NEO3PDR W/ backcup
Moderator: Beheerdersteam
NEO3PDR W/ backcup
Bijgaand wat metingen van de NEO3PDR, niet in dipool, met de backcup er dus op gelaten. Wellicht handig voor andere mensen ter referentie. Ik meet trouwens meer resonantie rond 2000Hz dan Hobby Hifi destijds in 2002 heeft gemeten. Dit gedrag is afwezig als de backcup is verwijderd.
Eerste meting: NEO3PDR op 15 graden, zodat diffractie effecten nauwelijks zichtbaar zijn en het zuivere gedrag van de tweeter. De baffle is 60cm hoog en 20cm breed, de tweeter zit met het centrum op 17,5cm van de bovenkant. Een bult zou dan door diffractie op 1000Hz zichtbaar moeten zijn, dit is niet het geval. De bult op 2000Hz is dus eigen gedrag van de tweeter. Ik raad aan om de crossover te leggen op minimaal 2500Hz, dan kan de bult bij 2000Hz gemakkelijk in het filter worden weggewerkt.
Derde meting: dispersie horizontaal: 0, 15, 30, 45 en 60 graden.
Eerste meting: NEO3PDR op 15 graden, zodat diffractie effecten nauwelijks zichtbaar zijn en het zuivere gedrag van de tweeter. De baffle is 60cm hoog en 20cm breed, de tweeter zit met het centrum op 17,5cm van de bovenkant. Een bult zou dan door diffractie op 1000Hz zichtbaar moeten zijn, dit is niet het geval. De bult op 2000Hz is dus eigen gedrag van de tweeter. Ik raad aan om de crossover te leggen op minimaal 2500Hz, dan kan de bult bij 2000Hz gemakkelijk in het filter worden weggewerkt.
Derde meting: dispersie horizontaal: 0, 15, 30, 45 en 60 graden.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Re: NEO3PDR W/ backcup
Jeroen, bedankt voor het delen van de informatie.
Betekent die resonantie dat de NEO in een monopool opstelling niet zo mooi combineert met een middentoner welke tot 2 kHz loopt? Of valt dat wel mee als de hobbel omlaag wordt getrokken door enkel de kantelfrequentie van de tweeter wat omhoog te schuiven? Ik bedacht dat in zo'n geval wellicht beter een NEO8PDR kan worden ingezet, maar als ik die bekijk zie ik daar eigenlijk geen voordeel in.
Betekent die resonantie dat de NEO in een monopool opstelling niet zo mooi combineert met een middentoner welke tot 2 kHz loopt? Of valt dat wel mee als de hobbel omlaag wordt getrokken door enkel de kantelfrequentie van de tweeter wat omhoog te schuiven? Ik bedacht dat in zo'n geval wellicht beter een NEO8PDR kan worden ingezet, maar als ik die bekijk zie ik daar eigenlijk geen voordeel in.
Als je perse op 2kHz wilt, denk ik aan een cauer-elliptisch filter, met het nulpunt op 2kHz gelegd. Nulpunt net iets onder 2kHz, overname net iets boven 2kHz. Mocht dre de NEO gaan gebruiken met de Focal Audiom mid dan moet ik denk ik zoiets gaan verzinnen. De Focal Audiom doet het niet zo mooi boven 2kHz. Wordt dus een filter uitdaging.
Om maar eens met een term te gooien?jeroen_d schreef:Als je perse op 2kHz wilt, denk ik aan een cauer-elliptisch filter, met het nulpunt op 2kHz gelegd. Nulpunt net iets onder 2kHz, overname net iets boven 2kHz. Mocht dre de NEO gaan gebruiken met de Focal Audiom mid dan moet ik denk ik zoiets gaan verzinnen. De Focal Audiom doet het niet zo mooi boven 2kHz. Wordt dus een filter uitdaging.
