[Project] Devastating precision

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

MechanicalAnimal schreef:
Mijn centjes zijn ook verre van wetenschappelijk onderbouwd hoor Mark, meer een "gutfeeling" en "just to be sure" zoals je zelf beschrijft.

En ik vond het zelf ook nog eens mooi staan :rofl:
Ben ik maar weer blij dat ik er niet aan ben begonnen met 172 188 gaten!

Heb vandaag nog wat met de bovenfrees van de Hubo geoefend en heb ook al de twee cirkels voor de WG's gefreesd. Nu ga ik weer verder met de bracing, want dat is ook nog een heel karwei om in elkaar te zetten.
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

Ennnn weer nieuwe foto's! Niet heel erg veel vooruitgang zichtbaar maar toch de moeite waard lijkt me.
Bijlagen
IMG_20120208_143845.jpg
IMG_20120208_143906.jpg
IMG_20120208_144015.jpg
IMG_20120208_144033.jpg
IMG_20120208_144128.jpg
IMG_20120208_144139.jpg
IMG_20120208_144225.jpg
IMG_20120208_144340.jpg
IMG_20120208_144441.jpg
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

Hier alvast een voorproefje van hoe het er uiteindelijk uit komt te zien en ook het deel van de bracing rondom de subwoofer.
Bijlagen
IMG_20120208_223206.jpg
IMG_20120208_223356.jpg
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

Was deze even vergeten! Stiekem heb ik ook nog even naar het design gekeken :kwijl:
Bijlagen
IMG_20120208_223601.jpg
Gebruikersavatar
roozeboom
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 28 nov 2008, 20:55
Locatie: almelo

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door roozeboom »

Dat ziet netjes uit tot nu toe ga zo door


groeten bas
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

Panelen waar de subs in moeten komen zijn inmiddels ook af! Nu nog wachten op de terminals, nog even de bracing lijmen, poort maken, terminals monteren en klaar :rock:

Schilderen komt na mijn eindexamen wel :lol:
Bijlagen
IMG_20120209_181607.jpg
IMG_20120209_181826.jpg
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door Vuurkat »

Gaat lekker zo!

Hoe ga je ze verven?
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

Casper schreef:
Hoe ga je ze verven?
Eerst doe ik de hardhouten delen met blanke lak en daarna de rest van de kast met hoogglans wit.
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

Kan iemand me trouwens uitleggen hoe ik de poortlengte precies bereken? Hier staat een mooi stuk over flanged en flared, maar het is me nog niet helemaal duidelijk. Ik heb een tekening van de manier waarop ik de poort wil installeren als bijlage toegevoegd. Klopt het dan dat ik in WinISD voor 'two free ends' moet kiezen en er vervolgens nog een correctie op toe moet passen voor de flare aan de buitenkant? Ik zou de bracing ook zo kunnen plaatsen dat ik 'one flanged end' krijg: wat levert dat precies voor voordelen op? Als ik dat zou doen(one flanged end door één uiteinde vast te zetten in de bracing) geeft WinISD bij 174L afgestemd op 23Hz een lengte van 16,50cm aan. Dan moet ik daar voor de flare aan het andere uiteinde nog 1,8(breedte van het paneel)/2=0,90cm afhalen omdat de helft van de flare meetelt als effectieve lengte van de pijp, dus houd ik 15,60cm over. Correct?
Bijlagen
schets7.png
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door markbakk »

japperrrr schreef:
Kan iemand me trouwens uitleggen hoe ik de poortlengte precies bereken?
Dat kan niet op een simpele wijze (de factor 'k', die corrigeert voor de uiteinden van de pijp, is nu eenmaal niet op eenvoudige manier te berekenen). De voorspelling van WinISD is redelijk, maar leidt vaak tot wat te lange pijpen. Andersom geredeneerd moet je dus met de gehele lengte rekenen, inclusief flares, baffles et cetera.
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

