Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterker?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Die foto ziet er niet zo slecht uit,zal 's zien of er een schema van te bakken valt.
Beloof nix,lig weer wat in de lappenmand (ontsteking,koorts,misselijk antibio enz...bah)
Blijf 't wel erg onvoordelig,ruim 60W per gloei,dat is stereo met gelijkrichten stabiliseren een trafo van wel 200W.En dan komt de HS en de VV nog.Geeft Ray z'n straalkacheltje denk ik het nakijken en dat voor zo weinig AF vermogen.
Anne
Beloof nix,lig weer wat in de lappenmand (ontsteking,koorts,misselijk antibio enz...bah)
Blijf 't wel erg onvoordelig,ruim 60W per gloei,dat is stereo met gelijkrichten stabiliseren een trafo van wel 200W.En dan komt de HS en de VV nog.Geeft Ray z'n straalkacheltje denk ik het nakijken en dat voor zo weinig AF vermogen.
Anne
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Anne,
Allereerst Sterkte,,,etc.
Had het al een beetje uitgeplozen,maar ja soms loop je ergens vast op [Q1 en Q3,,functie en wat is het nu??]
En alhoewel het allemaal een beetje overdon lijkt,je wilt het weten.............
K.t gevoel,maar met een drive..............
Lets go all the...........je weet wel.......
Allereerst Sterkte,,,etc.
Had het al een beetje uitgeplozen,maar ja soms loop je ergens vast op [Q1 en Q3,,functie en wat is het nu??]
En alhoewel het allemaal een beetje overdon lijkt,je wilt het weten.............
K.t gevoel,maar met een drive..............
Lets go all the...........je weet wel.......
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Zo,schematje gemaakt.Een paracetamol en ik kan er weer een paar uur tegen,zal wel weer overgaan
.
Er zit geen MOS in enkel twee darlingtons.De "gyrator" die 'r niet was is verder vereenvoudigd.En de stroom is instelbaar(niet de spanning
),ieder z'n meug zoals ik al zij.
Waarom voor de kleine torren niet gewoon overal de BC547 gebruikt is me een raadsel.
Nu ik die Cole(ire) print heb gezien denk ik dat het schema niet moedwillig ingewikkeld was getekend,de man is gewoon een warhoofd
,maar met ideeen
.
De schakeling is dus zo niet geschikt voor de GM-70 (4x meer spanning en 3x meer stroom).
Deze is voor de 300B (eentje !),voor stereo 2 trafowikkelingen,2 gelijkrichters,2buffer-elco's en 2 printjes
.
Anne
Er zit geen MOS in enkel twee darlingtons.De "gyrator" die 'r niet was is verder vereenvoudigd.En de stroom is instelbaar(niet de spanning
Waarom voor de kleine torren niet gewoon overal de BC547 gebruikt is me een raadsel.
Nu ik die Cole(ire) print heb gezien denk ik dat het schema niet moedwillig ingewikkeld was getekend,de man is gewoon een warhoofd
De schakeling is dus zo niet geschikt voor de GM-70 (4x meer spanning en 3x meer stroom).
Deze is voor de 300B (eentje !),voor stereo 2 trafowikkelingen,2 gelijkrichters,2buffer-elco's en 2 printjes
Anne
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Anne,mooi werk
Nu weet ik in ieder geval, dat het hier torren betreft en geen fet,s
Oke deze is voor de 300B,
Gelukkig al wat aanpassingen gevonden voor andere voltages.
Het wordt tijd om een printje te ontwerpen.
Zoek ik ondertussen op,waar die torren aan moeten voldoen. [weer dat hele coleman verhaal doorlezen.....
]
Nu weet ik in ieder geval, dat het hier torren betreft en geen fet,s
Oke deze is voor de 300B,
Gelukkig al wat aanpassingen gevonden voor andere voltages.
Het wordt tijd om een printje te ontwerpen.
Zoek ik ondertussen op,waar die torren aan moeten voldoen. [weer dat hele coleman verhaal doorlezen.....
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Tijd om de eerste speler voor te stellen.......
De 4P1L,voor de voor versterking en misschien wel de driver.
Een beetje rare buis,met een vreemd voetje.
Nog even opzoeken waar ik de voetjes vandaan haal.
