Passieve DACT stappenschakelaar voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Fokko
Contacteer:

Passieve DACT stappenschakelaar voorversterker

Bericht door Fokko »

Beste,

Ik heb vandaag mijn DACT CT2 250K Ohm als een passieve voorversterker opstelling gezet aangezien de voorversterker er nog niet is.

Nu heb ik het als het volgende aangesloten:
http://www.dact.com/html/attenuator_data_sheet.html
(Alleen dan gewoon stereo ipv. gebalanceerd.)

Nu valt het op, als ik hem op het 2e stapje zet dat het volume al behoorlijk hard is. Als ik hem verder draai dan word het geluid in zeer kleine stapjes harder. En als ik het einde nader dan word het geluid ineens met grote stappen harder.

Weet iemand wat ik fout heb gedaan ?
Heb de verbindingen al meerdere keren gecontroleerd, maar kan het helaas niet vinden..

Alvast bedankt!
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

t' is al gefixt. Bleek dat ik de input en de output had omgewisseld (Heb even de draadjes ook bijelkaar gebonden).
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hm, ik zit nu ook ff te prakkizeren, ik heb net mijn alps bleu aangesloten, maar hij attenueert een beetje vreemd. In het begin heel zachtjes, en pas op het allerlaatste veel sneller harder.......

Hoe sluit je zo´n potmeter eigenlijk aan :?:

Ik heb het geprobeerd met trail en error, maar het zou dus mogelijk wel beter kunnen

Weet iemand hoe de aansluiting bij ALPS bleu is=

Wowly
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Je bedoelt deze:

Afbeelding

Van links naar rechts: GND - IN - OUT (als ik het goed heb)
Rudy

Bericht door Rudy »

nope, gnd - out - in
THE SKY IS THE LIMIT

Bericht door THE SKY IS THE LIMIT »

Het is heel simpel. De middelste pen zit aan de loper. Stel je voor waar de loper zich bevindt in een bepaalde stand. Pak nu de potmeter vast met de as naar je toe gericht. Linksom is het volume minimaal dus aan die kant zit de GND. Rechtsom wordt het volume maximaal dus daar zit de IN.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik kan je niet de garantie geven dat de middelste poot de loper is... misschien wel bij deze attenuator maar dat weet ik niet..
Als je een eenvoudige multimeter pakt zul je tussen twee pootjes altijd de maximale waarde meten, ongeacht de stand van de knop.
Als je de knop geheel linksom draait zul je tussen dat derde pootje en een van de andere twee bijna nul ohm meten. Dat andere pootje is dan de massa, dat derde pootje de loper, dus de uitgang en het pootje wat tov de loper maximaal meet is de ingang.
Overigens is het wel zo dat bij volumepotmeters/attenuators een logaritmische schaal gebruikt wordt.. Dat heeft tot gevolg dat voor het menselijk oor de regeling lineair is..

Kees
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb hem maar eens open gemaakt om te kijken wat er te zien is. Het is erg goed te zien dat de linkse het begin is van de baan, de rechtse is he einde van de baan. De middelse zit vast aan het sleepcontact wat over de ban gaat van links naar rechts.

Als ik de multimeter erbij pak meet ik (met de pen naar me toe en de pootjes omhoog, en de multimeter op 200K)

Met de zwarte mmpen aan de linkse pen van de pot en de rode aan de rechtse
- compleet naar links gedraaid (tegen klok in): 50
- compleet naar rechts (met klok mee) : 50

zw mmpen op midden rood op re
- links gedr. (ccw): 0
- re gedr. (cw): 50

zw mmpen op midden rood op li
- links gedr. (ccw): 50
- re gedr. (cw): 0

Zoals ik het nu zie, als veranderd tov de middenpen. Afhankelijk of ik het volume wil opdraaien met de klok mee of tegen kan ik beslissen of ik de uitgang op het rechtse pootje óf linkse zet. De ingang moet wel op het middenste pootje staan omdat alleen dan de waarde varieert.

