Bouwverslag: Carnyx bashoorn. Er is ééntje 'af' hoera hoera

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Dankje Kees :oops: :oops: wat een compliment !!

Op dit ogenblik is 1 plaat multiplex er door :shock: dat gaat snel zeg, zelfs zonder veel overschotjes (2 reepjes van enkele cm breed). Ook heb ik alle hoeken van de zaagtafel gezien, van 0 tot 45. :wink:

Gisteren heb ik dan ook 5 maal mogen uitleggen wat ik nu juist aan het maken ben, en ik vermoed dat ze het nog niet echt weten. :? Maar het is wel enorm leuk.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Het ziet er fantastisch uit, nu al moet ik zeggen.
Je zaagkunsten zijn in iedergeval beter dan de mijne :oops:

Helft van de fun van zelfbouwen is natuurlijk het bouwen niet?
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

bartsegers schreef:
Het ziet er fantastisch uit, nu al moet ik zeggen.
Je zaagkunsten zijn in iedergeval beter dan de mijne :oops:

Helft van de fun van zelfbouwen is natuurlijk het bouwen niet?
Nou euh..zaagkunsten? Met zo'n super profi zaagtafel is er geen zak aan toch? Ik ken me niet indenken op een DHz zaagtafeltje zulk resultaat te bekomen.
Afbeelding

Bovendien is IEDERE zaagsnede op voorhand op een proefstukje gezaagt en nagemeten. En dan durf ik nog een plaat 3mm te kort zagen :roll:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ja dat zijn kwijlspullen.... mooi mooi
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

wéér geen foto's :oops: :oops:

Maar wel:

2e achterkamer is verlijmt, 1e kast heeft een voor plaat en het 2e deel (het gene dat naar achteren vouwd) ervan ligt klaar om verlijmt te worden. Dat word iets voor morgen (1% kansje, in het beste geval) of binnen 2 weken. Volgende week is de school gesloten :cry:.

2e plaat multiplex is er ook door nu :shock:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Nils_vn schreef:
wéér geen foto's :oops: :oops:
En wat voor smoes hebben we dit keer???? :lol:

Kees
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Misschien dat ie geschrokken is van het formaat?

Dat zou ik wel eens willen weten: Hoe groot wordt dit monster :?:

Mischa
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

mischa72 schreef:
monster
monsterS !! (twee stuks ... 4 woofers....)

Kees
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Als hij er deurtjes in maakt, kan ie erin pitten als de versterkers uit staan :D .
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Geen excuus hoor Kees [-X je weet toch hoe dat gaat? De camera ligt aan het buro, en daar denk ik dus nooit aan als ik sta te trappelen om te gaan bouwen :oops:


Ik schrik niet zo van het formaat hoor.
Zonder de mid/hoog hoorn er bovenop, of voetjes er onder, worden ze 87cm hoog, 100cm breed en 80cm diep Afbeelding
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

update:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag eerst een mal gemaakt voor de boven- en onderkant, daarna met de copierfrees 2 identieke platen gefreest. Die dan verlijmt zodat volgende keer de zijkanten er tegen kunnen.
voorlopig zitten er 3 platen multiplex in :twisted:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

ik denk dat de speakertjes hierin heel gelukkig zullen worden!!!
Heb je al gepast of de speakers er ook nog ingaan als je een randje voor de deksels erin verlijmd hebt??

Kees
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

howly ****! Ziet er erg mooi uit!

Wat een klus om dat goed te bouwen! 100 cm breed?? Dat is breder dan een eenpersoonsbed! :twisted:

Blijf vooral foto's posten! :wink:

mvg,

Martijn
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

idd, 1 meter :D het zal nog een behoorlijke klus worden dit in de woonkamer te krijgen (langst het venster?)

Er hoeft geen extra randje meer hoor Kees, het gat is nu quasi zo breed als de kamer. Daar boven (en onderaan ook) komt nog een 2e plaat die het geheel bedekt.
Zo gaat de hoogte van de hoorn (binnenin) van 80cm naar 83.6cm (zit in de berekening). En dat nu net midden in de vouw achteraan, waar 'm terug naar voren gaat. Zo heb ik in de bocht de breedte van het hoornkanaal gelijk kunnen houden, maar het geheel in de hoogte laten uitlopen.

Netjes toch? :)
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Gaaf man!

Had je deze ook gezien? http://www.jubilation.ws/
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ivo schreef:
Had je deze ook gezien? http://www.jubilation.ws/
Mooi he dat die twee zo op elkaar lijken... Kennelijk hadden de bouwers van die hoorn ook problemen met de deur :lol:
Persoonlijk vind ik de mid-high hoorn van Nils mooier dan die enorme zwarte toeter.. Het vrouwtje op het plaatje vind ze gelukkig wel mooi geworden..(of lacht ze als een boer met kiespijn??)

Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Idd, die heb ik ook gezien :D Maar persoonlijk vind ik dat hij z'n ontwerp (afmetingen en vouwen) wat (té?) letterlijk overneemt van de Klipschorn Jubilee plannen die op internet te vinden zijn. Ik ben op z'n site terecht gekomen via het Klipsch-forum, en in het topic kon ik ook niets terug vinden over berekeningen of simulaties. Bovendien mis ik ruimte voor de conus op uit te slaan, voorbij z'n montage ring.

