Mysterieuze speaker / merk

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Beatpower
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 11:41
Contacteer:

Bericht door Beatpower »

Als ik de woofer redelijk hard heb staan(in free air), dan ratelt, krast of trilt er iets in de woofer...
Hij loopt niet aan, want als ik hem met de hand beweeg dan voel ik dat hij niet schuurt.

Zou het kunnen zijn dat het gewoon de ophanging is die die stug is geworden omdat hij lang heeft stilgestaan?

Zou het kunnen stoppen als ik hem gewoon een tijdje laat spelen en de ophanging en membraam weer flexibel wordt?


Of is het de clipping die je hoort van de versterker?
Beatpower
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 11:41
Contacteer:

Bericht door Beatpower »

Ik heb trouwens een brief ontvangen van de Thorolf Hartung fabriek.
Daarin vraagt hij naar de "impendance curve" en de "free air res"
Wat wil hij dan weten want dat begrijp ik niet echt..?
Hoe kan ik dat meten...?

Wat is trouwens een H3 Horn?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

op 1 plek de vraag stellen kan ook hoor :wink:
Beatpower
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 11:41
Contacteer:

Bericht door Beatpower »

Henkjan schreef:
op 1 plek de vraag stellen kan ook hoor :wink:
Haha jaah dat klopt, maarja nu heb ik meer kans op meerdere antwoorden.
Tensalotte heb ik het antwoord deze week nodig
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Beatpower schreef:
Henkjan schreef:
op 1 plek de vraag stellen kan ook hoor :wink:
Haha jaah dat klopt, maarja nu heb ik meer kans op meerdere antwoorden.
is wel een leuk experiment :D
Beatpower
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 11:41
Contacteer:

Info Tho-3842

Bericht door Beatpower »

Zie hier de informatie die ik tot nu verzameld heb.


[url]Info: http://www.hifi-forum.de/viewthread-104-5869.html[/url]
En vooral:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... C_ID=47073

Graag hoor ik JOUW opinie over deze info.
Als je verder iets weet van Thor, dan hoor ik dat maar al te graag.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

SOW. die hoorn van de 2e link heeft me wel ffies een compresion rate van heb ik jou daar!!!

Erg mooi ding om te zien, constructief wel lastig.

Wil je nu zo laag mogelijk, zo hard mogelijk, middenweg?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Bericht door Olaf Analogue »

Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

nee dat is een stroker van cerwin vega :?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Bericht door Olaf Analogue »

ach, natuurlijk, je hebt gelijk, cerwin vega is amerikaans en niet duits.
Ik liet me even mislijden door het uiterlijk van de conus.
Beatpower
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 11:41
Contacteer:

Bericht door Beatpower »

bartsegers schreef:
SOW. die hoorn van de 2e link heeft me wel ffies een compresion rate van heb ik jou daar!!!

Erg mooi ding om te zien, constructief wel lastig.

Wil je nu zo laag mogelijk, zo hard mogelijk, middenweg?

Ben ik weer, beter laat dan nooit.


Ik wil eigenlijk een midden weg ingaan, lekker hard, maar sub-laag moet sub-laag blijven en niet een hard "tok" geluid.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... C_ID=47073
Van die Zweed heb ik tekeningen ontvangen die ik nu aan het aanvullen ben, er stonden geen afmetingen op. ik teken ze na in autocad. Ik denk ook dat het het meest verstandige is om zijn ontwerp nu aan te houden, omdat hij het ook serieus heeft (laten) ontwerpen. De woofer zal wel iets andere TSP's hebben na al die jaren, maar of hij goed gaat functioneren in deze behuizing zal pas uitwijzen na het bouwen van-.

Enig advies ?
Beatpower
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 11:41
Contacteer:

Bericht door Beatpower »

Hij lijkt qua conus op de Stroker van Cerwin Vega, niet qua magneetstructuur en de spoel van De Tho-3842 is van "glas" ofzoiets :-k .


