UcD400HG HxR

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

dre

Bericht door dre »

ik zeg niet dat de nieuwe slechter zijn(in het laag wel!!!)
ze liggen wel wat muzikaler in het gehoor,en zullen daardoor soms ook beter bevonden worden.
cve

Bericht door cve »

Ik hou er maar mee op... :cry: Geintje :lol: Een goede reden om ze voorlopig te laten zoals ze zijn. Zodra ze spelen laat ik weten wat ik er van vind.
Paul

Bericht door Paul »

Je moet alles wel in de juiste context plaatsen natuurlijk, zowel Jeroen als Dre hebben een naar regelen der kunst getweakte AD, doe dat maar eens na :twisted:

Ik verkies in mijn set (die wat minder maar erg strak laag weergeeft dan de meeste) de HG hij klinkt gewoon muzikaler dan de oude AD modules, geen twijfel over mogelijk.

Ik ben wel erg benieuwd wat de LM4562 opampjes op de AD modules doen, en de betere onboard buffer op de HG...
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Op de 400HG zou ik eerst de buffer elco's eens vervangen door de BC136 (BC Components) 470uF/63V, voor de rest zit daar feitelijk alles al op wat ik ook op mijn getweakte UcD modules had zitten, met als extra natuurlijk de HxR regelaars ipv. een externe voeding.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat heb ik ook tegen Paul gezegd, maar, begrijpelijk, was hij bang dat 63V elcospanning te laag zou zijn voor de UcD400. Het is krap aan met 60V voedingspanning.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:
Dat heb ik ook tegen Paul gezegd, maar, begrijpelijk, was hij bang dat 63V elcospanning te laag zou zijn voor de UcD400. Het is krap aan met 60V voedingspanning.
Dat hangt er maar van af hoe dat gespecificeerd is door de fabrikant. Daar zijn 2 manieren voor gebruikelijk: Maximum voltage en maximimum rated working voltage.

Als het opgegeven is als maximum voltage is het gebruikelijk om de spanning met 10% - 20% te de-raten voor een lange levensduur. Dus voor 60V heb je minimaal een 66V rated elco nodig.

Is het gespecificeerd als maximimum rated working voltage dan mag je ze zonder gevaar continue ook op die spanning laten werken.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 09 nov 2007, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

dre schreef:
ze liggen wel wat muzikaler in het gehoor,en zullen daardoor soms ook beter bevonden worden.
Hier sluit ik me bij aan. Cve, zeker niet ophouden :wink: . Wie met deze HG modules nu nog durft beweren dat het hoog te 'hard' zou zijn, die heeft gewoon principieel wat tegen UcD.

pjotr: het gaat om een voeding op basis van 2x42VAC met 20.000uF per rail. Wat daar precies aan DC uitkomt is niet volledig voorspelbaar en ook afhankelijk van de lichtnetspanning. Toch heeft Sander blijkbaar zonder problemen de 470uF/63V elco's BC136 toegepast.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Die 63V is inderdaad de werkspanning, dus die mag gewoon continue aangelegd worden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ps. 42V x 1.41 = 59.22, stel 10% tolerantie op 't net zit je aan 65V, da's geen probleem. Ik heb deze elco's kortstondig wel eens op 92V gehad (foutje met 't aanleggen van de trafo spanningen).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Paul

Bericht door Paul »

Helder, bedankt!
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

Ik wil jullie gaarne op deze thread wijzen;
http://www.diyhifi.org/forums/viewtopic.php?f=22&t=1346

De UcD400HG met HxR wordt uitvoerig beschreven!

Jan-Peter
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

dove schreef:
[...]

Petter

PS "voor geen meter klinken" kan ook een positive zijn, realiseer ik me nu ... :oops:
Zo is het. Een versterker behoort voor geen meter te klinken, hij moet alleen het signaal versterken. De meeste mensen schrikken er een beetje van en gaan helemaal op in hun ontwerp en gaan soms erg ver. In mijn ogen en oren is het grootste compliment wat je een versterker kunt geven is dat ie "voor geen meter klinkt".

Ik heb er ook naar geluisterd en mij viel op dat alles erg strak en heel mooi nauwkeurig werd weergegeven. De THD was nog wat naar beneden gehaald door de vervormingsonderdrukker (is gewoon een weerstand hoor, geen voodoo) om op een onhoorbaar niveau uit te komen. Al met al een heel leuk project om gedaan te hebben. Voor meer info: http://www.audio.nl/HD702.htm

Groet,
Jacco
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Jan-Peter schreef:
Ik wil jullie gaarne op deze thread wijzen;
http://www.diyhifi.org/forums/viewtopic.php?f=22&t=1346

De UcD400HG met HxR wordt uitvoerig beschreven!

