Audio gaat ook door de voeding. Is rond gaande weg.TheoK schreef:Dat een voeding zoveel invloed kan hebben zeg. En ook nog zonder brom.
EL84PP HF10 Verbouwen.
Moderator: Beheerdersteam
Re: EL84PP HF10
Re: EL84PP HF10
Die zijn minder heet.RobertD schreef:Worden de UGT's ook niet meer warm?
Kan mijn vingers er nu ophouden.
Je had wel gelijk Robert.
Die Russen kunnen wel buisjes maken
Ga de versterker nu slopen.
En netjes opbouwen op het nieuwe frame.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10
Kopiëren bedoel jeTheoK schreef:Die Russen kunnen wel buisjes makenRobertD schreef:Worden de UGT's ook niet meer warm?![]()
Re: EL84PP HF10
klusser schreef:Interessant project!
Hoor je nu ook verschil met de EZ81?
Absoluut.
Ik vind het veel beter klinken dan met diodes.
Zit er aan te denken om mijn andere projecten ook te voorzien van een buizengelijkrichter.
Maar daar ben ik nog lang niet aan toe.
Bij deze versterker zou ik ook de voedingstrafo moeten vervangen want die staat op zijn tenen te draaien.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=12132
En bij deze wordt het helemaal lastig om dat te doen.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=13314
Dus weer uitdagingen genoeg.
Re: EL84PP HF10
Zag op site Dick Best een passende voed. trafo (...en misschien geen AE-levertijdenTheoK schreef:Bij deze versterker zou ik ook de voedingstrafo moeten vervangen want die staat op zijn tenen te draaien. Dus weer uitdagingen genoeg.
Re: EL84PP HF10
Kan deze trafo mijn eerste project goed aansturen?????
Da's een koopje zeg.
Ik neem aan dat je hebt gezien hoeveel buizen erop staan?
Bij AE bestel ik niks. Duur allemaal veel te lang vind ik.
Tube-Town en Tonefactory en Jukebox revival zijn veel sneller.
Da's een koopje zeg.
Ik neem aan dat je hebt gezien hoeveel buizen erop staan?
Bij AE bestel ik niks. Duur allemaal veel te lang vind ik.
Tube-Town en Tonefactory en Jukebox revival zijn veel sneller.
Re: EL84PP HF10
Inderdaad.TheoK schreef:Kan deze trafo mijn eerste project goed aansturen?????
Da's een koopje zeg.
Ik neem aan dat je hebt gezien hoeveel buizen erop staan?
En aan die max. 250 mA kom je niet (in je huidige configuratie max. 4x 48 mA plus 2x 1,5 mA.), dus trafo is zeker geschikt.
Zelfs met aardscherm.
AE: heb ca 3 weken geleden wat emailcorrespondentie gehad over UGT's en wacht nog steeds op antwoord...TheoK schreef:Bij AE bestel ik niks. Duur allemaal veel te lang vind ik.
Tube-Town en Tonefactory en Jukebox revival zijn veel sneller.
Over Sowter (de Britse tegenhanger van AE) hoor ik ook altijd goede berichten.
(Geen extra kosten bij 'custom design')
Dirk "on stock" Munzinger (Tube-Town.de) is inderdaad prima adres.
Bij HiFiCollective - UK haal ik ook nog wel es audio componenten.
In het verleden ook bij The Parts Connection in Canada toen de dollar stukken lager stond.
Re: EL84PP HF10
De trafo die je bedoelt is vast voor de HF10.
Die bedoelde ik niet. Het ging om mijn eerste project.
Maar goed. Ben vandaag lekker aan het hobbyen geweest.
Diverse gaten geboord en alles pas gemaakt.
Tevens een kap gemaakt voor de UGT's.
Op de hoeken van de kap heb ik draadbusjes van een oude PC gesoldeerd.
Werkt perfect.
De kap moet nog afgewerkt worden maar is aardig gelukt.
Nog even wat plaatjes erbij.
Die bedoelde ik niet. Het ging om mijn eerste project.
Maar goed. Ben vandaag lekker aan het hobbyen geweest.
Diverse gaten geboord en alles pas gemaakt.
Tevens een kap gemaakt voor de UGT's.
Op de hoeken van de kap heb ik draadbusjes van een oude PC gesoldeerd.
Werkt perfect.
De kap moet nog afgewerkt worden maar is aardig gelukt.
Nog even wat plaatjes erbij.
Re: EL84PP HF10
Nee, hoor, niet de HF10 trafo's, maar de voed. trafo op site van Dick Post...TheoK schreef:De trafo die je bedoelt is vast voor de HF10.
Die bedoelde ik niet. Het ging om mijn eerste project.
.
Re: EL84PP HF10
Slim dat gebruik van printplaat voor de trafokappen. En die messing draadbusjes zijn gewoon een vondst. Wellicht moet je het soldeerwerk nog wat verder laten uitvloeien. Bij dit soort klusjes vertin ik altijd eerst een randje van een paar mm aan de te solderen delen van de stukken plaat. Wanneer de delen van het 'huisje' dan tegen elkaar aan zitten hoef je eigenlijk alleen maar hitte toe te voegen.
succes met de verdere ontwikkeling.
