Hoe maak ik een subwooferuitgang uit mijn buizenamp?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Slipperman

Hoe maak ik een subwooferuitgang uit mijn buizenamp?

Bericht door Slipperman »

Hallo,
Ik heb een pushpull kt88 amp met 6sn7 6sl7 in de voortrap.
Daar wil ik een subwoofersignaal uitpeuteren met zo min mogelijk komponenten graag.
Weet iemand een methode waar de signaallijn verder geen last van heeft.?
StevenW

Bericht door StevenW »

Je kan geen signaal uit een versterker peuteren. Een versterker versterkt. Een CD- of DVD-speler "geeft" een signaal.

Dit kan wel:

1. Je versterkt alle beschikbare signalen. Dit zie je bij meerkanaals bronnen, zoals DVD of SACD. Hierbij worden meerdere signalen ter versterking aangeboden aan de versterker(s). Eén van die signalen kan een subwoofersignaal zijn. Als je deze ook versterkt, evenals de andere kanalen/signalen, heb je een volwaardig subwoofer-systeem.

2. Je maakt gebruik van een (doorgaans actief) filter. Hierbij scheidt je het signaal. De lage tonen worden naar de sub gestuurd, de overige naar de monitors. Sub-sat-systeem noemt men dit ook wel.
Slipperman

Ik leg het niet goed uit ,merk ik.
Ik wil gewoon een uitgang zoals een tape-out.
Die stuur ik vervolgens naar mijn sub, waar het gefiltered wordt.
De kwaliteit hoeft niet super te zijn.Als er maar laag uit komt.
(ik gebruik het om samen met een delay een staande golf in mijn kamer te elimineren)
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Als er een volumeregeling op die versterker zit (dus geen losse voorversterker..) En de ingangs-impedantie van die subversterker is hoog genoeg kun je het signaal gewoon van achter die potmeter afpikken en naar buiten uitvoeren. Desnoods zet je er een klein opampbuffertje (Au=1) bij in je versterker om de invloed van de (lange?) kabel naar je subversterker niet in je buizenversterker te krijgen..
Ik neem tenminste aan dat je het volume gelijk op wil laten gaan met je buizenversterker.. (een Tape-out heeft een constant nivo..)
Ik neem ook maar aan dat je subversterker zelf een laagdoorlaat-filter heeft (LPF=low pass filter en niet Lijst Pim Fortuijn)
Meet voor de zekerheid even na of er geen DC-component op de loper van de potmeter/attenuator staat... ik vermoed niet dat dit het geval is hoor..

Kees
Slipperman

Ja , hij moet wel meegaan met het volume en een tape out doet dat inderdaad niet.
Het signaal komt ,na een lange kabel, eerst bij de delay en gaat dan naar de sub die in tegenfase staat bij de achterwand.(ik heb het al uitgeprobeerd met een mixertje tussen cd en versterker om het signaal af te tappen en de 54 hz staande golf is volledig te verzwakken -ideaal)

Waar kan ik een schemaatje van een opampbuffertje vinden?Het zou handig zijn als ik de voeding vd voorbuizen oid hiervoor kan gebruiken(6sl7-6,3 volt).Hoewel het ook vlak bij de versterker zou kunnen natuurlijk.Met externe voeding.Ter info;Ik heb een maar een klein beetje verstand van electronica, maar kan wel netjes printjes bouwen..
Alvast bedankt....
StevenW

Bericht door StevenW »

Waarom gebruik je niet gewoon een actief filter?
audiomanics
Contacteer:

Dat is niet echt aan de orde... ik begrijp dat er een luidspreker gebruikt gaat worden om een scherp stukje spectrum in tegenfase weer tegeven en zo de resonanties moet uitdempen. De orginele versterker moet dus gewoon het hele spectrum weergeven.

Een buffertje met een opamp kun je eenvoudig maken door een opampje te schakelen als non-inverting buffer ofwel spanningvolger (=voltage-follower).. De uitgang gaat terug naar de -in en de plus in is de ingang
Afbeelding
Kees
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Kees' oplossing lijkt me de beste.
Ga dan hoogohmig in, tel beide kanalen bij elkaar op en geef de opamp voeding dmv. een "spanningsverdubbelaar" vanuit de gloei.

