Tricone, een kleine vloerstaander met ambitie

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

had je nou een zobel oid over die mids om de resonantiepiek glad te strijken?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik kan je trouwens mee geven dat je de mivoc sub-amp kan tweaken.

Normaal gesproken boost hij hem iets van 4dB op dacht ik 40Hz.
Ik vond het niet echt aangenaam klinken.

Kwestie van weerstand veranderen en hij loopt mooi vlak.
indoubt

Bericht door indoubt »

Henkjan schreef:
had je nou een zobel oid over die mids om de resonantiepiek glad te strijken?
Nee, een zobel is niet nodig, de vorm van de kast zorgt ervoor dat die resonantiepiek niet voorkomt. Dat is nu juist het sterke punt van het concept, samen met het gebruik van de W4-657 in het frequentiegebied waar de unit het beste presteert

Ik neem aan dat je het hebt over de watervaldiagrammen?
indoubt

Bericht door indoubt »

b_force schreef:
Ik kan je trouwens mee geven dat je de mivoc sub-amp kan tweaken.

Normaal gesproken boost hij hem iets van 4dB op dacht ik 40Hz.
Ik vond het niet echt aangenaam klinken.

Kwestie van weerstand veranderen en hij loopt mooi vlak.
Bedankt b_force,

Ik heb daar inderdaad nog ergens een linkje van. Op dit moment heeft het me nog niet gestoord, ik denk dat dat mede afhangt van de ruimte en de specifieke akoustiek. Pas als ze oop hun definitieve plaats staan gaan we kijken of die weerstand vervangen moet worden
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik doel niet op de resonantie boven de 7kHz van t membraan, maar de fb frequentie en de piek in de impedantie die je daar ziet. omdat je laag filters zit die mogelijk een goede werking van t filter in de weg, wat een verklaring kan zijn voor t niet lekker klinken
indoubt

Bericht door indoubt »

fb frequentie is afstemfrequentie?

De midkasten zijn gesloten

Ik heb de indruk dat ik je niet correct begrijp, bedoel je dat de impedantiepiek zou moeten worden gelineariseerd?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

inderdaad, ook in een gesloten kast is er in t laag een impedantiepiek, bij fb met Q=Qb. en als die piek vlakbij je overname frequente zit kan die t filteren lastig maken als je 'm niet platmept met een zobel
indoubt

Bericht door indoubt »

Afbeelding

Bedoel je de piek bij 100 Hz? Ik had eigenlijk verwacht dat je daar niet meer zo'n last van zou hebben vanwege dat de frequentie dan al flink is afgevallen.

T'is ook niet zo dat de units niet lekker klinken maar omdat ik ze ontlast van het laag en ontlast van het hoog (7Khz resonatiepiek) denk ik dat ik een excellent middengebied kan krijgen. Dat is mijn queeste :mrgreen:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ja die bedoel ik. zo ver zit je daar toch niet van af, hooguit een octaaf. met m'n monitor zat ik er veel verder vanaf en t lukte niet om de bas fatsoenlijk te filteren zonder platstrijken van de bovenste BR piek. maar misschien dat je t met een precies goed gemikte condensator wel zou redden, net als met die GHP ontwerpen waar de HH je mee doodgooit de laatste tijd

btw: nogal asymetrisch die piek
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De piek is asymmetrisch omdat de kast nog niet honderd procent dicht zat. Je hebt gelijk wat die impedantie betreft, alleen het platslaan kost ook weer de nodige ellende en grote filteronderdelen. En als je dan netjes 1ste orde wil filteren heb je nog steeds een dikke C nodig. Die 150uF probeert een compromis te zijn. De akoestische output bij 100Hz is sowieso al minder en ondanks de impedantie opslingering is de output nog verder verlaagd met die 150uF.

Uiteindelijk is actief in zo'n geval gewoon het beste maar dat is geen optie voor dit project heb ik begrepen.

Je zou doppedoos nog kunnen vragen wat hij precies heeft gedaan, ik vermoed trouwens helemaal geen filtering aan de onderkant. Blijkbaar stelt indoubt hogere eisen aan de dynamiek.
indoubt

Bericht door indoubt »

Misschien dat actief filteren niet zo'n gek idee is, ik zal eens overleggen wat daar mogelijk is want dat betekend eigenlijk een aangepaste versterker of misschien zelfbouw :D

Een enkelvoudig en eenvoudig aktief filter is misschien niet zo moeilijk te ontwerpen. Enig voorstel daarvoor is echter wel welkom. Ik heb nog wel wat NE55xx liggen en wat gaatjesbord.

