Nog een Optimo
Moderator: Beheerdersteam
-
De Timmerman
- Berichten: 155
- Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
- Locatie: Maassluis
Even een update. Ook nummer twee speelt sinds een paar dagen. Bouw ging redelijk voorspoedig, op het in eerste instantie vergeten van de inslagmoeren na. Ik had de baffle al verlijmd met een van de zijpanelen
Hierdoor missen deze bij twee bevestigingsgaten. Moet ik nog even wat op verzinnen. Inschroefmoeren leiden tot het opensplijten van het MDF. Misschien maar gewoon houtschroeven erin, maar zie die maar eens te vinden met identieke koppen als M4 boutjes.....
Heb meteen mijn bestaande fronts gekannibaliseerd en de 10uF Mundorf silver-oils in het filter van de Optimo's verwerkt, inclusief MKP1837 bypass. Beetje krap allemaal, maar het past. Er zit nog steeds maar één velletje BAF in het voorste deel van de TL, net na de woofer tot net na de bocht. Ik denk dat ik het zo laat.
Heb ook nog wat geëxperimenteerd met R2. Begonnen met 2,2 Ohm en daar ook weer mee geeindigd. Lagere weerstand wordt 'ie in mijn optiek te scherp van, met hogere weerstand te donker. In een keer goed dus, da's fijn. Dank je Tony! Heb ook de sub/SMS-1 voor de eerste keer opnieuw ingeregeld (zal nog wel een aantal keer herhaald worden) om het laag enigszins op orde te krijgen. Ook zonder sub gaat het op zich al prima trouwens met het laag. De 40 Hz halen ze wel.
Ze zijn nog niet ingespeeld, de zijpanelen zitten nog niet verlijmd, de units zijn nog niet verzonken en ze staan nog niet op de Totem Claws dus ik kan er nog niet alles van zeggen. Maar ze spelen al fijn, heel erg fijn zelfs.
Ik ben hoogst tevreden tot nu toe. Alle credits voor Tony
, deze gaan niet snel meer weg denk ik.
Nieuwe update volgt zodra ik met het afwerken enigszins opgeschoten ben. Daar zal ik ergens volgende week (hopelijk) mee beginnen.
Heb meteen mijn bestaande fronts gekannibaliseerd en de 10uF Mundorf silver-oils in het filter van de Optimo's verwerkt, inclusief MKP1837 bypass. Beetje krap allemaal, maar het past. Er zit nog steeds maar één velletje BAF in het voorste deel van de TL, net na de woofer tot net na de bocht. Ik denk dat ik het zo laat.
Heb ook nog wat geëxperimenteerd met R2. Begonnen met 2,2 Ohm en daar ook weer mee geeindigd. Lagere weerstand wordt 'ie in mijn optiek te scherp van, met hogere weerstand te donker. In een keer goed dus, da's fijn. Dank je Tony! Heb ook de sub/SMS-1 voor de eerste keer opnieuw ingeregeld (zal nog wel een aantal keer herhaald worden) om het laag enigszins op orde te krijgen. Ook zonder sub gaat het op zich al prima trouwens met het laag. De 40 Hz halen ze wel.
Ze zijn nog niet ingespeeld, de zijpanelen zitten nog niet verlijmd, de units zijn nog niet verzonken en ze staan nog niet op de Totem Claws dus ik kan er nog niet alles van zeggen. Maar ze spelen al fijn, heel erg fijn zelfs.
Nieuwe update volgt zodra ik met het afwerken enigszins opgeschoten ben. Daar zal ik ergens volgende week (hopelijk) mee beginnen.
-
De Timmerman
- Berichten: 155
- Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
- Locatie: Maassluis
Ja, er is wel een beetje nieuws. Ben ook erg druk, dus daarom even geen update geplaatst. Ik heb inmiddels een variabele R3 in het filter ingebouwd en daarmee is het probleem van de scherpte vrij goed op te lossen. Er staat nu een weerstand van ongeveer 20 Ohm overheen, niet heel veel dus. Wel een groot verschil met luisteren, doen dus zou ik zeggen. En verder is de boel echt wel goed ingespeeld inmiddels (althans eentje dan, de anders is al ruim een maand in het stadium van afwerking....) en ik ben nu toch wel zeer tevreden. Volgende week zal de eerste speaker waarschijnlijk helemaal klaar zijn, foto's volgen dan.De Timmerman schreef:Is er al nieuws? Ik kan nog niet veel meer vertellen over mijn Optimo's. Door drukte op het werk e.d. ben ik er niet aan toegekomen om te testen. Ga ik binnenkort wel doen.