http://wwwir.vub.ac.be/elec/Cursussen%2 ... nthese.pdf
http://www.hp-ben.de/uni/daten/DSV-Skri ... SV7220.PDF
Is dat een filter dat voor een "deuk" zorgt in een bepaald gebied van de respons? Is daar een extra netwerk voor nodig?
mvg,
Martijn
- Tesla
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Faselineariteit?! waarom zo steil filterenMontana schreef:Om maar eens met een term te gooien?jeroen_d schreef:Als je perse op 2kHz wilt, denk ik aan een cauer-elliptisch filter, met het nulpunt op 2kHz gelegd. Nulpunt net iets onder 2kHz, overname net iets boven 2kHz. Mocht dre de NEO gaan gebruiken met de Focal Audiom mid dan moet ik denk ik zoiets gaan verzinnen. De Focal Audiom doet het niet zo mooi boven 2kHz. Wordt dus een filter uitdaging.![]()
http://wwwir.vub.ac.be/elec/Cursussen%2 ... nthese.pdf
http://www.hp-ben.de/uni/daten/DSV-Skri ... SV7220.PDF
Is dat een filter dat voor een "deuk" zorgt in een bepaald gebied van de respons? Is daar een extra netwerk voor nodig?
mvg,
Martijn
Hierbij een voorbeeld van wat ik bedoel. Het is niet exact volgens de specs van Cauer elliptisch, het gaat om het idee. Zwart is de filterrespons, rood is de oorspronkelijke NEO3PDR respons op 15 graden, groen is het eindresultaat. Ik heb hier een serienotch gebruikt, een parallelle notch werkt vast ook met wellicht gunstiger waardes en, nog belangrijker, minder componenten in de signaalweg. Maar goed, dat is van later zorg.
Ik denk dat ik dit topic ook maar eens blijf volgen.
De interesse in de NEO's van BG blijft ook na jaren nog bestaan, dus dan moet ik maar eens echt aan iets concreet gaan denken lijkt me.
...Nu alleen nog de "oude" speakers verkocht krijgen. Anders krijg ik hier ruzie.
Een combinatie met de Visaton AL-130 lijkt me heel sexy.
De interesse in de NEO's van BG blijft ook na jaren nog bestaan, dus dan moet ik maar eens echt aan iets concreet gaan denken lijkt me.
...Nu alleen nog de "oude" speakers verkocht krijgen. Anders krijg ik hier ruzie.
Een combinatie met de Visaton AL-130 lijkt me heel sexy.
- Tesla
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Je ziet dat je helemaal niet zo steil hoeft te filteren om dat piekje op 2 Khz kwijt te raken. Is ook niet zo prettig voor de oortjes, i.v.b. met faselineariteit die met een steiler filter ver te zoeken is.jeroen_d schreef:Hierbij een alternatief voor een resulterende, traditionele, 4de orde Linkwitz-Riley respons.
-
peter geerts
Wat is er volgens jou zo "onprettig voor de oortjes" aan een stijl filter? En dan boedoel ik puur de stijlheid van het filter, dus alsjeblieft even het aantal componenten (in de signaal weg) uit je argumentatie achterwege laten.Tesla schreef:Je ziet dat je helemaal niet zo steil hoeft te filteren om dat piekje op 2 Khz kwijt te raken. Is ook niet zo prettig voor de oortjes, i.v.b. met faselineariteit die met een steiler filter ver te zoeken is.jeroen_d schreef:Hierbij een alternatief voor een resulterende, traditionele, 4de orde Linkwitz-Riley respons.
- Tesla
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Het zit eigenlijk al besloten in mijn vorige antwoord nl:peter geerts schreef:Wat is er volgens jou zo "onprettig voor de oortjes" aan een stijl filter? En dan boedoel ik puur de stijlheid van het filter, dus alsjeblieft even het aantal componenten (in de signaal weg) uit je argumentatie achterwege laten.