Ik zal Doppedoos een PM etje sturen, die units zijn echter de titanium variant en niet de aluminium magnesium versie

Mijn Seas monitoren dienen als referentie en dat is misschien niet helemaal fair. Ik verwacht ook niet dat ze beter worden dan deze monitoren maar vanwege eerder aangeroerde zaken als BL, MMs, aandrijving en totale oppervlak denk ik dat ik daar wel redelijk bij in de buurt moet kunnen komen
indoubt

Bericht door indoubt »

Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Ik heb een seriefilter uitgeprobeerd en de eerste resultaten zijn veelbelovend. Nog niet helemaal zoals ik het wil hebben, mogelijk door het gebruik van een 22uf elco waarvoor ik geen mkp meer had liggen. Er zit veel meer "leven" in. Ik heb ook weer iets meer wol in de midkamer, ongeveer 50% van de de originele hoeveelheid. Nu maar hopen dat de tweeters de mids kunnen bijhouden.
indoubt

Bericht door indoubt »

Ik heb uit de oude parallel filters nog 2 maal 10uF Audyn QS MKP's kunnen slopen en daarmee één nieuw seriefilter gemaakt.
Ik heb helaas niet de exacte waardes in huis. De 1,8ohm is 2ohm geworden d.m.v. 2 1ohm weerstanden in serie. De 22Uf is 2 maal 10 plus 2 maal 1,5uF en dus 23uF, de 15uf is 2 maal 8,2 en dus 16,4uF

Afbeelding

Al met al klinkt het toch een stuk beter dan het parallel filter. Het seriefilter is beter qua fasegelijkheid. Ik weet niet of dat het grote verschil maakt maar het verschil is aanzienlijk. Misschien dat het hoog nog iets omhoog moet. Dat is ook iets wat hoorbaar is ten opzichte van mijn Seas monitoren welke een vrijwel volkomen vlakke frequentiecurve hebben.

IK kan K&T van harte een seriefilter aanraden :) , jammer dat ze dat niet hebben geprobeerd :?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik denk niet dat het zozeer aan het feit van seriefilter ligt hoor. Wat het zoveel beter maakt is dat het opbreken van de tangbands veel beter weggefilterd wordt. Het kantelpunt ligt ook lager. Je gebruikt de units nu veel meer in hun optimale werkingsgebied.
indoubt

Bericht door indoubt »

Jeroen, je hebt wederom helemaal gelijk, de resonantiepiek op 6 kHz ligt nu meer dan 15db lager als met het parallel filter.

Ik heb gister de basunit en de subversterker weer gemonteerd. Oook daar moet nog de nodige afstemming gebeuren en eigenlijk is ook dat niet heel eenvoudig. Gelukkig is het een kwestie van aan knopjes draaien. De bas wordt al snel te overheersend als je teveel het volume opendraait. Het crossover staat nu ongeveer op 150Hz
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@in-doubt
ter info: filter mijn Tangbandjes nu met 11 uF en 0.18 mH. Verder gebruik ik enkel een spoel voor het wofertje bij ongeveer 200Hz.
Mooi Project :!:
Groet, Simon
indoubt

Bericht door indoubt »

Bedankt doppedoos,

ik heb inmiddels bij Roland wat condensatoren besteld om wat mee te experimenteren. Zodra die binnen zijn ga ik er weer mee aan de slag

Voorlopig kan er even niks aan gedaan worden dus ik kan weer wat aandacht geven aan andere projectjes
indoubt

Bericht door indoubt »

Lijkt wel een nestje

Afbeelding

Niet alles is voor deze luidspreker overigens, er is ook nog wat anders in de maak
mipo

Bericht door mipo »

Moderne kerststal ?
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Haha,

Ik heb d'r zelf altijd een hekel aan als iets verpakt wordt met piepschuim vlokken. Plakt overal aan vast en je kan het nooit goed kwijt raken.

Het is dus geen seizoens verpakking, ik verpak alles altijd zo.

Groet Roland
indoubt

Bericht door indoubt »

mipo schreef:
Moderne kerststal ?
Ik heb speciaal geen flits gebruikt om de verlichting beter uit te laten komen :D

Roland, bedankt voor de goede verpakking, ook ik ben blijer met dit dan met vlokken
indoubt

Bericht door indoubt »

Gisteravond de Tricone's afgeleverd bij MLB en samen met hem de nieuwe filters gemonteerd met nieuwe condensatoren van caps and coils. Het is met recht een ultiem sinterklaas kado geworden.

Ik ben dik tevreden over het eindresultaat. Eigenlijk zijn de filterperikelen niet meer geweest als wat je bij een normaal (nieuw) ontwerp hebt. Uiteindelijk kom ik met het seriefilter veel beter uit als met het filter van de ducone. Waarom dat zo is weet ik niet precies, misschien dat het ermee te maken heeft dat ik de units in gesloten midcompartimenten gebruik en zo min mogelijk laag wil laten produceren. Vanwege dat de units geen lage tonen hoeven te produceren is de tolerantie (bij mij) voor verstoring erg gering.

