GHP in combinatie met Linkwitz-gecorrigeerde sub... te doen?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
P@ulus

GHP in combinatie met Linkwitz-gecorrigeerde sub... te doen?

Bericht door P@ulus »

Enige tijd geleden heb ik een onderwerp gestart waarin ik hulp & tips vroeg voor een tweeweg systeem dat ik in gedachten had (en nog steeds heb!), zie mijn post
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=4456
Nu komt het moment dichterbij dat ik er ook aan beginnen kan/wil, maar ben ik door een paar artikelen in Hobby Hifi op een idee gebracht. Het gaat om
1) het principe van de Gesloten High Pass behuizing, zoals bijvoorbeeld toegepast in de Harwood Monitor 18 in HH uitgave 6-2007, en
2) het idee van de met Linkwitz formules gecorrigeerde gesloten subwoofer in een compacte behuizing, zoals theoretisch behandeld en met praktijkvoorbeeld in uitgave 1-2007 van HH.

Mijn idee is nu die twee ideeën te combineren, omdat;
1) de tweeweg dan niet het allerlaagste laag hoeft te verwerken = prettiger voor de laag/mid unit = strakkere weergave door de tweeweg, en
2) de sub met voldoende en voldoende diepe laagweergave zodanig klein kan blijven dat ik die één per kant (side-firing voor smalle kast) als sokkel voor de monitor kan gebruiken.

Mijn vragen daaromtrent;
is in principe iedere kompacte (monitor) tweeweg luidspreker 'om te bouwen' tot GHP, door er eenvoudigweg een gesloten behuizing van te maken met een highpass filtercomponent? Of komt hier dan een volledige filter-revisie bij kijken? Meer specifiek; zou bv het ontwerp waar Tony het filter voor heeft ontworpen (zie bovenstaand topic) geschikt zijn, of bv zijn Hatt met de Thiel-tweeter? Of bv de Scan Speak A4 of ............... etc
En is in principe met iedere laag-speaker een dergelijke sub te maken, als ik bv met de Reckhorn A-400 versterker zou werken, die tenslotte de benodigde instelmogelijkheden heeft. (deze vraag ook omdat de sub zoals die in HH 1-2007 wordt gepresenteerd een 4 ohm speaker heeft, en ik zou die dan twee gebruiken = 2 ohm waarbij de Reckhorn het moeilijker krijgt...) (en o ja, wat jammer dat de Hypex DS modules niet die equalizer functie hebben om de 'bult' recht te trekken...)

Wanneer dit alles nu trouwens moeilijk te realiseren zou zijn blijft het idee om de tweeweg van eerder genoemd topic te bouwen bestaan, en wordt die evt nog aangevuld met één 'gewone' dus wat forsere sub omdat ik die er misschien toch bij wil voor het home theater stukje...

Graag jullie commentaar of tips, en waar nodig; sabel neer wat evt echt een slecht idee is...

alvast bedankt,
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Eigenlijk zeg je dat je van een 2 weg br monitor naar een 3 weg gesloten wil gaan.

Als je een woofer neemt die in een gesloten kast een laag -3dB punt heeft hoef je niet met een Linkitz transform te werken. De boost op een plate amp is dan vaak genoeg.

Wanneer je je een monitor met een standaard filter gebruikt en er een high pas bij zet, durf ik niet helemaal zeker te zeggen dat het bestaande filter ongewijzigt kan blijven. (fasedraaiingen etc..)

Als je nogsteeds met de Eton en C24 wil werken, zou je ook die combinatie in een gesloten kast kunnen zetten en dat aanvullen met een gesloten stereosub. Dan ga je naar 2,5 weg. Later kan je dat dan ombouwen naar 3 weg wanneer je erg hard muziek luistert. De afval van een gesloten kast is 12dB/octaaf, dus wanneer je een basmodule neemt moet die ook 12dB/octaaf afvallen om mooi aan te sluiten op de monitor. Met een extra 6dB high pas op de monitor zal je van een 12dB naar een 18dB/octaaf gaan.

