EL84PP HF10 Verbouwen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
Dat een voeding zoveel invloed kan hebben zeg. En ook nog zonder brom.
Audio gaat ook door de voeding. Is rond gaande weg.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10

Bericht door RobertD »

Worden de UGT's ook niet meer warm?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

RobertD schreef:
Worden de UGT's ook niet meer warm?
Die zijn minder heet.
Kan mijn vingers er nu ophouden.
Je had wel gelijk Robert.
Die Russen kunnen wel buisjes maken :)


Ga de versterker nu slopen. :mrgreen:
En netjes opbouwen op het nieuwe frame.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: EL84PP HF10

Bericht door b_force »

TheoK schreef:
RobertD schreef:
Worden de UGT's ook niet meer warm?
Die Russen kunnen wel buisjes maken :)
Kopiëren bedoel je :wink:
klusser
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 22:55

Re: EL84PP HF10

Bericht door klusser »

Interessant project!

Hoor je nu ook verschil met de EZ81?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

klusser schreef:
Interessant project!

Hoor je nu ook verschil met de EZ81?

Absoluut.

Ik vind het veel beter klinken dan met diodes.
Zit er aan te denken om mijn andere projecten ook te voorzien van een buizengelijkrichter.
Maar daar ben ik nog lang niet aan toe.

Bij deze versterker zou ik ook de voedingstrafo moeten vervangen want die staat op zijn tenen te draaien.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=12132

En bij deze wordt het helemaal lastig om dat te doen.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=13314

Dus weer uitdagingen genoeg. :wink:
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
Bij deze versterker zou ik ook de voedingstrafo moeten vervangen want die staat op zijn tenen te draaien. Dus weer uitdagingen genoeg. :wink:
Zag op site Dick Best een passende voed. trafo (...en misschien geen AE-levertijden :roll: )
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Kan deze trafo mijn eerste project goed aansturen?????

Da's een koopje zeg.
Ik neem aan dat je hebt gezien hoeveel buizen erop staan?

Bij AE bestel ik niks. Duur allemaal veel te lang vind ik.
Tube-Town en Tonefactory en Jukebox revival zijn veel sneller.
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
Kan deze trafo mijn eerste project goed aansturen?????
Da's een koopje zeg.
Ik neem aan dat je hebt gezien hoeveel buizen erop staan?
Inderdaad.
En aan die max. 250 mA kom je niet (in je huidige configuratie max. 4x 48 mA plus 2x 1,5 mA.), dus trafo is zeker geschikt.
Zelfs met aardscherm. :D
TheoK schreef:
Bij AE bestel ik niks. Duur allemaal veel te lang vind ik.
Tube-Town en Tonefactory en Jukebox revival zijn veel sneller.
AE: heb ca 3 weken geleden wat emailcorrespondentie gehad over UGT's en wacht nog steeds op antwoord...
Over Sowter (de Britse tegenhanger van AE) hoor ik ook altijd goede berichten.
(Geen extra kosten bij 'custom design')
Dirk "on stock" Munzinger (Tube-Town.de) is inderdaad prima adres.
Bij HiFiCollective - UK haal ik ook nog wel es audio componenten.
In het verleden ook bij The Parts Connection in Canada toen de dollar stukken lager stond.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

De trafo die je bedoelt is vast voor de HF10.
Die bedoelde ik niet. Het ging om mijn eerste project.
Maar goed. Ben vandaag lekker aan het hobbyen geweest.
Diverse gaten geboord en alles pas gemaakt.
Tevens een kap gemaakt voor de UGT's.
Op de hoeken van de kap heb ik draadbusjes van een oude PC gesoldeerd.
Werkt perfect.
De kap moet nog afgewerkt worden maar is aardig gelukt.
Nog even wat plaatjes erbij.
Bijlagen
P1030619.JPG
P1030620.JPG
P1030623.JPG
P1030624.JPG
P1030625.JPG
P1030626.JPG
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
De trafo die je bedoelt is vast voor de HF10.
Die bedoelde ik niet. Het ging om mijn eerste project.
.
Nee, hoor, niet de HF10 trafo's, maar de voed. trafo op site van Dick Post...
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: EL84PP HF10