markbakk schreef:
Dat kan niet op een simpele wijze (de factor 'k', die corrigeert voor de uiteinden van de pijp, is nu eenmaal niet op eenvoudige manier te berekenen). De voorspelling van WinISD is redelijk, maar leidt vaak tot wat te lange pijpen. Andersom geredeneerd moet je dus met de gehele lengte rekenen, inclusief flares, baffles et cetera.
Het verschil tussen 'two free ends', 'one flanged end' en 'two flanged ends' is steeds een ruime centimeter. Ik moet dus kiezen voor 'two free ends'(17,59cm) en dit gebruiken als 'effectieve lengte' zoals beschreven in het artikel waar ik in mijn vorige post naar verwees?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door bartsegers »

optie wellicht; een te lange pijp met flares die je in het midden kunt inkorten.

Kun je straks de impedantie meten? Bij de impedantiepiek ligt je afstemming ongeveer.
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

bartsegers schreef:
optie wellicht; een te lange pijp met flares die je in het midden kunt inkorten.

Kun je straks de impedantie meten? Bij de impedantiepiek ligt je afstemming ongeveer.
De afstemming kan ik straks meten, dus in dat opzicht hoeft de lengte ook niet heel erg nauwkeurig berekend te worden. Wat bedoel je precies met 'in het midden inkorten'? Als ik de box straks helemaal in elkaar heb gezet kan ik de buis er namelijk niet meer uithalen. Het enige wat ik zou kunnen doen is een koppelstuk met rubbers erop zetten wat ik nog enkele centimeters kan verschuiven.
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

Ben net even naar de Gamma geweest om te kijken wat er allemaal mogelijk is en ik heb de perfecte oplossing gevonden. Ik kan de pijp nu korter of langer maken met een verschil van 2,5cm tussen kortst en langst.
Bijlagen
IMG_20120210_135804.jpg
IMG_20120210_135832.jpg
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door Ronkel »

bartsegers schreef:
optie wellicht; een te lange pijp met flares die je in het midden kunt inkorten.

Kun je straks de impedantie meten? Bij de impedantiepiek ligt je afstemming ongeveer.
Je bedoelt ongeveer bij de dip in de impedantie. Maar dat is niet echt heel nauwkeurig. Ik zou gewoon straks de output van driver en poort meten, heel dichtbij.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door b_force »

bartsegers schreef:
optie wellicht; een te lange pijp met flares die je in het midden kunt inkorten.

Kun je straks de impedantie meten? Bij de impedantiepiek ligt je afstemming ongeveer.
De dip tussen de twee pieken zul je bedoelen [-X

Is overigens behoorlijk nauwkeurig hoor!
(je hebt enkel niet echt direct een goede meting om te kijken wat z'n bijdrage precies is)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door bartsegers »

idd, bedoel ik. tussen de twee pieken.

als je een br buis maakt die te lang is (met elke kant een Flared stuk) kun je in het midden stukken wegaheln om hoger te tunen.

Dat is een beetje wat ik bedoelde.
de achterzijde van de poort kun je natuurlijk op dezelfde manier "flaren" als in de baffle.
kwestie van de bracing opschuiven naar het einde.
Of, en dat past wel in de degelijkheid van dit project, een extra brace aan het einde erbij zetten... :wink:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door b_force »

Ik vond hem dan wel uiterst verwarrend.
Tussen twee pieken is nou niet hetzelfde als "bij een piek".
(dan denk je toch enkel aan de piek zelf).

Wat ik nog was vergeten toe te voegen is om ook de kijken naar de fase in de impedantie.
Waar deze door nul gaat zit je afstemfrequentie (dat komt overeen met het laagste punt tussen die twee pieken)

edit:
Voor de geïnteresseerden, zie "Vented-Box Loudspeaker Systems Part IV: Appendices" van Richard H. Small.
Appendix 2 bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door b_force op vr 10 feb 2012, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

bartsegers schreef:
idd, bedoel ik. tussen de twee pieken.

als je een br buis maakt die te lang is (met elke kant een Flared stuk) kun je in het midden stukken wegaheln om hoger te tunen.

