Frezen van niet ronde speakerunits.

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mimic82
Berichten: 222
Lid geworden op: di 25 sep 2007, 20:37

Frezen van niet ronde speakerunits.

Bericht door mimic82 »

Heren,

ik zit met een probleempje, ik ben een luidsprekertje aan het maken en wil graag de mid laag unit infrezen. Ik heb dit op verschillende manieren geprobeerd maar echt mooi word het niet. De meest ideale ( en tevens luie ) oplossing zou een perfecte mal zijn die bv cnc gefreesd is. Zijn er mensen die dit kunnen/ willen doen op dit forum, of heeft iemand de gouden tip. Het zelf maken van de mal lukt niet. Na het aftekenen zagen enz enz is de mal bij mij nooit precies goed.

Even een pic, zoals jullie zien is het niet een heel complexe vorm. Eigenlijk had ik aan 2 maten genoeg om een simpele cad tekening te maken.
Bijlagen
DSC01373.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik heb pas voor m`n tweeter een mal laten maken,koste toch een slordige 60 euro(4mm rvs)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

ff audiomanics contacteren, krijg je een fraaie mal straight van de NL overzeesche gebieden 8)

Wowly
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Yep... mijn CNC frees staat geheel ter beschikking en je bent echt geen 60 euro krijt bij mij...
Al wil je 't met krulletjes ...

Kees
mimic82
Berichten: 222
Lid geworden op: di 25 sep 2007, 20:37

Bericht door mimic82 »

Audiomanics zag ik na de zoekterm "frezen" inderdaad al een paar keer voorbij komen.

Aangezien ik nog vrij veel moeite heb mezelf te harden tegen de plotselinge kou in nederland kom ik maar wat graag mijn mal persoonlijk bij je ophalen audiomanics:)


Zonder gekheid, ik gok dat het een flinke duit kost als een plaatmateriaal malletje van 20 bij 20 opgestuurd word vanaf curacao naar NL?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zit met t zelfde.... (alleen dan een wat kleinere speaker)

ik kwam dit tegen:
http://www.acoustic-design-magazin.de/h ... enken.html
vergeleken met een echte mal knutselen natuurlijk.....
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

mimic82 schreef:
Zonder gekheid, ik gok dat het een flinke duit kost als een plaatmateriaal malletje van 20 bij 20 opgestuurd word vanaf curacao naar NL?
Ja ... dat kost enorm veel : tot 2 kilo gewoon nederlands tarief... Past het in een enveloppe.? dan hanteer je gewoon de TPG-tariefen. Anders is het gewoon 6,20 euro (of het tarief moet gewijzigd worden..)

Kees
Gebruikersavatar
mc hammer
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 24 okt 2007, 22:08
Locatie: hoorn

Bericht door mc hammer »

ik hoor jullie praten over metalen malletjes, wat is er mis met mallen van mdf. Mits niet te ingewikkeld kan ik mischien ook wel wat voor je betekenen, werk dagelijks met cnc (ben meubelmaker)
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Dat zijn aanbiedingen waar iedereen wel gebruik van wil maken :wink:
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Hee Kees.

Kan je er een maken voor een Monacor 165kep?

Kom ik hem dinsdag halen :D
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Soundexcel schreef:
Hee Kees.

Kom ik hem dinsdag halen :D
Ja is goed joh!! (heb je al een ticket gehaald dan??... de trein komt hier niet..)
Als je een goede tekening met de juiste maten hebt is het geen probleem..


Kees
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Jep ik vlieg maandag en dan geloof ik zaterdag weer terug. Het is de moeite :)
Als we donderdag een beetje door ploeteren (breken van de camera's audio ZV etc) hebben we vrijdag een vrije dag.

We zitten ergens op een terras van een hotel geloof ik. Ik gok vd Valk.
De NCRV heeft een deal met ze gemaakt.

Maar waar.... Krijg vrijdag mijn productie boek.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

hahahaha dat had je niet in gedachten zekers kees :D :D :D :D

(wat een baan trouwens........)

Jan
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Wowly schreef:
hahahaha dat had je niet in gedachten zekers kees :D :D :D :D

Jan
Stond me vagelijk iets bij dat hij naar Curacao zou komen... Nu maar hopen dat enig contact ook lukt... ik zit namelijk in die week een paar dagen op Bonaire (ook heeeel vervelend :wink: )

Kees
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

ach man, een beetje vaste hand hebben :P :wink:
(t was bij mijn kef monitors heel goed gelukt moet ik zeggen)

De speaker bestaan uit 4 rechte vlakken, die zijn zo gedaan.
Wat je kan doen voor de hoeken, is de de straal gaan uitrekenen en daar een mal voor maken.

Moet volgens mij prima te doen zijn.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

mimic82,

Toch zou ik het met een eigengemaakte mal doen.
Die mal kun je echt precies passend maken.

E.e.a. volgens bijgevoegd stappenplan.

