[ANIMO] Workshop meten en simuleren - MELDEN AUB!!!
Moderator: Beheerdersteam
Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Doppedoos
Dit is juist iets voor jou. ik loop tegen de zelfde probs aan. Het uberhaupt aan de gang krijgen vind ik al lastig! Maar ik denk dat als ik het eenmaal heb gezien dat het veel makkelijker is. Zo heeft rob dingen me eens geleerd hands on hoe ik een CRT kan afstellen (hebalve de grijswaarden off-course). Dit had ik nooit aangedurfd al hij het me niet had voorgedaan, terwijl ik het nu zelf al enkele keren heb gedaan voor andere leden van het HTforum....
Over de drukke dag: ik weet dat jij vanwege je gezondheid de rust moet zoeken. De komende luisterdag duurt veel langer, namelijk van 8.30 tot 22.30 ipv 16.30. We gaan met zijn allen op zijn gemak wat eten en zo kunnen we veel meer doen met minder haast. Overigens mag je ook komen zonder systeem maar alleen om te luisteren. Of je neemt alleen je speakers mee, of die buizen van jou en daddy. Scheelt ook weer tijd. Ik was van plan behoorlijk wat tijd in te ruimen voor de meet-workshop en een nieuwe subsessie. Deze wild ik tegelijk plannen. Zo kan iedereen kiezen wat ie wil, het geweld van de subs, of de rust van de metingen.
Ik wilde wel aan bart vragen of ie tijden wil maken zodat iedereen weet op welke tijd bijvoorbeeld de impendantiemetingen worden uitgelegd en op welke tijd de watervalmetingen enzo.
Wat ik ook wild doen is een chill-ruimte te maken, waar kan worden geouwe$^^& worden naar hartelust onder het genot van een drankje en wat mellow muziek.
jan
Dit is juist iets voor jou. ik loop tegen de zelfde probs aan. Het uberhaupt aan de gang krijgen vind ik al lastig! Maar ik denk dat als ik het eenmaal heb gezien dat het veel makkelijker is. Zo heeft rob dingen me eens geleerd hands on hoe ik een CRT kan afstellen (hebalve de grijswaarden off-course). Dit had ik nooit aangedurfd al hij het me niet had voorgedaan, terwijl ik het nu zelf al enkele keren heb gedaan voor andere leden van het HTforum....
Over de drukke dag: ik weet dat jij vanwege je gezondheid de rust moet zoeken. De komende luisterdag duurt veel langer, namelijk van 8.30 tot 22.30 ipv 16.30. We gaan met zijn allen op zijn gemak wat eten en zo kunnen we veel meer doen met minder haast. Overigens mag je ook komen zonder systeem maar alleen om te luisteren. Of je neemt alleen je speakers mee, of die buizen van jou en daddy. Scheelt ook weer tijd. Ik was van plan behoorlijk wat tijd in te ruimen voor de meet-workshop en een nieuwe subsessie. Deze wild ik tegelijk plannen. Zo kan iedereen kiezen wat ie wil, het geweld van de subs, of de rust van de metingen.
Ik wilde wel aan bart vragen of ie tijden wil maken zodat iedereen weet op welke tijd bijvoorbeeld de impendantiemetingen worden uitgelegd en op welke tijd de watervalmetingen enzo.
Wat ik ook wild doen is een chill-ruimte te maken, waar kan worden geouwe$^^& worden naar hartelust onder het genot van een drankje en wat mellow muziek.
jan
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
@ Wowly (en de rest)
Ik was ook van plan het simpel te houden.
Eigenlijk ben ik ook van mening dat je met de combi, ARTA + speakerworkshop de meest simpele en snelste manier hebt om speaker te kunnen meten.
De 1e versie van ARTA kan nog heel wat, anders is denk ik de aanschaf ook niet al te duur.
Meten met speaker workshop gaat gewoon heel lastig. Ik heb het ook wel eens bekeken, maar dat gaat lang niet zo handig als ARTA.
Ik weet niet of het handig (en leuk) is om (verschillende) tijden te geven voor onderwerpen.
Eigenlijk wil ik de workshop in 1 keer geven, niet dat er halverwege nog mensen bij komen of weggaan. Dat leidt verschrikkelijk af nmlk.
Moet ik weer van alles introduceren etc, lijkt me persoonlijk erg onhandig.
Dus of wel mee doen, of niet. Niet half mee doen.
Nogmaals, het liefst neem ik een klaslokaal met computers en zet ik iedereen achter een pc met de software en meten maar.
Maargoed ik denk dat zoiets niet haalbaar is.
