Daphile

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Daphile

Bericht door Kappa7 »

Tis je IP adres van je Daphile server en dan de :9000 er achter.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Daphile

Bericht door Marp »

Het is een voorbeeld-URL Het dikgedrukte gedeelte moet vervangen worden door het adres van je eigen daphile-server. Oftewel: daar even :9000 achter plakken in de adresbalk.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Daphile

Bericht door Olaf Analogue »

Dat lost het inderdaad op, dank jullie wel voor de opheldering.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Daphile

Bericht door hannesie »

Een h minder, en dan gaat het beter.

Dat is te zien in die reactie. :D
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Daphile

Bericht door Olaf Analogue »

Intussen draait bij mij alles naar behoren, ik heb weinig tot geen struikelblokken ondervonden, al mijn muziek staat nu op de mini pc en ik kan hem met de telefoon en tablet bedienen met de "open squeeze" app.

Dit werkt gewoon erg leuk allemaal. Je hebt voor weinig geld een hele functionele manier om je digitale muziek af te spelen.

De meest recente (alpha) release van "open squeeze" is eventueel hier te downloaden. Deze is van 26 februari 2024 en ik heb deze zonder problemen in gebruik

https://github.com/orangebikelabs/opens ... elease.apk
P_20240302_113609.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Daphile

Bericht door hannesie »

Screenshot_20240302-131430_Open Squeeze.jpg
Lijkt een beetje op Material skin.
Screenshot_20240302-132211_Open Squeeze.jpg
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Daphile

Bericht door TTS »

Het koppelen van plaatjes/foto's aan de juiste artiesten gaat niet helemaal goed bij mij met open squeeze. Doe ik wat niet goed? Verder wel een aardige app, maar rippen zit er niet in geloof ik, dat is specifiek daphile volgens mij.

Gisteren 1 vd 3 deze week gebouwde daphile servers naar mijn zus gebracht voor haar om te gebruiken. Overwhelmed, is een woord wat daar wel past Overigens vertikte de dvd brander vervolgens te rippen, dus maar een lite-on besteld, nu het nog kan. Het ouwetje is toch versleten, denk ik. Dat rommelen met computers neemt toch altijd veel meer tijd dan je verwacht....
Bijlagen
Screenshot_20240303-105324.jpg
Laatst gewijzigd door TTS op zo 03 mar 2024, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Daphile

Bericht door Olaf Analogue »

Van mijn gehele muziek collectie zijn de albumhoezen met Jriver aangebracht.
Open Squeeze heeft in het geval van een stevige muziek verzameling wel de tijd nodig om dat allemaal netjes te krijgen. De eerste paar keren dat ik de app startte klopte er bij mij ook een aantal hoezen niet maar werd steeds beter. Na een uur of zo was alles netjes.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Daphile

Bericht door TTS »

Dank, ff afwachten dan maar. Heeft een kleine 600 gig te scannen
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Daphile

Bericht door Kappa7 »

Olaf Analogue schreef: za 02 mar 2024, 11:39
De meest recente (alpha) release van "open squeeze" is eventueel hier te downloaden. Deze is van 26 februari 2024 en ik heb deze zonder problemen in gebruik

https://github.com/orangebikelabs/opens ... elease.apk

P_20240302_113609.jpg
Leuk, die kende ik nog niet.
Dat wil zeggen ik gebruik zins jaar en dag de betaalde verzie van Orange Sqeeze en die beval me eigenlijk prima.
Open Sqeeze is als ik hem zo even bekeken heb 100% gelijk aan wat ik bij Orange zie, de menus en de structuur is echt gelijk.
Ik heb toen voor orange gekozen om dat deze de album afbeeldingen lokaal op je android device opslaat en daarmee een stuk sneller navigeert dan de 2 in Playstore gratis verkrijgbare apps.
Grootste verschil wat ik tot nu to heb gevonden is de kleur van de interface.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daphile

Bericht door Pjotr »

Ehhh, software die moet inspelen? :think: Squeezer doet het hier prima. Al die appjes zijn toch niet meer dan een frontend voor LMS?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Daphile

Bericht door Kappa7 »

Waar lees jij inspelen?
Sqeezer haalt elke keer de album afbeeldingen opnieuw van de server.
dat doet Orange en open dus niet en is daarmee wat prettiger met bladeren door de collectie
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daphile

Bericht door Pjotr »

Als het de eerste keren niet goed gaat maar na een tijdje wel...? Dat verwacht je niet van software. B.t.w. dat ophalen van afbeeldingen gaat mij snel genoeg hoor, no problem. Doet de fysieke SB toch ook? Overigens ben ik wel van mening dat je het netjes maken van je coverart beter apart op je PC kunt doen met een los progje. Ik deed dat eerst ook met JRiver. Maar toen dat na een update het automagically overnieuw ging doen met slechte/verkeerde art uit eigen keuken heb ik dat in de hoek gegooid. En daar komt dan de zegen van een back-up :mrgreen:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Daphile

