scanspeak reference monitor en baskasten met 23W

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

links doen t niet goed....
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

vreemd...
hier kun je ze wél normaal bekijken.
Ik zal de links even aanpassen.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ziet er fraai uit!
Een serieuze subwoofer is dat!

De bracing lijkt me wel voldoende. Zorg er wel voor dat de gaten in de bracing groot genoeg zijn. Anders krijg je rare effecten in de kast.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

rho schreef:
Ziet er fraai uit!
Twee serieuze subwoofers zijn dat!

De bracing lijkt me wel voldoende. Zorg er wel voor dat de gaten in de bracing groot genoeg zijn. Anders krijg je rare effecten in de kast.
heb even jouw stukje gecorrigeerd :wink:

8)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Tuurlijk, je maakt ze stereo.

Die driver is wel een beest he. Ga ze niet moeten intomen? 2 van die dingen gaan aardig wat druk geven.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

rho schreef:
Tuurlijk, je maakt ze stereo.

Die driver is wel een beest he. Ga ze niet moeten intomen? 2 van die dingen gaan aardig wat druk geven.
hoe bedoel je? Op de HS200 zit een volumeregelaar.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik bedoel dat je de gain van die HS200 aardig dicht zult moeten draaien vrees ik. Op zich is dat geen probleem natuurlijk, zolang je'm maar ver genoeg kan dicht zetten. Maar de efficiëntie van die W23 is niet erg hoog geloof ik. Dat lost een stuk van het probleem alweer op.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Daar maak ik me geen zorgen over. De gevoeligheid van de 23W is idd superlaag. Tsja, ze moeten tóch ergens op toegeven om aan die parameters te komen :roll:
Een punt waar ik nog niet eerder bij stil gestaan heb is dat de subs erg diep gaan. Ik kom aan een f3 van zo'n 30 hz. Met de roomgain die al rond zo'n 60 hz flink begint toe te nemen zou je denken dat het laagste laag veel te sterk wordt.... :?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Welja, dat kan je dan met de gain bijregelen he. 't Is wel moeilijk meten op die lage frequenties. Niet zo gemakkelijk om dat perfect te krijgen.
Op het gehoor zal het misschien niet 100% "juist" zijn, maar je krijgt het wel mooi aan het klinken denk ik.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Zoals ik zei heb ik laatst de Dynaudio C2 gehoord, welke ik niet uitgesproken beter vond dan mijn ref. mon.'s. Vandaag de Usher BE-20 Beryllium gehoord. Die is wél duidelijk beter dan mijn ref. mon.'s.
Mooie drivers. Ben benieuwd met welke voor de zelfbouwer verkrijgbare drivers je zulk hoog en mid kunt krijgen.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

update:
speakers zijn bijna klaar. Woofergat moet nog gezaagd en gefreest worden. Gat voor plateamp is gezaagd en gefreest, maar moet nog iets bijgewerkt worden. Op de foto's is de bracing nog niet uitgezaagd, maar dat is inmiddels wel 't geval.
Paar foto's.

Afbeelding

zie de voet ernaast om een idee te krijgen van het formaat van de woofer :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Martijn,

Ben je al verder gevorderd? Hoe klinkt het? Te mooi om wat anders te gaan dan muziek luisteren? (zoals posten) Verandert de staging, ruimtelijkheid of helderheid van de monitors bij het plaatsen van de woofers er onder?.

Filter jij je monitors nog via een hoog-doorlaat? Via de hypex? Frequentie?