Spijtig, want die afwerking vind ik echt superb!

Ik heb trouwens de hoeken waar het geluid 'rond' moet draaien afgerond... maar dat is muggenziften hé (of Kees zijn immer perfectionistische invloed?)

Doe mid/high hoorn vind ik ook wat "té", maar het zal wel werken.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Klopt hoor, dit zijn regelrechte kloons van de Jubilee. Over het 'motorboard' zoals ze het in Klipsch-kringen noemen is niets bekend uit het originele patent, dus daar rommelen ze maar wat aan. Eigenlijk weten de Klipsch die-hards niet zo veel over hoorns, het ontwerpen laten ze aan PWK over. En op zich had die er natuurlijk ook best verstand van. :wink:

Ik lees toch goede dingen over die Jubilee. PWK heeft nooit 'optimale' een hoorn afgeleverd, maar is vooral bekend om zijn geniale manier om pragmatische randen van het haalbare op te zoeken. De Klipschoorn is relatief klein voor het geleverde. De Jubilee is niet veel groter (eigenlijk alleen een 'ingebouwde hoek') en door de vouwing hoger te crossen. Ik heb ook zo'n vermoeden dat de sterkere richtwerking van de bashoorn voor een betere overgang naar de midhoorn zorgt. Vergeet ook niet dat over de ontwikkeling van de Jubilee volgens mij meer uit de eerste hand bekend is dan van welke andere hoorn dan ook, op de LAB/hoorn na. Je kunt gewoon op het Klipsch-forum aan Roy Delgado (werkte met PWK aan het project) vragen waarom bepaalde dingen zijn ontworpen zoals ze nu zijn. Hij onderbouwt dan met anekdotes en desnoods metingen waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt. Volgens mij maak je dus op zich ook geen vergissing door de Jubilee regelrecht na te bouwen. Dat verandert natuurlijk niet, dat je eigen hoorn ontwerpen gewoon veel leuker is.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Zeer juist Ivo, maar we weten toch ook dat de driver keuze bijna cruciaal is voor het al-of-niet "werken" van de hoorn. Hoewel met het grote deel van de drivers een behoorllijk resultaat behaald word.

Dus ik vind er ook niets verkeerd aan, om de plannen te bouwen. Maar dan word het toch meer een zaak van "ik heb een Klipsch Jubileum, want die zijn goed", dan "ik bereken en bouw een jubileum voor driver X".

Dat heeft toch net zoveel met hoorns 'begrijpen' en bouwen te maken, als een ikea meubel in elkaar schroeven, meubelmakerij is?
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Nils_vn schreef:
Dat heeft toch net zoveel met hoorns 'begrijpen' en bouwen te maken, als een ikea meubel in elkaar schroeven, meubelmakerij is?
Nou ja, we lopen hier een beetje tegen de diversiteit van de zelfbouwer aan. Ik denk dat het precies nabouwen van een van de beste luidsprekers ter wereld net zo leuk kan zijn, als het bouwen van je eigen ontwerp.

Ik ben in principe een zelfontwerper, en heb daarin ook echt leuke resultaten geboekt. Ik ben tegelijkertijd ook erg geïnteresseerd in wat de expert ontwerpt, simpelweg om hij er meer verstand van heeft en betere faciliteiten tot zijn beschikking heeft. Je loopt niet zomaar naar een winkel, om even naar de Jubilee te luisteren; je kunt er wel een stel bouwen.

En dan het geleerde meenemen in je volgende eigen ontwerp! :)

Ik wissel het zelfontwerpen en nabouwen graag af. De verdeling is bij mij ongeveer 1:1 en er komt vaak iets van de kant en klare ontwerpen terug in mijn eigen ontwerpen. Nu is het weer eens tijd voor iets van mezelf. Ik denk aan een tapped hoorn, of een eigen versie van de Klasonhoorn.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Ivo schreef:
Gaaf man!

Had je deze ook gezien? http://www.jubilation.ws/
Met de WAF zit het in zijn geval wel goed blijkbaar..

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Miniwatt schreef:
Met de WAF zit het in zijn geval wel goed blijkbaar..
Ze lijkt anders toch een beetje te grijnzen alsof ze denkt: "wacht maar... jou krijg ik nog wel".

Maar het is een hoorn die gezien mag worden. O:)
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

volgende update :)

Bericht door Nils_vn »

zie hier!

Afbeelding
het deel dat naar achter vouwt:
Afbeelding
De schotjes om het panneel wat te verstevigen (mooi afgekeken hé Kees):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

achteraanzicht:
Afbeelding

stackable zoals een hoorn hoord :twisted:
Afbeelding
Afbeelding
en zo hoog is dat dan: (ik meet 196cm :wink:)
Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Zijn eigenlijk best lieve kleine boxjes zo... 't is maar goed dat het beeld zo vertekend wordt door je lengte...
De prestaties zullen je lengte in ieder geval overtreffen...

Dan leek dit toch bijna even hoog :lol:
Afbeelding

Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

echt zoveel hoger dan je Gallehus worden ze niet hoor Kees.

Ze worden vooral héél erg breed :twisted:

En wat me opvalt, geheel toevallig, is dat bij jou op die foto (toevallig) ook nog net 1 lijmklem er op zit :D it's a horn thing :D
Gesloten