Fase is hier het sleutelwoord en dan met name de faselineariteit, welke eigenlijk alleen optimaal is voor een eerste orde filter.Tesla schreef:Je ziet dat je helemaal niet zo steil hoeft te filteren om dat piekje op 2 Khz kwijt te raken. Is ook niet zo prettig voor de oortjes, i.v.b. met faselineariteit die met een steiler filter ver te zoeken is.
Hoe stijler je gaat filteren, des te meer de fase een loopje met je gaat nemen, dit hoor je!
Dit is tevens een van de oorzaken van het optreden van luistermoeheid, je oren (hersenen) proberen iets te corrigeren wat eigenlijk in de natuur in werkelijkheid nooit optreedt. (verstoorde fase relatie)
Als je dus zo stijl moet filteren om een piekje op 2 Khz weg te halen, ben je naar mijn idee volledig verkeerd bezig.
-
peter geerts
Misschien zie ik iets finaal over het hoofd, maar ik kan maar na enig zoeken op google en de diverse forums maar erg weinig vinden over het belang van faselineariteit. Linkwitz heeft een stuk over phase distortion (http://www.linkwitzlab.com/phs-dist.htm) dat volgens mij wel relevant is (als ik hier een fout maak hoor ik het graag). Hierin geeft hij onder andere aan dat hij het zeer lastig/onmogelijk vind om verschil te horen tussen een 2e order en een 4e order crossover, dat zonder twijfel is toe te schrijven aan "niet faselineair" gedrag danwel "phase distortion".
Daarnaast heb ik uit eigen ervaring het gevoel dat luistermoeheid meer is toe te schrijven aan harmonische vervorming en het luisteren naar breakup resonanties (vaak ook gepaard met extra vervorming in dat frequentie gebied) die niet genoeg zijn weg gefilterd. Een extreem voorbeeld is de speaker waar ik momenteel naar luister (http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=11321). Deze Modula MTM maakt gebruik van het type filter waar jeroenD de Neo tweeter netjes vlak mee trekt, namelijk een cauer-elliptisch filter. In het geval van de Modula MTM is dit een 4e order LR filter met daarover heen de notch die je bij het filter van jeroenD ook ziet. Hierdoor worden de midwoofers zo sterk afgefiltert dat de breakup regio meer dan 50-60 dB wordt gedempt, waardoor de midwoofers echt alleen in hun bruikbare gebied werken.
Wat volgens mij ook nog van belang is, is het punt dat steile filters wel meer fasedraaiing hebben en daarom minder faselineair zijn, maar aan de andere kant worden de eventuele faseverschillen wel binnen een kleinere frequentieband getrokken.
Als laatste nog een erg subjectief gegeven, maar ik heb nog geen andere speaker gehoord (zeker met alu drivers) die mij minder snel luistermoe maakt dan de Modula MTM(niet dat ik enorm veel luisterervaring heb, maar toch).
Daarnaast heb ik uit eigen ervaring het gevoel dat luistermoeheid meer is toe te schrijven aan harmonische vervorming en het luisteren naar breakup resonanties (vaak ook gepaard met extra vervorming in dat frequentie gebied) die niet genoeg zijn weg gefilterd. Een extreem voorbeeld is de speaker waar ik momenteel naar luister (http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=11321). Deze Modula MTM maakt gebruik van het type filter waar jeroenD de Neo tweeter netjes vlak mee trekt, namelijk een cauer-elliptisch filter. In het geval van de Modula MTM is dit een 4e order LR filter met daarover heen de notch die je bij het filter van jeroenD ook ziet. Hierdoor worden de midwoofers zo sterk afgefiltert dat de breakup regio meer dan 50-60 dB wordt gedempt, waardoor de midwoofers echt alleen in hun bruikbare gebied werken.
Wat volgens mij ook nog van belang is, is het punt dat steile filters wel meer fasedraaiing hebben en daarom minder faselineair zijn, maar aan de andere kant worden de eventuele faseverschillen wel binnen een kleinere frequentieband getrokken.