Als ik de Thor in een behuizing als de Stoker kon bouwen, zou dat wellicht ook wel leuk zijn, beter voor kleinere ruimtes.
Omdat er weinig zeker is dan alleen de Zweedse hyprbool hoorn, houd ik die voorlopig maar aan, mits 'iemand' met een briliant plan komt.

Hij zal vervaardigd worden uit MDF.
Deze wordt dan behandeld tegen vocht, erg belangrijk las ik al.

Multiplex is meer road-proof, maar veel duurder, en dat is wellicht zonde als de woofer achteraf zijn beste tijd gehad blijkt te hebben.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ik denk dat het verodomd lastig na tekeken is. Dit is een zeer specifieke hoorn met een lastig na te meten verloop.
Juiste vanwege (oaq de compressie) is het heel nauwkeurig bouwen een must.

Een flinke TL is ook nog een optie, om goed laag te krijgen eruit..... ?
Constructief in ieder geval stukken makkelijker.
Beatpower
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 11:41
Contacteer:

Bericht door Beatpower »

bartsegers schreef:
ik denk dat het verdomd lastig na tekeken is. Dit is een zeer specifieke hoorn met een lastig na te meten verloop.
Juiste vanwege (oaq de compressie) is het heel nauwkeurig bouwen een must.

Een flinke TL is ook nog een optie, om goed laag te krijgen eruit..... ?
Constructief in ieder geval stukken makkelijker.
Word met 'compressie' de druk bedoeld die ontstaat door de smalle hoorn gang?

Transmission-line, ik heb wel wat fotos van die kasten gezien, maar hoe ik die zou moeten berekenen weet ik echt niet.

De tekeningen van de W-bin zijn wel geschaald door een raster, dus ik denk dat het me wel gaat lukken om hem na te tekenen. Met de maten die wel zijn aangegeven kan ik controleren of bepaalde stukken kloppen
Echter word aangegeven dat 44mm hout wordt gebuikt, is dat niet wat overdreven?
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

idd! de compressie is het verchil van membraam oppervlak/venster oppervlak.

In regel wil je dit niet groter dan 1.6 hebben. In extremis wil 2 ook nog lukken, maar bij de compressie als op die afbeelding, stel ik mij toch vragen...


In simulatie is het zo dat hoe hoger de compressie, hoe hoger de mass roll-off van de hoorn (maw, hoe hoger de hoogst weer te geven freq. van de hoorn). Maar dat is niets om je druk om te maken als je sub-laag wil halen. Reken dan maar dat 'm ENORM gaat worden. En dat zeg ik dan, met hoorns in aanbouw van net geen kuub per stuk :oops: .
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Als je een TL ontwerp, aan de hand van de 1/4 golflengte en de conusoppervlak regel heb je binnen een handomdraai een TL !

Ik wil eventueel wel wat tekenen....

44mm hout is echt dik overdreven, zeker gezien het aantal vouwen in die hoorn.

hij ziet er mooi uit, maar is echt exctreem....
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

teacher schreef:
holy crap, die specs zien er niet verkeerd uit..

Deze driver _moet_ je gewoon in een TL stoppen :)
Geinig, dat het zelfs al aangedragen is nu ik alles eens terug las.
Beatpower
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 11:41
Contacteer:

Bericht door Beatpower »

bartsegers schreef:
Als je een TL ontwerp, aan de hand van de 1/4 golflengte en de conusoppervlak regel heb je binnen een handomdraai een TL !

Ik wil eventueel wel wat tekenen....

44mm hout is echt dik overdreven, zeker gezien het aantal vouwen in die hoorn.

hij ziet er mooi uit, maar is echt extreem....
Hij is inderdaad onhandig groot, maar als de prestaties daardoor behoorlijk zijn, dan wil ik denk ik gewoon de w-bin aanhouden. Dan gewoon met 22mm mdf.

Als een TL een net zo goede prestatie kan leveren, of beter, en blijkt dat deze kleiner uittvalt dan de w-bin dan is een TL ook wel een goede optie.
(Waarom heeft die Zweed daar dan niet voor gekozen?)

