Frees voor (hoek)verbindingen

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Frees voor (hoek)verbindingen

Bericht door Fredvandam »

Hallo allemaal,

Gevonden op Ebay: 45° Lock Mitre Router Bits, speciaal voor hoekverbindingen. Kosten $19 en zo'n €10 verzendkosten.

Heeft iemand ervaring met dit soort freesjes? Zijn deze in Nederland verkrijgbaar. In welke apparatuur passen deze (ze zijn groot).

Afbeelding
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Fred,

Geef eens wat afmetingen? De as van normale frezen is 6 of 8-mm, dus da's een eerste vereiste om hem in een doorsnee bovenfrees te kunnen gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Fredvandam »

Ik heb hier wat gegevens, maar het is allemaal Engelse maatgeving.

http://cgi.ebay.nl/1-pc-1-4-Shank-1-1-2 ... dZViewItem

Afbeelding

Maar wel perfecte hoekverbindingen!
Afbeelding
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

dat zijn dan gewoon 6mm fressjes... 1/4" pak hem beet 2,5cm/4
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Fred,

1/4" ~ 6-mm, dus dat moet passen in een normale bovenfrees, mits er een 6-mm verloop bijgeleverd zit.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ps. let wel dat deze frees bedoeld is voor 0.702" plaatmateriaal, oftewel 18-mm.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Fredvandam »

Hier nog een grotere, maar die past niet meer in een gewone bovenfrees.
Afbeelding

Hier de url van de Ebay winkel:
http://feihonghsu.com/mchenry/products/

Ik denk dat je zo'n frees ook niet met 30 000 rpm moet laten draaien...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Fred,

Mja, die is idd. niet geschikt voor 30.000-rpm, maar met lage toerentallen en wat geduld moet je daar toch mee kunnen werken hoor, kwestie van niet teveel hout in één keer voor de frees zetten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Oja fred,

Welkom op het forum! Interessant freesje trouwens, zo kun je verstekverbindingen fors verstevigen.

Wowly
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Fredvandam »

Dank je,

Bedank Bart Segers maar voor mijn komst. Na wat Googelen kwam ik zijn naam tegen op dit forum. Ik heb zijn 12 inch Kevlar woofer overgenomen...

Ik ben benieuwd hoe deze klinkt in mijn subwoofer. Zal foto's posten; hij is zeshoekig, marmer aan de zijkant (30 x 60 cm) en het bovenblad is eiken parket.

Mvg Fred
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ah kijk, toch nog goed terecht gekomen dus :D
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Dat soort freesjes zit gewoon in het gamma van de bekende merken zoals CMT. Kan je dus in de winkel kopen, zonder transportkosten en met garantie dat het van goeie kwaliteit is
Gebruikersavatar
mc hammer
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 24 okt 2007, 22:08
Locatie: hoorn

Bericht door mc hammer »

Wowly schreef:
Oja fred,

Welkom op het forum! Interessant freesje trouwens, zo kun je verstekverbindingen fors verstevigen.

Wowly
Als ik eerlijk ben zie ik niet echt wat dit soort verbinding als voordeel heeft ten opzichte van éen lamello, en ooit wel eens een goed gelijmd en strak gezaagt verstek uit elkaar proberen te halen. Ik vandaag nog maar het mdf brak niet op de lijm naad maar er naast (en dit was zonder lamello)

groetjes mc
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoi MC

Idd, de lamello is nog veel beter, maar zou je jezelf een lamellofrees willen uitsparen dan kan je met deze frees heel erg makkelijk uitlijnen. De verstekzijden zullen niet tov elkaar verschuiven. ook kan de onevenredige uitzetting van materiaal bij verstek zagen op deze manier getackeld worden omdat je in het midden van het vlak een `knoop` maakt waar alle stress word opgevangen.

Als je gebruik wilt maken van een versteklamello zal je eerst je panelen perfect verstek moeten zagen, en dat valt zonder goede apparatuur niet mee. Met deze frees heb je dat in een keer gedaan: én verstek maken én een mooie koppeling maken van beide panelen. vergeleken met de perfect verstek gezaagde verbinding icm de lamello is het wel een "quick and dirty" manier.

Wowly
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

mc hammer schreef:
Als ik eerlijk ben zie ik niet echt wat dit soort verbinding als voordeel heeft ten opzichte van éen lamello, en ooit wel eens een goed gelijmd en strak gezaagt verstek uit elkaar proberen te halen. Ik vandaag nog maar het mdf brak niet op de lijm naad maar er naast (en dit was zonder lamello)
Voor de sterkte heb je ook helemaal geen lamello's nodig. Wel voor een gemakkelijkere, en nauwkeurigere montage. En als dan op een zondag de lamello's op zijn, ga je gewoon verder met bovengenoemde frees. ;) Het is maar net waar je de voorkeur aan geeft.

Overigens maakt zo'n gegroefde verbinding wel weer het gebruik van lijmklemmen mogelijk, zij het beperkt, omdat je ze niet al te krachtig kan aandraaien.
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Of lamellos sterker zijn weet ik nog zo niet zeker.

