mischa72 schreef:Hallo Martijn,
Leuk om te zien dat er medestanders zijn voor wat betreft de wooferkeuze. Hoe bevalt ie? Ben je wellicht geïnspireerd door het Seventeen-ontwerp van HobbyHifi? Dat is namelijk het ontwerp dat ik ga bouwen. Weliswaar niet met de H1212 maar met de Dayton ES 25F-8 gecombineerd. Het originele ontwerp heeft een netto volume van 18 liter, welk netto volume hebben jouw speakers? Of is dat lastig te bepalen vanwege al die bracings? Hebben die overigens ook het verwachte resultaat gebracht?
Groeten,
Mischa
Ik heb me niet laten inspireren door een ontwerp.
Mijn kast zit op 16 liter en de br heb ik erg laag afgestemd. 38Hz! crossover zit nu op 1650Hz met een tweede order filter, maar de tweeter geeft geen kick.
De manier van bracen is erg goed gegaan. Het is niet zo dat ik probeer om alles zo stijf mogelijk te maken, maar ik heb elk paneel van de kast op een ander punt meer versteviging gegeven. Hierdoor spreid je resonanties van de kast veel beter en heb je geen geconcentreerde resonantie in het middengebied, wat voor kan komen bij overdreven verstevigde kasten.
De woofer speelt DIEP! Iemand die kwam luisteren voelde na 10 seconden aan mijn subwoofer om te kijken of die aanstond. Het middengebied is erg helder en schoon. Als je piano heel hard zet en het gaat er heftig aan toe slipt de woofer dicht. Maar dan staat zo een 17cm woofer in het laag en in het mid zijn best te doen. Heel logisch dat dat niet op flink niveau kan. Daarvoor moet je een 3 weg hebben.
De RS serie van dayton meet erg goed. Ik vraag me af hoe deze 180 es meet die toch nog iets duurder is dan de RS serie. Heb jij daar misschien gegevens van?
mvg,
Martijn