Bericht door Olaf Analogue »

Dat laatste komt mij niet bekend voor. Jriver doet hier niets uit zichzelf en haalt ook niets door elkaar. Ook heeft deze geen eigen keuken voor album afbeeldingen, die komen uit een grote database waar eigenlijk de meeste software de afbeeldingen weg haalt.
Bij mij is Jriver juist de Heilige Graal op dat gebied met 1,3 TB aan muziek nummers.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Daphile

Bericht door Kappa7 »

De afbeeldingen worden gewoon opgeslagen in de map waar de bestanden staan.
Daar heb je niet echt bijzondere software voor nodig.
het gaat nu over het ophalen van die bestanden.
Ik heb nu niet het idee dat de controller app die zelf op internet moet gaan zoeken.
Die horen gewoon in de map te staan.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Daphile

Bericht door Olaf Analogue »

Mijn mappen bevatten geen losse afbeeldingen, de afbeeldingen worden in de audio bestanden getagd, je ziet dan ook dat de bestanden na het taggen groter zijn dan voor het taggen. Die krijgen elk het aantal kb's er bij die zo'n afbeelding groot is.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Daphile

Bericht door hannesie »

Ik koppel ze mp3tag en dan de afbeeldingen in dat zelfde mapje, en als ik dat nog niet heb kopieer ik ze via een zoektocht met Googel en daar zitten meestal ook hoesafbeeldingen bij.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Daphile

Bericht door Olaf Analogue »

Ik kies er bewust voor om ze in de audio bestanden zelf weg te taggen in plaats van losse afbeeldingen in de mappen. Wanneer je de schijf kopiëert om een back up te maken of wat voor reden dan ook dan gaat dat veel sneller zonder dat er een enorme hoeveelheid kleine bestandjes op staat. Als je zoveel muziek hebt als ik dan zou dat automatisch heel veel afbeeldingen betekenen. Tijdens het kopiëren levert dat een stevige vertraging op.(Veel kleiner bestandjes kopiëren gaat naar verhouding veel langzamer dan grotere bestanden) Door ze in de audiobestanden weg te taggen treedt die vertraging niet op en dat scheelt zomaar de helft van de tijd voor een complete backup.
Bovendien ziet iedere andere software dezelfde hoesjes.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Daphile

Bericht door Kappa7 »

Kan ook, Daphile kijkt naar beide manieren.
Tis maar net wat je makkelijk vind.
Het editen met MP3tag doe ik ook maar alleen als de info niet naar mijn zit is of als ik een extra label wil toevoegen ij de CD titel zo als DSD ofzo.
Het is anders binnen daphile niet goed te zien wat het verschil tussen de albums is.
Als het alleen om de hoes gaat is het bijvoegen van een losse afbelding makkelijker gedaan.
verder hoef je dat voor de cd maar 1x te doen in plaats van het zelfde bestand in elk muziek bestand te plaatsen.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Daphile

Bericht door Olaf Analogue »

Dat in elk bestand plaatsen dat doet jriver voor je, dus dat is niet minder makkelijk, als je het met DBpoweramp wilt doen dan kan dat in alle bestanden tegelijk door ze allemaal te selecteren.
DBpoweramp gebruik ik voor dat toevoegen van DSD of andere kreten aan de cd titel
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Daphile

Bericht door Marp »

Olaf Analogue schreef: zo 03 mar 2024, 11:33
Tijdens het kopiëren levert dat een stevige vertraging op.(Veel kleiner bestandjes kopiëren gaat naar verhouding veel langzamer dan grotere bestanden)
Als je je verzameling dagelijks met rsync backupped, heb je daar geen last van.

Ps: voor wie rsync niet kent: in de Linux-wereld is het de standaard tool om lokaal of op afstand schijven, mappen of bestanden gesynchroniseerd te houden d.m.v. delta copy. Het is in staat om op afstand bepalen of 2 bestanden nog geheel identiek zijn, zonder daarvoor eerst het bestand binnen te hoeven halen. Zodoende worden, na een 1e backup, enkel nog gewijzigde bestanden gecomprimeerd over het netwerk gestuurd. Omdat de tool dit zo snel en efficënt doet, maakt menig backup-progamma (ook niet-Linux) er gebruik van.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Daphile

Bericht door Marp »

Kappa7 schreef: zo 03 mar 2024, 10:44
Ik heb toen voor orange gekozen om dat deze de album afbeeldingen lokaal op je android device opslaat en daarmee een stuk sneller navigeert
Ik zie je dat argument vaak noemen, maar kan het niet goed plaatsen George.

Scroll ik in Squeezer een eind omlaag, en stop ik bij een bepaald album, dan zie ik natuurlijk best dat hij op dat moment de plaatjes ophaalt van de albums die in beeld zijn. Maar dit gaat zonder noemenswaarige vertraging. Nog voordat ik maar met mijn ogen kan knipperen, staan ze er al.

Nou is mijn huidige mobieltje vrij vlot, maar bij mijn antieke Samsung Galaxy Tab 2 (Android 4.x) met nog de oorspronkelijke Squeezebox app, is het niet anders. De wifi-verbinding is vaak niet sneller dan 54 kb/s, maar ook hierop worden de afbeeldingen bijna instant vertoond. Vooral bij dit oude apparaat ben ik er juist blij om dat het flashgeheugen niet wordt belast met tienduizenden afbeeldingen, als ik er slechts een paar honderd hoef te zien. Dit lijkt me ook een zeer bewuste keuze van de developers.

Is jouw ervaring dan zo anders, dat je kan spreken over vertraging tijdens het scrollen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daphile

Bericht door Pjotr »

Olaf Analogue schreef: zo 03 mar 2024, 11:20
Dat laatste komt mij niet bekend voor. Jriver doet hier niets uit zichzelf en haalt ook niets door elkaar. Ook heeft deze geen eigen keuken voor album afbeeldingen, die komen uit een grote database waar eigenlijk de meeste software de afbeeldingen weg haalt.
Bij mij is Jriver juist de Heilige Graal op dat gebied met 1,3 TB aan muziek nummers.
Was ook een foutje van JRiver. Het vinkje wat aangeeft dat ie dat automatisch moet doen stond opeens aan in die update. Waren meer vragen over op het JR forum, die door Jimmy snel weer werden weg gehaald i.p.v. uitleg over gegeven en te waarschuwen. Vooral die laatste manier van doen vond ik geen compliment. Was meen ik bij Versie 17 voor zover ik mij herinner.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Daphile

Bericht door Olaf Analogue »

Dat is dan inderdaad even een poosje geleden, we zitten nu op versie 32
Ik heb zelf gewoon erg veel plezier van Jriver, dit komt mede omdat ik naast muziek ook veel videobestanden heb, welke dan ook via Jriver afgespeeld worden.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Daphile

Bericht door Kappa7 »

Marp schreef: zo 03 mar 2024, 14:17
Kappa7 schreef: zo 03 mar 2024, 10:44
Ik heb toen voor orange gekozen om dat deze de album afbeeldingen lokaal op je android device opslaat en daarmee een stuk sneller navigeert
Ik zie je dat argument vaak noemen, maar kan het niet goed plaatsen George.

Scroll ik in Squeezer een eind omlaag, en stop ik bij een bepaald album, dan zie ik natuurlijk best dat hij op dat moment de plaatjes ophaalt van de albums die in beeld zijn. Maar dit gaat zonder noemenswaarige vertraging. Nog voordat ik maar met mijn ogen kan knipperen, staan ze er al.

Nou is mijn huidige mobieltje vrij vlot, maar bij mijn antieke Samsung Galaxy Tab 2 (Android 4.x) met nog de oorspronkelijke Squeezebox app, is het niet anders. De wifi-verbinding is vaak niet sneller dan 54 kb/s, maar ook hierop worden de afbeeldingen bijna instant vertoond. Vooral bij dit oude apparaat ben ik er juist blij om dat het flashgeheugen niet wordt belast met tienduizenden afbeeldingen, als ik er slechts een paar honderd hoef te zien. Dit lijkt me ook een zeer bewuste keuze van de developers.

Is jouw ervaring dan zo anders, dat je kan spreken over vertraging tijdens het scrollen?
Ja eigenlijk wel.
Toen ik Daphile ging gebruiken heb ik me behoorlijk lopen ergeren aan het trage laden van de afbeeldingen.
Dat hoort gewoon ook tijdens scrollen zichtbaar te zijn en niet pas als alles stil staat pas geladen te worden. Ik ben toen opzoek gegaan naar een app die wel lokaal de afbeeldingen opslaat en ben toen bij Orange sqeeze uitgekomen.
Zou best kunnen dat het inmiddels is opgelost en dat de andere apps dat nu netter doen.
Tis alweer even geleden dat ik daar mee aan het experimenteren was.

Edit, net nog even geprobeerd en Squeeze laad nogsteeds tijdens het scrollen geen content zien.
Je moet echt stil staan voor dat je ook de album hoes te zien krijgt
Wel is het aanmerkelijk sneller geworden en ik denk dat dit aan de pc ligt waar daphile op draait.
Mijn oude macmini was 32bit en reageert beduidend trager dan de huidige i7.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”