Een verbinding in verstek is veel sterker dan een kopse verbinding omdat je een groter lijmoppervlak hebt.

Als je van dat freesje gebruik maakt ga je nog een groter lijmoppervlak krijgen. Ik denk dat het een supersterke verbinding gaat geven.

Je kan ook voor zo'n freesje kiezen indien je niet beschikt over een goeie tafelzaag waarmee je in verstek kan zagen. Je hebt in dit geval genoeg aan een bovenfrees.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Constructief sterkere verbindingen komen slechts voort uit massawerk en haast, waarbij het van belang is dat een constructie al tijdens het drogen sterker is (verplaatsbaarheid) en waar zelfs bij een slordige verlijming nog een bepaalde stevigheid wordt gewaarborgd.

Bij een goede verlijming is echter ook een koude lijmverbinding al steviger dan het oorspronkelijke materiaal. Aangezien we geen meubelpakketten samenstellen maar luidsprekers bouwen, kunnen we niet buiten goede verlijmingen. D.w.z.: goede pasvlakken, voldoende lijm, stevig klemmen en voldoende de tijd geven om te drogen.

Wij maken dus al verbindingen die sterker zijn dan het materiaal. Iets meer of minder stevigheid is voor ons dan ook totaal niet van belang, want een nog stevigere verbinding biedt geen enkele meerwaarde. Gebruik daarom gewoon wat je het prettigst vindt werken.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik heb de frees nog niet in nederland kunnen vinden,wie wel?
Gebruikersavatar
mc hammer
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 24 okt 2007, 22:08
Locatie: hoorn

Bericht door mc hammer »

Wowly schreef:
Hoi MC

maar zou je jezelf een lamellofrees willen uitsparen dan kan je met deze frees heel erg makkelijk uitlijnen. De verstekzijden zullen niet tov elkaar verschuiven.
Als je gebruik wilt maken van een versteklamello zal je eerst je panelen perfect verstek moeten zagen, en dat valt zonder goede apparatuur niet mee. Met deze frees heb je dat in een keer gedaan: én verstek maken én een mooie koppeling maken van beide panelen.
Wowly
Ik moet je idd ook wel een beetje gelijk geven, als ik hobby doe ik dit op mijn werk :oops: en dus ben ik erg verwend met de machines. Dus in dat geval kan zo'n freesje voor thuis werk wel een mooie oplossing zijn. Een voordeel van het werken met verstekken is dat je geen lijm tangen nodig heb, een rolletje plastic tape is (niet altijd) genoeg. :)
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

enige nadeel van zo'n freesje dat ik kan bedenken, is dat als ze niet helemaal scherp meer is, de groeven wat minder naukeurig worden en het niet 100% netjes gaat passen misschien ?
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Bericht door pompebled »

Nils_vn schreef:
enige nadeel van zo'n freesje dat ik kan bedenken, is dat als ze niet helemaal scherp meer is, de groeven wat minder naukeurig worden en het niet 100% netjes gaat passen misschien ?
Een goede gereedschapsslijper(ij) biedt dan uitkomst, mits het freesje van goede kwaliteit is.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

pompebled schreef:
Een goede gereedschapsslijper(ij) biedt dan uitkomst, mits het freesje van goede kwaliteit is.
Dat gaat helaas niet werken bij dergelijk pasprofielen, omdat je dan de pasvorm kwijt bent. Versleten betekent in dit geval vervangen.
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Hier kan je de CMT versie van die frees zien:

http://www.medfordtools.com/cmt/lockmiter.html

of in de CMT catalogus op pag. 87

http://www.cmt2007.nl/cmt/cmt2006_036_099.pdf

De prijs is wel veel hoger dan die prijs die je op Ebay gezien hebt. Je kan het eens proberen, maar de kwaliteit zal bijna zeker vrij laag zijn.
Festool heeft ook zo'n freesje, maar die kost nog meer.

CMT zou je toch makkelijk moeten vinden in een goede metaalwaren winkel.
Lucien
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 05 dec 2007, 20:29

Bericht door Lucien »

Frezen uit Amerika en Engeland zijn niet geschikt om hier te gebruiken omdat de schachtmaat niet in millimeters is maar in inches. Bovendien passen dit soort frezen niet in een doorsnee freesmachine. De schachtmaat is 12mm en hiervoor moet je een zware bovenfrees met toerenregeling hebben die dan ook nog in een freestafel moet worden geplaatst. De frezenshop levert een uitgebreid assortiment frezen van goede kwaliteit. Je kunt er uiteindelijk wel perfecte verbindingen mee maken.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Naar mijn idee gaat dit nooit werken in een doorsnee hobbyruimte omdat de vereiste nauwkeurigheid om met dergelijke verbindingen te werken niet te behalen is. De zijkanten van een box zal misschien nog wel lukken maar je krijgt het deksel en de bodem er nooit passend tussen.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”