Bi buffer maken

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

Nog even gekeken wat Pass schrijft,
"All of the transistors are N channel JFETs. The stock parts are 2SK170’s,
LSK170’s or 2SK370’s, and you can use substitutes having Idss between
than 5 and 10 mA and transconductance numbers from 5 to 30 mS"
En dit is de fet,
256B.jpg
moet kunnen.
Ook schrijft ie
"For C1 and C2 I used Digikey P6890-N. The value is not critical, and you
can use as low as 1,000 uF at 25V"
Hij vindt blijkbaar zelf ook dat ie overdrijft :o ,komt meer voor (dat overdrijven, niet dat ie 't zelf ook vindt :lol: )
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Bi buffer maken

Bericht door AatV »

De BF862 heeft een wat grote steilheid, maar lijkt me ook wel bruikbaar.
Kan alles in SMD, dus een heel klein printje...

groet,
Aat
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Ah!buis schreef:
Nog even gekeken wat Pass schrijft,
"All of the transistors are N channel JFETs. The stock parts are 2SK170’s,
LSK170’s or 2SK370’s, and you can use substitutes having Idss between
than 5 and 10 mA and transconductance numbers from 5 to 30 mS"
En dit is de fet,
256B.jpg
moet kunnen.
Ook schrijft ie
"For C1 and C2 I used Digikey P6890-N. The value is not critical, and you
can use as low as 1,000 uF at 25V"
Hij vindt blijkbaar zelf ook dat ie overdrijft :o ,komt meer voor (dat overdrijven, niet dat ie 't zelf ook vindt :lol: )
Anne
Ja inderdaad, daar was ik inmiddels ook achter dat je N types nodig hebt. Dat moet dus wel goed zitten.
Maar waarom heb ik :boos: dan geen geluid! Alles IS CORRECT aangesloten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bi buffer maken

Bericht door ray5150 »

AatV schreef:
De BF862 heeft een wat grote steilheid, maar lijkt me ook wel bruikbaar.
Kan alles in SMD, dus een heel klein printje...
Een audiofiele condensator van 10 uF in SMD ?
:-k
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

PAD schreef:
Maar waarom heb ik :boos: dan geen geluid! Alles IS CORRECT aangesloten.
Tja, zal er toch wel ergens iets mis zijn.
Heb je nou de fet's geselekteerd ? Als nml. de onderste (min-kant) meer stroom trekt dan de bovenste aankan, gaat de diode g-s in geleiding en sluit (min of meer) de ingang kort.
De s van die aan de +kant zou iets hoger moeten zijn dan de halve voeding (knooppunt R2-R3)
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

AatV schreef:
De BF862 heeft een wat grote steilheid, maar lijkt me ook wel bruikbaar.
Kan alles in SMD, dus een heel klein printje...

groet,
Aat
Die kende ik niet.Behoorlijk steil :D ,max. 20V :( , beetje bedenkelijk voor de beginner bij een voeding rond 18V.
Maar een beginner en OMO [-o<
En om deze schakeling op een klein printje te krijgen :? ,moet je niet met 15mF elco's aan de gang :shock:
Anne
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Ah!buis schreef:
AatV schreef:
De BF862 heeft een wat grote steilheid, maar lijkt me ook wel bruikbaar.
Kan alles in SMD, dus een heel klein printje...

groet,
Aat
Die kende ik niet.Behoorlijk steil :D ,max. 20V :( , beetje bedenkelijk voor de beginner bij een voeding rond 18V.
Maar een beginner en OMO [-o<
En om deze schakeling op een klein printje te krijgen :? ,moet je niet met 15mF elco's aan de gang :shock:
Anne
Wat is OMO?