Als laatste nog een erg subjectief gegeven, maar ik heb nog geen andere speaker gehoord (zeker met alu drivers) die mij minder snel luistermoe maakt dan de Modula MTM(niet dat ik enorm veel luisterervaring heb, maar toch).
- Tesla
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Dat is dus precies wat ik bedoel, Linkwitz geeft hier aan dat hij tussen de drie golfvormen geen wezenlijk verschil kan horenpeter geerts schreef:Misschien zie ik iets finaal over het hoofd, maar ik kan maar na enig zoeken op google en de diverse forums maar erg weinig vinden over het belang van faselineariteit. Linkwitz heeft een stuk over phase distortion (http://www.linkwitzlab.com/phs-dist.htm) dat volgens mij wel relevant is (als ik hier een fout maak hoor ik het graag). Hierin geeft hij onder andere aan dat hij het zeer lastig/onmogelijk vind om verschil te horen tussen een 2e order en een 4e order crossover, dat zonder twijfel is toe te schrijven aan "niet faselineair" gedrag danwel "phase distortion".
maar hij laat wel degelijk zien dat de signalen verschillend zijn.
Jouw oren moeten dus heel veel moeite doen om in alle gevallen de natuurlijke golfvorm te reconstrueren, met luistermoeheid tot gevolg.
Ook waar !peter geerts schreef:Daarnaast heb ik uit eigen ervaring het gevoel dat luistermoeheid meer is toe te schrijven aan harmonische vervorming en het luisteren naar breakup resonanties
peter geerts schreef:Deze Modula MTM maakt gebruik van het type filter waar jeroenD de Neo tweeter netjes vlak mee trekt, namelijk een cauer-elliptisch filter. In het geval van de Modula MTM is dit een 4e order LR filter met daarover heen de notch die je bij het filter van jeroenD ook ziet. Hierdoor worden de midwoofers zo sterk afgefiltert dat de breakup regio meer dan 50-60 dB wordt gedempt, waardoor de midwoofers echt alleen in hun bruikbare gebied werken.
Het is helemaal niet nodig om zo'n steil filter te gebruiken om de NEO vlak te trekken, deze driver is van zichzelf al zeer vlak.
Die notch in het filter is natuurlijk goed om de breakup te onderdrukken, maar deze heeft opzichzelf niets van doen met de orde van filteren. Je kunt hem evengoed toepassen bij een tweede of derde orde filter.
Juist in dit belangrijke gebied (tweeter korte golflengte) , luistert de fase zo nauw.peter geerts schreef:Wat volgens mij ook nog van belang is, is het punt dat steile filters wel meer fasedraaiing hebben en daarom minder faselineair zijn, maar aan de andere kant worden de eventuele faseverschillen wel binnen een kleinere frequentieband getrokken.
Ik heb persoonlijk geen ervaring met de Modula MTM, maar ik neem het zondermeer van je aan.peter geerts schreef:Als laatste nog een erg subjectief gegeven, maar ik heb nog geen andere speaker gehoord (zeker met alu drivers) die mij minder snel luistermoe maakt dan de Modula MTM(niet dat ik enorm veel luisterervaring heb, maar toch).
Ik sluit me geheel bij Peter aan en zijn speaker geeft pianomuziek erg mooi weer. Ik heb in het verleden discussies over het belang van faselineariteit gevoerd, uitgebreide experimenten gedaan, er veel over gelezen, telkens tot de conclusie komend dat het bij het gewoon luisteren naar muziek niet zo relevant is. Als enige extra fasevervorming door een steil filter nodig is vanwege een vervelend opbrekende woofer dan moet dat maar. Het eindresultaat, met tuning op basis van uitgebreide luistertesten is het enige dat uiteindelijk telt. Ik laat me niet graag beperken door al te veel vooringenomenheden bij het ontwerp van een filter.
