Toch een beetje twijfel over de juiste methode om de dc-offset te regelen. Bij mijn weten moet het met een ingang zonder belasting. Sander heeft het echter over een kortgesloten ingang. Als ik dat doe dan blijft de dc erg fluctueren, ook na langere tijd. Iemand een idee over de juiste werkwijze?
De koelblokken worden trouwens lekker warm.
Even ter controle, met kortgesloten bedoel ik dus beide ingangen naar massa kortsluiten, op de uitgang een luidspreker of een 8 Ohm weerstand. Lekker even een half uurtje laten opwarmen en dan de DC offset afregelen gemeten tussen één van beide uitgangen naar massa.
Wat bedoel je met beide? De + en - van de gebalanceerde ingang?
Je moet DC-offset toch meten zonder aangesloten luidspreker? Dat is wat ik altijd lees.
Je hebt gelijk Co. Waarom zou je een speaker op gaan stoken met DC indien aanwezig? Gewoon koud afregelen op 0V, op laten warmen een paar uurtjes en dan naregelen. Zie je ook hoeveel ie ongeveer verloopt met opwarmen. Met of zonder speaker mag dat eigenlijk niet uitmaken.
Ik bedoel inderdaad de + en - van de gebalanceerde ingang naar massa en met een aangesloten belasting. Je meet dan tussen de + van de uitgang en massa en - van de uitgang en massa en regelt e.e.a. zo af dat de DC minimaal is, of in ieder geval symmetrisch. Maak je niet druk om een paar mV, zolang deze symmetrisch zijn ziet de luidspreker effectief geen DC.
Is er in de ontwerpfase dan geen automatische DC correctie overwogen ?
(ik geef toe dat dat een tijdje geleden is, een kleine 10 jaar alweer. )
Nee, is in feite ook niet nodig, als de ingangstransistoren thermisch gekoppeld zijn en een Hfe hebben die enigzins gelijk is dan hebben we het maximaal over mV aan offset. Die valt dan prima weg te regelen met een potmeter en verloopt daarna ook nauwelijks.
Zitten er dan geen mooie MAT01 en MAT02 in die al gematcht zijn en samen een mooi gemeenschappelijk jasje aan hebben? Met een project van deze omvang bezuinig je daar toch niet op?
Zitten er dan geen mooie MAT01 en MAT02 in die al gematcht zijn en samen een mooi gemeenschappelijk jasje aan hebben? Met een project van deze omvang bezuinig je daar toch niet op?
Nee, de insteek was om met gangbare BC5xx transistoren iets moois te maken. En zo'n MAT is best leuk, maar twee gematchte BC5xx transistoren die thermisch gekoppeld zijn doen daar niet voor onder.
Ja dat klopt. Maar voor jou was toch alleen perfectie en het beste/mooiste goed genoeg? Nou moet Co gaan Colooien met lijm en zo. Op de kosten van dit project maakt het ook niet meer uit.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 11 jan 2018, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja dat klopt. Maar voor jou was toch alleen perfectie en het beste/mooiste goed genoeg? Nou moet gaan Colooien met lijm en zo. Op de kosten van dit project maakt het ook niet meer uit.
Zoals ik al aangeef is d'r weinig winst te halen met een MAT, behalve dan de thermische koppeling, en da's ook eenvoudig zelf op te lossen, het blijft tenslotte een zelfbouwproject. Als het bedoeld was voor massaproductie had ik het iets anders ingestoken.
Maar er zit dan ook een fout in het printontwerp om T1 en 2 thermisch te koppelen.
Nee, waarom? Omdat ze niet netjes met de platte kanten tegen elkaar aan zitten? Kwestie van een kwartslag draaien of een stukje aluminium U-profiel erover en wat epoxy en je bent klaar. Je kunt ook ergens een probleem van maken tenslotte? Ik heb in mijn prototypes nooit de ingangstransistoren thermisch gekoppeld en de DC offset bedroeg na afregeling nooit meer dan een paar mV.
Maar er zit dan ook een fout in het printontwerp om T1 en 2 thermisch te koppelen.
Nee, waarom? Omdat ze niet netjes met de platte kanten tegen elkaar aan zitten? Kwestie van een kwartslag draaien of een stukje aluminium U-profiel erover en wat epoxy en je bent klaar. Je kunt ook ergens een probleem van maken tenslotte? Ik heb in mijn prototypes nooit de ingangstransistoren thermisch gekoppeld en de DC offset bedroeg na afregeling nooit meer dan een paar mV.
Dan zet je er toch een 2N type in bijv. 2N5209, zijn e en c verwisseld
Anne
De ruwbouw is nu bijna klaar. De bodemplaat moet nog passend gemaakt worden en nog wat kleine dingen. Dan maar eens kijken of er muziek in het ding zit. Als dat ook nog zo is dan het uiterlijk maar eens onder handen nemen.
Het is zoals te verwachten viel een loodzware versterker geworden. Niet alleen de enorme koellichamen zijn daar debet aan. De grote ringkernen zijn nog veel zwaarder. Benieuwd of ik dat ding 2 trappen af krijg zonder pijn in mijn rug te krijgen.