Het hoeft voor mij niet klein, al die onzin van tegenwoordig van steeds kleiner......
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

PAD schreef:
Wat is OMO?
Da's mijn Nederlands voor SMD :o , veel schoner :lol:
Anne
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Ah!buis schreef:
PAD schreef:
Maar waarom heb ik :boos: dan geen geluid! Alles IS CORRECT aangesloten.
Tja, zal er toch wel ergens iets mis zijn.
Heb je nou de fet's geselekteerd ? Als nml. de onderste (min-kant) meer stroom trekt dan de bovenste aankan, gaat de diode g-s in geleiding en sluit (min of meer) de ingang kort.
De s van die aan de +kant zou iets hoger moeten zijn dan de halve voeding (knooppunt R2-R3)
Anne
Ik snap het. Moet eerst even een zakje fets bestellen en nieuwe snoeren voor mijn meter, dank tot zover.
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Toch even een paar gebruikte fets gemeten; de ene meet 292MV en de andere, een ongebruikte 255MV.

Zijn dit te verwachten waardes?
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Toch ook maar even de fets die er nu in zitten uitgesoldeerd en gemeten. DE bovenste meet 293MV en de onderste 264MV.

De sterkste zat dus op de goede plaats, tja..?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

Vermoedelijk bedoel je millivolt met MV :? Meestal wordt M gebruikt voor Mega =x 1000000 en m voor milli =x 1/1000.
Met gemeten waardes van rond 250...300mV klopt er niks van.
Als de g aan s zit, zoals bij het meet tekeningetje, ga er een stroom Idss (zie hogerop het datablad-uittreksel) lopen tussen 6 en 13mA.Geeft een verlies van 6 tot 13V over de 1k weerstand, bij 18V voeding blijft er dan 18-6=12V tot 18-13=5V over voor de fet.
Anne
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Ah!buis schreef:
Vermoedelijk bedoel je millivolt met MV :? Meestal wordt M gebruikt voor Mega =x 1000000 en m voor milli =x 1/1000.
Met gemeten waardes van rond 250...300mV klopt er niks van.
Als de g aan s zit, zoals bij het meet tekeningetje, ga er een stroom Idss (zie hogerop het datablad-uittreksel) lopen tussen 6 en 13mA.Geeft een verlies van 6 tot 13V over de 1k weerstand, bij 18V voeding blijft er dan 18-6=12V tot 18-13=5V over voor de fet.
Anne
Oeps..... :oops: per ongeluk 10K gebruikt.

Met 1k kom ik op 6,2 volt voor de ongebruikte. Wel iets meer dan 5V dus.
Ik heb er nog 2, die zitten gesoldeerd, lastig meten zo.
Maar ze zitten goed met degene met de hoogste waarde aan de plus kant, dus, aangezien er in het schema verder niets aan de hand is en alles op de juiste manier verbonden is, kan ik maar 1 conclusie trekken; deze fets werken niet in dit ontwerp. Dus....... :-#

wie het weet mag het zeggen. Als ik de pcb's koop gaat precies hetzelfde gebeuren.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

Fototje ? Lastig die kleuren, roodachtig-oranje of oranjeachtig-rood, je zit zo mis: nameten, zeker is zeker.
Dus 6,2V over de fet met een voeding van (bijna?) 18V, dan is Idss ruim 11mA.Al bijna maximum.
Met de fet die het meest stroom trekt, die dus de laagste spanning bij 't meten oplevert, aan de plus-kant zou je bij de verbinding tussen de twee fet's een iets hogere spanning moeten vinden dan tussen R2 en R3.
Anne
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Ah!buis schreef:
Fototje ? Lastig die kleuren, roodachtig-oranje of oranjeachtig-rood, je zit zo mis: nameten, zeker is zeker.
Dus 6,2V over de fet met een voeding van (bijna?) 18V, dan is Idss ruim 11mA.Al bijna maximum.
Met de fet die het meest stroom trekt, die dus de laagste spanning bij 't meten oplevert, aan de plus-kant zou je bij de verbinding tussen de twee fet's een iets hogere spanning moeten vinden dan tussen R2 en R3.
Anne
ja ze zijn zo pokkeklein dat spul. Ben die grote gewend voor scheidingsfiters, stuk makkelijker.

