Mysterieuze speaker / merk
Moderator: Beheerdersteam
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
los van dit alles, ik blijf erbij dat zo een preciese hoorn niet zonder EXACT uitgevoerd matenplan kan. die compressie is zo hoog waarschijnlijk vanwege de lengte van de hoorn. Maar alsnog vind ik hem absurt hoog.
en tweedens, rekens eens uit wat dat kastje gaat wegen....
ik schat een 3 platen mdf?....
en tweedens, rekens eens uit wat dat kastje gaat wegen....
ik schat een 3 platen mdf?....
Juist: groot, zwaar, en ingewikkeld.
Met de grafieken die ik heb kan wellicht een beter ontwerp gamaakt worden. Bovendien ga ik geen 44 mm materiaal gebruiken als op de tekening, dus het ontwerp moet zowiso herzien worden.
Wie wil me hier in helpen?
Na een aantal jaar intensief zoeken naar informatie is dit het enigste concrete wat ik nu heb.
Een stepped-horn of wat dan ook mag nauurlijk ook. Het is gewoon afwegen van diverse eigenschappen en wensen. Tot nu toe heb ik weinig af te wegen, want ik heb maar 1 ontwerp, en dat is die lompe w-bin.
De woofer is speciaal ontworpen voor hoorn-kasten, scoop of w-bin, dat is wat ik weet. Wat nogmeer kan, dat weten de kenners.
Met de grafieken die ik heb kan wellicht een beter ontwerp gamaakt worden. Bovendien ga ik geen 44 mm materiaal gebruiken als op de tekening, dus het ontwerp moet zowiso herzien worden.
Wie wil me hier in helpen?
Na een aantal jaar intensief zoeken naar informatie is dit het enigste concrete wat ik nu heb.
Een stepped-horn of wat dan ook mag nauurlijk ook. Het is gewoon afwegen van diverse eigenschappen en wensen. Tot nu toe heb ik weinig af te wegen, want ik heb maar 1 ontwerp, en dat is die lompe w-bin.
De woofer is speciaal ontworpen voor hoorn-kasten, scoop of w-bin, dat is wat ik weet. Wat nogmeer kan, dat weten de kenners.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
voor ik de theoretische hoorn in hornresp gooi, WELKE parametrs houden we nu aan hiero ??
PE = 500 watt RMS
SPL = 114dB
Bl = 51,4
Rdc = 6,3ohm
Le = 0,8mH
fs = 35Hz
Sd = 840cm2
Rms = 0,043
Qms = 3,28
Qes = 0,09
Qts = 0,09
poolplaat dikte = 10mm
wikkelhoogte = 22mm
aanbevolen kast inhoud = 250 liter
OF de link ?
Scheelt namelijk aanzienlijk in vanalles

Als ik dit invoer (van plaatje) in winsid, krijg ik een mid driver responce....?
-3db bij 200 hz en 4 litertjes...
Mijn advies, (zekr bij zulke oude drivers) is op laten meten!
voor die paar tientjes weet je alles zeker, en verspil je geen 4 platen mdf.... reken maar uit wat dat kost, los van inkoopprijs....
PE = 500 watt RMS
SPL = 114dB
Bl = 51,4
Rdc = 6,3ohm
Le = 0,8mH
fs = 35Hz
Sd = 840cm2
Rms = 0,043
Qms = 3,28
Qes = 0,09
Qts = 0,09
poolplaat dikte = 10mm
wikkelhoogte = 22mm
aanbevolen kast inhoud = 250 liter
OF de link ?
Scheelt namelijk aanzienlijk in vanalles

Als ik dit invoer (van plaatje) in winsid, krijg ik een mid driver responce....?
-3db bij 200 hz en 4 litertjes...
Mijn advies, (zekr bij zulke oude drivers) is op laten meten!
voor die paar tientjes weet je alles zeker, en verspil je geen 4 platen mdf.... reken maar uit wat dat kost, los van inkoopprijs....
Midrange driver response is nog zo gek niet, merendeel van de drivers die mooi in een bashoorn presteren, zijn nu net typische PA midrangers.bartsegers schreef:Als ik dit invoer (van plaatje) in winsid, krijg ik een mid driver responce....?
-3db bij 200 hz en 4 litertjes...
Mijn advies, (zekr bij zulke oude drivers) is op laten meten!
voor die paar tientjes weet je alles zeker, en verspil je geen 4 platen mdf.... reken maar uit wat dat kost, los van inkoopprijs....
Maar meten is weten!