Saillant detail: ik had de in en uit gang op de twee buitenste pootjes gezet en de ground op het middenste.....En toch kon ik enigzins de geluidssterkte regelen. Oftewel, met trail and error had ik wel resultaat, alleen niet het juiste.

Ik ga het nu als volgt doen:
ground aan de linkse pen zetten, ingang in het midden en de uitgang aan de rechtse pen solderen

Wowly
Bijlagen
IMG_3675.JPG
IMG_3676.JPG
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

haha, ik had het zelfde probleem als de TS, in het begin nu erg hard, daarna wel iets harder maar toch niet zoveel meer. Nu heb ik de in en uitgang omgedraaid: alles perfecto!

Nou ja, check ff het draadje over de 41 Hz amp van Rho en mij: viewtopic.php?t=2225&postdays=0&postorder=asc&start=75

Dus resumerend. De ground aan het begin van de baan, de ingang aan de loper, de uitgang aan het einde van de baan.

Groetjes

wowly
SARK

Bericht door SARK »

Wowly schreef:
Ik heb hem maar eens open gemaakt om te kijken wat er te zien is. Het is erg goed te zien dat de linkse het begin is van de baan, de rechtse is he einde van de baan. De middelse zit vast aan het sleepcontact wat over de ban gaat van links naar rechts.

Als ik de multimeter erbij pak meet ik (met de pen naar me toe en de pootjes omhoog, en de multimeter op 200K)
Hier een leuke video-uitleg over de werking van een pot (volgens mij dezelfde als die van jou Wowly).
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

hEE!

Da´s een goede link Sark!! Bedankt!

Jan
rho

Bericht door rho »

De ingang van de versterker hang je aan de pin waar je de maximale weerstand meet als de as helemaal naar links gedraaid is. Je draait dus, zo gezegd, het volume helemaal dicht en meet dan tussen loper en de 2 uiterste pennen. De pen waar je de hoogste weerstand meet gaat naar je ingang. De andere kant gaat dan naar GND en de loper (ik ken geen pots waar dat niet de middelste is) gaat naar je versterker.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

volgens mij moet je de uitgang van je volumeregelaar altijd aan de loper koppelen.
Wanneer je de ingang van de volumeregelaar aan de loper legt heb je een variabele ingangsimpedantie voor je versterker gemaakt.

Dus, bij bijna elke potmeter:

De as naar je toe laten wijzen
De aansluitpennen naar beneden laten wijzen.
Links is Ground
Midden (=loper) is uitgang
Rechts is ingang.

Verzeker jezelf ervan dat je voor een volumeregelaar een LOG type gebruikt.
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

Wat mij nu zo opvalt is dat die stappenschakelaar hier met 2 weerstanden is uitgevoerd om te dimmen.
Ik heb zelf een stappenschakelaar gebouwd maar dan met 3 weerstanden.
Omdat dan de ingangs impedantie en uitgangsimpedantie hoe je ook draait gelijk blijft met 3 weerstanden.
Met 2 weerstanden gaat het volume weliswaar meer of minder worden maar ook de frequentie van het signaal, dus bas midden en hoog veranderd ook met 2 weerstanden op die schakelaar.
Hier een plaatje van bedoelde schema
en daar bij ook mijn stappenschakelaar met 3 weerstanden.

Tja het zijn er wat meer weerstanden rond de 72 stuks
Stappenschakelaar van elma hier in Delft gekocht
Formule voor berekenen heb ik ook nog ergens in een exel bestandje ....

Ik heb deze al voor het tijdperk van de euro en koste de schakelaar toen 162gld + 45gld aan weerstanden.
Denk dat de schakelaar nu vele malen duurder is geworden.
Bijlagen
stepelma.gif
stepelma.gif (2.43 KiB) 1676 keer bekeken
stappenschakelaar.JPG
Plaats reactie