Bericht door Pcdg »

Slim dat gebruik van printplaat voor de trafokappen. En die messing draadbusjes zijn gewoon een vondst. Wellicht moet je het soldeerwerk nog wat verder laten uitvloeien. Bij dit soort klusjes vertin ik altijd eerst een randje van een paar mm aan de te solderen delen van de stukken plaat. Wanneer de delen van het 'huisje' dan tegen elkaar aan zitten hoef je eigenlijk alleen maar hitte toe te voegen.

succes met de verdere ontwikkeling.

Paul
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10

Bericht door Ah!buis »

Hoi Theo,
't is voor je 4xEL34 ex-bromprobleem versterker dat je een voedingstrafo zoekt ? Ik denk dat de 6N606 van Amplimo het net wel haalt O:) .
Voor een versterker met 4xEL84 heb je ruim 4x50=200mA gelijkstroomnodig.Bij de trafo is dat wisselstroom van een kleine 300mA.Bij gelijkrichting wordt de spanning 1,4x hoger en om hetzelfde vermogen uit de lagere wisselspanning te halen moet de stroom daar dan 1,4x groter (je krijgt geen vermogen kado :( ).
Daarbij is het verstandig om het wat ruim te nemen,de piekstromen zijn nog hoger (kernverzadiging ,lang geleden al 's verteld).
Dus denk ok dat die mooie trafo van Dick te zwak is :cry: .
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Hoi Paul.

Ik zal de kappen wat meer dicht solderen.
Tevens zal ook wat gaten aan de achterkant maken voor warmte afvoer.
De naden wil nog bewerken mat plamuur en schuren totdat het een mooie ronding geeft.
En dan nog een in een kleurtje spuiten.
Het is een probeersel en ik hoop dat het goed gaat.
Het is in ieder geval stukken goedkoper dan kant en klare kappen.
De kap voor de trafo moet een stuk groter worden en moet nog even uitvogelen hoe ik dat aanpak.
Het houten frame is gelijmd en staat te drogen.

Anne.

Ik bedoelde ook de trafo van mijn 6CA7EH. (was EL34).
Die trafo staat op zijn tenen te draaien. (wat wil je ook met die kermisverlichting erop :wink: :lol: )
Hij houdt het goed vol maar op het einde van de dag is de trafo heel erg heet. Ik hou mijn vingers er niet op.
En hij begint mechanisch ook meer geluid te produceren. :(

Ik denk dat VT4C de trafo van mijn HF10 bedoelt. Maar die is wel goed. Die heeft een dag
op de testopstelling goed gedraaid en is gewoon hand warm gebleven.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: EL84PP HF10

Bericht door Barry2001 »

Ha Theo, ben momenteel wat weinig aan het klavier, maar als ik eens kijk gaat het grote sprongen vooruit zeg. Ben erg benieuwd of je die kappen strak krijgt, als het werkt is het een mooie manier om relatief eenvoudig trafokappen te maken.

Vroeger (piraatje spelen) veel met dat materiaal gewerkt, inderdaad nog iets meer laten doorvloeien met een stevige bout zal de sterkte aanzienlijk opkrikken, als je het geplamuurd en gespoten hebt mag er geen frictie meer in zitten natuurlijk. Het is zacht maeriaal, dus je kutn het goed bewerken.

Blijf het volgen, succes met de volgende stappen!
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

@TheoK ...en nu je toch met chassis bezich bent, waarom niet nog plaats inruimen voor 2 katteogen als VU meter: impressie.
(Vooral bij onze oosterburen nogal populair gezien de vele YouTube uploads.)
De EM80/EM81 heeft mijn voorkeur.

Schema bijgaand.
Bijlagen
Doorstart katteoog (magic eye) als VU meter
Doorstart katteoog (magic eye) als VU meter
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Ik heb op mijn eerste project ook 2 van die kattenogen staan.

