[ANIMO] Workshop meten en simuleren - MELDEN AUB!!!

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.

Welke workshop ?

Meten
10
18%
Simuleren en ontwerpen
6
11%
Beide!
39
71%

Totaal aantal stemmen: 55

b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Het hangt er een beetje van af of we dit dus in Breda gaan doen, of dat ik het op school kan regelen.

Als het dat laatste is, dan is dat in Rijswijk.
(parkeerplek iig meer dan genoeg)
dre

Bericht door dre »

het laatste zou helemaal geweldig zijn 8)
hahaha,priveles wat een eer
harryeng

Bericht door harryeng »

Hoi B_Force,

Ik sluit me aan bij Wowly.
Zelf ben ik van beroep consultant. Een groot gedeelte van mij werk bestaat uit het uitleggen of overtuigen van kleine tot grote groepen (800 man) met presentaties. Maar hoewel ik goed kan presenteren, is mijn ervaring op speaker gebied magertjes :oops:

Uit ervaring kan ik zeggen dat theoretische gedeelten heel kort moeten zijn. Als mensen het niet gelijk kunnen vertalen naar hun (dagelijkse) bezigheden, ben je ze eigenlijk gelijk kwijt.

Wat ik in mijn presentaties altijd doe, is de theorie grotendeels overslaan, alleen er na verwijzen. Stel een duidelijk doel (maken speaker), geef aan wat de stappen zijn die je moet doen om daart te komen (weet jij beter, maar bv meten TS, ontwerpen kast, meten afstraalgedrag, ontwerpen filter) en laat vervolgens die stappen een voor een in de praktijk zien.
Het zal voor iedereen duidelijk zijn dat het maken van een speaker veel meer betekent dan wat je op de workshop laat zien, maar als mensen weten in welke richting ze moeten gaan zoeken, heb je het belangrijkste al bereikt.
Pas als mensen zien wat je er mee kan bereiken, gaan ze zich interesseren voor de theorie, details etc.

P.S., de microfoon zoals genoemd op de Arta site heb ik zelf ook, dus ik kan een complete opstelling maken voor gebruik op de workshop.
Groeten, Harry.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Harry, bedankt voor je uitleg, daar kan ik zeker wat mee.

Tevens wel kompleet anders hoe jij mensen wat bij "leert" dan het op HBO en Universitair niveau op technisch gebied gebeurd.

Daar gaat het VOORAL om theorie en daarnaast praktijk lessen. :)

Maargoed, ik wil ook iets maken wat makkelijk te begrijpen is. Ik wil best meer uitleggen (diepgaand en inhoudelijk/theoretisch) , maar dat moet men wel willen.

Dus graag actieve voorstellen van iedereen, daar kan ik meer me dan "ik wil leren speakers meten".

Wat snappen jullie bv niet goed aan het meten ?
4-weg

Bericht door 4-weg »

Ik kan me wel wat voorstellen bij de uitleg van Harry. Veel mensen hebben zich al voor een deel een bepaalde theorie eigen gemaakt maar zouden graag willen weten hoe tot de praktijk te komen. Bekijk de vragen in de verschillende topics, dan zie je dat toch hier en daar dat stukje praktijk ervaring gemist wordt.
En inderdaad, zoals b-force al aangeeft wil men in het technisch onderwijs eerst dat je de theorie goed kent terwijl de praktijk veelal pas op een later tijdstip aan bod komt. Kom je in de echte praktijk sta je veelal met 2 linker handen, zoals mijn mentor me indertijd duidelijk maakte. (alleen in iets andere bewoordingen)
Aan de andere kant heeft Ibo Buruma, hoogleraar strafrecht, tijdens zijn colleges heel duidelijk een voorkeur voor veel praktijkvoorbeelden welke dan verwijzen naar de theorie. Is me toen uitstekend bevallen.
Dus ik geloof wel in de opzet/het voorstel van Harry.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

idd, het is immers een workshop, en geen college serie :D hoewel ik zelf ook altijd graag dde theorie van iets wil begrijpen voor ik aan de slag ga, moet je daar wel de tijd voor hebben.. en ik denk dat tijdens de workshop die beter aan de praktijk kan worden besteed.

idee misschien om het theorie deel bv een week van te voren hier beschikbaar te maken?
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Da's een goed idee HJ! Een soort van thuiscursus voordat de praktijk gaat gebeuren.

Jan
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Daar kan ik me ook wel in vinden.

