pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door dre »

De echte 2SJ74's zijn bijna niet vinden en dan ook niet te betalen.........
Prijzen van $3.50 p/s zijn normaal helaas.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Pjotr »

En wat is de ratio van deze exercitie? Zou ie beter klinken op zijn kop?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door toetertje »

electro andijk heeft er in ieder geval genoeg liggen.
Heb vorige week nog contact gehad i.v.m. de b1 buffer.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Kappa7 »

PimDriessen schreef:
sander1238 schreef:
PimDriessen schreef:
Hoi Pjotr,
De 2SK170 is dus een goede vervanger voor de 2SK370.
2SK170 is in Nederland verkrijgbaar.
Groet,
PimScreenShot5344.bmp
Waar is dit pim
Huijzer Elektronica
Kan je alleen als bedrijf kopen, vraag maar wat Andijk er voor rekent, dan vraag ik daarna wel bij mijn winkel wat hij rekent.
Overigens heb ik er zelf ook nog een 12 tal liggen GR type.
Groet,
Pim
Ze moeten ook nog eens de zelfde waarde hebben dus je hebt er nog al wat nodig om gelijke setjes te vinden.
Ik had 150 stuks om uit te kiezen.
Zaten niet veel quad jes in.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Pjotr »

Je moet je er ook niet teveel op blindstaren. Het is i.d.d. het belangrijkste dat je gelijke setjes maakt. D.w.z. dat je de totale instelstroom (ong 25 mA) voor links en rechts gelijk aan elkaar maakt. De individuele fets hoeven niet per se exact gelijk te zijn. Als ze maar in elkaars buurt liggen binnen zeg 20%. Je kunt zo dan nog met verschillende fets trimmen voor de totaalstroom van de 4 fets.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
En wat is de ratio van deze exercitie? Zou ie beter klinken op zijn kop?
Ach, als er geen vervanger is en iedereen zonodig die 2SK170 wil gebruiken zou de complementaire 2SJ74 mogelijk blijven liggen.Door alles om te draaien kan die dus gebruikt.
Maar volgens Dre zijn die ook al bijna niet te vinden, heeft 't omdraaien ook niet veel zin :(
Anne

Zie net nog 25mA voor de totale stroom voor een setje van 4. Is wat veel, zou 12,5V over R9 geven.
3 a 4mA per fet lijkt me mooi, of weerstanden aanpassen.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door sander1238 »

Kappa7 schreef:
PimDriessen schreef:
sander1238 schreef:
Waar is dit pim
Huijzer Elektronica
Kan je alleen als bedrijf kopen, vraag maar wat Andijk er voor rekent, dan vraag ik daarna wel bij mijn winkel wat hij rekent.
Overigens heb ik er zelf ook nog een 12 tal liggen GR type.
Groet,
Pim
Ze moeten ook nog eens de zelfde waarde hebben dus je hebt er nog al wat nodig om gelijke setjes te vinden.
Ik had 150 stuks om uit te kiezen.
Zaten niet veel quad jes in.
Als je keuze had uit 150 stuks dan heb je er natuurlijk wel wat over :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Kappa7 »

Zijn niet van mij en het type is bl
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Zie net nog 25mA voor de totale stroom voor een setje van 4. Is wat veel, zou 12,5V over R9 geven.
3 a 4mA per fet lijkt me mooi, of weerstanden aanpassen.
Ja, je hebt gelijk. Ik rekende met een I_vgs0. Maar dat moet natuurlijk zijn met een source weerstand van 10 ohm.

Overigens zou toch eerder de spanning over de fets verlagen naar ca. 7V zoals ik eerder aangaf, dan R9 verlagen. Mocht dat nodig zijn.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door AatV »

Jammer dat het een through hole moet zijn, een SMD als een BF862 zou hier best wel passen.
Misschien een adaptertje maken?

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Pjotr »

En hoe ga je die vliegenpoepjes matchen dan? Je gaat toch niet eerst ze allemaal op een adaptortje solderen? Alleen de geselecteerde?

Het is wel een goede kandidaat. Zij het niet zo ruisarm als de 2SK's
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Ah!buis »

Zijn wel een paar problemen, zijn niet in kategorien ingedeeld (geen kleurtjes :( )
en grotere stoom.Al 's eerder naar gekeken, krijg je zoiets.
Pvv.jpg
De spanning over de transistors tot 2volt beperkt om ze met 50mA niet te warm te laten krijgen.
Ziet er ook niet ideaal uit :(
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Pjotr »

Dan maar 2 fets minder en 3 dB meer ruis? Maar goed, waar hebben we het over? Krijg de indruk dat de 2SK170 plenty verkrijgbaar is uit voorgaande :relax:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
En hoe ga je die vliegenpoepjes matchen dan? Je gaat toch niet eerst ze allemaal op een adaptortje solderen? Alleen de geselecteerde?

Het is wel een goede kandidaat. Zij het niet zo ruisarm als de 2SK's
Nog een vliegepoepje, wel ruisarm.
ONsemi NSVJ5908DSG5
Twee in een huis(je) maar ook wat veel stroom en geen kleurtjes.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Pjotr »

Mwah, weinig ruis? Haalt het niet bij de Toshiba's. En ja, lage ruis gaat samen met veel stroom (lage bulk/dynamische weerstand)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Mwah, weinig ruis? Haalt het niet bij de Toshiba's. En ja, lage ruis gaat samen met veel stroom (lage bulk/dynamische weerstand)
Ontlopen elkaar niet zoooveel hoor :D
Anne
Bijlagen
ppj.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Pjotr »

Dat is bij 1 kohm bronimpedantie, ja kunst. Dat wordt een ander verhaal bij de 10 - 50 ohm bronimpedantie van een MC element. Maar goed, volgens mij werd er niet om het op zijn kop zetten van die Pass Pearl gevraagd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Dat is bij 1 kohm bronimpedantie, ja kunst.
Ja en 1mA ! maar 't ging me hier niet om het absolute, enkel de twee vergelijken.
Maar goed, volgens mij werd er niet om het op zijn kop zetten van die Pass Pearl gevraagd.
Leuke bezigheid (beestigheid ?) toch :D
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne ,
Het wordt tijd dat iemand weer een versterker project opstart. :wink:
Groet,
Pim
albertk
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 28 mar 2016, 19:35

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door albertk »

Als ik de spanningsval over R9 9 zie, moet de Idss 5 mA zijn.

Volgens mij zijn jouw fets fakes, natuurlijk, geen discussie over mogelijk. Ze zetten er gewoon een andere naam op.
Jouw fets lijken op de J201 of J202 zijn, pin DSG. (2SK170 is DGS). dwz Als ik kijk naar de labels met Idss 1 - 1,5 mA. Kosten tweemaal niks. Wel "Very Low Noise". Als je die omgekeerd aansluit heb je kortsluiting. En dat verklaart je probleem. Draai de poten om, verhoog de R9 en het werkt ...

Ik kocht ooit 2SK170 wat een J721 bleek te zijn. Een Idss van 12-20 mA. En ja zulke geherlabelde fets slaan dan wel een gat in de R9. Kreeg mijn geld terug van die meneer ebee.

albert
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Henkjan »

electro-andijk schreef:
2SK170BL Fets Toshiba
WORDT DOOR ONS NIET MEER GELEVERD , ER ZIT VERMOEDELIJK VEEL FAKE IN OMLOOP
albertk
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 28 mar 2016, 19:35

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door albertk »

Er is nu (8/01) een 2SK389 te koop op ebee - dat is een dubbelfet en die is gelijk aan (zegt leverancier?) aan twee 2SK170 in een huis.
Die dubbele behuizing is niet na te maken :sure:
[De LTSpice ziet er echter anders uit]
Linear's 2SK389 devices are monolithic dual versions of the company's LSK170 single-n-channel JFET. Interleaving a pair of JFETs on the same piece of silicon eliminates matching and improves thermal tracking, compared to using separate discretes.
Laatst gewijzigd door albertk op di 08 jan 2019, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Shadow »

De 2SK370 is ook gewoon te krijgen via Mouser;
https://nl.mouser.com/_/?Keyword=2sk370&FS=True
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Henkjan »

da's de 2SK3700 (nulletje meer)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Shadow »

Mmm curves komen niet overeen zeker?
Plaats reactie