Vandaar dat het me goed leek om eerst die inleiding te geven (hoe, wat ,waar)
Dan wat praktijk lesjes meten en dan wat gepruts achter de pc.
Als veel mensen beiden workshops willen, kan ik wel een heel pakket meenemen waar ik dagelijks mee werk, en die zeker de moeite zijn om aan te schaffen (gratis, dan wel betaald, dan op een andere manier
)
Dit zijn verschillende programma's die de meesten wel (van naam) kennen.
Misschien kan ik snel nog wat oude pc's in elkaar schroeven (heb genoeg liggen), dan zou ik 2 test pctjes kunnen maken.
Uiteraard, als mensen zelf iets mee willen brengen is dat ook super (pc dan wel laptop).
Ik denk dat ik op deze manier het beste mensen wat bij kan brengen, nmlk dat ze het zelf doen.
Voor de uitleg moet ik ook nog iets vinden, het liefst een beamer oid.
Ik was ook van plan het simpel te houden.
Eigenlijk ben ik ook van mening dat je met de combi, ARTA + speakerworkshop de meest simpele en snelste manier hebt om speaker te kunnen meten.
De 1e versie van ARTA kan nog heel wat, anders is denk ik de aanschaf ook niet al te duur.
Meten met speaker workshop gaat gewoon heel lastig. Ik heb het ook wel eens bekeken, maar dat gaat lang niet zo handig als ARTA.
Ik weet niet of het handig (en leuk) is om (verschillende) tijden te geven voor onderwerpen.
Eigenlijk wil ik de workshop in 1 keer geven, niet dat er halverwege nog mensen bij komen of weggaan. Dat leidt verschrikkelijk af nmlk.
Moet ik weer van alles introduceren etc, lijkt me persoonlijk erg onhandig.
Dus of wel mee doen, of niet. Niet half mee doen.
Nogmaals, het liefst neem ik een klaslokaal met computers en zet ik iedereen achter een pc met de software en meten maar.
Maargoed ik denk dat zoiets niet haalbaar is.
Vandaar dat het me goed leek om eerst die inleiding te geven (hoe, wat ,waar)
Dan wat praktijk lesjes meten en dan wat gepruts achter de pc.
Als veel mensen beiden workshops willen, kan ik wel een heel pakket meenemen waar ik dagelijks mee werk, en die zeker de moeite zijn om aan te schaffen (gratis, dan wel betaald, dan op een andere manier
Dit zijn verschillende programma's die de meesten wel (van naam) kennen.
Misschien kan ik snel nog wat oude pc's in elkaar schroeven (heb genoeg liggen), dan zou ik 2 test pctjes kunnen maken.
Uiteraard, als mensen zelf iets mee willen brengen is dat ook super (pc dan wel laptop).
Ik denk dat ik op deze manier het beste mensen wat bij kan brengen, nmlk dat ze het zelf doen.
Voor de uitleg moet ik ook nog iets vinden, het liefst een beamer oid.
Nou, zo'n workshop is bijzonder welkom!
Ik ben sinds een poosje "dé hobby" weer aan het oppakken en ben inmiddels de eigenaar van een ATB PC pro meetsysteem waarbij ik de meegeleverde meetmic ook gebruik in combinatie met ARTA.
Met bestudering van dit forum en een hoop "trial and error" zijn er inmiddels leesbare resultaten maar een workshop zal vast een zeer nuttige aanvulling zijn.
Voor mij als rookie zou een korte uitleg over de invloed van verschillende testopstellingen, de interpreteerbaarheid van resultaten..........en als klap op de vuurpijl ook nog een vertaling naar speakerworkshop prachtig zijn.
Peter
oja....kan een laptop meenemen
Ik ben sinds een poosje "dé hobby" weer aan het oppakken en ben inmiddels de eigenaar van een ATB PC pro meetsysteem waarbij ik de meegeleverde meetmic ook gebruik in combinatie met ARTA.
Met bestudering van dit forum en een hoop "trial and error" zijn er inmiddels leesbare resultaten maar een workshop zal vast een zeer nuttige aanvulling zijn.
Voor mij als rookie zou een korte uitleg over de invloed van verschillende testopstellingen, de interpreteerbaarheid van resultaten..........en als klap op de vuurpijl ook nog een vertaling naar speakerworkshop prachtig zijn.
Peter
oja....kan een laptop meenemen
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Het meten van impedanties zou ook hoog op mijn agenda staan.
Maar ook het voorspellen van het afstraalgedrag van meerdere drivers in 1 behuizing. Meestal wordt er alleen naar kastafstemming en wisselfilter gekeken, maar de plaatsing van de drivers tov elkaar is minstens zo belangrijk. En als er dan gemeten wordt, kan dit direct gechecked worden. Voorspelling en verificatie.