Op het moment dat de fasevervorming zich in een heel beperkt gebied afspeelt, zoals bij Cauer Elliptisch, mag hij vrij groot zijn. Hierbij een link naar een onderzoek, dat netjes beschreven is en zorgvuldig opgezet: http://www.music.miami.edu/programs/mue ... stract.htm Een van de weinige studies, te vinden op het internet, waarbij de onderzoeker ook weet waar hij mee bezig is op het gebied van statistiek in combinatie met blinde luistertesten.
Het punt van luistermoeheid kan je altijd naar voren brengen, maar zal ook snel tot welles/nietes leiden.
Ik word vooral erg snel luistermoe van muziek die zo hard staat dat de kamer als het ware volloopt en ook van gonzende bas. Ook strakke bas maar dan teveel leidt snel tot luistermoeheid. Of bv een monitor met teveel energie rond 4kHz, iets dat vaak veroorzaakt wordt door het niet corresporrenderende afstraalgedrag van tweeters in combinatie met de woofer. Het rustige geluid van breedbanders heeft volgens mij niet zoveel te maken met faselineariteit, wel heel veel met het feit dat het afstraalgedrag vloeiend verloopt (geen variabele bundeling door mid en tweeter afhankelijk van de frequentie). Zolang die breedbander maar niet teveel hoog hoeft weer te geven, want ook dan word je weer luistermoe van opbreken en korreligheid. Of, als hij te hard staat, van het dichtlopen van het geluidsbeeld.
Kortom: voor mij komt faselineariteit zeker niet op de eerste plaats. Het is op zich wel leuk hoor, als bv dre in zijn Eton/scanspeak/focal combinatie de tweeter enkele cm naar achteren zet dan heb ik een filter op voorraad dat een volledig lineair faseverloop laat zien. Zou wel eens leuk zijn om te proberen, want de scanspeak heeft een dusdanig rustig verloop (hele mooie waterval ook daar waar hij opbreekt) dat een dergelijk filter mogelijk is.
Op het moment dat de fasevervorming zich in een heel beperkt gebied afspeelt, zoals bij Cauer Elliptisch, mag hij vrij groot zijn. Hierbij een link naar een onderzoek, dat netjes beschreven is en zorgvuldig opgezet: http://www.music.miami.edu/programs/mue ... stract.htm Een van de weinige studies, te vinden op het internet, waarbij de onderzoeker ook weet waar hij mee bezig is op het gebied van statistiek in combinatie met blinde luistertesten.
Het punt van luistermoeheid kan je altijd naar voren brengen, maar zal ook snel tot welles/nietes leiden.
Ik word vooral erg snel luistermoe van muziek die zo hard staat dat de kamer als het ware volloopt en ook van gonzende bas. Ook strakke bas maar dan teveel leidt snel tot luistermoeheid. Of bv een monitor met teveel energie rond 4kHz, iets dat vaak veroorzaakt wordt door het niet corresporrenderende afstraalgedrag van tweeters in combinatie met de woofer. Het rustige geluid van breedbanders heeft volgens mij niet zoveel te maken met faselineariteit, wel heel veel met het feit dat het afstraalgedrag vloeiend verloopt (geen variabele bundeling door mid en tweeter afhankelijk van de frequentie). Zolang die breedbander maar niet teveel hoog hoeft weer te geven, want ook dan word je weer luistermoe van opbreken en korreligheid. Of, als hij te hard staat, van het dichtlopen van het geluidsbeeld.
Kortom: voor mij komt faselineariteit zeker niet op de eerste plaats. Het is op zich wel leuk hoor, als bv dre in zijn Eton/scanspeak/focal combinatie de tweeter enkele cm naar achteren zet dan heb ik een filter op voorraad dat een volledig lineair faseverloop laat zien. Zou wel eens leuk zijn om te proberen, want de scanspeak heeft een dusdanig rustig verloop (hele mooie waterval ook daar waar hij opbreekt) dat een dergelijk filter mogelijk is.
