Aarding probleem
Moderator: Beheerdersteam
Aarding probleem
Ik ben bezig met een voorversterker projectje.
Nu heb ik een prototype inelkaar, maar nu zit d'r een grote aardlus in.
Als ik de chassis van de transformator aard met de chassis van de eindversterker dan is deze voor een groot deel weg.
Nu zitten er ook relais tussen waar het signaal doorheen loopt, deze worden geschakeld met 12 volt gelijkstroom. Kan deze ook een brom veroorzaken ?
Alvast bedankt,
Fokko
Nu heb ik een prototype inelkaar, maar nu zit d'r een grote aardlus in.
Als ik de chassis van de transformator aard met de chassis van de eindversterker dan is deze voor een groot deel weg.
Nu zitten er ook relais tussen waar het signaal doorheen loopt, deze worden geschakeld met 12 volt gelijkstroom. Kan deze ook een brom veroorzaken ?
Alvast bedankt,
Fokko
Re: Aarding probleem
Als er aardig grote stromen door je relais gaan en er liggen signaaldraden naast dan kan het brom veroorzaken jah.Fokko schreef:Nu zitten er ook relais tussen waar het signaal doorheen loopt, deze worden geschakeld met 12 volt gelijkstroom. Kan deze ook een brom veroorzaken ?
- audiomanics
- Contacteer:
Geen brom van een gelijkspanning gevoed relais..
Of je moet nul Hz nog kunnen waarnemen.. ik in ieder geval niet (maar ik ben ook al een beetje doof
)
Aardlussen zijn het gevolg van een verkeerd aangelegd bedradingsplan.. Als je altijd aard vanuit een punt (HET centrale aardpunt) ben je in 99% van de gevallen af van aardproblemen..
En als je bedrading neemt met een separate aarde draad en de afscherming slechts aan een zijde verbinden met dat centrale aardpunt win je ook nog enige dB's op de invloed van instraling..
Even terug komend op de relais: Daar ter plaatse staat het signaal bloot aan eventuele instraling. Hoe gering ook, als je daarvan gevrijwaard wil blijven moet je op zoek gaan naar metalen ralais of een afscherming bouwen rond je ralais, in de vorm van een mu-metalen kastje.
Kees
Of je moet nul Hz nog kunnen waarnemen.. ik in ieder geval niet (maar ik ben ook al een beetje doof
Aardlussen zijn het gevolg van een verkeerd aangelegd bedradingsplan.. Als je altijd aard vanuit een punt (HET centrale aardpunt) ben je in 99% van de gevallen af van aardproblemen..
En als je bedrading neemt met een separate aarde draad en de afscherming slechts aan een zijde verbinden met dat centrale aardpunt win je ook nog enige dB's op de invloed van instraling..
Even terug komend op de relais: Daar ter plaatse staat het signaal bloot aan eventuele instraling. Hoe gering ook, als je daarvan gevrijwaard wil blijven moet je op zoek gaan naar metalen ralais of een afscherming bouwen rond je ralais, in de vorm van een mu-metalen kastje.
Kees
Iig niet de metalen behuizing. Een groundvlak op je PCB of een centraal punt op je pcb. De behuizing kan je dan met dit centrale punt verbinden, ik dacht dat dat het beste met diodes ging, Rudy had hier ergens een stukje erover staan ik weet alleen niet meer waar.Fokko schreef:Maar, Bij HET centrale aardpunt, waar moet ik dan aan denken ?
Een metalen behuizing oid ?
De juiste draden twisten (heen en retour samen twisten, anders wordt het miss alleen maar erger) en de plaats van de bedrading kan ook nog helpen.
Foto's:

t' subje:

Het idee is erachter dat ik nu straks niet alles meer hoef om te prikken. Bij gewoon muziek luisteren vind ik de sub niet nodig, en dan haal ik het filter er tussenweg, als ik film kijk vind ik een sub juist wel weer prettig dan zet ik hem er weer tussen.
Zou het echt aan de draadjes liggen die stoor singalen oppakken ?

t' subje:

Het idee is erachter dat ik nu straks niet alles meer hoef om te prikken. Bij gewoon muziek luisteren vind ik de sub niet nodig, en dan haal ik het filter er tussenweg, als ik film kijk vind ik een sub juist wel weer prettig dan zet ik hem er weer tussen.
Zou het echt aan de draadjes liggen die stoor singalen oppakken ?
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
Op de foto's zie ik netjes gedraaide signaaldraden lopen. Tenminste behalve die onder de stappenschakelaar, tenzij dat dat gewoon heel dunne afgeschermde kabel is (zie ik niet zo duidelijk).
Verder vraag ik me af of een dergelijke schakeling voor jou toepassing niet wat overbodig is. Ik zie namelijk een viertal potmeters (treble/mid/bass/balance?) en ik weet niet of je die nodig hebt om je sub wel of niet aan te sluiten. Maar goed, het is jou ding
Verder vraag ik me af of een dergelijke schakeling voor jou toepassing niet wat overbodig is. Ik zie namelijk een viertal potmeters (treble/mid/bass/balance?) en ik weet niet of je die nodig hebt om je sub wel of niet aan te sluiten. Maar goed, het is jou ding
Het printje wat je ziet dat is een actief filter.
Zie:
http://www.reckhorn.com/index.php?ln=de&prod=f1
Gr,
Fokko
Zie:
http://www.reckhorn.com/index.php?ln=de&prod=f1
Gr,
Fokko
- Zou je alle gnds eens kunen aangeven met een andere kleur met paint ofzo? Is lastig te volgen op zo'n foto.
- Hoe heb je die connectors rechts aangesloten? Ik zie daar een losse bruine draad lopen zo creeer je een lus.
- Heb je lange draden om te testen? In de uiteindelijke versie moeten deze niet met bochten omhoog staan. Ze moeten zo kort mogelijk zijn, alhoewel deze regel ook zeker niet altijd opgaat, soms moet je tegen je intuitie lange kabels ergens langs leggen voor een goede gnd bedrading.
- Hoe heb je die connectors rechts aangesloten? Ik zie daar een losse bruine draad lopen zo creeer je een lus.
- Heb je lange draden om te testen? In de uiteindelijke versie moeten deze niet met bochten omhoog staan. Ze moeten zo kort mogelijk zijn, alhoewel deze regel ook zeker niet altijd opgaat, soms moet je tegen je intuitie lange kabels ergens langs leggen voor een goede gnd bedrading.