Groet,
Jacco
Maar ook het voorspellen van het afstraalgedrag van meerdere drivers in 1 behuizing. Meestal wordt er alleen naar kastafstemming en wisselfilter gekeken, maar de plaatsing van de drivers tov elkaar is minstens zo belangrijk. En als er dan gemeten wordt, kan dit direct gechecked worden. Voorspelling en verificatie.
Groet,
Jacco
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Impedantie meting komt er natuurlijk ook bij (die stond al in het rijtje hoor
)
En afstraal gedrag is een hele goeie, maar is ook lastig te meten.
Laat ik eerst de basis aan mensen uitleggen. Is dat allemaal duidelijk, dan kunnen we wat dieper gaan
@ jurriaan
Jah ik ken enkel programma's voor windhoos.
Helaas zijn er weinig alternatieven voor andere besturings systemen.
En afstraal gedrag is een hele goeie, maar is ook lastig te meten.
Laat ik eerst de basis aan mensen uitleggen. Is dat allemaal duidelijk, dan kunnen we wat dieper gaan
@ jurriaan
Jah ik ken enkel programma's voor windhoos.
Helaas zijn er weinig alternatieven voor andere besturings systemen.
Hoi B_Force,
Volgens mij moet je gewoon doorgaan en inderdaad de workshop organiseren.
Ik zelf zie de workshop trouwens het liefst separaat van de luisterdag in Breda, gewoon omdat ik aan beide volle aandacht wil schenken
Ik zie eigenlijk het meest in een workshop ala Elektuur, dus een beperkt aantal inschrijvingen, een ruimte met een beamer, enkele PC's en achter elke PC 2/3 mensen die gezamenlijk meetopdrachten uitvoeren.
Een klein bedrag rekenen voor de huur van de ruimte zorgt ervoor dat je in ieder geval ook echt geinteresseerden krijgt.
Ik wil zelf wel helpen met het organiseren. Met Arta heb ik nog geen ervaring, want ik werk met Clio. Maar als jij het programma in elkaar steekt, zorg ik wel voor een extra computer, beamer etc. die we kunnen gebruiken.
Groeten, Harry
Volgens mij moet je gewoon doorgaan en inderdaad de workshop organiseren.
Ik zelf zie de workshop trouwens het liefst separaat van de luisterdag in Breda, gewoon omdat ik aan beide volle aandacht wil schenken
Ik zie eigenlijk het meest in een workshop ala Elektuur, dus een beperkt aantal inschrijvingen, een ruimte met een beamer, enkele PC's en achter elke PC 2/3 mensen die gezamenlijk meetopdrachten uitvoeren.
Een klein bedrag rekenen voor de huur van de ruimte zorgt ervoor dat je in ieder geval ook echt geinteresseerden krijgt.
Ik wil zelf wel helpen met het organiseren. Met Arta heb ik nog geen ervaring, want ik werk met Clio. Maar als jij het programma in elkaar steekt, zorg ik wel voor een extra computer, beamer etc. die we kunnen gebruiken.
Groeten, Harry
Hoi,
Ik ben het lijvige handboek van ARTA aan het doorlezen. Dit is bijzonder compleet. Zelfs voor een technische noob is het te begrijpen voor 70% (misschien wel meer). Daarbij lijkt ARTA me een vrij compleet programma waarin zelfs kameracoustiek kan worden gemeten.
Het is misschien handig dat vóórdat mensen aan de workshop deelnemen dit handboek een doorlezen, zodat daarna aan de hand van het handboek (opzet is bijzonder logisch!) ARTA wordt besproken.
Je zou er zelfs een aparte dag aan kunnen spenderen. Ik weet dat Bart weer aan het studeren is, misschien dat ie een lokaal kan lospeuteren?
Ik denk dat je met de meetworkshop zeker 3 uur verder bent voordat je enigzins hebt uitgelegd wat nodig is voor een beetje speakers te kunnen meten.
Mijn indruk dat door het meten meer inzicht word verkregen in de werking van de speakers/systeem komt voor mijn gevoel heel erg goed uit. Waar ik eerst bij de meeste diagrammen totaal niet wist waar een en ander voor stond is deze onbekendheid vor een deel verminderd.
Ik word er helemaal enthousiast van! (wat vreemd, dat ben ik zelden)
Jan
Ik ben het lijvige handboek van ARTA aan het doorlezen. Dit is bijzonder compleet. Zelfs voor een technische noob is het te begrijpen voor 70% (misschien wel meer). Daarbij lijkt ARTA me een vrij compleet programma waarin zelfs kameracoustiek kan worden gemeten.