Het betreft dan met name de theorie achter een filter.

Een inleiding etc lijkt me sowieso leuk om te vertellen, om iedereen een beetje warm te krijgen.
harryeng

Bericht door harryeng »

Hoi B_Force,

Het theoretische karakter van de huidige scholen is mij maar al te bekend! Wij hebben tegenwoordig veel problemen met nieuwe aanwas. Mensen denken alles te weten en willen een hoog salaris, maar kunnen helemaal niets voor elkaar krijgen. Momenteel hebben wij voor consultancy zelfs gesteld dat nieuwe mensen minimaal 10 jaar praktische ervaring moeten hebben. En dat voor een installatie bedrijf! Zelf zeg ik nog altijd dat je theorie moet leren om te kunnen uitzoeken hoe de praktijk werkt.

Ik heb het week-end aan mijn versterker gewerkt, en je vraag door mijn hoofd laten spoken: wat zou ik willen zien aan meting. Ik heb twee vraagstukken bedacht die eenvoudig en reel zijn, maar wel beide praktische problemen hebben.

1. Van twee speakers meten of de tweeters in fase staan. (theorie: wat is de maximale afwijking in meetafstand? Praktisch: hoever moet de Mic weg staan? Meet ik nu positieve fase of negatieve fase? Hoe laat je een impuls zien)

2. Van een speaker de frequentiekromme laten zien, gemeten in een kleine ruimte. (theorie: hoe het window van de meting bepalen, wat is de laagst meetbare frequentie hierbij. Praktisch: hoe stel je zo een window in. Hoeveel DB afwijking mag zo een kromme hebben? Invloed van de Mic? Wat doe camfer effect en waar plaats je daarom je mic)

Een derde wat moeilijkere: van een driver in twee verschillende behuizingen de invloed van de afkanting van de kast laten zien. In een workshop minder praktisch, maar dan kan je ook iets aan afstraalgedrag laten zien. Is waarschijnlijk meer iets voor de vervolgworkshop.

Met vriendelijke groeten,
Harry
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

10 jaar ervaring is wel erg veel zeg :P

Mjah de reden waarom destijds HBO wilde doen, is dat de TU wel ERG theoretisch is.

maargoed,

Bedankt voor de vragen, daar kan ik zeker wat mee :)

Ik zal eens een lijst maken en gaan kijken wat ik daar mee kan in een workshop :)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

zo, vorige week eens flink wezen brainstormen.
Wat tips van m'n moeder gehad (is leidinggevende bij de gemeente. Maakt dus ontzettend veel presentaties).

Dit is nog maar een opzet.
Ik heb er wel een aantal dingen in opgenomen die misschien voor sommigen te ver lijken te gaan, maar ik denk persoonlijk dat die dingen essentieel zijn om ook daadwerkelijk een eigen systeem te maken/ontwikkelen.
Als het simpel uitgelegd wordt is het allemaal prima te volgen :).

Ik wil nog eens met nadruk vertellen dat deze presentatie/workshop echt voor de beginner is.
Dus geen moeilijke termen, alles redelijk simpel uitgelegd en iig een basis waar je zelf verder op kan bouwen.

Ik zal tevens proberen uit te zoeken naar verschillende werkwijzen, maar dat is natuurlijk erg persoonlijk.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome gaan.

Nu eerst de opzet, daarna zal ik alles een beetje toelichten, of de deelpunten noemen.

Wat mij een goede opzet leek:

- Eerst een kleine inleiding geven. Wat evt definities benoemen en inleidend verhaaltje.
- Daarna inleiding over benodigdheden
bv apparatuur die nodig is, software die benodigd is.
- Hierna zal ik wat uitleggen hoe het meten nu in de praktijk gaat.
- Wat is lastig aan meten ?
- Invloed van ruimte (wat is goed en slecht)
- bepalen positie microfoon
- instellen software
- kalibratie files
- interpreteren van (kamer) invloeden

- Vervolgens gaan we de gemeten waardes analyseren
- Bekijken of de metingen kloppen (is het zinnig wat je ziet)
- Vergelijken met literatuur waarde
- evt controleren met simulaties
- ervaringen van anderen
- condities opslaan
- evt fouten en problemen verklaren

- Met de gemeten waardes moet ook iets gedaan worden. Hoe maak je een filter ?
- specificaties van drivers opzoeken
- schatten van crossfrequentie
- ervaringen van anderen (aanbevolen filters)
- simuleren/berekenen van filters (op e-reeks letten)
- filter testen (luisteren en daarna meten)
- evt verbeteringen/optimaliseren

- Benodigde kennis voor filters (passief)
- introduceren spoel, weerstand, condensator (parallel en serie etc)
- 1e,2e,3e,4e etc orde filter (high- en lowpass)
- notch, bafflestep compensatie, RC, RL, RCL, zuigkring, sperkring en andere vage begrippen :P
- dempen met weerstanden (l-pad, posities, invloeden etc)
- kleine uitleg parallel en serie filters
- verschil met actief filteren (ga ik niet diep op in).