1. eerst het gat frezen in je mal
2. frees daarna een precies passende schijf
3. leg je driver nu op de ronde schijf en teken af
4. zaag, met een goede kapzaag, de segmenten iets overmaats uit en schuur ze tesamen opmaat op de afgetekende lijn
5. plaats je driver in het gat van de mal en verlijm de segmenten

Samen met die mal zou je eigenlijk een kopieerfrees moeten hebben, waarbij het lagertje bovenin zit.
Ik weet niet of die in de handel zijn, maar lijkt me wel.
Als dat zo is, is dit heel netjes zelf af te handelen.
Ook afhankelijk van de freeslengte dien je de mal op een bepaalde dikte te maken.

Nu is het wel zo dat als je de kamer hebt gefreesd er nog steeds radius van je frees blijft behouden tpv de hoeken.
Deze kun je verder uitsnijden met een scalpel mesje.

Succes!

marcus
Bijlagen
MAL Model (1).jpg
frees.jpg
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Kun je anders niet een cirkelgeleider pakken, de straal aanhouden voor de ronde stukken en gewoon een waterpas, stalen lat oid als stop gebruiken (waar niet het freesje, maar de onderplaat van je frees tegenaan komt) als je bij het rechte stuk uitkomt (en waar de cirkel dus op moet houden)?

Of gewoon het vierkant aftekenen, de cirkelgeleider gebruiken en stoppen als je het vierkant tegenkomt? Secuur werken en je hebt een mal. Dan de kopieerfrees erin en 2 frontjes maken?


Groeten Mark
mimic82
Berichten: 222
Lid geworden op: di 25 sep 2007, 20:37

Bericht door mimic82 »

Oei, ik ben een poosje niet wezen kijken :)

Er is niets mis met een mdf malletje hoor MChammer. Dit heb ik onlangs al 3 keer geprobeerd. De vorm+afwijking kopierflens van de frees in cad getekend, uitgeprint, overgenomen op mdf en dan figuurzagen! Dat kwam al redelijk ik de buurt moet ik zeggen. Helaas wat teveel afwijking in het printen ofzo dus was de mal te klein. Echt 100 procent krijg ik het maar niet.

Het rechtstreeks op de speaker uitfrezen dmv geleider e.d vind ik eng,,,, als het misgaat......

@mc hammer, ingewikkel is het denk ik niet voor een cnc, aan 2 maten heb je genoeg denk ik. De diamter van de cirkel ( de afgeronde kanten van de speaker ), en de lengte van het vierkant lijkt me voldoende?
Bijlagen
testmal1.JPG
Gebruikersavatar
mc hammer
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 24 okt 2007, 22:08
Locatie: hoorn

Bericht door mc hammer »

mimic82 schreef:
Oei, ik ben een poosje niet wezen kijken :)

Er is niets mis met een mdf malletje hoor MChammer. Dit heb ik onlangs al 3 keer geprobeerd. De vorm+afwijking kopierflens van de frees in cad getekend, uitgeprint, overgenomen op mdf en dan figuurzagen! Dat kwam al redelijk ik de buurt moet ik zeggen. Helaas wat teveel afwijking in het printen ofzo dus was de mal te klein. Echt 100 procent krijg ik het maar niet.

Het rechtstreeks op de speaker uitfrezen dmv geleider e.d vind ik eng,,,, als het misgaat......

@mc hammer, ingewikkel is het denk ik niet voor een cnc, aan 2 maten heb je genoeg denk ik. De diamter van de cirkel ( de afgeronde kanten van de speaker ), en de lengte van het vierkant lijkt me voldoende?
en de min/max maten van de mal (vw klemmen) en de min/max dikte van de mal (rekening houdend met je freesje)

gr mc hammer
    mimic82
    Berichten: 222
    Lid geworden op: di 25 sep 2007, 20:37

    Bericht door mimic82 »

    Weer een paar pogingen gedaan met het maken v.d mal.... helaas, weer niet recht! word er gek van :)

    Mchammer je hbt pm :)

    Overgens ziet de speaker er nu zo uit.
    Bijlagen
    DSC01413.JPG
    Gebruikersavatar
    Pjotr
    Berichten: 36751
    Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
    Locatie: bollenstreek

    Bericht door Pjotr »

    b_force schreef:
    ach man, een beetje vaste hand hebben :P :wink:
    (t was bij mijn kef monitors heel goed gelukt moet ik zeggen)

    De speaker bestaan uit 4 rechte vlakken, die zijn zo gedaan.
    Wat je kan doen voor de hoeken, is de de straal gaan uitrekenen en daar een mal voor maken.

    Moet volgens mij prima te doen zijn.
    Mee eens. Netjes aftekenen op de plaat en poetsen maar :D Zelf doe ik het in de kolombootmachine. Goed scherp freesje erin en dan de plaat op de tafel voorzichtig beetje bij beetje er onderdoor schuiven. Je hebt zo veel beter zicht op je werk en kun je veel nauwkeuriger werken dan met een bovenfrees.

    Voor een bovenfrees kun je altijd nog zelf een goede mal maken van 2 mm alu plaat met de figuurzaag en vijl. Is wat meer werk maar het gaat uitstekend.
    Plaats reactie