Het is misschien handig dat vóórdat mensen aan de workshop deelnemen dit handboek een doorlezen, zodat daarna aan de hand van het handboek (opzet is bijzonder logisch!) ARTA wordt besproken.
Je zou er zelfs een aparte dag aan kunnen spenderen. Ik weet dat Bart weer aan het studeren is, misschien dat ie een lokaal kan lospeuteren?
Ik denk dat je met de meetworkshop zeker 3 uur verder bent voordat je enigzins hebt uitgelegd wat nodig is voor een beetje speakers te kunnen meten.
Mijn indruk dat door het meten meer inzicht word verkregen in de werking van de speakers/systeem komt voor mijn gevoel heel erg goed uit. Waar ik eerst bij de meeste diagrammen totaal niet wist waar een en ander voor stond is deze onbekendheid vor een deel verminderd.
Ik word er helemaal enthousiast van! (wat vreemd, dat ben ik zelden)
Jan
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Hoi,
Het is zeker geen slecht idee om een klaslokaal bij mij op school te regelen !
Had ik nog niet eerder aan gedacht
Dan hebben we ook geen beamer meer nodig
Ik stel het overigens niet verplicht om een handleiding door te nemen.
Er zijn mensen die direct dicht klappen en het al gelijk niet meer snappen.
Kleine inleiding en alles is direct duidelijk.
Het lijkt me erg leuk om in Breda de workshop te houden, maar het is 1000x handiger om dit eigenlijk in een lokaal oid te doen.
Het is zeker geen slecht idee om een klaslokaal bij mij op school te regelen !
Had ik nog niet eerder aan gedacht
Dan hebben we ook geen beamer meer nodig
Ik stel het overigens niet verplicht om een handleiding door te nemen.
Er zijn mensen die direct dicht klappen en het al gelijk niet meer snappen.
Kleine inleiding en alles is direct duidelijk.
Het lijkt me erg leuk om in Breda de workshop te houden, maar het is 1000x handiger om dit eigenlijk in een lokaal oid te doen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Ik was nog eventjes aan het brainstormen, en JW kwam op nog wat goeie ideen.
- Hoe een filter op te bouwen.
- impedantie meting
- spl meting
- waar je moet gaan filteren (rekening houden met bv Fs van tweeter en opbreken van speakers, ervaringen van anderen)
- Herkennen van filters, wat doet wat (notch, zobel, sperkring, zuigkring, l-pad etc etc)
- (kant en klare) filters aflezen
Het is misschien wel leuk dat ik een speaker meeneem, en dat we dan daar (ieder voor zich) een filtertje voor ga maken.
mits er onderdelen genoeg voor zijn kunnen we zoiets ook nog gaan luisteren
- Hoe een filter op te bouwen.
- impedantie meting
- spl meting
- waar je moet gaan filteren (rekening houden met bv Fs van tweeter en opbreken van speakers, ervaringen van anderen)
- Herkennen van filters, wat doet wat (notch, zobel, sperkring, zuigkring, l-pad etc etc)
- (kant en klare) filters aflezen
Het is misschien wel leuk dat ik een speaker meeneem, en dat we dan daar (ieder voor zich) een filtertje voor ga maken.
mits er onderdelen genoeg voor zijn kunnen we zoiets ook nog gaan luisteren
Aha, ik zie hier een enthousiaste kenner staan.
Een enthousiaste kenner weet meer dan de rest, en omdat ie zo enthousiast is gaat ie voorbij aan het feit dat de rest absolute beginners zijn en het grootste deel van zijn extra betoog niet meer word gevolgd.
Ik ken dat, ben zelf ook een enthousiaste kenner op mijn vakgebied
. Al in mijn opleiding werd hier aandacht aan besteed. Probeer datgene wat je wil overbrengen dit zo beknopt mogelijk te doen. Iedere uitwas houd je voor jezelf en als anderen elementen brengen die er niet direct mee te maken hebben schuif je dat ook terzijde (of verwijs je naar een later tijdstip).