Dat is een beetje wat ik bedoelde.
de achterzijde van de poort kun je natuurlijk op dezelfde manier "flaren" als in de baffle.
kwestie van de bracing opschuiven naar het einde.
Of, en dat past wel in de degelijkheid van dit project, een extra brace aan het einde erbij zetten... :wink:
Het probleem met een flared einde aan de binnenkant is dat ik het verschuifbare stuk dan vastzet. Dat is dus niet de bedoeling. Wat ik wel kan doen is een stuk MDF aan het verschuifbare stuk vastzetten, maar ik betwijfel of al die moeite het (meetbare?) resultaat waard is.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door markbakk »

b_force schreef:
om ook de kijken naar de fase in de impedantie.
Waar deze door nul gaat zit je afstemfrequentie
Ik wou het net zeggen...
Overigens komt het m.i. niet op een halve Hertz. De manier van dempen van de kast (en dat gebeurt met al die schotten ook al, maar zéker wanneer je ook nog akoestische materialen gaat toepassen) heeft ook nog wel invloed op de afstemming.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door b_force »

markbakk schreef:
b_force schreef:
om ook de kijken naar de fase in de impedantie.
Waar deze door nul gaat zit je afstemfrequentie
Ik wou het net zeggen...
Overigens komt het m.i. niet op een halve Hertz. De manier van dempen van de kast (en dat gebeurt met al die schotten ook al, maar zéker wanneer je ook nog akoestische materialen gaat toepassen) heeft ook nog wel invloed op de afstemming.
Om het nog makkelijker te maken.
Kijken dus naar de fase EN:

Fb = (Fh * Fl) / Fs

Waarbij:

Fb = afstem freq BR
Fh = piek met hoogste freq
Fl = piek met laagste freq
Fs = resonantie freq driver

Volgens mij valt er uit die impedantie ook de Q factor af te leiden.....
(moet haast wel, aangezien die met elkaar verbonden zijn)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door markbakk »

b_force schreef:
Volgens mij valt er uit die impedantie ook de Q factor af te leiden.....
Bedoel je nou de Q-factor via Q=fres/(f-₃H - f-₃L)?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door b_force »

markbakk schreef:
b_force schreef:
Volgens mij valt er uit die impedantie ook de Q factor af te leiden.....
Bedoel je nou de Q-factor via Q=fres/(f-₃H - f-₃L)?
Ik bedoel de Q-factor van de afstemming van de BR.
Dus eigenlijk gewoon de Q-factor van het gehele systeem :wink:
Aangezien het geheel toch allemaal met elkaar te maken heeft, is die wiskundig uit te rekenen uit de impedantie.
In artikel van Small gaat daar ook een stuk over, maar ik moet zeggen dat ik het een beetje onduidelijk vind.....
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door markbakk »

Voor wat het waard is: die Q kun je natuurlijk wel bepalen aan de hand van de poortoutput. Al heb je dan nog niet het gehele systeem... Maar de impedantiecurve verandert aanzienlijk wanneer je bv. dempingsmateriaal in een BR-kast aanbrengt. Dat heeft ook tot gevolg dat de akoestische output minder piekt. Dus dat dat verband er is kan zeer goed kloppen. Ik heb nu niet het geduld om de wiskunde erachter door te spitten eerlijk gezegd. Vind die Q-factor ook maar een afgeleide van wat relevant is.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door b_force »

Uiteraard verandert het als je meer dempingsmateriaal gebruikt. Je verandert dan wezenlijk je hele systeem.
(overigens weet ik wel bijna zo zeker dat er een verband is, het was eerder de vraag welk verband dat dan moet zijn :lol: )

Waarom je het zou willen doen?
Controleren of je gesimuleerde curve ook daadwerkelijk overeenkomt.
Meer ook niet :wink:

(heb je mijn PB nog gelezen? :P)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”