Zelf component video kabel maken + kwaliteit HDMI kabels

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
De Timmerman

Zelf component video kabel maken + kwaliteit HDMI kabels

Bericht door De Timmerman »

Allen,

Ik wil zelf een component video kabel maken voor mijn nog aan te schaffen Plasma- of LCD TV. Aangezien ik binnenkort ga stucen, werk ik vast de noodzakelijke kabels weg.

Ik ga onder meer een component video kabel en een HDMI kabel wegwerken.

In http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=3447 las ik dat een component video kabel een 75 Ohm kabel moet zijn. Ik denk dat ik het antwoord weet op de volgende vraag, maar ik stel het toch even voordat ik alles wegstuc: hier kan ik dus ook die witte 75 Ohm antennekabel voor gebruiken? Hier heb ik nl. nog een hoop van liggen van goede kwaliteit. Kwestie van een paar tulpstekkers eraan solderen.

Van de prijzen van HDMI kabels ben ik redelijk geschrokken. Op diverse sites kom ik ook kabels tegen voor een hele fatsoenlijke prijs. Zitten er grote kwaliteitsverschillen in deze kabels, of is dit een sterk staaltje marketing? Ik heb er zelf nog geen ervaring mee.

Groeten,

Marc
Edo
Mede-oprichter ZBA

Re: Zelf component video kabel maken + kwaliteit HDMI kabels

Bericht door Edo »

De Timmerman schreef:
Van de prijzen van HDMI kabels ben ik redelijk geschrokken. Op diverse sites kom ik ook kabels tegen voor een hele fatsoenlijke prijs. Zitten er grote kwaliteitsverschillen in deze kabels, of is dit een sterk staaltje marketing? Ik heb er zelf nog geen ervaring mee.

Groeten,

Marc

Hallo Mark,

Over kabels bestaan zeer uiteenlopende meningen. De 1 ziet geen verschil, de ander zweert bij type X van >100 euro.
Ikzelf zie totaal geen verschil tussen dure HDMI en goed geconstrueerde "normale betaalbare" HDMI kabel.
richard

Bericht door richard »

De Timmerman schreef:
Aangezien ik binnenkort ga stucen, werk ik vast de noodzakelijke kabels weg.
Dan is het misschien verstandig een ruime mantelbuis (63 mm o.i.d.) in de muur op te nemen waar je de verschillende kabels doorheen kan voeren.
markje

Bericht door markje »

Mijn componentkabel is ongeveer de enige beeldkabel die ik niet zelf gemaakt heb (geen zin in), maar de rest is allemaal zelfbouw: goede 75ohm kabel (ik pak zelf meestal koka799 van Hirschmann) en dan goede tulppluggen er op (daar pak ik dan Neutrik voor).

Maar, als ik het in de muur zou wegwerken, zou ik een richard zijn raad opvolgen en een pijp in de muur wegwerken, dan kun je alle kanten op. Nu zit je vast aan de kabels die er in zitten. Let dan wel op dat je 45 graden bochten pakt en geen 90, want dan kan je problemen krijgen met stekkers door de bochten frotten. Je kunt boven en onder ook 1 45 graden bocht zetten, klein stukje pijp er op en strak langs de muur afzagen.

Groeten Mark
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

markje schreef:
Let dan wel op dat je 45 graden bochten pakt en geen 90, want dan kan je problemen krijgen met stekkers door de bochten frotten.
Dat hoeft natuurlijk niet als je de plug pas vast maakt nadat je de kabel door de buis hebt geduwt... :)
De Timmerman

Bericht door De Timmerman »

[quote="richard"]Dan is het misschien verstandig een ruime mantelbuis (63 mm o.i.d.) in de muur op te nemen waar je de verschillende kabels doorheen kan voeren.[/quote]

Zo dik gaat niet lukken. Ik krijg wel de dunste PVC buis (ik meen 32 mm) weggewerkt. Deze wordt het waarschijnlijk ook. Ik zal geen 90 graden gebruiken (is ook niet nodig). Ik was wel van plan eerst de kabels te trekken en dan te solderen (wel een beetje onhandig, maar het is vaker gelukt).

Edit: en een paar trekdraden uiteraard....

Dank allemaal, ik ga spullen bestellen!

Marc
dove

Bericht door dove »

Op de één of andere wijze hebben HDMI-kabel onderling veel kleinere (if any) verschillen dan andere kabels IMO (enigszins vergelijkbaar met de verschillen tussen niet-signaal kabels). Wel weer net iets meer als bij USB-kabels bv. voor gebruik tussen PC en externe-DAC: geluidstechnisch kon ik hier geen verschillen vinden, en 'k gebruik hier een kabel door onze dochters uitgekozen op kleur van de pluggen ... (hard-geel). Waarom dit alles zo is: 'k heb geen idee. Puur proefondervindelijk vastgesteld.

Zelf gebruik ik als HDMI-kabel de Wireworld 'Silver Starlight [5²]' in de cinema-set en Analysis-Plus 'X-Factor' in de slaapkamer/keuken-sets. Wat ik me nog kan herinneren is dat de kabeltjes die Marantz meeleverd bij hun apparaten één van de betere HDMI-kabels was die ik uitprobeerde, en ook de Supra/Jenving HDMI-kabel een success was.

Snel zelf eea. uitproberen zou ik zeggen, maar verwacht geen grote verschillen is mijn ervaring, en laat de verbouwing ook niet te lang hierdoor op zich wachten !?!

Success

Petter
Plaats reactie