De 4P1L,voor de voor versterking en misschien wel de driver.
Een beetje rare buis,met een vreemd voetje.
Nog even opzoeken waar ik de voetjes vandaan haal.
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Ouwe Philips(bakeliet)radio's van even na WO2 (rommelmarkt ?)zitten er 3 in.Voor 2 maal UCH21 en een UBL21.Gelijkrichter had een octalvoet.
Anne
Anne
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
De voorversterker wilde ik voorzien van twee Sallas HV2 shunt,s in de voeding.
Maar even weer lezen en printjes maken.............
Verrek!!! dat gaat snel..........
Ja al vast wat voorwerk gedaan.
Maar even weer lezen en printjes maken.............
Verrek!!! dat gaat snel..........
Ja al vast wat voorwerk gedaan.
- Bijlagen
-
- GuideSSHV2 copy.pdf
- (338.08 KiB) 752 keer gedownload
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Uit welke vuilnisbak heb je dat nauw weer vandaan
Zo werkt 't helemaal niet.Met Q4 en Q5 NPN transistors en de emitters aan de andere kant dan in de tekening zou het mogelijk wel gaan (stroom <100mA).Op het onderdrukken van rommel op de DC-in hoef je niet erg te rekenen.
Anne
Zo werkt 't helemaal niet.Met Q4 en Q5 NPN transistors en de emitters aan de andere kant dan in de tekening zou het mogelijk wel gaan (stroom <100mA).Op het onderdrukken van rommel op de DC-in hoef je niet erg te rekenen.
Anne
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Anne,
Wat hier boven staat is een Sallas shunt regeling voor de voeding van de voorversterker.
Deze wordt tussen voeding en versterker gedeelte gezet.
Volgens mij zitten Q4 en Q5 in de sense leiding gedeelte,[error compensatie of zo iets]
Gewoon een shunt voeding voor hogere spanningen.
Met de bovenste potmeter regel je de amperes en met de onderste stel je de spanning af.
En de vuilnisbak heet ,DIY Audio,.......
http://www.diyaudio.com/forums/power-su ... ost2805889
Wat hier boven staat is een Sallas shunt regeling voor de voeding van de voorversterker.
Deze wordt tussen voeding en versterker gedeelte gezet.
Volgens mij zitten Q4 en Q5 in de sense leiding gedeelte,[error compensatie of zo iets]
Gewoon een shunt voeding voor hogere spanningen.
Met de bovenste potmeter regel je de amperes en met de onderste stel je de spanning af.
En de vuilnisbak heet ,DIY Audio,.......
http://www.diyaudio.com/forums/power-su ... ost2805889
Laatst gewijzigd door democles op wo 31 jul 2013, 9:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Dacht al,ben die naam nog tegengekomen.Lijkt daar idd vaak een brolletent.democles schreef:En de vuilnisbak heet ,DIY Audio,.......
Even daar gaan kijken en een vriendelijk vraagje gesteld,ben benieuwd
Hoe dan ook,je gaat nog zware tijden tegemoet
Anne
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Ketje? Ketje? Ben je eindelijk tegengekomen, ik ben je onbekende vader.Ah!buis schreef:[Dacht al,ben die naam nog tegengekomen.Lijkt daar idd vaak een brolletent.
Even daar gaan kijken en een vriendelijk vraagje gesteld,ben benieuwd.
Anne
groet,
Aat
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Zeg pa,heb je nog mooie dochtersAatV schreef:Ketje? Ketje? Ben je eindelijk tegengekomen, ik ben je onbekende vader.![]()
![]()
groet,
Aat
Anne
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Ketje,
Ik hoop dat alles wel opbouwend bedoeld is..............................
In ieder geval succes met het,,Geket,,
Ondertussen zie ik wel waar het schip strand
Ik hoop dat alles wel opbouwend bedoeld is..............................
In ieder geval succes met het,,Geket,,
Ondertussen zie ik wel waar het schip strand
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Op de torren na zijn de Salas shunt,s klaar...........
En dat andere ding krijgt ook al vorm.
En dat andere ding krijgt ook al vorm.