Wat ik vooral wilde bereiken is een luidspreker die in het midden gebied erg "open en helder" klinkt. Wat mij betreft is dat uiteindelijk ook gelukt. De speciaal gevormde kamers met een minimum aan wol waren meettechnisch een duidelijke verbetering ten opzichte van traditionele rechthoekige kamers. Qua geluidsverbetering had ik dat al vastgesteld alleen zie ik verbeteringen ook graag onderbouwd.

De crossoverfrequentie zit nu op ongeveer 2,7kHz. Dit geeft de 28 mm tweeter met een fs van 650Hz in ieder geval voldoende reserve en de tweeter wordt daardoor ook niet te veel belast.

De basunit (MDS-08) functioneerd prima, de luidsprekers zijn welliswaar geen basmonsters geworden maar de bas gaat behoorlijk diep. Het grote voordeel van de actieve aansturing is dat zowel volume als exacte crossover als phase aangepast kunnen worden. De fijnafstelling in de ruimte wordt daardoor wat gemakkelijker alhowel het gisteravond nog wel even prutsen was om dat goed te krijgen. Ik kan me voorstellen dat daar nog wel wat bijstellingen nodig zijn maar aan een knopje draaien is wel heel wat eenvoudige als de juiste componenten selecteren een met een soldeerbout aan de slag. Qua volume kunnen deze jongens heel behoorlijk meekomen. De afstelling staat op circa 150-160Hz

Terugblik:
Eigenlijk is het maken van deze luidspreker iets minder eenvoudig verlopen als van tevoren gedacht. Het idee was om het concept van de ducone te nemen en daar een soort Vox200 achtige luidspreker van te maken door het toevoegen van een 20cm zijbas.

Gezien het beperkte budget en de, door mijzelf opgelegde, kwaliteitseisen blijkt dat een actieve aansturing met een AM-80 eigenlijk een heel goede keuze is. De AM-80 kost iets van 70 euro en levert bijzonder veel flexibiliteit. Voor een 12db passief filter op een frequentie van 150Hz met goede componenten ben je evenveel kwijt. Bovendien zou de mid dan filtertechnisch getempered moeten worden en dat heb ik liever niet.

Als de luidspreker nog kleiner had moeten zijn bijvoorbeeld met een diepte van 23 cm i.p.v 30cm dan had de TB W8-740C de voorkeur gehad omdat deze in een nog kleiner kast kan functioneren. Uiteindelijk heb ik de voorkeur gegeven aan de MDS-08 vanwege de hogere efficiency, lagere MMs en omdat ik voldoende volume ter beschikking had. Het had wel leuk geweest om er een volledige TB bezetting van te maken en dit is ook een tijdje de overweging geweest. Misschien een volgende keer

De tweeter funtioneerd goed en is mooi van afmeting voor een MTM configuratie. De problemen die doppedoos heeft gehad met zijn titanium tweeter heb ik bij deze softdome niet herkend. Het is een fijn tweetertje die in deze configuratie niet misstaat. Als er meer ruimte is dan heb je wel meer mogelijkheden voor alternatieven. De Seas KT27F bijvoorbeeld kost tegenwoordig bij Remo even veel centjes en die zit net in een andere klasse. Als je zo compact wil bouwen als bij deze luidspreker is dat echter geen optie en, voor zover mijn audiogeheugen reikt, zou een KT25Fn niet veel beter presteren.

De uiteindelijke keuze voor de PX serie condensatoren geeft de luidspreker net even dat beetje extra. Het verschil met de audyn caps QS is misschien niet heel erg groot maar wel hoorbaar. Het tilt de luidspreker net weer een beetje hoger en helpt om het uiterste uit de units te halen.

MLB is in ieder geval uitermate tevreden en we hebben gisteravond met erg veel plezier geluisterd naar zijn nieuwe luidsprekers.

Op zoek naar een kleine, goed preseterende vloerstaander? Ik kan deze van harte aanbevelen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Leuk dat het zo goed heeft uitgepakt en ik vond het leuk om je te helpen bij het meten en het filteren :D

Ik kan het me helemaal voorstellen wat betreft je verhaal over actief laag. Ook was het leuk om te zien in de metingen hoeveel positieve invloed de kegelvormige behuizing had.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik vind het ook een erg mooi verhaal om te lezen. Die AM ga ik denk ik ook maar eens toepassen in een van mijn setjes. Voor 70 euro kun je je bijna geen betere laagversterking wensen. Kan je kleine buizenversterker zich mooi bezig houden met de mid en tweet.

Ennuh, heb je nog wat finalefoto's :)

Jan
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Indoubt, ik merk nu pas je topic op.
Zonde, want ik had daar wel graag wat in meegepraat.
Hoedanook, het is een mooi projectje geworden met een keuring resultaat zo te zien.

Die afval van het hoog vanaf 10.000 hz, stoort dat niet? Ik zou denken dat hij net dat beetje sprankel mist daardoor.
Als dat zo is, plaats dan eens een kleine condensator (0,33 tot 1 uF bvb) par over die weerstand die in je filter zit.

Groeten,
Ed.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”