Ik ben benieuwd.
Zelf denk ik aan ook zoiets in combinatie met A4 monitors.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Hallo Hans,
de subs zijn nog steeds niet klaar :oops:. Ik ben er toevallig gisteren weer mee bezig geweest. Al het freeswerk is klaar. Uit één van de onderdelen van de bracing moet nog een klein stuk worden gezaagd. Dan kan het lijmen beginnen.
De komende paar weken ben ik erg druk. Over twee weken denk ik het project af te kunnen ronden. Het is nu hooguit nog een paar uurtjes werk.
Als ze klaar zijn, mag je gerust eens komen luisteren.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Martijn,
Succes met de laatste loodjes. Ik zag ondertussen ook dat je met een Behringer gaat filteren. Ik ben benieuwd of het geheel lekker klinkt. Almelo is voor mij niet naast de deur, maar misschien dat ik iets kan combineren. Bedankt voor de uitnodiging.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Het was eerst inderdaad de bedoeling met een Behringer te filteren. Die taak zal echter door Hypex modules gedaan geworden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Martijn M schreef:
Het was eerst inderdaad de bedoeling met een Behringer te filteren. Die taak zal echter door Hypex modules gedaan geworden.
hopelijk is het filter van de Hypex beter dan dat van een Detonation, zie deze draad met mijn ervaring met filteren in een plate amp
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik heb mijn ref. mon.'s een tijd aangestuurd na filtering door een hypex. Mij is geen verlies van ruimtelijkheid opgevallen. Misschien pakt Hypex de filtering wat beter aan dan Detonation?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Eindelijk, één van beide subs is klaar. Ik heb net even proef gedraaid. Nou is er iets opvallends: vanaf ongeveer 1 cm p-p produceert de (nagelnieuwe) woofer tikkende bijgeluiden. De xmax van de woofer is gespecificeerd op 26 mm p-p. Mogen deze bijgeluiden wel?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nee, mag niet. Weet je zeker dat het niet de versterker is? Of rammelende aansluitdraden? De Xmax is nl de lineaire, de mechanische Xmax zou dan ruim boven die ene cm moeten zitten.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

jeroen_d schreef:
Nee, mag niet. Weet je zeker dat het niet de versterker is? Of rammelende aansluitdraden? De Xmax is nl de lineaire, de mechanische Xmax zou dan ruim boven die ene cm moeten zitten.
De Xmech is opgegeven op 40 mm. Ik heb ook zitten denken aan de versterker. Die levert 120 Watt @ 8 ohm. Zal morgen even de woofer verwisselen om te kijken of het niet aan de woofer ligt. Kan een oversturende versterker überhaupt zo'n tikkend geluid veroorzaken?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik heb de woofers omgewisseld en het probleem blijft bestaan. Dan moet het wel van de versterker komen. Toch vreemd; de Hypex levert 200 watt aan 4 ohm en de ScanSpeak heeft een opgegeven belastbaarheid van 225 watt (het is een 4 ohm unit).
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Martijn,

De Hypex HS200 is niet zo blij met de 4-ohm belasting ben ik bang. Heb je evt. een potente HiFi versterker tot je beschikking? Met een via internet te downloaden toongenerator kan je dan eenvoudig even kijken of het de woofer is, of de versterker. Ik ben bang dat 't 't laatste is. In dat geval biedt een Hypex DS2.0 natuurlijk uitkomst.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

de hypex hs200 werd toch ook icm de peerless xls10 gebruikt, ook een 4 ohm woofer met niet al te hoog rendement, heb er zelf jaren mee gedraaid
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ralf,

De gangbare XLS10/12 is 8-ohm, d'r zijn wel 4-ohm versies te krijgen maar die zijn bedoeld voor car-audio.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Omdat het probleem optreedt met beide woofers, denk ik inderdaad dat het de hypex is. Een dezer dagen lijm ik de andere sub ook in elkaar. Dan maar zien wat de andere hs200 doet.
Eén van de hoofdredenen om voor de hs200 te kiezen, is de regelbare low-level highpass. Op de nieuwe modules zit dat niet.
Ik denk dat voor het luisteren naar muziek deze beperking zich niet zo zal uiten, omdat ik dan eigenlijk bijna altijd ver onder die iets meer dan 1 cm p-p uitslag blijf. Voor film is het wel jammer.
Ik heb een mailtje gestuurd naar Hypex met de vraag of de hs200 eenvoudig sterker gemaakt kan worden. Ze zeggen dat dit wel kan maar dat er mogelijk een onbetrouwbare amp overblijft. Zelf heb ik de ballen verstand van versterkers, maar ik zou toch denken dat een zorgvuldig gekozen aanpassing prima zou moeten werken.
Sander, heb jij een goed idee? :)

Overigens, dit zouden we haast vergeten, de klank van de sub is heel goed! Superstrak laag en goed te integreren met de fronts.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”