Ik heb tevens diverse metingen en calculaties ontvangen voor die hoorn, die kan ik scannen en toesturen.

Als je een TLvoor me zou willen tekenen zou dat super zijn. Heb je dan nog bepaalde gegevens nodig?


------
De 'compressie' is dus groot omdat de druk van het conusoppervlak door de smalle langwerpige doorgang(raam) moet? Het raam is 44 mm breed en 325mm hoog. Ik begin al het een en ander te begrijpen van speakerbouw :P .

De woofer mag niet veel beweeg vrijheid krijgen anders klapt hij op zijn poolplaat, dit gebeurde in een free air test, dit was het eerder beschreven 'klapperen'. Dus de woofer mag gerust wat weerstand hebben.
Bij de w-bin:
Een kleine achterkamer(weinig lucht dat nog kan uittrekken), en een smalle doorgang(raam?) zorgen daar voor genoeg weerstand.
-------

Hier een paar tekeningen van de w-bin http://user.faktiskt.se/Mich/2007/.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ik zal eens iets uittekenen voor de woofer...

Maar een te hoge compressie geeft enorm veel distorsion en in het ergste geval zelfs beschadigingen aan je conus!

Maak je over de excursie nu maar geen zorgen trouwens, een luidspreker behuizing, in welke vorm dan ook, vormt een belasting op het mechanische deel van de werking van de woofer.

Voor een eenvoudige TL heb je de oppervlakte va je membraan nodig (sd), en de grondfrequentie. (Fs).

dan kun je zelfs met CAAD 3.0 zelf een TL laten tekenen...
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Is de Qts van die woofer niet veel te laag voor een TL?

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Nee hoor. Een TL kan net als een BR best werken met een woofer met hele lage Q, maar een hoorn is inderdaad beter.
Misschien is het het beste om een TL te maken met een grote terminus. Een TL die bij de driver smaller is dan bij de uitmonding. Anders krijg je denk ik een erg terughoudend laag.

edit: hmm, die Q is lager dan ik dacht, ik dacht 0,19 gelezen te hebben. Tja, 0,13....is wel heel laag. Ga je met een rechte of toelopende TL denk ik niet redden.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ik zal eens kijken wat hornsresp te zeggen heeft als je dit ding in een folded horn duwt....
Beatpower
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 11:41
Contacteer:

Bericht door Beatpower »

bartsegers schreef:
Ik zal eens kijken wat hornsresp te zeggen heeft als je dit ding in een folded horn duwt....
Toppie, goed bezig jongen! Ik heb hier zelf zeer weinig verstand van. Dus ik moet het hebben van wat jullie te zeggen hebben.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

lees eens de kickstart van hornresp, geschreven door Rademackers. dan wordt je wel wegwijs!
Beatpower
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 04 jan 2006, 11:41
Contacteer:

Bericht door Beatpower »

Als ik het zo lees zijn de meningen verdeeld of het wel zo verstandig is om een TL te gebruiken.

De w-bin is berekend en er is goed over nagedacht door de ontwerper, denk ik :roll: .
Ik heb al het papierwerk van dat ding thuis, grafieken, metingen, tekeningen zonder duidelijke maten helaas, met autocad worden veel maten weer duidelijk. De meters zijn wel aangegeven. De dubblele hoorn heeft een totale lengte van 4.4 meter uitgestrekt.
Alleen de w-bin is zo lomp groot :? , als een kleinere kast mogelijk kon zijn, welke uitvoering dan ook, waarin de woofer toch wat moois levert, dan zou dat ideaal zijn. Kan ik hem een keer als sub in mijn T3 busje plaatsen, en kan ik hem thuis tenminste opbergen en hem gebruiken voor mijn drive-in.

Termen als Q of Qts zeggen me niets, ooit heb ik wel een summary gelezen met diverse T/S parameters, echter blijft het nog een raadsel voor me.
Ik denk dat ik morge tijd neem om mezelf even wat bij te brengen.

Ervaring is toch van belang bij dit soort dingen.
Laatst gewijzigd door Beatpower op do 01 nov 2007, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie