Frezen van niet ronde speakerunits.
Moderator: Beheerdersteam
Frezen van niet ronde speakerunits.
Heren,
ik zit met een probleempje, ik ben een luidsprekertje aan het maken en wil graag de mid laag unit infrezen. Ik heb dit op verschillende manieren geprobeerd maar echt mooi word het niet. De meest ideale ( en tevens luie ) oplossing zou een perfecte mal zijn die bv cnc gefreesd is. Zijn er mensen die dit kunnen/ willen doen op dit forum, of heeft iemand de gouden tip. Het zelf maken van de mal lukt niet. Na het aftekenen zagen enz enz is de mal bij mij nooit precies goed.
Even een pic, zoals jullie zien is het niet een heel complexe vorm. Eigenlijk had ik aan 2 maten genoeg om een simpele cad tekening te maken.
ik zit met een probleempje, ik ben een luidsprekertje aan het maken en wil graag de mid laag unit infrezen. Ik heb dit op verschillende manieren geprobeerd maar echt mooi word het niet. De meest ideale ( en tevens luie ) oplossing zou een perfecte mal zijn die bv cnc gefreesd is. Zijn er mensen die dit kunnen/ willen doen op dit forum, of heeft iemand de gouden tip. Het zelf maken van de mal lukt niet. Na het aftekenen zagen enz enz is de mal bij mij nooit precies goed.
Even een pic, zoals jullie zien is het niet een heel complexe vorm. Eigenlijk had ik aan 2 maten genoeg om een simpele cad tekening te maken.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Audiomanics zag ik na de zoekterm "frezen" inderdaad al een paar keer voorbij komen.
Aangezien ik nog vrij veel moeite heb mezelf te harden tegen de plotselinge kou in nederland kom ik maar wat graag mijn mal persoonlijk bij je ophalen audiomanics:)
Zonder gekheid, ik gok dat het een flinke duit kost als een plaatmateriaal malletje van 20 bij 20 opgestuurd word vanaf curacao naar NL?
Aangezien ik nog vrij veel moeite heb mezelf te harden tegen de plotselinge kou in nederland kom ik maar wat graag mijn mal persoonlijk bij je ophalen audiomanics:)
Zonder gekheid, ik gok dat het een flinke duit kost als een plaatmateriaal malletje van 20 bij 20 opgestuurd word vanaf curacao naar NL?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
zit met t zelfde.... (alleen dan een wat kleinere speaker)
ik kwam dit tegen:
http://www.acoustic-design-magazin.de/h ... enken.html
vergeleken met een echte mal knutselen natuurlijk.....
ik kwam dit tegen:
http://www.acoustic-design-magazin.de/h ... enken.html
vergeleken met een echte mal knutselen natuurlijk.....
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ja ... dat kost enorm veel : tot 2 kilo gewoon nederlands tarief... Past het in een enveloppe.? dan hanteer je gewoon de TPG-tariefen. Anders is het gewoon 6,20 euro (of het tarief moet gewijzigd worden..)mimic82 schreef:Zonder gekheid, ik gok dat het een flinke duit kost als een plaatmateriaal malletje van 20 bij 20 opgestuurd word vanaf curacao naar NL?
Kees
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Jep ik vlieg maandag en dan geloof ik zaterdag weer terug. Het is de moeite 
Als we donderdag een beetje door ploeteren (breken van de camera's audio ZV etc) hebben we vrijdag een vrije dag.
We zitten ergens op een terras van een hotel geloof ik. Ik gok vd Valk.
De NCRV heeft een deal met ze gemaakt.
Maar waar.... Krijg vrijdag mijn productie boek.
Als we donderdag een beetje door ploeteren (breken van de camera's audio ZV etc) hebben we vrijdag een vrije dag.
We zitten ergens op een terras van een hotel geloof ik. Ik gok vd Valk.
De NCRV heeft een deal met ze gemaakt.
Maar waar.... Krijg vrijdag mijn productie boek.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
mimic82,
Toch zou ik het met een eigengemaakte mal doen.
Die mal kun je echt precies passend maken.
E.e.a. volgens bijgevoegd stappenplan.
1. eerst het gat frezen in je mal
2. frees daarna een precies passende schijf
3. leg je driver nu op de ronde schijf en teken af
4. zaag, met een goede kapzaag, de segmenten iets overmaats uit en schuur ze tesamen opmaat op de afgetekende lijn
5. plaats je driver in het gat van de mal en verlijm de segmenten
Samen met die mal zou je eigenlijk een kopieerfrees moeten hebben, waarbij het lagertje bovenin zit.
Ik weet niet of die in de handel zijn, maar lijkt me wel.
Als dat zo is, is dit heel netjes zelf af te handelen.
Ook afhankelijk van de freeslengte dien je de mal op een bepaalde dikte te maken.
Nu is het wel zo dat als je de kamer hebt gefreesd er nog steeds radius van je frees blijft behouden tpv de hoeken.
Deze kun je verder uitsnijden met een scalpel mesje.
Succes!
marcus
Toch zou ik het met een eigengemaakte mal doen.
Die mal kun je echt precies passend maken.