Mijn idee is om hierna daadwerkelijk wat te gaan meten en mensen aan het werk te zetten.
Misschien is het dan handig om te assisteren oid (heb ik dan nog wel wat hulp bij nodig als er veel aanmelders zijn)

En ik zit ook nog iets te bedenken met een kleine prijs voor "het beste filters" oid.
Maargoed dat moet ik nog even uitwerken.
harryeng

Bericht door harryeng »

Klinkt goed!

Ziet er bruikbaar uit. Het geeft de meeste mensen waarschijnlijk genoeg stof om te zien hoe een complete meting er uit ziet, en wat je er mee kan. :D

Ik vond trouwens ook nog een test over het pakket in de HobbyHifi, dus als je interesse hebt stuur je maar een PB.

Groeten,
Harry
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

pakket ???

Snap niet helemaal wat je bedoeld, maar stuur maar op :P
harryeng

Bericht door harryeng »

Ha ha! Ik ben teveel ik kerststemming! \:D/

Ik bedoelde met pakket het ARTA systeem....
Ik scan het even en stuur het op.

Groeten, Harry
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

in welke stond die, volgens heb ik die nmlk.

Overigens welk ik zelf ook met ARTA, dus ik ken ongeveer wel de mogelijkheden.
harryeng

Bericht door harryeng »

Dat was uitgave 3/2007, die waarin ook de Audimax staat. (Mijn volgende speakers?)
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@ b-force
Is maar goed dat het opgezet is voor beginners!! Volgens mij ben je na deze presentatie meteen een prof.!!
Ziet er goed uit man!
Groet, Simon
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ach, in principe stelt het ook minder voor dan dat mensen denken hoor. :)

Je moet alleen de trucjes weten. :d

Iemand (wederom) nog suggesties ?
P@ulus

Bericht door P@ulus »

Ik ben dit topic net gaan lezen, en ben heel enthousiast! Als ik zo vrij mag zijn mijn invalshoek te geven, misschien kun je daar wat mee mbt de opzet. Tenzij ik de enige ben die het op deze manier bekijkt :? ;
Mijn volgorde/manier van denken gaat dan ongeveer zo:

ik zou graag een speaker gaan bouwen, en ik heb een idee welke units ik wil gebruiken
ik zou dan met beschikbare software een filter willen kunnen 'ontwerpen'
vervolgens dit in een testkast bouwen
dán meten
en daarna met de meetresultaten gaan fine-tunen

In mijn idee hoe ik het zou denken aan te pakken staat het meten dus pas ná het filter ontwerpen.
Maar omdat ik zoals gezegd een newbie hierin ben... is mijn manier van denken te volgen? Ik zou denken dat je van verkrijgbare units genoeg specs en parameters moet kunnen vinden om in een programmaatje te stoppen tbv filterontwerp? Of moet je eerst per unit gaan meten, en met die eigen verkregen gegevens gaan ontwerpen? Als dat de gangbare manier is, prima, ik ben (nogmaals) ook maar een newbie... :)

Ik vermeld hier mijn gedachtengang omdat ik het eigenijk wat bezwaarlijk vind (zo ervaar ik het toch een beetje) om bv Tony Gee -weer- te mailen voor een filter. Vind hij waarschijnlijk helemaal niet erg (hij reageert doorgaans snel en vriendelijk!), maar ik zou me een stuk minder 'dom' voelen als ik een eigen filterontwerp uit bv Arta of Boxsim gepeuterd krijg. En daarna evt aan anderen hulp vragen bij het finetunen hiervan. Oké, 't is weer een lang verhaal (ben ik goed in), maar vandaar mijn idee om iets meer of iets vroeger in de workshop het filter ontwerp te behandelen.
Laatst gewijzigd door P@ulus op zo 16 dec 2007, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Mjah, in feite bereik je bijna hetzelfde.