Ik zal hem op laten meten bij Speakerland in Oss, volgende week vrijdag als het mee zit.
De eigenaar heeft me eerder laten weten dat een t/s meting niets zegt over de staat van de luidspreker.
Een grote afwijking in de Qms zou kunnen duiden op slijtage.
Echter met een nieuwe, betrouwbare, meting zijn we zeker van diverse zaken.
De T/s parameters van de fabrikant en van diverse andere bronnen wijken allemaal van elkaar af. De parameters op de afbeelding zijn correct, tenminste voor de woofer die zij hadden. Deze gegevenswaren een leidraad geweest voor hun ontwerpfase.
Dus jullie raden mij aan om niet voor de w-bin te gaan?
De eigenaar heeft me eerder laten weten dat een t/s meting niets zegt over de staat van de luidspreker.
Een grote afwijking in de Qms zou kunnen duiden op slijtage.
Echter met een nieuwe, betrouwbare, meting zijn we zeker van diverse zaken.
De T/s parameters van de fabrikant en van diverse andere bronnen wijken allemaal van elkaar af. De parameters op de afbeelding zijn correct, tenminste voor de woofer die zij hadden. Deze gegevenswaren een leidraad geweest voor hun ontwerpfase.
Dus jullie raden mij aan om niet voor de w-bin te gaan?
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Het enige wat ik kan bedenken tegen de W-bin is de enorm kleine opening waar de speaker tegen aan "kijkt" (tussen haakjes daar het feit een speaker geen oogjes bezit)Beatpower schreef:Dus jullie raden mij aan om niet voor de w-bin te gaan?
ALs je de zaak herberekend door bijvoorbeeld het eerste segment weg te laten heb je een wat vriendelijker aanpassing op de speaker.. Of de kast moet veel groter gaan worden..
Formules etc kun je vinden op de intro pagina van de zelfbouw-audio-site..
Ik zou ook niet veel hoger gaan dan een compressie van 1.6, laten we 1.8 max houden.. Maar deze speaker is wel een heel apart geval...
Kees
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Het enige wat ik kan bedenken tegen de W-bin is de enorm kleine opening waar de speaker tegen aan "kijkt" (tussen haakjes daar het feit een speaker geen oogjes bezit)Beatpower schreef:Dus jullie raden mij aan om niet voor de w-bin te gaan?
ALs je de zaak herberekend door bijvoorbeeld het eerste segment weg te laten heb je een wat vriendelijker aanpassing op de speaker.. Of de kast moet veel groter gaan worden..
Formules etc kun je vinden op de intro pagina van de zelfbouw-audio-site..
Ik zou ook niet veel hoger gaan dan een compressie van 1.6, laten we 1.8 max houden.. Maar deze speaker is wel een heel apart geval...
Kees
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
misschien kan de conus een veel hogere compressie verdragen, vanwege de extra spider?
Maar dan nog is er het feit dat lucht samendrukbaar is, hoe of wat de unit achter de hoorn er ook uit ziet.
mijn keuze: opmeten, en nieuwe hoorn berekenen a.d.h.v. hornresp of elk ander progje.
Je hebt toch iets bijzonders in handen, dus doe er iets leuks mee
Maar dan nog is er het feit dat lucht samendrukbaar is, hoe of wat de unit achter de hoorn er ook uit ziet.
mijn keuze: opmeten, en nieuwe hoorn berekenen a.d.h.v. hornresp of elk ander progje.
Je hebt toch iets bijzonders in handen, dus doe er iets leuks mee
Ik kom hier snel weer op terug.
Als het goed is, heb ik vrijdag a.s. de huidige T/S parameters.
Deze post ik dan hier.
Dan zoek ik nog een ervaren vrijwilliger die dan globaal een ontwerpje zou willen maken, ik weet begot niet waar ik op moet letten met zoiets.
Ik hoorde ook dat het ontwerpen van een hoorn op basis van ervaring gaat, en die heb ik niet.
Het blijft nogsteeds abracadabra voor mij.
Als het goed is, heb ik vrijdag a.s. de huidige T/S parameters.
Deze post ik dan hier.
Dan zoek ik nog een ervaren vrijwilliger die dan globaal een ontwerpje zou willen maken, ik weet begot niet waar ik op moet letten met zoiets.
Ik hoorde ook dat het ontwerpen van een hoorn op basis van ervaring gaat, en die heb ik niet.
Het blijft nogsteeds abracadabra voor mij.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
A.s. vrijdag laat ik hem meten, als het goed is weet ik dan metheen de gegevens, en zet ik ze die dag nog hier op.