Ik moet ergens zo'n schakelingetje hebben, wacht effe.......ik ga zoeken.
Post later nog wel.
audiomanics
Contacteer:

Nog eenvoudiger is het, als je links en recht wil optellen en de uitgang in tegenfase wil hebben, om een sommator te maken van een opamp:
schematje:
Afbeelding

Heb je alleen wel een ingangsweerstand van 10k in dit voorbeeld. Kun je ook rustig wat hoger nemen..

OPamps zijn ook heel eenvoudige dingen om aan te rekenen als je uitgaat van een ideale opamp: drie regeltjes...
de spanning tussen beide ingangen is nul. Er loopt geen stroom bij de ingang en de uitgang kan alles leveren...
In het voorbeeld van de sommator:
stel je sluit een spanning aan van 10V op de ingang van de sommator.. Je komt dan een weerstand tegen van 10k.. regel 1 > de plus hangt aan aarde dus daar is de spanning nul dus ook aan de -ingang.. Er moet dus een stroom lopen door die weerstand van 10V/10k=1mA... die kan niet bij de opamp naar binnen (regel 2) dus moet door die weerstand tussen de uitgang en de ingang van de opamp gaan lopen... Daardoor staat daar ook een spanning over van 10V..(deze weerstand is ook 10k) Zet je er nu plusjes en minnetjes bij dan staat bij de ingangsweerstand het plusje links maar ook bij die weerstand over de opamp.. De linker kant van die laatste weerstand is nul dus zal de rechterkant -10V zijn.
Dat zelfde geldt ook voor die andere ingangsweerstand: stel daar sluiten we -5V op aan.. dan zal er een stroom gaan lopen van -0,5mA.. die komt niet uit de ingang (regel 1) dus moet van die weerstand over de opamp komen... Nu lopen daar als het ware twee stromen door heen: 1mA naar rechts en 0,5mA naar links.. Bij elkaar dus 0,5mA naar rechts. Weer de plusjes en minnetjes erbij en dan zie je dat de uitgang -5V wordt..
In formule Uuit= - (Uin1+Uin2) ..
Ganz einfach... toch??
Kees
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Ik kan het voedings-idee niet vinden.

Ging uit van 6.3V AC met 1 kant aan aarde, en dan en negatieve en positieve spanning, enkelzijdig verdubbeld.

Enfin, ik kalk het morgen wel even op, is een variant op de Cockroft-Walton.
Slipperman

audiomanics schreef:
Nog eenvoudiger is het, als je links en recht wil optellen en de uitgang in tegenfase wil hebben, om een sommator te maken van een opamp:
schematje:
Afbeelding

Heb je alleen wel een ingangsweerstand van 10k in dit voorbeeld. Kun je ook rustig wat hoger nemen..

OPamps zijn ook heel eenvoudige dingen om aan te rekenen als je uitgaat van een ideale opamp: drie regeltjes...
de spanning tussen beide ingangen is nul. Er loopt geen stroom bij de ingang en de uitgang kan alles leveren...
In het voorbeeld van de sommator:
stel je sluit een spanning aan van 10V op de ingang van de sommator.. Je komt dan een weerstand tegen van 10k.. regel 1 > de plus hangt aan aarde dus daar is de spanning nul dus ook aan de -ingang.. Er moet dus een stroom lopen door die weerstand van 10V/10k=1mA... die kan niet bij de opamp naar binnen (regel 2) dus moet door die weerstand tussen de uitgang en de ingang van de opamp gaan lopen... Daardoor staat daar ook een spanning over van 10V..(deze weerstand is ook 10k) Zet je er nu plusjes en minnetjes bij dan staat bij de ingangsweerstand het plusje links maar ook bij die weerstand over de opamp.. De linker kant van die laatste weerstand is nul dus zal de rechterkant -10V zijn.
Dat zelfde geldt ook voor die andere ingangsweerstand: stel daar sluiten we -5V op aan.. dan zal er een stroom gaan lopen van -0,5mA.. die komt niet uit de ingang (regel 1) dus moet van die weerstand over de opamp komen... Nu lopen daar als het ware twee stromen door heen: 1mA naar rechts en 0,5mA naar links.. Bij elkaar dus 0,5mA naar rechts. Weer de plusjes en minnetjes erbij en dan zie je dat de uitgang -5V wordt..
In formule Uuit= - (Uin1+Uin2) ..
Ganz einfach... toch??
Kees
Ha Kees,ik weet niet of het verstandig is om de fase al voor de delay te draaien.
Heeft dat wel hetzelfde effect als erna?Daar kom ik ff niet uit...
Als ik de sub bv niet in tegenfase zet , maar ip daarvan meer vertraging geef (en da's toch fase verdraaing?)is het eind effect toch niet helemaal hetzelfde...

