Beste compressie techniek voor op een laptop
Moderator: Beheerdersteam
Beste compressie techniek voor op een laptop
Tijdens het mobiel werken heb ik regelmatig een koptelefoon gekoppeld aan m'n laptopje.
Ik gebruik nu mp3 maar ik zat mij af te vragen of er meer uit te halen valt met een andere compressie techniek. Of is een dergelijk machientje daar niet geschikt voor?
Het betreft een Hp 8710p met een Analog Devices onboardgeluidskaart. De hard disk is 160 gig en dus te klein om ongecomprimeerd te werk te gaan. De gebruikte hoofdtelefoon is een sennheiser HD555.
Ik gebruik nu mp3 maar ik zat mij af te vragen of er meer uit te halen valt met een andere compressie techniek. Of is een dergelijk machientje daar niet geschikt voor?
Het betreft een Hp 8710p met een Analog Devices onboardgeluidskaart. De hard disk is 160 gig en dus te klein om ongecomprimeerd te werk te gaan. De gebruikte hoofdtelefoon is een sennheiser HD555.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Beste compressie techniek voor op een laptop
MP3/192kbps of 256kbps VBR klinkt al behoorlijk goed, en met een onboard AD soundchip geloof ik dat je alleen maar opslagruimte verspilt wanneer je een hogere bitrate of een beter compressieformaat gebruikt.ovni schreef:Ik gebruik nu mp3 maar ik zat mij af te vragen of er meer uit te halen valt met een andere compressie techniek. Of is een dergelijk machientje daar niet geschikt voor?
Het betreft een Hp 8710p met een Analog Devices onboardgeluidskaart
als ik kies tussen WMA / MP3 / FLAC / AAC / Ogg Vorbis (de formats ondersteund door m'n NeoDigits X5000 media-player), dan kies ik absoluut FLAC (op klankkwaliteit)
(hoop dat ik verder alles goed zeg; 'k ben niet zo computerig ...):
op de PC (met 'Vista Ultimate' of 'XP Home') gebruik ik als player 'Foobar2000 v.0.8.3' (nog een oude versie, maar met settings en 'SRC-24/96 upsampler'-plug-in van EmpiricalAudio; ook nieuwste FLAC versie 1.2.1b is afspeelbaar),
rippen doe ik met 'ExactAudioCopy' (met 'LAME 3.97 SBR' codec)
aangezien m'n Sony 'D-VE7000S' portable alleen MP3 leest, heb ik gezocht naar goede MP3 PC-software, maar ook voor hiervoor kwam ik uiteindelijk weer terecht bij Foobar en EAC (met VBR als 'V0' = rond de 256kbps, ook hier weer met 'klankkwaliteit' als argument)
bestandsgrootte of processingtime zijn geen argumenten voor mij: de MP zit op een NAS (1 TB) en de portable gebruikt DVD-RWs dus ruimte zat, en zo vaak rip ik niet en dan heb ik er ook de tijd voor ...
Petter
PS/ veel info is te vinden op hydrogenaudio.org, voor zover je dit nog niet wist
(hoop dat ik verder alles goed zeg; 'k ben niet zo computerig ...):
op de PC (met 'Vista Ultimate' of 'XP Home') gebruik ik als player 'Foobar2000 v.0.8.3' (nog een oude versie, maar met settings en 'SRC-24/96 upsampler'-plug-in van EmpiricalAudio; ook nieuwste FLAC versie 1.2.1b is afspeelbaar),
rippen doe ik met 'ExactAudioCopy' (met 'LAME 3.97 SBR' codec)
aangezien m'n Sony 'D-VE7000S' portable alleen MP3 leest, heb ik gezocht naar goede MP3 PC-software, maar ook voor hiervoor kwam ik uiteindelijk weer terecht bij Foobar en EAC (met VBR als 'V0' = rond de 256kbps, ook hier weer met 'klankkwaliteit' als argument)
bestandsgrootte of processingtime zijn geen argumenten voor mij: de MP zit op een NAS (1 TB) en de portable gebruikt DVD-RWs dus ruimte zat, en zo vaak rip ik niet en dan heb ik er ook de tijd voor ...
Petter
PS/ veel info is te vinden op hydrogenaudio.org, voor zover je dit nog niet wist
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Met FLAC (een lossless formaat) wordt enkel de data gecomprimeerd en geen audio, dus de oorspronkelijke kwaliteit blijft gehandhaafd. Prima voor topkwaliteit of als er nog CD's van gebrand moeten worden. Hier staan echter grote bestanden tegenover, terwijl de kwaliteitswinst t.o.v. MP3/192 kbps of 256kbps VBR niet meer hoorbaar is met een standaard geluidskaart. Voor een labtop met een onboard soundchip zijn dergelijke formaten dan ook pure overkill.
Natuurlijk staat het ovni (of ieder ander) vrij om dit zelf vast te stellen.
BTW: de link van dove/Petter is inderdaad een aanrader.
Natuurlijk staat het ovni (of ieder ander) vrij om dit zelf vast te stellen.
BTW: de link van dove/Petter is inderdaad een aanrader.
indicatie van een FLAC filesize is ongeveer 40% tot 60% van het origineel WAV-bestand (klassieke stukken rond de 40% , rock/dance rond de 60%)Marp schreef:Met FLAC (een lossless formaat) wordt enkel de data gecomprimeerd en geen audio, dus de oorspronkelijke kwaliteit blijft gehandhaafd. Prima voor topkwaliteit of als er nog CD's van gebrand moeten worden. Hier staan echter grote bestanden tegenover, ...
MP3 256-VBR heeft zo gezien een filesize tov. origineel van 10% / 20%
en Marp schiet de zaak van de juiste kant in: FLAC en MP3 256-VBR zijn enkel door mij gekozen obv. geluidskwaliteit
als filesize echt het voornaamste argument is kan de MP3 terug naar bv. 128-VBR: lager en het wordt pulp IMO, maar probeer het gewoon uit (het zijn jouw oren!)
Petter
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
