WAT EEN GENEUSEL, .... KINDEREN KINDEREN, ..... geen ruzie.
Jongen: schreeuwen is niet prettig.
Als mijn opmerking 'gelukkig ben ik geen apotheker', en Sark's reactie daarop, je teveel zijn, laat ik het in het vervolg wel uit mijn hoofd om op je vragen te reageren.
WAT EEN GENEUSEL, .... KINDEREN KINDEREN, ..... geen ruzie.
Jongen: schreeuwen is niet prettig.
Als mijn opmerking 'gelukkig ben ik geen apotheker', en Sark's reactie daarop, je teveel zijn, laat ik het in het vervolg wel uit mijn hoofd om op je vragen te reageren. ;)
Nee nee ik stoor me er niet aan hoor maar ik verbaas me alleen over dat milli, micro geneuzel.
Sorry dat het verkeert over kwam.
Zo, nou ik ben er uit.
Ik heb een LCR-meter van de MTS geleend en nu weet ik het.
De spoel die in serie staat met de woofer is 0,9 mH en heeft 0,3 ohm weerstand.
De spoel parallel over de tweeter is 0,23mH en heeft 0,4 ohm weerstand.
Deze speakers zijn dus qua netwerk uitermate geschikt om op te voeren.
Nu zit alleen nog te twijfelen of ik 1 mH ga gebruiken of 0,82mH maakt waarschijnlijk bijna niets uit dus ga ik maar voor de 0,82 mH
Een lucht spoel kan je ook heel gemakkelijk afwikkelen hoor :)
Ja inderdaad.
Is trouwens een foliespoel erg overdreven?
Tja, ach eigenlijk geeft dat luidsprekertje zelf al het antwoord.
1,4mm draad afwikkelen naar 0,9mH is het makkelijkst en nog enigsinz te verantwoorden naar de unit
Nou, het resultaat, ... !
Op de eerste plaats moet ik nog even zeggen dat de orginele spoel in serie met de woofer 0,87mH is, maar goed.
Het resultaat is naar mijn mening absoluut de moeite waard.
Stemmen zijn plasticher geworden, hi-hats zijn net echt en geen ruis-gesis
heerlijk om die instumenten te horen, en dan te horen dat het echt heel goed over komt.
De ruimtelijkheid is ietje groter geworden, het ruimtelijke beeld was niet bijzonder voor de upgrade, maar is nu toch wel een wolkje geworden waar je in en uit kan stappen, de plaatsing daarbij is ook effe klooien.
en dan de bas, ... niet te geloven, ze klinken gewoon robuust en kunne zachtjes donderen, bv. de numb van u2 klinkt zoals je hem wil horen en de bassaxen van morfhine komen echt niets te kort ook underworld wordt heerlijk neer gezet.
Nu komt het typische:
Paralel over de woofer staat een elco met weerstand, als je deze condensator niet vervangt door MKP blijft de bas irritant net iets te weinig.
Ik snap hier echt niets van, want dat zou toch voor zo'n parallel systeem niet uit moeten maken, ..... schiet mij maar lek.
Ik heb echt ook goed gecheckt naar mijn solderingen en ze nagemeten en opnieuw de elco's (nieuwe) er in gehangen maar het verschil blijft????
Hoe kan dit, waar ligt dit aan.
Ik heb nu blauwe clarity caps MKP parallel staan met de woofer.
1,4 mm draad luchtspoel in serie met de woofer.
en een zwarte claritycap in serie met de tweeter.
En Noppenschuim tegen de achterwand
Tja meer geld aan onderdelen dan dat de kastjes waard zijn, maar geloof mij ik vindt het resultaat het echt waard!
Het eerste wat nu aan de beurt komt zijn de kastjes zelf want die zijn om te janken.
Oh tot slot nog effe voor iedereen met een 760i, de moeren en soldeerplaatje aan de binnenkant van de aansluit boutjes voor de kabels, corroderen, heb je ze staan fix dit dan even want dat scheelt al hoorbaar wat!