Als we nog de voedingsspanning voor elkaar hebben kan ik aan de slag.
Mocht er DC op het signaal zitten is een koppelC afdoende, toch?
@KT88 -alvast bedankt voor het meedenken-[/quote]
audiomanics
Contacteer:

Delay geeft een frequentie afhankelijke fasedraaing. Bij hogere frequenties krijg je meer fasedraaing dan bij lagere: voorbeeldje. Je hebt een delay van 1mS dan heb je bij 1000 Hz een fase draaing van 360 graden en bij 10 Hz is dat maar 3,6 graden..
Een simpel optelschakelingetje als dit geeft vanzelf een negatieve waarde... wil je geen fasedraaing hebben daar zul je er een invertor achter moeten zetten..
Uiteindelijk kun je voor die ene frequentie (54Hz? ) de delay zo instellen dat hij keurig in tegenfase wordt weer gegeven. Andere frequenties zullen dan juist gaan meeversterken. Het is dus zaak dat je er een heel scherp filter bij gaat gebruiken (heeeeele hoge Q)
Een delay kan dus roet in het eten gooien, zogezegd..
In princiepe maaket het niet uit waar je de fasedraaing toepast..
Houd rekening met een fasedraaing van 90 graden als je een condensator toe gaat passen. Een kleine DC-offset wordt in het optelcircuit gewoon meegenomen. Als je dus links bijv +0,05V hebt en rechts - 0,02 is het resultaat -0,03V.. Daar zal je subversterker niet wakker van liggen.. Vermoedelijk zit daar ook wel een condensator in.
Als er echter tientallen volten op staan moet je meteen al ontkoppelen.

Kees
Slipperman

Ik snap het.Bij een hoge frequentie-kleine golflengte neem je een groter deel vd golf bij een zelfde vertraging.Dus een andere fase draaiing.
Hmmmm... nu herinner ik me dat ik nog een dubbel tweede orde linkwitz-riley filter heb liggen.Ooit gebouwd voor een bi-amp experiment.
Da's dus 24 db per octaaf.Die zou ik wellicht kunnen instellen op 55hz.Twee kanten op.
Volgens de ontwerper zou het fase gedrag voorbeeldig zijn.(Elliot sound projects)maar da's hier niet zo belangrijk dan.
Er zit overigens ook een eq in de Quadraverb waar ik de delay van gebruik.
De Q is instelbaar op 0,2 oktaaf met een versterking van 14 db zie ik zojuist.Dat lijkt me afdoende.
Een faseverdraaing van 90 bij een koppelC zeg je ?
Dat verklaart wellicht dat ik de delay in mijn experiment met aftapping na de cd speler op 11 ms in moet stellen ipv de berekende 18 voor mijn kamer diepte......
Slipperman

Hoi,
Ik heb het signaal eerst uit de versterker gehaald, na de potmeter, en dan naar de buffer/sommator.
De voeding gebruik ik van het genoemde LW-filter (plm 15 volt).
Als weerstanden heb ik 20k gebruikt en geen weerstand naar de aarde.
Het signaal komt ,op normaal luisterniveau, op -18db binnen in de Qverb maar dat geeft niet.Ruis is van geen belang nu.

De ingestelde vertraging is nu 15 ms .De luidsprekers/subwoofer staan zo'n 5.2 meter uit elkaar dus het klopt nu aardig.(5,2/340=15,3ms)
EQ op 54hz, +14db, q=0,2octaaf.
Het resultaat is echt verbluffend (althans voor deze frequentie)
Als ik het niet zelf hoorde geloofde ik het niet...gewoon helemaal vlak overal in de huiskamer.
Op 108 hz zit natuurlijk het volgende probleem maar dat gaan we nog te lijf met een soortgelijk systeem door dezelfde sub.
Zegt het voort zou ik zeggen....... :D
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Nou, dat ziet er goed uit. Fijn dat het heeft uitgewerkt zoals je hoopte!
Plaats reactie