Om straks de donkere dagen weer door te komen: Een SE TT22

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

PA4URK
Contacteer:

Re: Om straks de donkere dagen weer door te komen: Een SE TT22

Bericht door PA4URK »

Awel zunne, ziet er goed uit hè? Al zeg ik het zelf... Wat wil je eigenlijk ruiken Ah!buis, de heerlijke houtgeur van de omlijsting of dagverse vis uit onze eigen Noordzee? :lol:
Niemand zegt iets over de 6N1P
Ik zit al een tijdje te wachten op antwoord op deze vraag, ik heb namelijk nog een paar ECC88's liggen en anders moet ik alsnog twee (eigenlijk maar eentje) 6N1P's bestellen. En omdat ik nogal graag gebruik maak van spullen die ik al heb liggen om zodoende de bult kleiner te maken stuit me dat teveel tegen de borst, Calvinistische spaarzaamheid zeg maar 8) .

Wat betreft de asjes: ik heb een op maat gebogen plaatje klaar liggen met daarop een asdoorvoer, die komt aan de achterzijde van het gat door de houten voorzijde te zitten. Dit gat moet echter iets opgeboord worden omdat de as nu zachtkens aanloopt. Dat is dus vrij eenvoudig op te lossen. Wat me het meest bezig houdt is de afstand tussen bepaalde onderdelen, zoals de potmeter en de smoorspoel/elco van de voeding. Maar jouw idee van het plaatje blik rondom ga ik eerst uitproberen als het zover is, daarna kan ik altijd nog rigoreuzere maatregelen treffen. Dat houdt je van de straat...
Vergelijken jullie de kleur van de omlijsting eens met die op de vorige pagina?
Bijlagen
IMGP0701.JPG
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

De bak zit in de lak! En dat rijmt. Fraai hoor, ziet er gaaf uit.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Inderdaad een mooi glimmende omlijsting :roll: maar ik ruik toch liever hout dan lak :(
Het kan misschien best met een ECC88,hangt van de schakeling af,met een kleine aanpassing.
Hier heb ik alleen iets met een EF86 gezien,dus of het te doen is :?
Oh ja,leve de vis :!: maar met verhalen dat de Noordzee bijna leeggevist wordt en een Zuiderzee die niet meer bestaat,toch maar met mate :cry:
Anne
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Ah!buis schreef:
Niemand zegt iets over de 6N1P :shock:
Super buis ! Zeer tevreden over.

Ik heb hier nog een paar van zulke buisjes liggen. Mag je zo testen PA4URK ;)
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Wat denken jullie, eerst maar proberen met de 88 of gelijk maar 6N1P? Anders houdt ik me van harte aanbevolen TubeHead!
Trouwens, die Rambo is geen echte lak, althans het vormt geen echte laklaag waardoor de structuur van het hout behouden blijft. Je ruikt het ook niet met als grote voordeel dat de versterker altijd een tropische boslucht blijft verspreiden :^o . En wat die Noordzee betreft vriend uit het Overjordaanse: die is nog lang niet leeggevist al willen zekere instanties anders doen geloven. Maar daar hebben we weer andere fora en websites voor :wink:
(http://www.visdasgeil.nl/)

Iedereen een fijne jaarwisseling en een gelukkig maar bovenal gezond nieuw jaar toegewenst!
Rein.
BertDB

Bericht door BertDB »

even een kleine opmerking op het power supply schema dat je vorige pagina postte.
Standby best niet op deze manier uitvoeren, je onderbreekt dan de volledige hoogspanning.
Je buizen krijgen dan enkel gloei zonder hoogspanning en dan krijg je kathodevergiftiging.
Niet zo erg als de naam doet vermoeden, maar goed is het ook zeker niet. Hou er rekening mee :wink:
Kan je simpel oplossen door een weerstandje van bv 100K/2W parallel over de schakelaar te plaatsen.
Zodoende komt er op de anode toch een (kleine) positieve spanning en vermijd je de inslag van elektronen op de kathode :)
TheoK

Bericht door TheoK »

xbake schreef:
Kan je simpel oplossen door een weerstandje van bv 100K/2W parallel over de schakelaar te plaatsen.
Zodoende komt er op de anode toch een (kleine) positieve spanning en vermijd je de inslag van elektronen op de kathode :)

Geldt dat voor elke buizenversterker met inschakel vertraging?
Ik ben van plan dat ook op mijn versterker te maken.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

TheoK schreef:
xbake schreef:

Geldt dat voor elke buizenversterker met inschakel vertraging?
Ik ben van plan dat ook op mijn versterker te maken.
Yup :)

@PA4URK je hebt PB
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Hoi Xbake, ik ben van plan om een NTC weerstand in het schema in te passen, net als bij m'n vorige versterker. Daar zaten er trouwens twee in, over elke aansluiting eentje. Wat is dan de beste plaats om hem neer te zetten?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Laagohmige NTC weerstanden kunnen een hoge inschakel stroomstoot beperken.Als je ze,een of twee,in serie met de primaire van de voedingstrafo zet beperken ze zowel de inschakeling van de trafo als ook die van de gloeidraden.
Wat het verhaal van xbake betreft,een warme kathode heeft een elektonenwolk om zich heen veroorzaakt,allemaal negatief niks botsing,alleen terugvallen.Met een koude kathode en wel een hoge spanning,omdat niet volledig luchtledig,vliegen de ionen en elektronen in het rond(zoals bij een neonlampje)en botsen ook op de nu onbeschermde kathode,niet gezond.
De kathode van sommige buizen kunnen er naar het schijnt slecht tegen lange tijd te gloeien zonder kathodestroom.
Kwam vroeger voor bij computers waar een buis soms heel lang in afgeknepen toestand werd gehouden,daar werden dan buizen voor gemaakt die daar tegen kunnen.
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Even een kleine update na een korte radiostilte, m'n e-mail ligt er al zeven dagen uit door een omschakeling naar een nieuwe provider, internet doet het gelukkig wel. Gisteravond de netspanningsbedrading aangesloten inclusief de NTC. Na alles nog eens grondig te hebben nagelopen de spanning er op. Teleurstelling 1: Het lampje van de on/off schakelaar deed het niet maar na meting bleek er wel 230 Volt op te staan. Dat is het lot van de zelfbouwer die eerst alle bakjes en doosjes na zoekt naar een schakelaar in plaats van een nieuwe te bestellen bij de betere elektroboer :? . Na een volgende meting op de trafo bleek er uiteindelijk maar 135 volt aanwezig te zijn. Ik keek meteen naar de mogelijke boosdoener, het blauwe NTC'tje. Deze leek dus defect te zijn (teleurstelling 2) en deze maar uit het circuit verwijderd. Nu waren de spanningen wel goed al schakelt de trafo nu wel met een 'bonk' in. Daar nog maar even over prakizeren, misschien (toch maar) een inschakelvertraging er in? :?:
Vanvond de gloeistroombedrading aangelegd maar toen ik de data van de 6N1P en ECC88 er nog eens op na keek voor de zekerheid, kwam ik er gelukkig achter dat deze niet op 12.6 volt kan. Dus dat ook maar even veranderd. Er zit schot in de zaak...
Bijlagen
Gloei.JPG
HSfilter.JPG
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ziet er netjes uit, Rein. Die grote condensatoren zien er gaaf uit.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dat zijn joekels hè? :lol: Het begint nu een beetje op een versterker te lijken. De luidsprekeruitgangen en de cinch connectors heb ik afgelopen week ook vast gesoldeerd omdat ik er toen nog makkelijk bij kon. De LS uitgangen zijn een beetje zwaar uitgevallen - een beetje overdreven zeg maar :? - en kon ik niet solderen met de gewone bout. Dus heb ik dat maar met zo'n klein brandertje gedaan, zit als een huis.
Bijlagen
Cinch.JPG
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Mooi Rein, dat ziet er goed allemaal! Ik zie dat je de ingangsselector ook bij de ingangen gemonteerd hebt, was het niet voor de hand liggend geweest de volume potmeter ook daar onder te brengen?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

De volumeregelaar moet je bij voorkeur zo dicht mogelijk bij de ingangstrap plaatsen.

Achter de volumeregelaar heb je immers een wat lager (verzwakt) signaal, dus storingen zijn dan relatief groter.
Hoe korter je die draden maakt, des te kleiner de kans op brom of andere storingen.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

De ingangstrap zit er direkt naast inderdaad. Ja, makes sense, niks mis met de positie.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dat was inderdaad beter geweest ware het niet dat ik in mijn wijsheid besloten had om een nostalgische meter, inclusief bijbehorend gat, te plaatsen op de plek waar achteraf gezien eigenlijk die potmeter had horen te zitten. Na wat schuif- en meetwerk, ook gezien de grootte van de knoppen kwam dit plekje uit de bus. Ik weet het, dit is zeker niet ideaal maar de bedrading er naar toe gaat helemaal langs de andere kant van de kast waardoor ik de kans op storingen zoveel mogelijk terug wil brengen. En nu maar duimen dat het zo goed gaat :-&
TheoK

Bericht door TheoK »

Ziet er goed uit Rein. O:)

Volg het met grote belangstelling.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Nu het zo mooi opschiet,toch nog even de puntjes op de ij ( de i heeft er maar 1 :? ) gezet.
Ook dit nog,de ijse is niet de jordaan :shock: .
Ga er van uit dat het schema met de KT88 van bij Viniculum wordt gebruikt.
Er ontbreekt een verbinding tussen gloeidraden en massa :( ,is onontbeerlijk.
Als je een ECC88 gebruikt,vergroot dan de anodeweerstand van 47k naar 68k 2W anders loopt de anodespanning te hoog op 8) .
Met een TT22 in plaats van de KT88 zou de stroom wat klein kunnen uitvallen,als die minder is dan 80mA de kathode-weerstand wat verkleinen.
Veel plezier met de fraaie huisvlijt :D
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Hier is ie weer na een weekendje weg, de puntjes op de 'i' te hebben gezet en dikke pret :lol:
Met dat riviertje was ik even A(h!)buis 8)
Ik ga inderdaad precies hetzelfde schema als Vinculum gebruiken (hoewel ik niets meer van hem hoor, druk aan het verhuizen waarschijnlijk) waarbij alleen de KT88 een TT22 wordt. Maar wel met de mogelijkheid om niet al te moeilijk terug naar eerstgenoemde buis te kunnen gaan. Van TubeHead kan ik twee 6N1Ptjes overnemen dus gaat de ECC88 even op een klein zijspoortje. En vanavond weer rustig verder met de laatste (?) loodjes.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik ben er nog hoor. Inderdaar erg druk geweest en helaas alleen even internet op mijn werk. Vandaar de radiostilte.
Er komt zeer binnenkort nog een kleine update in mijn topic.
Er ontbreekt een verbinding tussen gloeidraden en massa, is onontbeerlijk.
:-k Waar dan? Is dat ook bij mij het geval?
TubeHead

Bericht door TubeHead »

PA4URK schreef:
Van TubeHead kan ik twee 6N1Ptjes overnemen
Probeer het pakketje morgen op de bus te gooien O:)
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Er ontbreekt een verbinding tussen gloeidraden en massa, is onontbeerlijk.
Is dat de verbinding die doorgaans met een ontbrompotmeter of twee 100 ohm weerstanden wordt bereikt Ah!buis?
Probeer het pakketje morgen op de bus te gooien
Stuur je me je gegevens nog even TubeHead?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ontbrompot en zo heeft alleen zin bij voorversterkers met kleine signalen.Hier zijn in het schema de gloeidraden alleen aan de trafo verbonden zodat ze zweven t.o.v. de rest.Zo weet je nooit welke spanning er tussen kathode en gloeidraad is.
Omdat die spanning en de max.weerstand gloeidraad-kathode aan grenzen gebonden is,is het veiliger om een kant aan de massa te verbinden.Kijk maar 's bij de buizendata naar Vfk max. en Rfk max. (of Vkf ,Rkf)
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dus een draadje vanaf één van de gloeiers naar massa? That's all?
Plaats reactie