Het is trouwens leuk om te lezen dat er op het Duitse hifi-forum ook al gespeculeert word over de (te) hoge compressie (Ladung).
Het is trouwens leuk om te lezen dat er op het Duitse hifi-forum ook al gespeculeert word over de (te) hoge compressie (Ladung).
http://www.hifi-forum.de/index.php?acti ... hread=2842das ist ein bißchen viel Ladung für den Treiber
vielleicht sogar zu viel.
Etwas weniger wäre mit Sicherheit gesünder. Nicht alle Membranen sind auf Blech oder Kohlefaser
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
ik schat zelfs dat de compressie factoer een factor 8 is of meer....
Maar, als je gaat simuleren met lange hoorns, (deze is best lang) zie ik vaak dat de compressie omhoog moet om de freq. responce in het laagste octaaf netjes vlak te houden.
Dat is de reden dat ik denk dat je aan een lange hoorn een sterke driver moet hangen. (mechanisch sterk) Zoals bv een lab12 van eminence etc...
Maar, als je gaat simuleren met lange hoorns, (deze is best lang) zie ik vaak dat de compressie omhoog moet om de freq. responce in het laagste octaaf netjes vlak te houden.
Dat is de reden dat ik denk dat je aan een lange hoorn een sterke driver moet hangen. (mechanisch sterk) Zoals bv een lab12 van eminence etc...
Deze Thor-3842 driver is zeker sterk: gruwelijk dikke korf, dubbele spider, waardoor de conus mooi liniair beweegt.
Zoek ik even op google naar LAb12, kom ik bij new-line, en wie zie ik daar : Bartjuh! Jij bent ook overal he:lol: .
Morgen is het zover: dan weet ik de parameters als het meezit.
Hopenlijk heeft de driver niet teveel op zijn kloten gehad in zijn verleden.
Ik vrees van wel, hij heeft lang op de T.D. gelegen bij Soundworks, daar heb ik hem meegenomen, een van de lytzedraden is verkort en verlengt met een stukje installatiedraad
. Er zijn kleine stukjes van de dubbele magneet af, en in free air heb ik de spoel even op zijn poolplaat laten klapperen
.
Als ik tijd over heb post ik ze metheen hier, en dan komt fase 2:
Het beoordelen van de T/S, en vergelijken met die van de datasheet.
En het belangrijkst: de ontwerpfase ,waar ik jullie echt gruwelijk voor nodig heb. To be continued
Zoek ik even op google naar LAb12, kom ik bij new-line, en wie zie ik daar : Bartjuh! Jij bent ook overal he:lol: .
Morgen is het zover: dan weet ik de parameters als het meezit.
Hopenlijk heeft de driver niet teveel op zijn kloten gehad in zijn verleden.
Ik vrees van wel, hij heeft lang op de T.D. gelegen bij Soundworks, daar heb ik hem meegenomen, een van de lytzedraden is verkort en verlengt met een stukje installatiedraad
Als ik tijd over heb post ik ze metheen hier, en dan komt fase 2:
Het beoordelen van de T/S, en vergelijken met die van de datasheet.
En het belangrijkst: de ontwerpfase ,waar ik jullie echt gruwelijk voor nodig heb. To be continued
Bij deze de nieuwe T/S parameters, niet echt een optimale meting aangezien de driver al een hele tijd stil heeft gestaan, en niet op bedrijfstemperatuur was. Maar zeerzeker een goede meting, want het is met professionele apparatuur gedaan.
RDC: 6.20 Ohm
SD:700,00cm²
Qm: 4.58
Qe: 0.30
Qt: 0.28
fs: 45.47 Hz En met wat klei op de conus: +/- 33Hz
VAS: 104.28L
Mms: 80.85 g
Rms: 5.48 kg/s
Cms:0.15 mm/N
B*L:20.96 Tm
No: 3.15%
SPL: 96.98 db 1W/1m
SPL: 98.09 db 2.83 V/m
Heb ook een grafiekje met 2 curves: een zonder en een met de klei.
Gemeten in ATB met bijbehorende hardware.
Vergeleken met de afbeelding wijken ze behoorlijk af. Niet gek.
De eigenaar van Speakerland heeft de meting verricht en deelde me mee dat de speaker ook in basreflex gebruikt kan worden. Het ontwerpen van een hoorn is volgens hem "natte vinger werk", en gaat puur op ervaring, aangezien er geen berekeningen voor zijn. Of dat ook zo is, dat weet ik niet.