Maar goed, ga het morgen even proberen. Dus die met de laagste spanning aan de pluskant. We zullen zien, horen hoop ik, al ben ik weinig optimistisch.
ben het wel een beetje zat nu, zo'n simpel schakelingetje en het werkt niet. De enige variabele op het oorspronkelijke ontwerp zijn de fets.

Bedankt tot zover Anne. Ik heb toch weer wat bij geleerd :proost:
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

PAD schreef:
Ah!buis schreef:
Fototje ? Lastig die kleuren, roodachtig-oranje of oranjeachtig-rood, je zit zo mis: nameten, zeker is zeker.
Dus 6,2V over de fet met een voeding van (bijna?) 18V, dan is Idss ruim 11mA.Al bijna maximum.
Met de fet die het meest stroom trekt, die dus de laagste spanning bij 't meten oplevert, aan de plus-kant zou je bij de verbinding tussen de twee fet's een iets hogere spanning moeten vinden dan tussen R2 en R3.
Anne
ja ze zijn zo pokkeklein dat spul. Ben die grote gewend voor scheidingsfiters, stuk makkelijker.

Maar goed, ga het morgen even proberen. Dus die met de laagste spanning aan de pluskant. We zullen zien, horen hoop ik, al ben ik weinig optimistisch.
ben het wel een beetje zat nu, zo'n simpel schakelingetje en het werkt niet. De enige variabele op het oorspronkelijke ontwerp zijn de fets.

Bedankt tot zover Anne. Ik heb toch weer wat bij geleerd :proost:
Aldus gedaan: de spanning tussen de 2 fets is 8,69 en tussen R2 en R3 8,55. De spanning is dus iets verhoogd maar.........nog geen geluid
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Is er iemand die raad weet?

Het probleem zit hem volgens mij in de gebruikte jfets. Wat kan het anders zijn?
Alles is volgens schema goed gesoldeerd, de spanningwaardes kloppen op diverse meetpunten.

Zie ik iets over het hoofd :?:
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Bi buffer maken

Bericht door cve »

Misschien kun je een duidelijke foto plaatsen van wat je tot nu toe gemaakt hebt. Dan kunnen we zien wat er mogelijk verkeerd gaat.

Co
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bi buffer maken

Bericht door Kappa7 »

PAD schreef:
Is er iemand die raad weet?

Het probleem zit hem volgens mij in de gebruikte jfets. Wat kan het anders zijn?
Alles is volgens schema goed gesoldeerd, de spanningwaardes kloppen op diverse meetpunten.

Zie ik iets over het hoofd :?:
Gebruik je nu wel geselecteerde fets?
Probeer deze binnen de 0.1mA te krijgen
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Okee, al is er niet veel aan te zien denk ik. Er is inmiddels zoveel aan gerommeld dat het er niet zo netjes meer uitziet.

De fets zijn volgens schema aangesloten waarbij de gebruikte jfet de gate links voor heeft zitten i.p.v. in het midden zoals de originele skfet.

Ik hoop dat het een beetje na te volgen is, anders gewoon vragen
Bijlagen
de line in gaat rechtstreeks naar de weerstand R202. de potmeter even omzeild om alles uit te sluiten wat niet goed kan zijn. De line-aanvoer komt van een cd-speler met volume geregelde uitgang. De massadraad naar de min in het begin. De line-in is ook middelsR200 (1M) verbonden met de min
de line in gaat rechtstreeks naar de weerstand R202. de potmeter even omzeild om alles uit te sluiten wat niet goed kan zijn. De line-aanvoer komt van een cd-speler met volume geregelde uitgang. De massadraad naar de min in het begin. De line-in is ook middelsR200 (1M) verbonden met de min
Dit is misschien wat moeilijk te zien. Beetje een rommeltje geworden door het vele veranderen. Maar ieder pootje is op de juist manier verbonden
Dit is misschien wat moeilijk te zien. Beetje een rommeltje geworden door het vele veranderen. Maar ieder pootje is op de juist manier verbonden
de batterijen staan in serie. De zwarte draad uit de minpool die uit het beeld loopt is van de mindraad van mijn multimeter. Aarde/massa van in en uitgang verbonden met minpunt. Er is ook geen bron, tenzij ik 1 van de massadraden losneem.
de batterijen staan in serie. De zwarte draad uit de minpool die uit het beeld loopt is van de mindraad van mijn multimeter. Aarde/massa van in en uitgang verbonden met minpunt. Er is ook geen bron, tenzij ik 1 van de massadraden losneem.
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Kappa7 schreef:
PAD schreef:
Is er iemand die raad weet?

Het probleem zit hem volgens mij in de gebruikte jfets. Wat kan het anders zijn?
Alles is volgens schema goed gesoldeerd, de spanningwaardes kloppen op diverse meetpunten.

Zie ik iets over het hoofd :?:
Gebruik je nu wel geselecteerde fets?
Probeer deze binnen de 0.1mA te krijgen
Zie opmerkingen van AHbuis hierboven. De fet met de laagste spanning zit aan de pluskant zoals Anne het aanbeveelt. Dat resulteerde idd in een iets hogere spanning na de fet t.ov. van de aanvoerspanning. Ik weet niet hoe je amperes berekent of meet. Van Anne begrijp ik dat die met de hoogste ampere aan de pluskant moet.
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Voor de duidelijkheid op de foto aan gegeven waar de aansluitingen op de fets zitten
Bijlagen
B1 aansluitingen jfeds van onderen.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

Dat met het kiezen van de fet's zit zo.
Die aan de min-kant heeft s en g aan elkaar en gedraagt zich als een stroombron (stroom erdoor onafhangklijk van de spanning erover, binnen redelijke grenzen).Als nu de ander (aan de plus-kant) identiek zou zijn stelt die zich zo in dat zijn s en g ook gelijk zijn voor eenzelfde stroom.
Met een fet aan de plus-kant die wat meer stroom wil trekken wordt de g wat negatief tov de s om dezelfde (door de onderste opgelegde) stroom te krijgen.
Zou de bovenste fet met g aan s minder stroom trekken dan is die hier dan verplicht de g positief tov de s te maken om er te raken.
Nu gaat de overgang g-s beginnen geleiden bij g meer dan 1/2V positief, weg hoge ingangsweerstand.Is dus te vermijden met de fet's goed te kiezen.
Als ik die foto's bekijk denk ik, weinig verschil te zien tussen ingang en uitgang, niet verwisseld :?
Of zit de g zonder 1M ertussen aan de +9V :o
Anne
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Er zit wel een 1M weerstand tussen de aanvoer op de G.

G is buitenste pootje, S is binnenste pootje, deze draait om de G heen naar de D van de andere fet.

Ook de S en G van de andere fet zijn verbonden met de minkant.

Misschien allemaal moeilijk te zien, maar zo zit het aan elkaar.

Zie plaatje van de fets.
Bijlagen
fets.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

Het feit dat de spanning wel kloppen is hoopvol, zit het met de fet's waarschijnlijk goed.
Verder zie ik ook niet iets verkeerd aangesloten.Heb je de weerstanden nagemeten? Weet je wel, 1k...10k :lol:
Als je wil kijken of het fet-gebeuren wel werkt, zoiets aansluiten
Ftst.jpg
om het even wat voor potm./trimmer (niet zo laagohmig dat je batt. leegloopt :( )
Als je er aan draait veranderd dan de spanning op de loper (midden-aansluiting) en op het punt waar +10V staat moet het daar dan meelopen.
Anne
Plaats reactie