Wie kan hier een goede reden voor bedenken?

Verder zie ik dat bij anderen de opamps vaak inversed worden geschakeld. Wat heeft jullie voorkeur? Inversed of non-inversed?
Moderator: Beheerdersteam


Daar zeg je wat. Een gelijke belasting binnen twee gescheiden frequentiegebieden lijkt me geen gekke insteek, en zoals Jeroen opmerkt, wordt tevens de uitgang van de buffer minder belast. Maar wat levert het op? Een verbeterde lineariteit op meerdere fronten?audiomanics schreef:Door deze opzet ziet iedere uitgang een nagenoeg frequentie onafhankelijke belasting.
Mag ik hieruit afleiden dat je zelf niet voor deze opzet zou kiezen? Verbeteringen zijn leuk, maar wat mij betreft enkel als ze daadwerkelijk zoden aan de dijk zetten.jeroen_d schreef:Dat zou een betere lineariteit tot gevolg kunnen hebben en de purist zou inderdaad voor twee ingangsbuffers kunnen kiezen.
Dat is zo, maar dan loopt wel het laag door 4 i.p.v. door 2 extra opamps. Ik heb geen idee wat 7 opamps in de laagweergave teweeg brengen. Als tussenweg kunnen ook enkel de twee onderste filters parallel achter het eerste lowpassfilter geplaatst worden.jeroen_d schreef:Anderszijds kan je de truuk zoals die hier is gedaan verder doortrekken naar een 4-weg.
Ik durf je mening inmiddels wel redelijk op waarde te schatten. Je stelt er iemand als mij (iemand die door gebrek aan kennis denkt dat 7 opamps in de eindsector veel is) redelijkerwijs mee in staat om zinnige overwegingen te maken.jeroen_d schreef:Voor wat het waard is, mijn mening is...
Dat is goed om te onthouden. Overigens dacht ik altijd dat ondermeer in jouw filters, en in die van Linkwitz, geinverteerde opamps werden gebruikt. Een nadere blik leert me dat ik dat altijd verkeerd heb gezien.jeroen_d schreef:Wat betreft inverteren: een inverterende buffer vervormt minder. Hij is echter niet bruikbaar in de filterende delen van de schakeling.