- Tesla
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Bedankt voor deze interressante link Jeroen, ik ga hem eens rustig lezen en kom er dan ook zeker op terug.jeroen_d schreef:Op het moment dat de fasevervorming zich in een heel beperkt gebied afspeelt, zoals bij Cauer Elliptisch, mag hij vrij groot zijn. Hierbij een link naar een onderzoek, dat netjes beschreven is en zorgvuldig opgezet: http://www.music.miami.edu/programs/mue ... stract.htm .
mvg
Paul.
-
peter geerts
Zonder de discussie een welles/nietes verhaal te willen maken nog even een reactie op tesla:
Ondanks dat je wel een paar geldige opmerkingen maakt, spreek je jezelf toch een beetje tegen. Eerder in het topic zij je namelijk het volgende:
"Hoe stijler je gaat filteren, des te meer de fase een loopje met je gaat nemen, dit hoor je! "
Dat is dus niet waar. Dat de golfvorm er anders uitziet op een scope resulteert dus niet automatisch in een ander geluid. Of je hersenen inderdaad moeite doen om de originele golfvorm te reconstrueren is maar de vraag. Die vraag zou ik overgens zelf niet met 100% zekerheid kunnen beantwoorden.
Dat fase vervorming een groter probleem zou worden bij kortere golflengtes zou je verwachten, maar ook dat spreekt linkwitz tegen.
Dat jeroen een CE filter demonstreert is misschien niet direct nodig voor de Neo tweeter, maar kan wel zeer handig zijn als er een laag crossoverpunt gekozen moet worden ivm het gebruik van een bepaalde midwoofer die tot bijvoorbeeld 2-3 KHz goed presteerd.
Lagere order filteren kan ook goed, maar alleen als de Neo tweeter wordt gebruikt met een mid die hoog genoeg gaat.
Ondanks dat je wel een paar geldige opmerkingen maakt, spreek je jezelf toch een beetje tegen. Eerder in het topic zij je namelijk het volgende:
"Hoe stijler je gaat filteren, des te meer de fase een loopje met je gaat nemen, dit hoor je! "
Dat is dus niet waar. Dat de golfvorm er anders uitziet op een scope resulteert dus niet automatisch in een ander geluid. Of je hersenen inderdaad moeite doen om de originele golfvorm te reconstrueren is maar de vraag. Die vraag zou ik overgens zelf niet met 100% zekerheid kunnen beantwoorden.
Dat fase vervorming een groter probleem zou worden bij kortere golflengtes zou je verwachten, maar ook dat spreekt linkwitz tegen.
Dat jeroen een CE filter demonstreert is misschien niet direct nodig voor de Neo tweeter, maar kan wel zeer handig zijn als er een laag crossoverpunt gekozen moet worden ivm het gebruik van een bepaalde midwoofer die tot bijvoorbeeld 2-3 KHz goed presteerd.
Lagere order filteren kan ook goed, maar alleen als de Neo tweeter wordt gebruikt met een mid die hoog genoeg gaat.
- Tesla
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik dacht dat we hier waren om van elkaar te lerenpeter geerts schreef:Zonder de discussie een welles/nietes verhaal te willen maken nog even een reactie op tesla:
ok, ik had moeten zeggen 'dit merk je ', horen doe je namelijk niet alleen met je oren.peter geerts schreef:Ondanks dat je wel een paar geldige opmerkingen maakt, spreek je jezelf toch een beetje tegen. Eerder in het topic zij je namelijk het volgende:
Ik wel!, lees alle jitter gerelateerde verhalen maar eens. (guido)peter geerts schreef:Of je hersenen inderdaad moeite doen om de originele golfvorm te reconstrueren is maar de vraag. Die vraag zou ik overgens zelf niet met 100% zekerheid kunnen beantwoorden.
Jitter speelt overigens ook een enorme rol als het gaat om luistermoeheid, aantoonbaar en onderbouwd ! Die oren (hersenen) van ons, zijn veel slimmer dan we denken.
