lekker toch:
Heb je signaal en gnd. van de ingangskabel niet omgedraaid bij de UcD?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

DIY_peter schreef:
maar als ik het ding stuk gemaakt heb zal die wel niet geldig zijn.
Die lui zijn heeeeeeel coulant... Alleen bij zeer opzettelijke domme fouten misschien niet.. Maar heb je het opzettelijk opgeblazen?? Nou dan..

Kees
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

KT88 schreef:
Heb niet het hele topic gelezen, dus wellicht is dit een heel domme vraag, maar ik stel 'm lekker toch:
Heb je signaal en gnd. van de ingangskabel niet omgedraaid bij de UcD?
Helemaal geen domme vraag, want dat bleek het probleem te zijn :?

UCD'tje op z'n kop gelegd tijdens het testen en daardoor de stekker er verkeerd opgezet. Vreselijk dom, maar gelukkig niet schadelijk voor de versterker, want hij speelt terug :P

Wel terug die brom waar ik een maandje geleden ook al last van had. Maar even de voorversterker tijdelijk afgeschermd met aluminium folie en plots, geen brom meer!

Ik zal dus een mooie afscherming moeten verzinnen. Ik veronderstel dat dunne aluminiumplaat hiervoor geschikt is?

Iedereen bedankt voor de hulp!
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Kijk, dat hoort de k'ngin graag (met dank aan Kees). :D

Afscherming waartegen?
Als je instraling hebt van de trafo van de voorversterker, dan helpt daar slechts dik staal of mu metaal tegen, aluminium doet niets.

Of de afstanden tussen beide vergroten, of die UcD in een metalen kastje steken.........
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

KT88 schreef:
Kijk, dat hoort de k'ngin graag (met dank aan Kees). :D

Afscherming waartegen?
Als je instraling hebt van de trafo van de voorversterker, dan helpt daar slechts dik staal of mu metaal tegen, aluminium doet niets.

Of de afstanden tussen beide vergroten, of die UcD in een metalen kastje steken.........
Tja, waartegen. Goeie vraag. Alles zit vrij dicht bij elkaar. In de manual van de voorversterker (Elliot Sound Products) staat ook dat wat afscherming meestal nodig is.
Ik heb wat aluminiumfolie verbonden met de GND van de voorversterker en dat er rond gelegd, en weg was de brom. Dus zal dunne aluminiumplaat ook wel werken veronderstel ik.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Voor dat doel haal ik op radiomarkten altijd van die blikken RF-dichte doosjes, die hebben ze in alle maten en soorten.

Zeker zoiets gevoeligs als een microfoontrap, MC prepre of gitaarinput (hoogohmig!) helemaal inblikken is het beste.
Het hangt van je formaat print af of het past, je kunt ook zelf van een plaat blik een doosje knippen en dat goed dicht in elkaar solderen.
Wil je het ook mooi RF dicht hebben, dan latoenkoper er nog eens in, zeker op de randen.

Kijk eens bij http://www.vandijkenelektronica.nl/site/index.php4 , klik op "vertinde blikken doosjes".
Wel met loodhoudende tin dichtsolderen!
Plaats reactie