Marc
-
De Timmerman
- Berichten: 155
- Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
- Locatie: Maassluis
Hoi Kaz, leuk zo een TL bouwen, mooi project.Kaz schreef:Het schiet nog niet echt op. Te veel andere zaken die aandacht vragen. Ik heb nog wel even de drivers omgewisseld in de tekening. Hierdoor zit de mid-woofer iets lager, maar het scheelt voor de TL slechts 8cm in lengte dus ik laat het maar zo. Probeer wel deze week het hout te laten zagen.
De tweeter kan nu wel mooi in een aparte kamer. Tevens heb je dan wat bracing voor de mid-woofer. De tweeter kamer wil ik ook bekleden met Hawaphon.
Ik zit nog na te denken over een mogelijke vulling van de tweeter kamer. Is zand misschien een optie? Of is een aparte kamer op zich al goed genoeg, dus geen vulling?
Michel
Voor die tweeter had je geen kamer hoeven te maken, maar kan geen kwaad.
En nu zand in die bovenste kamer, lijkt me TOP-zwaar worden, maar kan zeker geen kwaad. Is zelfs goed, die woofer moet dan wel heel erg zijn best doen om die zandkamer nog aan de slinger te krijgen.
Ik zou hem dan wel op een mooie stabiele voet plaatsen.
grtn marcus
Dank je. De tweeter kamer wordt niet gevuld met zand, te veel gedoe en weinig winst. De kamer is al bekleed met Hawaphon en Pritex. Het zand kan ook nog eens in de tweeter komen lijkt het....Hondasnl schreef:Hoi Kaz, leuk zo een TL bouwen, mooi project.Kaz schreef:Het schiet nog niet echt op. Te veel andere zaken die aandacht vragen. Ik heb nog wel even de drivers omgewisseld in de tekening. Hierdoor zit de mid-woofer iets lager, maar het scheelt voor de TL slechts 8cm in lengte dus ik laat het maar zo. Probeer wel deze week het hout te laten zagen.
De tweeter kan nu wel mooi in een aparte kamer. Tevens heb je dan wat bracing voor de mid-woofer. De tweeter kamer wil ik ook bekleden met Hawaphon.
Ik zit nog na te denken over een mogelijke vulling van de tweeter kamer. Is zand misschien een optie? Of is een aparte kamer op zich al goed genoeg, dus geen vulling?
Michel
Voor die tweeter had je geen kamer hoeven te maken, maar kan geen kwaad.
En nu zand in die bovenste kamer, lijkt me TOP-zwaar worden, maar kan zeker geen kwaad. Is zelfs goed, die woofer moet dan wel heel erg zijn best doen om die zandkamer nog aan de slinger te krijgen.
Ik zou hem dan wel op een mooie stabiele voet plaatsen.
grtn marcus
De speaker komt op 3 Totem Claws te staan, hierdoor staat ie mooi stabiel.
Dag allemaal
Eindelijk weer een update. Ben door omstandigheden niet in staat geweest veel aan de speakers te werken. Ze staan nu in een nieuw huis en spelen voor een gehalveerd publiek...
Maar eentje is min of meer geheel afgewerkt nu, zie de foto's. Alleen de twee plugjes voor de frontjes (die laat ik weg, klonk niet goed) moeten er weer uit, even opvullen en bijwerken. Ze moeten daarna nog een keer met grid1000 en Commandant geschuurd en gepolijst worden maar ik laat eerst de verf goed uitharden. Komende week gaat no.2 in de verf.
En nogmaals: ik ben erg tevreden met het resultaat. Zowel het uiterlijk als hoe ze spelen. Zelfs op mijn ruim 20 jaar oude Kenwood receivertje met ernstig vermoeide elco's (mijn geliefde Primare set is achtergebleven
) klinken ze gewoon al erg aardig.
Eindelijk weer een update. Ben door omstandigheden niet in staat geweest veel aan de speakers te werken. Ze staan nu in een nieuw huis en spelen voor een gehalveerd publiek...
Maar eentje is min of meer geheel afgewerkt nu, zie de foto's. Alleen de twee plugjes voor de frontjes (die laat ik weg, klonk niet goed) moeten er weer uit, even opvullen en bijwerken. Ze moeten daarna nog een keer met grid1000 en Commandant geschuurd en gepolijst worden maar ik laat eerst de verf goed uitharden. Komende week gaat no.2 in de verf.
En nogmaals: ik ben erg tevreden met het resultaat. Zowel het uiterlijk als hoe ze spelen. Zelfs op mijn ruim 20 jaar oude Kenwood receivertje met ernstig vermoeide elco's (mijn geliefde Primare set is achtergebleven
Met de frontjes ervoor klonk het niet goed, bedoelde ik. Daarom heb ik besloten ze weg te laten. Vond het eigenlijk ook niet echt mooi, dus de beslissing was snel gemaakt. Die plugjes maken niet veel uit lijkt me ook.sietse schreef:Snap ik ff niet.Alleen de twee plugjes voor de frontjes (die laat ik weg, klonk niet goed) moeten er weer uit,
Maar het ziet er prima uit.
Enneh: thanks!
Dank je, de imperfecties zijn niet zo te zien op de foto... Maar van niet al te dichtbij zien ze er prima uit hoor.Tesla schreef:Ziet er vreselijk mooi uit Kaz![]()
![]()
![]()
Zo te zien heb je RAL 9001 o.i.d. als kleur gebruikt, zelf gespoten of heb je het laten doen ?
Zo te zien aan de glans, hoef je hierna niet erg hard meer te polijsten, ze staan nu al te glimmen dat het een lieve lust is![]()
Proficiat !!!
Ze zijn niet gespoten, heb een lakroller gebruikt. Spuiten wilde ik wel doen, door omstandigheden kwam dat er niet van. Vandaar ook dat ze nog even licht geschuurd dienen te worden, zitten toch wat stofjes e.d. in.
Kleur is ivoorwit 1011 van Flexa.
-
D.A.R.R.Y.L.
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005, 0:35
-
D.A.R.R.Y.L.
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005, 0:35
Zal wel de Gamma kwaliteit van het MDF zijn dan (daar kwam het overigens niet vandaan), bij mij lukte het niet. Gelukkig heb ik het eerst op proefstukjes geprobeerd. Heb nu als alternatief een houtschroef met dezelfde kop, gaat ook goed.D.A.R.R.Y.L. schreef:Erg mooi project Kaz!!!
Maar het gebruik van inschroefmoeren (of te wel rampamoeren) levert geen probleem op. Vereist is we l dat je geen Gamma kwaliteit mdf gebruikt en even wat proefstukjes maakt opdat je de juiste boormaat vindt.
-
De Timmerman
- Berichten: 155
- Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
- Locatie: Maassluis
Hoe herken je "geen-Gamma-kwaliteit-MDF" eigenlijk. Ik merk wel verschil tussen MDF-platen bij het bewerken (frezen/zagen), maar als de platen netjes in het rek bij de Gamma staat, zien ze er ook stevig uit.D.A.R.R.Y.L. schreef:Erg mooi project Kaz!!!
Maar het gebruik van inschroefmoeren (of te wel rampamoeren) levert geen probleem op. Vereist is wel dat je geen Gamma kwaliteit mdf gebruikt en even wat proefstukjes maakt opdat je de juiste boormaat vindt.
En inderdaad, je kasten zijn mooi geworden Kaz! Denk je nog een keer naar de duurdere scanspeak tweeters over te stappen, of staan ze nog niet lang genoeg om dit te kunnen zeggen?
De Gamma kwaliteit is vaak wat zachter, met name richting het midden. Hoe dat precies komt weet ik niet, zal misschien wel met persdruk/duur/temperatuur/lijm te maken.De Timmerman schreef:Hoe herken je "geen-Gamma-kwaliteit-MDF" eigenlijk. Ik merk wel verschil tussen MDF-platen bij het bewerken (frezen/zagen), maar als de platen netjes in het rek bij de Gamma staat, zien ze er ook stevig uit.D.A.R.R.Y.L. schreef:Erg mooi project Kaz!!!
Maar het gebruik van inschroefmoeren (of te wel rampamoeren) levert geen probleem op. Vereist is wel dat je geen Gamma kwaliteit mdf gebruikt en even wat proefstukjes maakt opdat je de juiste boormaat vindt.
En inderdaad, je kasten zijn mooi geworden Kaz! Denk je nog een keer naar de duurdere scanspeak tweeters over te stappen, of staan ze nog niet lang genoeg om dit te kunnen zeggen?
En thanks. Overstappen naar de Scan Speak zit er voorlopig niet in. Eerst zorgen dat er weer een knappe versterker in huis komt, en een nieuwe Primare/Naim gaat al meer dan genoeg kosten. Bovendien ben ik wel tevreden met de Vifa.
En jij, ben jij wel van plan over te stappen?
-
De Timmerman
- Berichten: 155
- Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
- Locatie: Maassluis
Ik ben dus ook tevreden. En die 2x330 is al bijna het verschil tussen een Primare I21 en een I30 versterker en ik kan je verklappen dat je daar meer mee wint. Dus vandaar.De Timmerman schreef:Kaz schreef:En jij, ben jij wel van plan over te stappen?
Weet ik nog niet. Ik ben behoorlijk tevreden tot nu toe, al hebben de speakers meer in de schuur gestaan dan in de woonkamer.
Enne... de EUR 330 per stuk is ook nog wel een "drempel" zeg maar.....
