Eigenaardige(?) opzet aktief filter + vraag over opamp

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Eigenaardige(?) opzet aktief filter + vraag over opamp

Bericht door Marp »

Gewoonlijk worden in een aktief filter de secties voor laag, midden en hoog parallel geplaatst. In onderstaand ESP crossover wordt het signaal voor de woofer eerst door het lowpassfilter van de middentoner geleid, en daarna pas door zijn eigen lowpassfilter. Dat lijkt me nogal dubbelop, dus vraag ik me af wat het nut hiervan kan zijn.

Wie kan hier een goede reden voor bedenken?

Afbeelding

Verder zie ik dat bij anderen de opamps vaak inversed worden geschakeld. Wat heeft jullie voorkeur? Inversed of non-inversed?
Laatst gewijzigd door Marp op vr 23 nov 2007, 6:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Vraagjes over ESP 24dB LR crossover

Bericht door Marp »

Misschien is het wat duidelijker als ik het blokschema erbij plaats:
Afbeelding
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wellicht om de input buffer te ontlasten, zodat hij niet veel lager dan 10k op zijn uitgang ziet.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Gooi het anders even op het ESP forum :)
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

denk dat het de gemakkelijkste weg was om met dezelfde print van een tweeweg/stereo naar een drieweg/mono versie over te stappen
mvg
audioot
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Misschien een fase-verhaal.

Sander S. of Jacco zal dit wel weten, vermoed ik.

Overigens hebben inverterende trapjes mijn voorkeur, dat rekent makkelijker. :wink:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Op zich is het niet zo heel vreemd, eigenlijk wel redelijk doordacht... Ik denk er het volgende van:
Door deze opzet ziet iedere uitgang een nagenoeg frequentie onafhankelijke belasting.
De laagdoorlaat 310 Hz en de hoogdoorlaat 310Hz hebben aan de ingang een tegengestelde frequentie afhankelijke impedantie, zo ook die van 3100Hz.. Deze filters heffen elkaars frequentieafhankelijke impedantie op MITS dezelfde componentwaarden gebruikt worden (zoals hier het geval is)
Ga je nu drie filters rechtstreeks aan de eerste trap hangen, dan ziet die eerste trap een belasting die (met kantelpunt 310Hz) naar boven toe lager wordt, een die naar boven toe hoger wordt (met 3100Hz kantel) en nog een die lager wordt naar boven toe (ook met 3100Hz). De laatste twee heffen elkaar op maar dan zit die 310Hz nog in de weg.. Datzelfde zie je ook aan de achterkant van dat ene 3100Hz filtertje...

Ik zeg niet dat dit de reden is maar het lijkt mij wel...

Kees
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

audiomanics schreef:
Door deze opzet ziet iedere uitgang een nagenoeg frequentie onafhankelijke belasting.
Daar zeg je wat. Een gelijke belasting binnen twee gescheiden frequentiegebieden lijkt me geen gekke insteek, en zoals Jeroen opmerkt, wordt tevens de uitgang van de buffer minder belast. Maar wat levert het op? Een verbeterde lineariteit op meerdere fronten?

(verbeter me als ik iets vreemds zeg, want ik begeef me nu op onbekend terrein)

En wat valt er te zeggen voor twee parallelle ingangsbuffers, zodat er eventueel nog een kantelpunt bij kan komen?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Met mijn antwoord bedoelde ik ook wat audiomanics schreef, niet alleen blijft de impedantie relatief hoog, ook is hij over het hele spectrum gelijk. Dat zou een betere lineariteit tot gevolg kunnen hebben en de purist zou inderdaad voor twee ingangsbuffers kunnen kiezen. Anderszijds kan je de truuk zoals die hier is gedaan verder doortrekken naar een 4-weg.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Goh wat slim, dat was echt niet in me opgekomen :)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

jeroen_d schreef:
Dat zou een betere lineariteit tot gevolg kunnen hebben en de purist zou inderdaad voor twee ingangsbuffers kunnen kiezen.
Mag ik hieruit afleiden dat je zelf niet voor deze opzet zou kiezen? Verbeteringen zijn leuk, maar wat mij betreft enkel als ze daadwerkelijk zoden aan de dijk zetten.

jeroen_d schreef:
Anderszijds kan je de truuk zoals die hier is gedaan verder doortrekken naar een 4-weg.
Dat is zo, maar dan loopt wel het laag door 4 i.p.v. door 2 extra opamps. Ik heb geen idee wat 7 opamps in de laagweergave teweeg brengen. Als tussenweg kunnen ook enkel de twee onderste filters parallel achter het eerste lowpassfilter geplaatst worden.

In hoeverre lijkt e.e.a. nog zinnig? Wat zijn daarover de algemene opvattingen?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Voor wat het waard is, mijn mening is dat het aantal opamps in de signaalweg niet gehoord kan worden als het om de laagweergave gaat. In ieder geval niet bij de aantallen waar het hier om gaat.

Wat betreft inverteren: een inverterende buffer vervormt minder. Hij is echter niet bruikbaar in de filterende delen van de schakeling.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Bedankt voor de input. Het is duidelijk geworden dat de opzet van ESP nog niet zo vreemd is, en misschien wel voordelen biedt, mits het onderste kantelpunt niet al te hoog ligt.
jeroen_d schreef:
Voor wat het waard is, mijn mening is...
Ik durf je mening inmiddels wel redelijk op waarde te schatten. Je stelt er iemand als mij (iemand die door gebrek aan kennis denkt dat 7 opamps in de eindsector veel is) redelijkerwijs mee in staat om zinnige overwegingen te maken.

In 1e instantie lag mijn voorkeur bij een hybride crossover, vanwege een kortere signaalweg met minder overgangen. Er is nu echter voldoende aanleiding om over te gaan tot een modulaire opbouw: daarmee kan relatief eenvoudig worden vergeleken of een verbeterde lineariteit ook een merkbare verbetering is.
jeroen_d schreef:
Wat betreft inverteren: een inverterende buffer vervormt minder. Hij is echter niet bruikbaar in de filterende delen van de schakeling.
Dat is goed om te onthouden. Overigens dacht ik altijd dat ondermeer in jouw filters, en in die van Linkwitz, geinverteerde opamps werden gebruikt. Een nadere blik leert me dat ik dat altijd verkeerd heb gezien. O:)
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”