Nee hoor, juist in het gebied van de 4 kHz zijn onze oren extreem gevoelig voor fase gerelateerde zaken, precies het gebied waarin de NEO actief is dus.peter geerts schreef:Dat fase vervorming een groter probleem zou worden bij kortere golflengtes zou je verwachten, maar ook dat spreekt linkwitz tegen.
Inderdaad, keuze woofer tweeter combinatie kan beter.peter geerts schreef:
Das op zich prima, maar ik sprak puur voor mezelf. Ik gaf aan in het verleden hier veel over te hebben gediscussieerd en ben deze discussie inmiddels aardig moe. Er was een tijd dat ik het juist leuk vond hierover te discussieren, inmiddels, vele ervaringen rijker (ook met Tent klokken), heb ik dit hoofdstuk gesloten. Gaan jullie rustig verder hoorTesla schreef:Ik dacht dat we hier waren om van elkaar te lerenpeter geerts schreef:Zonder de discussie een welles/nietes verhaal te willen maken nog even een reactie op tesla:, als het anders is dan hoor ik het graag
- Tesla
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Jeroen, ik ben bang dat dit onderzoek mij niet overtuigd heeft.Tesla schreef:Bedankt voor deze interressante link Jeroen, ik ga hem eens rustig lezen en kom er dan ook zeker op terug.jeroen_d schreef:Op het moment dat de fasevervorming zich in een heel beperkt gebied afspeelt, zoals bij Cauer Elliptisch, mag hij vrij groot zijn. Hierbij een link naar een onderzoek, dat netjes beschreven is en zorgvuldig opgezet: http://www.music.miami.edu/programs/mue ... stract.htm .
mvg
Paul.
Ofschoon het zeker een degelijk opgezet concept is, kwam ik o.a in de conclusie het volgende tegen:
Veel aannames dus.Considerations regarding this research include the fact that phase distortion inherent in the transducers used for the listening tests such as the microphones, headphones, and loudspeakers, were not investigated. The amplifiers used by the headphones and loudspeakers were assumed to be phase linear. Test subjects were assumed to have normal hearing, but were not tested.
Vervolgens zijn er slechts 15 personen in de blinde test meegenomen, nergens in het artikel is een leeftijds-indicatie van deze personen te vinden. (we weten allemaal dat de gehoorprestaties afnemen met de ouderdom )
Om af te sluiten, hierbij een onderzoekje waarin aangetoont wordt, hoe het leven van een kerkuil afhangt van een microseconde nauwkeurigheid.
Bij dit onderzoek wordt dus echt gemeten aan de hersenen van dit niet benijdenswaardige beestje, waarbij de fase als een rode draad door het artikel loopt.
- Bijlagen
-
- 01226.2004v1.pdf
- (231.59 KiB) 446 keer gedownload
-
peter geerts
Okay, ik heb het artikel waar jeroen naar verwijst ook vluchtig proberen door te nemen (dat is wel lastig trouwens, gaat best wel diep). Er wordt op een aantal punten wel bevestigd dat bepaalde fase gerelateerde zaken hoorbaar zijn voor een groot deel van de luisteraars. Ik zal proberen het artikel nog een keer wat grondiger door te lezen om te kijken wat de conclusies op het gebied van muziek signalen zijn.
- Tesla
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Peter,peter geerts schreef:Okay, ik heb het artikel waar jeroen naar verwijst ook vluchtig proberen door te nemen (dat is wel lastig trouwens, gaat best wel diep). Er wordt op een aantal punten wel bevestigd dat bepaalde fase gerelateerde zaken hoorbaar zijn voor een groot deel van de luisteraars. Ik zal proberen het artikel nog een keer wat grondiger door te lezen om te kijken wat de conclusies op het gebied van muziek signalen zijn.
in de conclusie staat juist het volgende:
Het is juist de tegenstrijdigheid met de onderzoeken van derden die bij mij gereede twijfel zaaien.It is concluded that phase distortion is an extremely subtle effect, complicated by reverberant listening or original recording conditions. The audibility of phase distortion in audio signals seems to be highly dependent upon individual ability.