Paul
succes met de verdere ontwikkeling.
Paul
Re: EL84PP HF10
Hoi Theo,
't is voor je 4xEL34 ex-bromprobleem versterker dat je een voedingstrafo zoekt ? Ik denk dat de 6N606 van Amplimo het net wel haalt
.
Voor een versterker met 4xEL84 heb je ruim 4x50=200mA gelijkstroomnodig.Bij de trafo is dat wisselstroom van een kleine 300mA.Bij gelijkrichting wordt de spanning 1,4x hoger en om hetzelfde vermogen uit de lagere wisselspanning te halen moet de stroom daar dan 1,4x groter (je krijgt geen vermogen kado
).
Daarbij is het verstandig om het wat ruim te nemen,de piekstromen zijn nog hoger (kernverzadiging ,lang geleden al 's verteld).
Dus denk ok dat die mooie trafo van Dick te zwak is
.
Anne
't is voor je 4xEL34 ex-bromprobleem versterker dat je een voedingstrafo zoekt ? Ik denk dat de 6N606 van Amplimo het net wel haalt
Voor een versterker met 4xEL84 heb je ruim 4x50=200mA gelijkstroomnodig.Bij de trafo is dat wisselstroom van een kleine 300mA.Bij gelijkrichting wordt de spanning 1,4x hoger en om hetzelfde vermogen uit de lagere wisselspanning te halen moet de stroom daar dan 1,4x groter (je krijgt geen vermogen kado
Daarbij is het verstandig om het wat ruim te nemen,de piekstromen zijn nog hoger (kernverzadiging ,lang geleden al 's verteld).
Dus denk ok dat die mooie trafo van Dick te zwak is
Anne
Re: EL84PP HF10
Hoi Paul.
Ik zal de kappen wat meer dicht solderen.
Tevens zal ook wat gaten aan de achterkant maken voor warmte afvoer.
De naden wil nog bewerken mat plamuur en schuren totdat het een mooie ronding geeft.
En dan nog een in een kleurtje spuiten.
Het is een probeersel en ik hoop dat het goed gaat.
Het is in ieder geval stukken goedkoper dan kant en klare kappen.
De kap voor de trafo moet een stuk groter worden en moet nog even uitvogelen hoe ik dat aanpak.
Het houten frame is gelijmd en staat te drogen.
Anne.
Ik bedoelde ook de trafo van mijn 6CA7EH. (was EL34).
Die trafo staat op zijn tenen te draaien. (wat wil je ook met die kermisverlichting erop
)
Hij houdt het goed vol maar op het einde van de dag is de trafo heel erg heet. Ik hou mijn vingers er niet op.
En hij begint mechanisch ook meer geluid te produceren.
Ik denk dat VT4C de trafo van mijn HF10 bedoelt. Maar die is wel goed. Die heeft een dag
op de testopstelling goed gedraaid en is gewoon hand warm gebleven.
Ik zal de kappen wat meer dicht solderen.
Tevens zal ook wat gaten aan de achterkant maken voor warmte afvoer.
De naden wil nog bewerken mat plamuur en schuren totdat het een mooie ronding geeft.
En dan nog een in een kleurtje spuiten.
Het is een probeersel en ik hoop dat het goed gaat.
Het is in ieder geval stukken goedkoper dan kant en klare kappen.
De kap voor de trafo moet een stuk groter worden en moet nog even uitvogelen hoe ik dat aanpak.
Het houten frame is gelijmd en staat te drogen.
Anne.
Ik bedoelde ook de trafo van mijn 6CA7EH. (was EL34).
Die trafo staat op zijn tenen te draaien. (wat wil je ook met die kermisverlichting erop
Hij houdt het goed vol maar op het einde van de dag is de trafo heel erg heet. Ik hou mijn vingers er niet op.
En hij begint mechanisch ook meer geluid te produceren.
Ik denk dat VT4C de trafo van mijn HF10 bedoelt. Maar die is wel goed. Die heeft een dag
op de testopstelling goed gedraaid en is gewoon hand warm gebleven.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10
Ha Theo, ben momenteel wat weinig aan het klavier, maar als ik eens kijk gaat het grote sprongen vooruit zeg. Ben erg benieuwd of je die kappen strak krijgt, als het werkt is het een mooie manier om relatief eenvoudig trafokappen te maken.
Vroeger (piraatje spelen) veel met dat materiaal gewerkt, inderdaad nog iets meer laten doorvloeien met een stevige bout zal de sterkte aanzienlijk opkrikken, als je het geplamuurd en gespoten hebt mag er geen frictie meer in zitten natuurlijk. Het is zacht maeriaal, dus je kutn het goed bewerken.
Blijf het volgen, succes met de volgende stappen!