Graag feedback, en Bart wil jij ze even in een progje stoppen om te kijken wat ie zegt? Thankzz
RDC: 6.20 Ohm
SD:700,00cm²
Qm: 4.58
Qe: 0.30
Qt: 0.28
fs: 45.47 Hz En met wat klei op de conus: +/- 33Hz
VAS: 104.28L
Mms: 80.85 g
Rms: 5.48 kg/s
Cms:0.15 mm/N
B*L:20.96 Tm
No: 3.15%
SPL: 96.98 db 1W/1m
SPL: 98.09 db 2.83 V/m
Heb ook een grafiekje met 2 curves: een zonder en een met de klei.
Gemeten in ATB met bijbehorende hardware.
Vergeleken met de afbeelding wijken ze behoorlijk af. Niet gek.
De eigenaar van Speakerland heeft de meting verricht en deelde me mee dat de speaker ook in basreflex gebruikt kan worden. Het ontwerpen van een hoorn is volgens hem "natte vinger werk", en gaat puur op ervaring, aangezien er geen berekeningen voor zijn. Of dat ook zo is, dat weet ik niet.
Graag feedback, en Bart wil jij ze even in een progje stoppen om te kijken wat ie zegt? Thankzz
Und jetzt?
- Hoorntje of
- Bas-reflex of
- gesloten??
Hoorn kast is leuk voor de carnavalswagen.Hoorns of w-bins kunnen over het algemeen niet echt laag. Het ontwerpen wordt wat lastig.
Basreflex is leuk voor binnen, maar ik ben bang dat het in open lucht nie hard gaat, dat gevoel heb ik.
Met oog op de spec's wat is dan aan te raden?
-------
Heb trouwens nog een mailtje gehad van de ontwerper van de w-bin en zei dat de compressie factor toendertijd was berekend, en dat die groot is omdat de conus ook kleiner is door de dubbele spider
- Hoorntje of
- Bas-reflex of
- gesloten??
Hoorn kast is leuk voor de carnavalswagen.Hoorns of w-bins kunnen over het algemeen niet echt laag. Het ontwerpen wordt wat lastig.
Basreflex is leuk voor binnen, maar ik ben bang dat het in open lucht nie hard gaat, dat gevoel heb ik.
Met oog op de spec's wat is dan aan te raden?
-------
Heb trouwens nog een mailtje gehad van de ontwerper van de w-bin en zei dat de compressie factor toendertijd was berekend, en dat die groot is omdat de conus ook kleiner is door de dubbele spider
Laatst gewijzigd door Beatpower op wo 14 nov 2007, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
oke, een beetje subje mag wat volume hebben natuurlijk. Dit speakertje heeft toch blijkbaar die compressie en lengte nodig om echt laag te gaan.
Ik heb het een beetje binnen de perken gehouden, en een compressie van 2 aangehouden. (niet ongebruikelijk) en een lengte van 2,5m +/-
Dat resulteert dan in een kastje van +/- 60x60x80...
uittekenen is een ander verhaal, maar de theoretische input en output liggen er. en die zijn best netjes!
Quater space gesimuleerd, (dus op de gron tegen een muur)
(ga je 1/8 space) dus zet je dat subje in een hoek, gaat ales erop vooruit.
zowel diepgang en output, maar dat is logisch.


strakke plot al zeg ikzelf. met een 105 db rendement dat zakt vanaf een hz. of 45 gaat dit een dijk van een laag wegzetten.
EDIT:
Kastje liet zich met kinderlijke eenvoud in acad zetten. zelfs de achterkamer haalt zijn 45 litertjes ongeveer. (beetje demping erin en klaar) Ik had gelogen met mijn 60x60x80. (zoals je ziet)
Toch wel hanteerbaar nog denk ik trouwens. je moet hem niet elk weekend een zolder opsjouwen, maar voor af en toe eens uit de "kast" te halen gaat het prima!
Ik heb de 60cm buitenmaat aangehouden zodat je makkelijk met je plaat materiaal wegkomt overigens, ook niet onbelangrijk)

Ik heb het een beetje binnen de perken gehouden, en een compressie van 2 aangehouden. (niet ongebruikelijk) en een lengte van 2,5m +/-
Dat resulteert dan in een kastje van +/- 60x60x80...
uittekenen is een ander verhaal, maar de theoretische input en output liggen er. en die zijn best netjes!
Quater space gesimuleerd, (dus op de gron tegen een muur)
(ga je 1/8 space) dus zet je dat subje in een hoek, gaat ales erop vooruit.
zowel diepgang en output, maar dat is logisch.


