4P1L vraagje

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Zitten geen C's in, moet je dan zelf doen.
Mooi,gewoon zelfbouwen dus :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 4P1L vraagje

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Zitten geen C's in, moet je dan zelf doen.
Mooi,gewoon zelfbouwen dus :D
Maar daar mag ik het hier niet over hebben :( Zelfbouw van dingen die niet van het net geïsoleerd zijn :shock:
Dus, ik heb niks gezegd :sure:
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Begrepen Anne,afblijven dus :|

Heb nog wel ergens een kant en klaar filter liggen geloof ik :-k
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

De Coleman gloeivoedingen aan het testen.

En hoe klinkt de voorversterker nu?

Mooie heldere sound met puchy bas :D

Volgens Coleman moeten de regelaars nog +-20 tot 50 uur inbranden,ben benieuwd. (polariseren van de condensatoren, mailde hij mij)

Voor nu geen straf om naar te luisteren. :lol:

Microfonie van de buizen is een heel stuk gedempter :rock:

De opstelling is nu nog met screen als Anode.
Bijlagen
p.jpg
Laatst gewijzigd door democles op do 02 nov 2017, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 4P1L vraagje

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
De Coleman gloeivoedingen aan het testen.

Mooie heldere sound met puchy bas :D
Als er bassen uit de voeding klinken is het meestal brom :shock:
Volgens Coleman moeten de regelaars nog +-20 tot 50 uur inbranden,ben benieuwd. (polariseren van de condensatoren, mailde hij mij)
Tja, die Engelsen met hun antiek :lol:
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Als er bassen uit de voeding klinken is het meestal brom :shock:
Ja het stond er een beetje knullig :lol: even veranderd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 4P1L vraagje

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Als er bassen uit de voeding klinken is het meestal brom :shock:
Ja het stond er een beetje knullig :lol: even veranderd.
Ja, als je 't al te ernstig maakt is de lol eraf.Veel leuker met wat zout en peper erbij :? :lol:
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

De kniptang ter hand genomen om de boel om te bouwen naar B+ op de Anode alles moet nu op 30mA i.p.v. 10mA,de regelaars zullen wel wat warmer worden :shock:

We zien wel.

Rest nog de voeding wat aan te passen en wat touwtjes te leggen.
Voordat een nieuwe meetronde kan beginnen.

Tot later................. :mrgreen:
Bijlagen
4P1L-Siberian-Gen4.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Alle touwtjes zitten er aan :rock:

De laatste weerstand in de voeding berekend met Duncan Amp en vervangen door een 8,2R weerstand i.p.v. de 510R die er in zat voor de 10mA versie.

Alles nagelopen.

Begonnen met het afstellen van de gloeivoedingen op 550mA per buis,boven de 550mA wordt het een roedel huilende wolven en dat willen we niet [-X :shock:

Alle spanningen nagelopen en op het laatst de CCS van de buizen ingesteld op 30mA,gemeten over de 10R meetweerstand geeft dat 300mV.

De boel een halfuur onder spanning laten staan en de meetronde herhaalt.

Alles klaar om te proberen of er geluid uit komt :hide:

Ingeplugt spelen maar,hij doet het :rock: :rock:

Maar even een tijd luisteren of het wat is :D
Bijlagen
mj1.jpg
mj2.jpg
mj3.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Oke een tijd gespeeld,alles blijft heel en wordt niet onnodig warm.

Wat is het verschil met de 10mA versie?

Eigenlijk niet veel,de bas kick is nog even beter verbeeld ik me voor nu.

Als de buizen nog niet doorgewarmd zijn klinkt er nog iets van microfonie ,,de laatste wolf van het roedel,, :lol:

Het gyrator (of CCS,als het maar een naam heeft :lol: ) printje werkt in iedergeval :D

Voor de zelfetsers bijgevoegd als Word bestand.
Bijlagen
Gyrator 4P1L 30mA.JPG
Gyrator 30mA 4P1L.doc
(887.5 KiB) 50 keer gedownload
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 4P1L vraagje

Bericht door OpaBert »

:goedzo: Netjes Demo
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Dank je Bert.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Ondertussen nog wat aan het spelen met de eindcondensatoren.

De Obligato,s die ik er in had gezet er uit en twee russen er in (pio+teflon).

Maar even weer een tijd luisteren of ik verschil hoor.

Het wachten is op wat onderdelen om de gloeivoeding wat aan te passen.
Bijlagen
teflon 1.jpg
teflon 2.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Verder geluisterd naar deze voorversterker. 8)

De voeding (was eerst 210v wissel nu 1 tandje omhoog gezet naar 230v wissel)en wat uitgebreid met 2x smoorspoel per kanaal en een hoop uF meer aan elco,s wordt de boel er een stuk stiller op :D

50mA per kanaal stil krijgen bij een DHT voorversterker vergt toch wat meer uF in de voeding dan bij een indirect verhitte buizen voorversterker,waar de buizen maar enkele mA trekken :?

De voedingen voor de gloei getuned op 15,5v DC per kanaal (onder belasting) en de trafo,s gesnubt op de secondaire wikkeling met 100nF en 100R in serie.
Bijlagen
e1.jpg
e2.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 4P1L vraagje

Bericht door Ah!buis »

Zo, al een hele tafel vol.En eigenlijk veel te netjes voor experimeteel :o
Klinkt zo wel lekker fruitig zeker :lol:
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Ja fris en fruitig :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 4P1L vraagje

Bericht door OpaBert »

Hebt een panarama camera nodig O:)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Het sneeuwt buiten en binnen brand de kachel,wat gaan we doen? :-k

Meten!

Wat heb ik liggen: 100mHz scope en dan hebben we nog een sinus nodig :-k

Uiteindelijk een toongenerator binnen gehaald op mijn tablet,ingesteld op een 1Khz sinus van 344mV ,het maximale wat ik er uit kon persen :?

Scope op de ingang en uitgang gezet.

Als ik de ingangs potmeter op max zet komt er 3,2V uit.
Plaatjes ingang en uitgang zien er goed uit volgens mij :think:
Bijlagen
meten1.jpg
meten2.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Maar even weer iets anders geprobeerd.

2e en 3e screen als Anode en Anode aan Kathode.

Geluid is dan goed,maar de buizen beginnen dan bij het minste of geringste rond te zingen :?

Als de buizen nog niet warm zijn klinkt er af en toe een ,,Ping,,uit de speakers. :shock:

Even hoesten en de buizen laten de wolven los. :lol:

Dan maar weer teruggebouwd naar Anode als Anode en screen 2 en 3 aan de Anode,in triode dus.

Als ik dan de buizen op de Anode meet,meet ik 160 en 165v bij 30 mA en eigenlijk mogen de buizen niet meer dan 150v hebben,voor een goede klank.

Iemand een idee hoe ik die spanningen het beste naar beneden kan krijgen?
Bijlagen
4P1L-Siberian-Gen5,1.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 4P1L vraagje

Bericht door Ah!buis »

P1 ?
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Met P1 regel ik totdat ik 30mA meet over de 10 ohm meetweerstand,maar dan staat er 160v op de Anode!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 4P1L vraagje

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Met P1 regel ik totdat ik 30mA meet over de 10 ohm meetweerstand,maar dan staat er 160v op de Anode!
Tja, da's de eigenschap van de buis, als je naar 150V regelt wordt 't minder dan 30mA.Om dan die 30mA weer te krijgen moet de kathodeweerstand kleiner.Kan met er een weerstand parallel mee te zetten, begin bijv met 100 Ω, of laat het gewoon zo, die paar mA (of die paar volt) :-" Of regel iets tussen de twee, wat meer dan 150 en wat minder 30 :sure: .
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

Bedankt Anne,

Ga wel iets lager in kathode weerstand.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 4P1L vraagje

Bericht door democles »

In afwachting van de nieuwe kathode weerstanden nog even wat anders geprobeerd.

De weerstanden tussen scherm 2 en 3 er uit gehaald en de beide schermen direct verbonden met de Anode.

Het geluid zou hierdoor ,volgens lezen op diyaudio, nog iets opener worden . :sure:

Wat bleek complete onzin te zijn :twisted:

Na een tijdje spelen klonk er iets uit de speakers wat er toch echt niet in hoorde EEEEEEEi pauze en dan weer EEEEi,het leek wel het geluid uit het nummer van Pink Floyd ,welcome to the machine , in het begin van het nummer.

Aa, dit soort dingen krijg je dus zonder roosterstop weerstanden :shock: , 2 Kiwame weerstanden van 330 Ohm geplaatst en weg oscillaties :D
Bijlagen
4P1L-Siberian-Gen6.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 4P1L vraagje

Bericht door OpaBert »

gefeliciteerd Demo :goeie:
Plaats reactie