E.e.a. volgens bijgevoegd stappenplan.
1. eerst het gat frezen in je mal
2. frees daarna een precies passende schijf
3. leg je driver nu op de ronde schijf en teken af
4. zaag, met een goede kapzaag, de segmenten iets overmaats uit en schuur ze tesamen opmaat op de afgetekende lijn
5. plaats je driver in het gat van de mal en verlijm de segmenten
Samen met die mal zou je eigenlijk een kopieerfrees moeten hebben, waarbij het lagertje bovenin zit.
Ik weet niet of die in de handel zijn, maar lijkt me wel.
Als dat zo is, is dit heel netjes zelf af te handelen.
Ook afhankelijk van de freeslengte dien je de mal op een bepaalde dikte te maken.
Nu is het wel zo dat als je de kamer hebt gefreesd er nog steeds radius van je frees blijft behouden tpv de hoeken.
Deze kun je verder uitsnijden met een scalpel mesje.
Succes!
marcus
Kun je anders niet een cirkelgeleider pakken, de straal aanhouden voor de ronde stukken en gewoon een waterpas, stalen lat oid als stop gebruiken (waar niet het freesje, maar de onderplaat van je frees tegenaan komt) als je bij het rechte stuk uitkomt (en waar de cirkel dus op moet houden)?
Of gewoon het vierkant aftekenen, de cirkelgeleider gebruiken en stoppen als je het vierkant tegenkomt? Secuur werken en je hebt een mal. Dan de kopieerfrees erin en 2 frontjes maken?
Groeten Mark
Of gewoon het vierkant aftekenen, de cirkelgeleider gebruiken en stoppen als je het vierkant tegenkomt? Secuur werken en je hebt een mal. Dan de kopieerfrees erin en 2 frontjes maken?
Groeten Mark
Oei, ik ben een poosje niet wezen kijken 
Er is niets mis met een mdf malletje hoor MChammer. Dit heb ik onlangs al 3 keer geprobeerd. De vorm+afwijking kopierflens van de frees in cad getekend, uitgeprint, overgenomen op mdf en dan figuurzagen! Dat kwam al redelijk ik de buurt moet ik zeggen. Helaas wat teveel afwijking in het printen ofzo dus was de mal te klein. Echt 100 procent krijg ik het maar niet.
Het rechtstreeks op de speaker uitfrezen dmv geleider e.d vind ik eng,,,, als het misgaat......
@mc hammer, ingewikkel is het denk ik niet voor een cnc, aan 2 maten heb je genoeg denk ik. De diamter van de cirkel ( de afgeronde kanten van de speaker ), en de lengte van het vierkant lijkt me voldoende?
Er is niets mis met een mdf malletje hoor MChammer. Dit heb ik onlangs al 3 keer geprobeerd. De vorm+afwijking kopierflens van de frees in cad getekend, uitgeprint, overgenomen op mdf en dan figuurzagen! Dat kwam al redelijk ik de buurt moet ik zeggen. Helaas wat teveel afwijking in het printen ofzo dus was de mal te klein. Echt 100 procent krijg ik het maar niet.
Het rechtstreeks op de speaker uitfrezen dmv geleider e.d vind ik eng,,,, als het misgaat......
@mc hammer, ingewikkel is het denk ik niet voor een cnc, aan 2 maten heb je genoeg denk ik. De diamter van de cirkel ( de afgeronde kanten van de speaker ), en de lengte van het vierkant lijkt me voldoende?
en de min/max maten van de mal (vw klemmen) en de min/max dikte van de mal (rekening houdend met je freesje)mimic82 schreef:Oei, ik ben een poosje niet wezen kijken
Er is niets mis met een mdf malletje hoor MChammer. Dit heb ik onlangs al 3 keer geprobeerd. De vorm+afwijking kopierflens van de frees in cad getekend, uitgeprint, overgenomen op mdf en dan figuurzagen! Dat kwam al redelijk ik de buurt moet ik zeggen. Helaas wat teveel afwijking in het printen ofzo dus was de mal te klein. Echt 100 procent krijg ik het maar niet.
Het rechtstreeks op de speaker uitfrezen dmv geleider e.d vind ik eng,,,, als het misgaat......
@mc hammer, ingewikkel is het denk ik niet voor een cnc, aan 2 maten heb je genoeg denk ik. De diamter van de cirkel ( de afgeronde kanten van de speaker ), en de lengte van het vierkant lijkt me voldoende?
gr mc hammer
Mee eens. Netjes aftekenen op de plaat en poetsen maarb_force schreef:ach man, een beetje vaste hand hebben![]()
![]()
(t was bij mijn kef monitors heel goed gelukt moet ik zeggen)
De speaker bestaan uit 4 rechte vlakken, die zijn zo gedaan.
Wat je kan doen voor de hoeken, is de de straal gaan uitrekenen en daar een mal voor maken.
Moet volgens mij prima te doen zijn.
Voor een bovenfrees kun je altijd nog zelf een goede mal maken van 2 mm alu plaat met de figuurzaag en vijl. Is wat meer werk maar het gaat uitstekend.
