Filter hard-wired solderen

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Svartrose

Filter hard-wired solderen

Bericht door Svartrose »

Gek genoeg vind ik weinig over hoe jullie een filter in elkaar solderen. Op welke temp? Welk gereedschap is voldoende? Op welke manier? Hoe houden jullie de componenten op zijn plaats om ze vervolgens mooi aan elkaar te solderen? (hard-wired) Etc...

Ben benieuwd!
markje

Bericht door markje »

Ikzelf leg meestal eerst alles op het plankje waarop het moet komen zodat ik ongeveer weet hoe het uitkomt. Vervolgens onderdeel voor onderdeel aan het andere solderen en daarbij probeer ik zoveel mogelijk de aansluitdraden van de componenten te gebruiken.

Ik soldeer met een 50W soldeerstation op ongeveer 270 graden.

Als de hele handel gesoldeerd en getest is lijm ik de spoelen en condensatoren vast (of met siliconenkit, net wat ik het eerst tegenkom in de schuur).

Groeten Mark
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Ik maak een print en zet de zwaardere onderdelen vast met hotglue of met en boutje/moertje (spoelen m.n.)
Rob.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Soms hardwired, soms een printje.
Deze hieronder is een print met wat dikkere koperlaag, even wat tekenen op papier voor een goede layout, Dremel erbij en her en der wat wegfrezen zodat losse kopervlakken onstaan en componenten plaatsen..
Bijlagen
filterprint.jpg
markje

Bericht door markje »

Dat heb ik ook een keer gedaan; werkt ook goed.

Groeten Mark
MidiMaze
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Ik monteer de onderdelen in de kast, en dan bedraad ik ze daarin. De spoelen schroef ik dan vast, en de condensatoren met lijm, weerstanden kunnen best een beetje zweven als ze niet te lomp zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”