Deze mensen hebben ook testen naar het fase fenomeen uitgevoerd, en zijn tot heel andere conclusies gekomen.Although in agreement for the most part with previous research, the phase distortion audibility results in this thesis research did not seem to be as significant as demonstrated by Lipshitz et al. [7]. Furthermore, this test does not support the results of Hansen and Madsen [14] since their research revealed increased phase sensitivity with a loudspeaker in reverberant environments as compared to headphone listening tests.
Helaas wordt in dit rapport (het rapport van Jeroen dus) niet verder ingegaan op het hoe en waarom, de conclusie in dit geval zo anders uitpakt.
Laat ik er nog 1 ding over zeggen: als je kiest voor een meerwegsysteem, dan zit je met het feit dat het heel lastig is een puntbron te creeren, tenzij je coaxiale drivers gebruikt. Het afwijken van puntbron is duidelijk hoorbaar in de experimenten die ik heb gedaan. Hoorbare verschillen in scheidingsfilters zijn hier duidelijk aan toe te schrijven. Vertical lobing is een ding, de verschillende afstraling van mids en tweeters een tweede. Deze zaken hebben in vergelijking met faselineariteit een zeer grote invloed. Faselineariteit wordt daarmee geen issue meer in scheidingsfilters, het feit van meerweg gaan maakt de faselineariteit een marginale zaak. Als het al hoorbaar zou zijn, is het meer relevant voor breedbandsystemen.
Het is niet mijn rapport
.
De andere onderzoeken, waarnaar verwezen wordt, worden niet ondersteund door beter opgezette luisterproeven en statistiek. Nog twijfelachtiger zelfs dan gedaan in het rapport waarnaar ik verwees, helaas.
De voornaamste reden dat ik dit hoofdstuk heb gesloten, is dat de discussie blijft, we raken het er maar niet over eens en er komen geen eenduidige resultaten uit onderzoek. Ik luister en tune dan liever gewoon in de praktijk totdat het zo mooi mogelijk klinkt naar mijn smaak.
Het is niet mijn rapport
De andere onderzoeken, waarnaar verwezen wordt, worden niet ondersteund door beter opgezette luisterproeven en statistiek. Nog twijfelachtiger zelfs dan gedaan in het rapport waarnaar ik verwees, helaas.
De voornaamste reden dat ik dit hoofdstuk heb gesloten, is dat de discussie blijft, we raken het er maar niet over eens en er komen geen eenduidige resultaten uit onderzoek. Ik luister en tune dan liever gewoon in de praktijk totdat het zo mooi mogelijk klinkt naar mijn smaak.
Hoi jeroen,
Discussie is niet slecht, maar erg begrijpelijk dat iemand er op een gegeven moment genoeg van heeft. Ik ken dat gevoel.
Wat, met jou ervaring, zijn voor JOU (en dat hoeft dus niet te gelden voor anderen! geen discussie ) in orde van importantie de belangrijkste zaken in het ontwerp van een scheidingsfilter.
Mijn ervaring is bij een allpass-netwerk in de dynaudio nuance dat toen het eenmaal was weggehaald ik géén verandering hoorde in het geluidsbeeld of meer vermoeidheid ervoer. En zo'n Allpassnetwerk was toch ook om de fysieke fase in lijn te brengen?
Jan
Discussie is niet slecht, maar erg begrijpelijk dat iemand er op een gegeven moment genoeg van heeft. Ik ken dat gevoel.
Wat, met jou ervaring, zijn voor JOU (en dat hoeft dus niet te gelden voor anderen! geen discussie ) in orde van importantie de belangrijkste zaken in het ontwerp van een scheidingsfilter.
Mijn ervaring is bij een allpass-netwerk in de dynaudio nuance dat toen het eenmaal was weggehaald ik géén verandering hoorde in het geluidsbeeld of meer vermoeidheid ervoer. En zo'n Allpassnetwerk was toch ook om de fysieke fase in lijn te brengen?
Jan