Hopelijk heb ik wat vragen beantwoord!

mvg,

Martijn
P@ulus

Bericht door P@ulus »

Martijn bedankt voor je reactie,

Volgens het artikel in HH zou je in een kleine gesloten kast inderdaad flink moeten boosten in het laag (een functie die bijna al die plate amps inderdaad hebben, ook Hypex), maar zou er ook een bult rond 100 Hz ontstaan, die vervolgens dus naar beneden gecorrigeerd moeten worden. Weet je daar iets van? Vandaar die functie EQ tussen de 20 en 80 hz(vreemd overigens dat die maar tot 80 hz gaat) op de Reckhorn.
Then again; dat is natuurlijk alleen van toepassing als de sub tot in dat gebied moet meespelen. Als de monitors al bij laten we zeggen 50 of 60 hz inkomen... probleem vanzelf opgelost! :D

Het ging me dus eigenlijk vooral om het (theoretische?) voordeel dat de sub dan zodanig klein zou kunnen zijn, dat die (tweemaal) als sokkel gebruikt zou kunnen worden voor de monitors. Vind ik ook erg mooi om te zien, zoals bv (heb ik volgens mij al eens ergens geschreven) bij de Pen Audio Chara, en het bespaart me een paar standaards en ruimte voor de sub.

Maar het idee is er dus inderdaad ook om de monitor 'gewoon' aan te vullen met een goede sub, ik heb al zitten gluren naar bv de sub 8 of 9 van Speakerland (andere suggesties natuurlijk welkom!) Het nadeel is dus wel dat ik daar weer een goede plaats in de kamer voor moet zien te vinden (vindt m'n vriendin vast ook heel leuk NOT!), voordeel van die opzet zou wel kunnen zijn dat ik die sub dan ook in zou kunnen zetten in de HT setup. En het zou ook vast hard genoeg kunnen voor mijn gebruik, ik zou dan bij een sub 8 of 9 van Speakerland denk ik toch de DS4.0 gebruiken...

Eigenlijk lijkt me deze optie op het moment de beste. Zou ik Tony durven vragen het filter te herzien naar een GHP :oops: ? Misschien kan ik zelf eens proberen of ik iets kan met Boxsim... wie weet.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Het filter van een br monitor hoeft niet herzien te worden wanneer je de kast gesloten maakt. Elk filter dat met simulaties is ontworpen zou enige vorm van tuning nodig hebben in de praktijk, of je moet erg veel mazzel hebben, dus met een simulatie ben je nog niet helemaal klaar.

Sub 8 of 9 met de xxls woofer van peerless maakt alleen gebruik van de hypex ds2.0 Deze woofer komt nog redelijk laag zonder tunning. Die bult die jij noemde ontstaat niet altijd, maar is erg afhankelijk van de driver en kastgroote. Deze woofer heeft zonder correctie wel een flinke kast nodig.

De makkelijkste oplossing is om te kijken naar een woofer die in een niet al te grote gesloten kast een nette Qtc heeft, flink wat xmax en een f3 die onder de 50Hz ligt. Wanneer de f3 laag genoeg is zal je geen bult zien. Met een Hypex ds2.0 of een andere vergelijkbare amp kan je het geheel dan mooi recht treken zonder dat er bulten ontstaan. De reckhorn met ingebouwde amp kan maar tot 6dB boosten dacht ik? De versie zonder amp kan tot 12dB boosten.

Wanneer je genoeg instelmogelijkheden hebt voor de boost kan je ook kijken naar de xls12. Deze kan itt de xxls 12 in een veel kleinere kast, maar vraagt wel meer EQ om die bult weg te krijgen. Deze woofer zou je in bijvoorbeeld 30 liter kunnen inbouwen in een stand voor de monitor, maar alleen als je hem genoeg kan equalizen. Met de 6dB kom je er denk ik niet, maar volgens mij heeft Sander een ontwerp gemaakt "stampede" waarin hij twee stuks xls12 woofers heeft zitten in 50 liter die hij rechttrekt met de boost van een plate amp. Maar dat topic zou je even moeten zoeken in de showcase index.

Je zou ook de Eton woofer moeten simuleren in Winisd om een schatting te kunnen maken van hoe deze zich gedraagt in een gesloten kast.

ps. Wat ik in mijn vorige post zei over die hellingen klopt niet helemaal, omdat ik er daar vanuit ging dat de frequentiecurves van de sub en monitor allebei rechtlopen.

mvg,

Martijn
markje

Bericht door markje »

Ik heb een XXLS12 in 64L gesloten met een ds2.0. de boost staat uit, het gaat zo laag genoeg; ook met films.

Groeten Mark
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”