Ik ben al een tijd bezig met boxsim (voor degene die het niet is opgevallen), of de simulatie klopt met de werkelijkheid.

Helaas nog te weinig testen kunnen doen om hier een goede uitspraak over te kunnen doen.

Samen met het programma "Edge" kan je wel al bijna 90% goed voorspellen wat de bafflestep doet.

Het is bijna onmogelijk van te voren al iets op papier te hebben staan en dan units te kopen, om vervolgens EXACT het gene te krijgen wat je in je hoofd hebt.

Dat kan alleen als je al heel wat speakers en systemen gehoord hebt, en dan is het vaak nog veel puzzelen.

Als je de drivers toch al thuis hebt liggen, kan ze natuurlijk direct in een kast doen en meten.
Dat is nmlk net zo veel werk als eerst iets bedenken en dan meten.

Je zou dan na een meting wel "snel" een test filter kunnen maken en dan luisteren wat het systeem in petto heeft.
Finetunen kan later dan altijd nog.
P@ulus

Bericht door P@ulus »

oké, dat kan ik (gedeeltelijk) volgen.
het is natuurlijk niet veel meer werk eerst te bouwen en dan te meten, in tegenstelling tot eerst te simuleren, dan bouwen, dan meten. die laatste twee dingen moeten toch gebeuren! Maar ik hoop ook niet op het exact kunnen voorspellen van het resulaat. Zoals gezegd, ik ben echt nieuw in deze materie, dus ik zou het al heel mooi vinden een supereenvoudig filter te kunnen maken. Om aan te geven hoe nieuw ik ben; ik heb de term vaker gehoord, maar wat bafflestep nu precies is... :-s
maar oké, ik begrijp dat het toch gangbaar is te beginnen met meten, en niet 'wat specs in een programmaatje stoppen'. Als ik hier gewoonweg te eenvoudig over denk (dacht!), welnu, dan heb ik dus nú al wat aan de workshop, terwijl het nog niet eens zover is. Ik hou het topic in de gaten, en probeer er bij te zijn als het zover is. Dus voor zover animo-poll; ik wil, ik wil!
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

sja, ik moet idd soms oppassen op jargon :P

Bafflestep is hel simpel gezegd wat de kast doet met de output van je speaker.

Zo zie je bv heel vaak een bult ontstaan rond de 1KHz door invloed van de kast.

Meten kan je gewoon doen met de losse drivers.
Dus als je toch al van plan bent een bepaalde kast te maken, dan kan je net zo goed eventjes alles op meten.

Wat wel ideaal zou zijn, is van te voren voorspellen wat alles gaat doen in een bepaalde kast.
Boxsim kan dit al redelijk, maar zit toch er dikwijls naast (of ik kijk over bepaalde parameters heen, dat moet ik dus nog uitzoeken).

Het leuke is dan om spl en impedantie gegevens te downloaden (kan vaak al bij partsexpress of de klang + ton site).
En deze in te voeren.

Omdat die gegevens zijn gemeten in een (nagenoeg) oneindige kast, kan je ze makkelijk in een systeem simuleren.

Als dit dus goed zou werken, kan je dus voordat je überhaupt speakers hebt gekocht, al kijken of het aan jou wensen voldoet.
Nu koop je vaak dingen waarbij ,achteraf gezien, vaak blijkt dat ze toch niet zo goed werken.

Maargoed ik ga nu eigenlijk door mijn enthousiasme behoorlijk offtopic merk ik.

Ik wil dus met de workshop mensen gewoon de basis leren. Hoe je dus iets meet en daar iets mee kan.
In principe kan je daar al heel wat simpele filtertjes mee bouwen.

Wil je echt het onderste uit de kan, dan zul je je toch in de materie moeten storten en heel, heel, heel veel ervaring moeten opdoen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

mm als ik er even over nadenk, ben ik wel meer dan een half uur kwijt aan alles uitleggen + praktijk.

Ik denk dat het dan wat lastig wordt in Breda.

Wat vinden jullie er van ??

(wat meningen graag !!!, hint hint)
FFF

Bericht door FFF »

Ik zou ook graag informatie krijgen over beide onderwerpen.

Mij lijkt het een goed idee om hier een hele dag voor in te plannen of een paar avonden.
cve

Bericht door cve »

mm als ik er even over nadenk, ben ik wel meer dan een half uur kwijt aan alles uitleggen + praktijk.
Ik heb de tijd. Het lijkt me dat je dit ook niet moet afraffelen.

Co
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”