keuze filter-C's

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hans Nootdorp schreef:
De bevindingen in het onderzoek verbazen mij niets. Dat de aantrekkracht tussen de 2 condesator-platen het dielektricum proberen te vervormen, is te verwachten. Het dielectricum is geen onvervormbaar iets. Dus verandert de plaat-afstand als functie van de spanning en dus verandert de impedantie van de cap. Ergo: niet-lineaire vervorming. En 2e orde omdat het effect maar 1 kant op is. Maar mooi dat men een methode heeft gevonden om het effect te meten.
Nu nog caps maken die dit effect niet of nauwelijks hebben...
Volgens het artikel heeft men de ideale opbouw gevonden.
"......tested every combination to find the optimum solution – and we found it!" :shock:
Ik ben benieuwd tot welke cap dit leidt. En dan maar zelf luisteren... (en genieten?)

ps Zo gaat wel de hobby er aan: valt er niets meer al luisterend te vergelijken of over te discussieren. :(
In het artikel wordt met name over resonanties gesproken als voornaamste oorzaak van de hoorbare verschillen. Er wordt wel over intermodulatievervorming gesproken, volgens het effect zoals jij aangeeft, maar de werkelijke ellende zit hem in het feit dat het naklinkt omdat het veroorzaakt wordt door resonantie. Naklinkende frequentiedubbeling door niet lineaire effecten maakt het dan inderdaad nog erger. Maar als de niet-lineaire vervorming van 2de orde instantaan zou verschijnen en verdwijnen met het muzieksignaal mee, is deze niet hoorbaar, in ieder geval niet op de niveau's waar het hier over gaat.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Jammer, er borrelden al langzaam wilde fantasieën op over goedkope 2500V MKT's i.p.v. 'exotische' 63V MKP's als koppelcondensator en in aktieve filters. :D

Alhoewel... :-k
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

kijk eens wat Thel op de beurs in Gelsenkirchen had staan.... helaas was ik er op zondag, en heb dus niet kunnen luisteren naar het vergelijk
Bijlagen
testbordje.    zou mooi zijn als we dit konden lenen voor DDIY2008 !
testbordje. zou mooi zijn als we dit konden lenen voor DDIY2008 !
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Lijkt wel wat op die van mij! :D
Bijlagen
DSCF3612.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”