Jan-Peter
Wat een lappen tekst en wat een wollig verhaal met overdreven superlatieven.

Wat is nu de boodschap, worden de versterkers van Paul nu geweldige superdingen als eenmaal de HxR's erop zouden zitten?
cve

Bericht door cve »

Wat een lappen tekst en wat een wollig verhaal met overdreven superlatieven
Wat dat betreft is er geen enkel verschil met al die testverslagen in tijdschriften en andere getuigenissen. :lol: Het blijft een persoonlijke beleving.

Co
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wat wel voor mij verschil maakt is dat ik de mensen van dit forum ken en ook hun no-nonsense benadering. Dat is voor mij erg belangrijk. Liever dan een enthousiast verhaal van een trotse zelfbouwer die van enthousiasme niet meer kritisch kán zijn.

Desalniettemin, ikwil het natuurlijk wel zelf eerst horen off-course!

Wowly
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Ik ben nog immer tevreden met mijn (nu weer) ongemodificeerde UcD400ST-tjes.
Nuja, wel een aparte +/- 12V voeding aangelegd, maar da's dan ook alles.

Vandaag even uitgeleend aan een mede-audiogek met een eigenbouw buizen voortrapje, de man rolde bijkans van zijn stoel over zoveel controle en diepgang.
En ik ook, trouwens (had ze voordien alleen nog maar voor 't laag gebruikt).

Na wat experimenten met buizen-aansturing met de UcD heb ik besloten dit maar te laten voor wat het is, en gewoon een buizenvoortrapje te gebruiken voor de myfi en de eindversterking lekker over te laten aan de UcDs.
De WK zal in een later stadium nog worden vervangen door een UcD400 waarin ik voor de vorm nog LM4562-jes en CRDs zal solderen, maar als ik heel eerlijk in mijn hartje kijk vind ik de gewone al goed genoeg.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Sander,

Vooralsnog vind ik CRD's icm. de LM4562 geen verbetering, deze opamp klinkt beduidend rustiger zonder CRD's, op welke voedingsrail dan ook, het is maar dat je 't weet, doe er je voordeel mee :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Kijkaan, dat scheelt dan weer een mogelijke kortsluiting met den Weller op die onmogelijk kleine componentjes! :lol:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

SSassen schreef:
Sander,

Vooralsnog vind ik CRD's icm. de LM4562 geen verbetering, deze opamp klinkt beduidend rustiger zonder CRD's, op welke voedingsrail dan ook, het is maar dat je 't weet, doe er je voordeel mee :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Eerdere berichten van je waren dat je geen verschil kon horen met of zonder, waardoor is je mening bijgesteld?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Eerdere berichten van je waren dat je geen verschil kon horen met of zonder, waardoor is je mening bijgesteld?
Iets langer naar kunnen luisteren en dan ga je op een gegeven moment toch verschil horen. Zo op 't eerste gehoor is 't niet overduidelijk, maar vooral bij druk orkestwerk e.d. valt 't meer op.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok, dan zal ik ze vanavond loskoppelen en er eens een weekje op die manier naar luisteren.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

jeroen_d schreef:
Ok, dan zal ik ze vanavond loskoppelen en er eens een weekje op die manier naar luisteren.
Het zou eea verduidelijken als je twee fragmenten zou vastleggen met een goede AD converter: de oude en de nieuwe situatie. Hetzelfde stuk muziek natuurlijk en dan kijken wat het verschil is. Met een beetje geluk gaat het goed.

Groet,
Jacco
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb al genoeg problemen met het meten van verschillen aan condensators die een duidelijk andere klank hebben. Ik laat dit graag aan jou over :wink: .
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

jeroen_d schreef:
Ik heb al genoeg problemen met het meten van verschillen aan condensators die een duidelijk andere klank hebben. Ik laat dit graag aan jou over :wink: .
:wink:

Ik heb inmiddels een goede manier gevonden ja. Werkt heel doeltreffend, al zeg ik het zelf. Technisch gezien is het een koud kunstje met die UcD's. hoeveel tijd zou er zitten tussen de 2 situaties? 1 minuut? Beter zou zijn om ze schakelbaar te maken.

Groet,
Jacco
Pjotr

Bericht door Pjotr »

dekkersj schreef:
jeroen_d schreef:
:wink:

Ik heb inmiddels een goede manier gevonden ja. Werkt heel doeltreffend, al zeg ik het zelf. Technisch gezien is het een koud kunstje met die UcD's. hoeveel tijd zou er zitten tussen de 2 situaties? 1 minuut? Beter zou zijn om ze schakelbaar te maken.

Groet,
Jacco
Uhh Jacco,

Snap er geen jotta van hoe dit een goeide manier zou zijn??? Kun je wat duidelijker zijn en wat meer uitleg geven?
Plaats reactie