strakke plot al zeg ikzelf. met een 105 db rendement dat zakt vanaf een hz. of 45 gaat dit een dijk van een laag wegzetten.
EDIT:
Kastje liet zich met kinderlijke eenvoud in acad zetten. zelfs de achterkamer haalt zijn 45 litertjes ongeveer. (beetje demping erin en klaar) Ik had gelogen met mijn 60x60x80. (zoals je ziet)
Toch wel hanteerbaar nog denk ik trouwens. je moet hem niet elk weekend een zolder opsjouwen, maar voor af en toe eens uit de "kast" te halen gaat het prima!
Ik heb de 60cm buitenmaat aangehouden zodat je makkelijk met je plaat materiaal wegkomt overigens, ook niet onbelangrijk)

- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Thankz voor de tekeningen!
Hopenlijk pas de woofer in de achterkamer, aangezien de korf best lomp is.
BR=bassreflex?
Dan ziet het progje de woofer aan voor een mid driver ofzo.
Heb je de hoorn zelf ontworpen of doet het programma dat?
Zou je het cad-bestandje willen sturen a.u.b.?
Met dit ontwerp verwacht je dat het optimale gerealiseerd gaat worden, zonder een al te grote kast?
45Hz is niet echt laag toch. Als de hoorn wat langer zou zijn zou deze dan ook lager komen?
Hier nog een wazige tekening met de originele kasten, en wat info die ik een paar jaar geleden op een site had gezet.
http://members.home.nl/beatmasters/
Hopenlijk pas de woofer in de achterkamer, aangezien de korf best lomp is.
BR=bassreflex?
Dan ziet het progje de woofer aan voor een mid driver ofzo.
Heb je de hoorn zelf ontworpen of doet het programma dat?
Zou je het cad-bestandje willen sturen a.u.b.?
Met dit ontwerp verwacht je dat het optimale gerealiseerd gaat worden, zonder een al te grote kast?
45Hz is niet echt laag toch. Als de hoorn wat langer zou zijn zou deze dan ook lager komen?
Hier nog een wazige tekening met de originele kasten, en wat info die ik een paar jaar geleden op een site had gezet.
http://members.home.nl/beatmasters/
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
erg veel langer maken van de hoorn (+/- 1m) heeft altijd zin natuurlijk om de output in het laag beter te maken. nadeel is dat de hoorn mond weer groter moet dan. en die is al 60x80....
En nee, hornresp tekent dit plaatje niet, was dat maar waar. daar gaat wat meer werk achter.
Heb je jezelf al verdiept in hornresp ?
Lijkt me erg zinvol zodat je zelf weet wat je maakt en gaat doen...
alle kasten op jouw link zijn normale baskastjes welke bij lange na niet zulke lange hoorn hebben als deze. ik denk dat geen enkel kastje op je tekeningen onder de 60 hz nog wat leven heeft
En nee, hornresp tekent dit plaatje niet, was dat maar waar. daar gaat wat meer werk achter.
Heb je jezelf al verdiept in hornresp ?
Lijkt me erg zinvol zodat je zelf weet wat je maakt en gaat doen...
alle kasten op jouw link zijn normale baskastjes welke bij lange na niet zulke lange hoorn hebben als deze. ik denk dat geen enkel kastje op je tekeningen onder de 60 hz nog wat leven heeft
- Speakerland
- Ook commercieel actief
- Berichten: 144
- Lid geworden op: do 30 nov 2006, 15:15
- Contacteer:
De theorie is altijd mooier dan de praktijk.
Ik zou zeggen: bouw de kast volgens tekening, en kom dan naar Speakerland.
Daar meten we met 2,83 V aan de klemmen wat er uit komt tussen 20 Hz en 400 Hz.
Als dat meer dan 3 dB afwijkt van de simulatie krijg ik een krat Grolsch beugels van jou, als het minder dan 3 dB afwijkt krijg jij een krat Grolsch beugels van mij.
Afgesproken?
Met vriendelijke groet
Ruud Jansen
Speakerland
Ik zou zeggen: bouw de kast volgens tekening, en kom dan naar Speakerland.
Daar meten we met 2,83 V aan de klemmen wat er uit komt tussen 20 Hz en 400 Hz.
Als dat meer dan 3 dB afwijkt van de simulatie krijg ik een krat Grolsch beugels van jou, als het minder dan 3 dB afwijkt krijg jij een krat Grolsch beugels van mij.
Afgesproken?
Met vriendelijke groet
Ruud Jansen
Speakerland
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond