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Om iets in te brengen bij diyaudio moet je inschrijven.Brusselaars (er geboren) worden ook Brusselse ketjes genoemd,vandaar.Vind het meer een grap daar,me ingeschreven als Mona Toetjes
Ter zake,de auteur heeft geantwoord.Beweert dat de fet dat daar wel kan doen,nagezien en idd net-an,ik zou 't zo niet doen.De fabrikant geeft de meeste grafieken zelf bij Vds=10V.De regeling is ook niet veel zaaks,heb het ook laten weten,ben benieuwd
Anne (naar m'n grootvader
)
Ter zake,de auteur heeft geantwoord.Beweert dat de fet dat daar wel kan doen,nagezien en idd net-an,ik zou 't zo niet doen.De fabrikant geeft de meeste grafieken zelf bij Vds=10V.De regeling is ook niet veel zaaks,heb het ook laten weten,ben benieuwd
Anne (naar m'n grootvader
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Oke de fet kan het net doen...............
Ketse, Anne

Ketse, Anne
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Ondertussen nog een reaktie dat ik 't maar niks vind;'t is dan ook "simplistic"
En hij wil dat de zener de Q6 beschermt tegen te hoge spanning bij aanzetten en laden van de 10µF,dat terwijl de basis-emitter van Q5 niet meer dan 0,6V laat ontstaan
.Zener dient dan ook tot O
Anne
En hij wil dat de zener de Q6 beschermt tegen te hoge spanning bij aanzetten en laden van de 10µF,dat terwijl de basis-emitter van Q5 niet meer dan 0,6V laat ontstaan
Anne
-
erikdebest
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
- Locatie: Zwitserland
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Hi Anne en Peter,Ah!buis schreef:Zo,schematje gemaakt.Een paracetamol en ik kan er weer een paar uur tegen,zal wel weer overgaan.
Er zit geen MOS in enkel twee darlingtons.De "gyrator" die 'r niet was is verder vereenvoudigd.En de stroom is instelbaar(niet de spanning),ieder z'n meug zoals ik al zij.
Waarom voor de kleine torren niet gewoon overal de BC547 gebruikt is me een raadsel.
Nu ik die Cole(ire) print heb gezien denk ik dat het schema niet moedwillig ingewikkeld was getekend,de man is gewoon een warhoofd,maar met ideeen
.
De schakeling is dus zo niet geschikt voor de GM-70 (4x meer spanning en 3x meer stroom).
Deze is voor de 300B (eentje !),voor stereo 2 trafowikkelingen,2 gelijkrichters,2buffer-elco's en 2 printjes.
Anne
bedankt voor het back 'engineeren' (of mag ik dit geen engineering noemen?) van de print. Wat ik me kan herinneren uit de posts van Coleman op diyaudio zijn de chipjes gekozen op basis van hoge hfe, daarom mss niet de BC547?
Ik heb het schema bekeken en proberen te begrijpen. De 47k en 47muF vormen een extra RC filter, en Q1 en Q3 zijn 'emitter followers' voor het wegnemen van ripple? Dat doet Q4 waarschijnlijk ook? Q5 is onderdeel van de CCS (ring of two, samen met Q2). Waar is die 220nF condensator voor? Stabiliteit? En die NTC is waarschijnlijk om te compenseren voor schommelingen in de temperatuur?
Bedankt!
Erik
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Niet dat 't er veel toe doet maar als't mot BC547C heeft een Hfe tussen 400 en 800,heel wat.Gezien de lage spanning kan de wat gangbaarder BC548C ook best (vaak is er enkel 547A of 547B).erikdebest schreef:Hi Anne en Peter,
bedankt voor het back 'engineeren' (of mag ik dit geen engineering noemen?) van de print. Wat ik me kan herinneren uit de posts van Coleman op diyaudio zijn de chipjes gekozen op basis van hoge hfe, daarom mss niet de BC547?
Ik heb het schema bekeken en proberen te begrijpen. De 47k en 47muF vormen een extra RC filter, en Q1 en Q3 zijn 'emitter followers' voor het wegnemen van ripple? Dat doet Q4 waarschijnlijk ook? Q5 is onderdeel van de CCS (ring of two, samen met Q2). Waar is die 220nF condensator voor? Stabiliteit? En die NTC is waarschijnlijk om te compenseren voor schommelingen in de temperatuur?
Bedankt!
Erik
Die 220n nodig? Wie weet niet gebouwd maar denk 't niet.
De NTC zou de temp.afhangkelijkheid van de BC547 daar ongeveer moeten uitballanceren.De spanning van de basis tov.de nul(emitter)bepaalt de stroom en temp.coêf.van Vbe is negatief.
Anne
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Anne,
Je commentaar gevolgd op DIY Audio.
Als bouwer moet ik afhaken,maar je zet ze daar wel even aan het denken,,,ondanks dat het ontwerp schijnt te werken,,
Maar ja een onderdeel te veel, is er een teveel............[zonde van de tijd,niet economisch,gewoon slecht bedacht.........
]
Ben benieuwd of dit eindigt met een Anne ontwerp.
Ondertussen de beide Salas printen afgebouwd,de torren waren binnen................
Volgende stap, 4P1L voorversterker trap.
Je commentaar gevolgd op DIY Audio.
Als bouwer moet ik afhaken,maar je zet ze daar wel even aan het denken,,,ondanks dat het ontwerp schijnt te werken,,
Maar ja een onderdeel te veel, is er een teveel............[zonde van de tijd,niet economisch,gewoon slecht bedacht.........
Ben benieuwd of dit eindigt met een Anne ontwerp.
Ondertussen de beide Salas printen afgebouwd,de torren waren binnen................
Volgende stap, 4P1L voorversterker trap.
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Ach,trek 't je niet aan,als je er tevreden mee ben is het toch mooi
Nu komt de Salas met simulatie resultaten aanzetten.Ziet 'r wat raar uit,maar daar ken ik niet veel van.Wel rommel erin rommel eruit
.
Het feit dat het omzetten van de basisaansluiting de zener nodig maakt doet denken dat het oorsprongkelijk ontwerp ook zo was.Vermoedelijk na allerhande veranderingen(aanpassingen?) is die zener dan onnodig blijven zitten.
Je kun eindeloos blijven hakketakken,de volgende schrijver zegt dan ook laat het verder maar rusten,goed idee
.
Anne
Nu komt de Salas met simulatie resultaten aanzetten.Ziet 'r wat raar uit,maar daar ken ik niet veel van.Wel rommel erin rommel eruit
Het feit dat het omzetten van de basisaansluiting de zener nodig maakt doet denken dat het oorsprongkelijk ontwerp ook zo was.Vermoedelijk na allerhande veranderingen(aanpassingen?) is die zener dan onnodig blijven zitten.
Je kun eindeloos blijven hakketakken,de volgende schrijver zegt dan ook laat het verder maar rusten,goed idee
Anne
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Ben even bezig met de voorversterker.
Van het ,,Mosfet,, gedeelte maak ik een print.
Vraagje,
Wat regel je eigenlijk met de 500K potmeter in de schakeling?
Van het ,,Mosfet,, gedeelte maak ik een print.
Vraagje,
Wat regel je eigenlijk met de 500K potmeter in de schakeling?
Laatst gewijzigd door democles op vr 09 aug 2013, 7:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
P1 regelen tot 95V op de anode van de buis.
Is een SRPP met buis en fet.Zou de fet wel een koelvin geven,verstookt zo'n 3W hier.
Anne
Is een SRPP met buis en fet.Zou de fet wel een koelvin geven,verstookt zo'n 3W hier.
Anne
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Printje ontworpen en gefabriekt voor het Fet gedeelte van de voorversterker........................
Nog even een vraagje over dat Coleman schema.
Voor de 4P1L wordt er gegloeid op 16V dc [als het printje wordt opgenomen in de ,,Filament bias,,]
1 weerstand veranderd dan van 1K naar 3,3K.
Welke weerstand moet ik nu gebruiken om de stroom te kunnen regelen tot 500mA.
In plaats van de hier getoonde 1tot 1,4 A regel berijk.[voor de 300B]?
Nog even een vraagje over dat Coleman schema.
Voor de 4P1L wordt er gegloeid op 16V dc [als het printje wordt opgenomen in de ,,Filament bias,,]
1 weerstand veranderd dan van 1K naar 3,3K.
Welke weerstand moet ik nu gebruiken om de stroom te kunnen regelen tot 500mA.
In plaats van de hier getoonde 1tot 1,4 A regel berijk.[voor de 300B]?
- Bijlagen
-
- a.jpg (22.01 KiB) 455 keer bekeken