Vroeger (piraatje spelen) veel met dat materiaal gewerkt, inderdaad nog iets meer laten doorvloeien met een stevige bout zal de sterkte aanzienlijk opkrikken, als je het geplamuurd en gespoten hebt mag er geen frictie meer in zitten natuurlijk. Het is zacht maeriaal, dus je kutn het goed bewerken.
Blijf het volgen, succes met de volgende stappen!
Re: EL84PP HF10
Re: EL84PP HF10
Ik heb op mijn eerste project ook 2 van die kattenogen staan.
Hier kun je hem in levende lijve zien VT4C.
http://www.youtube.com/watch?v=HiZjHCdI4ZA
Ga op deze geen oogjes zetten.
Heb er andere plannen mee.
Frame is nu gespoten.
De lijm op het houten frame is droog.
Ga ik schuren en spuiten met blanke lak.
Hier kun je hem in levende lijve zien VT4C.
http://www.youtube.com/watch?v=HiZjHCdI4ZA
Ga op deze geen oogjes zetten.
Heb er andere plannen mee.
Frame is nu gespoten.
De lijm op het houten frame is droog.
Ga ik schuren en spuiten met blanke lak.
Re: EL84PP HF10
Bedankt voor de link, ziet er gelikt uit!TheoK schreef:Ik heb op mijn eerste project ook 2 van die kattenogen staan.
Hier kun je hem in levende lijve zien VT4C.
http://www.youtube.com/watch?v=HiZjHCdI4ZA.
Geen kritiek, maar in Arnhem zat firma die verkocht bolkopkruis M3 boutjes, staat wat mooier ipv schroefkop en matched ook mooi bij de dopmoeren trafo´s. Weet niet of die firma er nog zit, heb toendertijd maar voorraad in diverse lengtes ingeslagen (kon per stuk kopen).

Re: EL84PP HF10
Is ook mooi die bolkopjes. Volgens mij heb ik daar nog een doosje van.
Even op de zolder gaan loeren.
En juist van deze versterker staat de trafo moeizaam te werken.
Even op de zolder gaan loeren.
En juist van deze versterker staat de trafo moeizaam te werken.
Re: EL84PP HF10
Hoeveel mA is die trafo dan maximaal?TheoK schreef:Is ook mooi die bolkopjes. Volgens mij heb ik daar nog een doosje van. Even op de zolder gaan loeren. En juist van deze versterker staat de trafo moeizaam te werken.
En wat gebruiken die 6CA7's?
Van waar krijgen die EM84's hun signaal, cq waar tap je af?
Had ik op HF10's kunnen doen (buisvoet vrij), maar ik had beperkt budget en er gaat kap over. Misschien tzt.
PS
Zag hier al blauwe leds onder de noval buisvoeten...
Re: EL84PP HF10
Je hebt mijn verrassing verraden. Er komen idd blauwe ledjes onder.VT4C schreef:Hoeveel mA is die trafo dan maximaal?TheoK schreef:Is ook mooi die bolkopjes. Volgens mij heb ik daar nog een doosje van. Even op de zolder gaan loeren. En juist van deze versterker staat de trafo moeizaam te werken.
En wat gebruiken die 6CA7's?
Van waar krijgen die EM84's hun signaal, cq waar tap je af?
Had ik op HF10's kunnen doen (buisvoet vrij), maar ik had beperkt budget en er gaat kap over. Misschien tzt.
PS
Zag hier al blauwe leds onder de noval buisvoeten...
Het signaal voor de EM84 tap ik van de uitgang af. Heb het op verschillende manieren geprobeerd
maar vanaf speakeruitgang is het beste.
OP de tafo staat 500mA. En wat de 6CA7 trekt weet ik niet.
Hij speelt elke dag van s'morgens to in de avond al een paar maanden lang.
Maar ik daar op het behorende topic wel verder op in. Hoort hier niet.
Eerst de HF10 klaar.
Re: EL84PP HF10
Sorry, wist niet dat daar thread van is..TheoK schreef:OP de tafo staat 500mA. En wat de 6CA7 trekt weet ik niet.
Hij speelt elke dag van s'morgens to in de avond al een paar maanden lang.
Maar ik daar op het behorende topic wel verder op in. Hoort hier niet.![]()
Eerst de HF10 klaar.![]()
Schema rond die EM84 mag je mij in PM sturen; misschien komt ie nog in HF10.
Re: EL84PP HF10
Zo luitjes.
Even de voetjes gemonteerd en de buisjes en jawel de ugt's met kap
Had de bolkopjes gevonden.
De kap is aardig gelukt en ik hoop dat hij goed blijft i.v.m. de warmte die van de buizen afkomt.
Even kwijlen hoor.

Even de voetjes gemonteerd en de buisjes en jawel de ugt's met kap
Had de bolkopjes gevonden.
De kap is aardig gelukt en ik hoop dat hij goed blijft i.v.m. de warmte die van de buizen afkomt.
Even kwijlen hoor.