Hier kun je hem in levende lijve zien VT4C.
http://www.youtube.com/watch?v=HiZjHCdI4ZA

Ga op deze geen oogjes zetten.
Heb er andere plannen mee. :wink:

Frame is nu gespoten.
De lijm op het houten frame is droog.
Ga ik schuren en spuiten met blanke lak.
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
Ik heb op mijn eerste project ook 2 van die kattenogen staan.

Hier kun je hem in levende lijve zien VT4C.
http://www.youtube.com/watch?v=HiZjHCdI4ZA.
Bedankt voor de link, ziet er gelikt uit!
Geen kritiek, maar in Arnhem zat firma die verkocht bolkopkruis M3 boutjes, staat wat mooier ipv schroefkop en matched ook mooi bij de dopmoeren trafo´s. Weet niet of die firma er nog zit, heb toendertijd maar voorraad in diverse lengtes ingeslagen (kon per stuk kopen).
Afbeelding
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Is ook mooi die bolkopjes. Volgens mij heb ik daar nog een doosje van.
Even op de zolder gaan loeren.

En juist van deze versterker staat de trafo moeizaam te werken.
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
Is ook mooi die bolkopjes. Volgens mij heb ik daar nog een doosje van. Even op de zolder gaan loeren. En juist van deze versterker staat de trafo moeizaam te werken.
Hoeveel mA is die trafo dan maximaal?
En wat gebruiken die 6CA7's?

Van waar krijgen die EM84's hun signaal, cq waar tap je af?
Had ik op HF10's kunnen doen (buisvoet vrij), maar ik had beperkt budget en er gaat kap over. Misschien tzt.

PS
Zag hier al blauwe leds onder de noval buisvoeten...
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

VT4C schreef:
TheoK schreef:
Is ook mooi die bolkopjes. Volgens mij heb ik daar nog een doosje van. Even op de zolder gaan loeren. En juist van deze versterker staat de trafo moeizaam te werken.
Hoeveel mA is die trafo dan maximaal?
En wat gebruiken die 6CA7's?

Van waar krijgen die EM84's hun signaal, cq waar tap je af?
Had ik op HF10's kunnen doen (buisvoet vrij), maar ik had beperkt budget en er gaat kap over. Misschien tzt.

PS
Zag hier al blauwe leds onder de noval buisvoeten...
Je hebt mijn verrassing verraden. Er komen idd blauwe ledjes onder. :wink:
Het signaal voor de EM84 tap ik van de uitgang af. Heb het op verschillende manieren geprobeerd
maar vanaf speakeruitgang is het beste.
OP de tafo staat 500mA. En wat de 6CA7 trekt weet ik niet.
Hij speelt elke dag van s'morgens to in de avond al een paar maanden lang.
Maar ik daar op het behorende topic wel verder op in. Hoort hier niet. :wink:
Eerst de HF10 klaar. :rock: :mrgreen:
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
OP de tafo staat 500mA. En wat de 6CA7 trekt weet ik niet.
Hij speelt elke dag van s'morgens to in de avond al een paar maanden lang.
Maar ik daar op het behorende topic wel verder op in. Hoort hier niet. :wink:
Eerst de HF10 klaar. :rock: :mrgreen:
Sorry, wist niet dat daar thread van is..
Schema rond die EM84 mag je mij in PM sturen; misschien komt ie nog in HF10.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Hij staat hier.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=350

ff naar beneden scrollen.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Zo luitjes.

Even de voetjes gemonteerd en de buisjes en jawel de ugt's met kap :D
Had de bolkopjes gevonden.
De kap is aardig gelukt en ik hoop dat hij goed blijft i.v.m. de warmte die van de buizen afkomt.
Even kwijlen hoor. :lol: :wink:
Bijlagen
P1030710.JPG
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

@TheoK
Pracht chassis!

PS
In 't midden nog ruimte voor 'VU meter' EM83. :roll:
Plaats reactie