Mijn ZBA CA versterker.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Mijn ZBA CA versterker.
Meer een ruil van diensten gedaan.
Wat denk je zelf Sander? Nee er blijkt een service ergens in Groningen te zitten waar je dat kunt laten doen... Betalen kan daar met hout, verf o.i.d. heb ik vernomen

Ja daar hik ik ook nog tegen aan 
Laat me raden, gepensioneerd, ex-TU, ook niet te beroerd om "er omheen te draaien" ? 
..
Dre heeft gouden handjes, vooral met hout. Ik wil een set Orfeo speakers, Dre een set CA's. 1 + 1 = 3.
Dre heeft gouden handjes, vooral met hout. Ik wil een set Orfeo speakers, Dre een set CA's. 1 + 1 = 3.
Goeie deal
Weinig koelpasta gebruiken, minder is beter.dre schreef:Als ik de koelpasta achter de chip wil plaatsen,moet ik dan nog ergens op letten?
Nee Ray, verkeerd gegoktray5150 schreef:Laat me raden, gepensioneerd, ex-TU, ook niet te beroerd om "er omheen te draaien" ?
Mijn bordjes zitten ook nog veilig in de enveloppen. 
+1knuisje schreef:Dre heeft gouden handjes, vooral met hout.
knuisje schreef:..
Mooi!knuisje schreef:Weinig koelpasta gebruiken, minder is beter.dre schreef:Als ik de koelpasta achter de chip wil plaatsen,moet ik dan nog ergens op letten?
Ze sluiten perfect aan op de zijkant,dus dat gaat goed komen!
Alles vanavond gepast,dus de plaatjes even in de kleur zetten en dan kan er bedraad gaan worden.
De kunst van die koelpasta is i.d.d. zo min mogelijk maar wel zoveel dat alle lucht verdreven wordt. Dat hangt ook een beetje van de vloeibaarheid van de pasta af. De ene is stroperiger dan de andere. Meestal is ter grootte van een paar rijstkorrels voldoende. Door nu het IC met een cirkelvormige beweging over het koellichaam een tijdje wat heen en weer te bewegen verdrijf je de overmaat aan koelpasta en verdeelt het zich mooi.
Voor het verwijderen van overtollige koelpasta kun je het beste die speciale cleaner gebruiken voor PC processors op basis van citroensap (b.v. Akasa TIMclean). Die is oplosmiddelvrij en erg effectief.
Voor het verwijderen van overtollige koelpasta kun je het beste die speciale cleaner gebruiken voor PC processors op basis van citroensap (b.v. Akasa TIMclean). Die is oplosmiddelvrij en erg effectief.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 06 dec 2016, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Lang verhaal Peter!
Maar ik heb het begrepen!
Ach,je was me voor!
Maar ik heb het begrepen!
Ach,je was me voor!
Het is een kunstje wat wat oefening vergt. Die pasta geleidt de warmte eigenlijk vrij slecht (maar wel veel beter dan lucht). Dus hoe dunner hoe beter.
Ik ga 6x oefenen! 
Weet je wel zeker dat je dat goed heb uitgerekend?dre schreef:Ik ga 6x oefenen!
- SSassen
- Contacteer:
Zeg Peter, mag ik een suggestie doen?
Ik schat zo in dat je vast wat vrije tijd over hebt zo rond Kerst en nieuwjaar? Volgens mijn bescheiden mening maak je een heleboel mensen blij als je een voeding met de CA print combineert. Dan is het één kant-en-klare module, trafo aansluiten, in/uitgang en klaar. Kost even wat moeite, maar dan heb je ook gelijk wat.
Ik schat zo in dat je vast wat vrije tijd over hebt zo rond Kerst en nieuwjaar? Volgens mijn bescheiden mening maak je een heleboel mensen blij als je een voeding met de CA print combineert. Dan is het één kant-en-klare module, trafo aansluiten, in/uitgang en klaar. Kost even wat moeite, maar dan heb je ook gelijk wat.
Ja, daar heb ik al aan zitten denken. Een complete print waar je alleen de trafo op aansluit. Dat scheelt ook die 2 extra buffer elco's op de CA print. In feite wordt de print dan niet eens veel groter dan hij nu is. In dat geval moet er eigenlijk ook wel een kloklo printje bij met een DC beveiliging. Ikzelf vind dat relais en zekeringen alleen in de 230V thuis horen en nergens anders in een hoogwaardige versterker! De CA bewijst wel dat het ook zonder speaker relais doodstil blijft met aan/uit schakelen,SSassen schreef:Zeg Peter, mag ik een suggestie doen?
- SSassen
- Contacteer:
Mooi, dan wil ik alvast een set pre-orderenPjotr schreef:Ja, daar heb ik al aan zitten denken. Een complete print waar je alleen de trafo op aansluit. Dat scheelt ook die 2 extra buffer elco's op de CA print. In feite wordt de print dan niet eens veel groter dan hij nu is.
Ingewikkeld hoef je het natuurlijk niet te maken, maar zekeringen zijn wel een must. Wat betreft de DC beveiliging is de voeding afschakelen natuurlijk de netste oplossing, alhoewel je natuurlijk ook de stdby/mute ingang van de LM3886 vrolijk kan kietelen en daarmee de versterker afschakelt. Dit helpt natuurlijk niet als het IC zelf defect is, maar je kunt niet alles afvangen.Pjotr schreef:In dat geval moet er eigenlijk ook wel een kloklo printje bij met een DC beveiliging. Ikzelf vind dat relais en zekeringen alleen in de 230V thuis horen en nergens anders in een hoogwaardige versterker! De CA bewijst wel dat het ook zonder speaker relais doodstil blijft met aan/uit schakelen,
Mocht je echt geen relais willen toepassen en toch de voeding fysiek willen afschakelen dan is een low/high-side MOSFET voor beide rails een optie, in SO8 formaat schakelen die probleemloos tientallen ampere en zijn ze zeer laagohmig. De aansturing is ook nog eens eenvoudig, dus wellicht is dat een optie?
Een fysieke aan/uit schakelaar is sowieso verplicht (CE eis). En verder heb ik in de afgelopen 20 jaar vele LM3886's (en varianten) gebruikt en daarbij nog nooit er eentje stuk zien gaan. Zelfs niet bij kortgesloten uitgang. Je moet er wel erg rare capriolen mee uithalen om ze stuk te krijgen. Dus ja, de vraag is of een DC beveiliging überhaupt wel nodig is hier?
- SSassen
- Contacteer:
Ik zou 't op zekeringen houden en een eenvoudige DC beveiliging die alleen de stdby/mute pin van de LM3886 kietelt, dan ben je d'r toch?
- SSassen
- Contacteer:
P.s. ik heb 't trouwens over afschakelen van de voeding aan de DC kant, dus na de buffer elco's, da's hoe ik 't normaliter doe. Hypex deed in haar niet-geschakelde voedingen iets vergelijkbaars. Je relais plakt dan niet en je ontlaad niet je buffer elco's over je belasting als 't wel misgaat.
+2SSassen schreef:Mooi, dan wil ik alvast een set pre-orderen![]()
- SSassen
- Contacteer:
Zullen we 't verkoop topic dan alvast maar starten? Kan Peter gelijk z'n printen-leverancier opwarmen voor een volgende mega-order, toch?Shadow schreef:+2SSassen schreef:Mooi, dan wil ik alvast een set pre-orderen![]()
Nou waar een hoop mensen tegenaan hikken is smd denk ik... ik wel iig....