In dit geval zou een opzet kunnen zijn:
- Waarom meten
- Waarmee meten (beperk je in de mogelijkheden, bijvoorbeeld leg alleen ARTA uit)
- Wat meten
- Hieraan gekoppeld, hoe het wat te meten
- Discussie (nie te lang)
- wat kun je doen met het meten: evt beknopt betoog van invloed van Parameters voor een luidsprekersysteem
Bijna ieder item is opgebouwd uit (sommige items als de inleiding hoef niet zo te worden opgebouwd):
- korte inleiding van het item (bijv: wat kun je doen met het meten) (2 min.),
- uitleg (max 10 min. per item),
ondersteun dit met een voorstelling (IRL of met beamer),
- laat de mensen zélf de actie uitvoeren (10 minuten tot 30 minuten), één maal IRL gedaan is zeer sterk om te bekrachtigen wat je zojuist hebt uitgelegd),
- daarna terugkoppelen om te kijken of het goed begrepen is (3 minuten)
Totale tijd per item : plusminus 30 minuten tot 1 uur afhankelijk van de hoeveelheid die je per item erin stopt.
Al met al ben je met de complete uitleg zeker zo'n 2,5 tot 3,5 uur bezig. En da's behoorlijk intensief. Zeer zeker intensief voor de instructeur
Daarom, beperk je items, anders zitten we na 2 dagen nog te luusteren
Jan
Een enthousiaste kenner weet meer dan de rest, en omdat ie zo enthousiast is gaat ie voorbij aan het feit dat de rest absolute beginners zijn en het grootste deel van zijn extra betoog niet meer word gevolgd.
Ik ken dat, ben zelf ook een enthousiaste kenner op mijn vakgebied
In dit geval zou een opzet kunnen zijn:
- Waarom meten
- Waarmee meten (beperk je in de mogelijkheden, bijvoorbeeld leg alleen ARTA uit)
- Wat meten
- Hieraan gekoppeld, hoe het wat te meten
- Discussie (nie te lang)
- wat kun je doen met het meten: evt beknopt betoog van invloed van Parameters voor een luidsprekersysteem
Bijna ieder item is opgebouwd uit (sommige items als de inleiding hoef niet zo te worden opgebouwd):
- korte inleiding van het item (bijv: wat kun je doen met het meten) (2 min.),
- uitleg (max 10 min. per item),
ondersteun dit met een voorstelling (IRL of met beamer),
- laat de mensen zélf de actie uitvoeren (10 minuten tot 30 minuten), één maal IRL gedaan is zeer sterk om te bekrachtigen wat je zojuist hebt uitgelegd),
- daarna terugkoppelen om te kijken of het goed begrepen is (3 minuten)
Totale tijd per item : plusminus 30 minuten tot 1 uur afhankelijk van de hoeveelheid die je per item erin stopt.
Al met al ben je met de complete uitleg zeker zo'n 2,5 tot 3,5 uur bezig. En da's behoorlijk intensief. Zeer zeker intensief voor de instructeur
Daarom, beperk je items, anders zitten we na 2 dagen nog te luusteren
Jan
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Kijk Wowly !!!
Dan is tenminste een duidelijke uitleg voor mij wat jij precies wilt.
Ik moet zeggen dat ik het redelijk vaag vond tot nu toe.
Het was mij bekent dat ik niet heel diep moest gaan en dan het publiek beginnend is in het onderwerp.
Echter denk ik dat je sowieso ook iets met je meting wilt doen.
En speaker workshop heeft ZEKER een handleiding.
Het heeft me ook behoorlijk wat tijd gekost om dat programma door te hebben.
Het leek me daarom erg handig om dat uit te leggen. Echter moet je dan ook wel iets van filters afweten, aangezien filters maken dan wel heel lastig wordt.
Maargoed dat allerlaatste kan men zelf ook wel een beetje uitzoeken, dan leg ik enkel de werking uit
Ik heb vernomen dat de meeste mensen beiden willen. Dus ook uitleg in simulatie programma's
Daar kan ik dan ook even in een vogelvlucht door heen vliegen (aangezien je er echt heel veel van hebt)
Dan is tenminste een duidelijke uitleg voor mij wat jij precies wilt.
Ik moet zeggen dat ik het redelijk vaag vond tot nu toe.
Het was mij bekent dat ik niet heel diep moest gaan en dan het publiek beginnend is in het onderwerp.
Echter denk ik dat je sowieso ook iets met je meting wilt doen.
En speaker workshop heeft ZEKER een handleiding.
Het heeft me ook behoorlijk wat tijd gekost om dat programma door te hebben.
Het leek me daarom erg handig om dat uit te leggen. Echter moet je dan ook wel iets van filters afweten, aangezien filters maken dan wel heel lastig wordt.
Maargoed dat allerlaatste kan men zelf ook wel een beetje uitzoeken, dan leg ik enkel de werking uit
Ik heb vernomen dat de meeste mensen beiden willen. Dus ook uitleg in simulatie programma's
Daar kan ik dan ook even in een vogelvlucht door heen vliegen (aangezien je er echt heel veel van hebt)
