eton/focal systeem

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

eton/focal systeem

Bericht door dre »

hierbij de eerste opzet van m`n nieuw te bouwen project,een naam komt er met de tijd vanzelf(hoop ik)

het wordt een drie-weg systeem met een losse top een beetje in de stijl van de von schweikerd vr5 se

Afbeelding

voor het hoog de focal tc120 td5

Afbeelding

midden:focal audiom 6wm

Afbeelding

de laagkasten worden elk voorzien van 2 stuks eton 8-472/32 hex

Afbeelding

dus voorlopig ben ik weer onder de pannen 8)
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

Veel succes met bouwen, heb je een bijzondere reden om die Focal mid te gebruiken. Kan je die uberhaupt nog nieuw kopen?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

nee,geen echt speciale reden voor de mid,wel een heerlijk hoog rendement en ze klinken prima.
met de etons heb ik al een tijd gespeeld en met de tweeter ook,die bevallen goed.
de mid heb ik nog niet gebruikt,de topkast wordt ook eerst een testkast,dan zien we hoe dit gaat bevallen.
heb jij wel ervaring met deze unit?
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Andre, ziet er zeer professioneel uit!
Ik volg je project vanaf heden.

Doe het op je gemak, elke keer wat, met de volle 110%.


Succes!
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

dre schreef:
nee,geen echt speciale reden voor de mid,wel een heerlijk hoog rendement en ze klinken prima.
met de etons heb ik al een tijd gespeeld en met de tweeter ook,die bevallen goed.
de mid heb ik nog niet gebruikt,de topkast wordt ook eerst een testkast,dan zien we hoe dit gaat bevallen.
heb jij wel ervaring met deze unit?
Geen ervaring met Focal units ooit het plan gehad om ze te gebruiken, maar toen waren ze niet meer beschikbaar voor DIY. Ik wil ze ook niet voor woekerprijzen NOS/ 2de hands aanschaffen :). Maar ik moet wel zeggen dat het membraam echt hightech is en dat je met wat zorg mbt het filter een mooi systeem kunt neerzetten.

Het klinkt iig heel anders dan Scanspeak, de sliced cones kunnen m.i. wat donker klinken. Let wel dat je met 2x Eton 8" heatpipe een grote kast nodig hebt.
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Bericht door Maurice01 »

Als die kast net zo groot word als die von schweikerd, dan zou ik hier thuis verplicht moeten uitbouwen.

Apparte combinatie dre, als die volgend jaar klaar is op de DIY dag kom ik hem graag luisteren :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

Het klinkt iig heel anders dan Scanspeak, de sliced cones kunnen m.i. wat donker klinken
dat is ook de reden waarom ze weg gaan :wink:
wel moet ik zeggen dat ik ze nu goed neutraal heb gekregen,en het blijft wel een erg mooie unit,zeker in het midden gebied.

ik kon de focal mids voor een leuke prijs overnemen,en wilde ook iets hebben wat een ander niet/nauwelijks gebruikte.
Let wel dat je met 2x Eton 8" heatpipe een grote kast nodig hebt.
daar kwam ik al snel achter,ik kom uit op een liter of 80.
ik speel nu met 1 eton in 40 liter en vind de eton`s echt lekker spelen,niet met heel veel druk maar wel droog en erg gedetaileerd.
als die volgend jaar klaar is op de DIY dag kom ik hem graag luisteren
welke diy dag? :twisted:
laten we hopen dat het op die van jan is 8)
want die heeft maar 1 verdieping :D
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

hahahaha,

de meesten hier lullen eerst een paar maanden over wat ze gaan doen en gaan dan pas (soms) bouwen. Jij begint gewoon met bouwen en kijkt daarna wel wat het word. Ik mag dat wel. Ik vind ze er wel wreed uitzien! Maar eerlijk gezegd vind ik die nieuwe speaker van avalon die Toto aan het bouwen is nog mooier :oops:

Let er deze keer wel op dat je de verhouding goed houdt, dat bepaald de gehele look van de speaker. Jouw vorige topkast was naar mijn mening wat uit balans wat dat betreft, je zag dat ook terug komen toen je er een subkast onder wilde maken. Mocht ik wat te straightforward zijn voor jou en anderen, je kent me en ik bedoel dat opbouwend.

Als ie net zo mooi gaat klinken als je huidige monitor....ben ik nu al erg benieuwd.

Vwb de luisterdag, er zijn al zo ontzettend veel mooie speakers ed gebouwd dat we warschijnlijk een hele fraaie gaan krijgen.

Jan
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Andre, wat zijn eigenlijk de afmetingen?
Lijken me flink diepe kasten te zijn.

Wat ik ook erg mooi vind, en vind klinken, zijn de Maxima's.
Heb ze begin dit jaar beluisterd bij Speakerland, zeer open geluid.
Laag kun je heel gemakkelijk inregelen voor je thuis situatie.

Enkel die gekke wieltjes vind ik persoolijk helemaal nix. :wink:

Afbeelding
snikkeltje
Berichten: 33
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 17:09

Bericht door snikkeltje »

Gave plannen, dat kan iets ontzettend moois worden!

Waarom eigenlijk de keus voor een dubbele eton? Gaat aardig in de papieren lopen volgens mij en zoals gezegd wordt de kast dan ook behoorlijk groot.

Voor de rest veel plezier met de bouw en veel pics plaatsen!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

de meesten hier lullen eerst een paar maanden over wat ze gaan doen en gaan dan pas (soms) bouwen. Jij begint gewoon met bouwen en kijkt daarna wel wat het word. Ik mag dat wel. Ik vind ze er wel wreed uitzien! Maar eerlijk gezegd vind ik die nieuwe speaker van avalon die Toto aan het bouwen is nog mooier
ik ben hier al een paar maanden mee bezig(achter de schermen)
dus het is zeker geen onbezonnen plan,ik heb eerst een laagkast met een enkele eton gebouwd om zeker te weten dat de klank me zou bevallen.

het 3-weg systeem wat er nu staat te draaien speelt nu ook op hoog niveau,alleen ziet `t er niet uit(vind ik in ieder geval)

of jij die avalon mooier vind is duidelijk een kwestie van smaak :roll:

de keuze voor een dubbele eton is vrij simpel,ik wil een systeem zonder losse sub maar geen enorm brede kast(diep vind ik geen probleem)
daarbij is de keuze voor een losse top kast ook handig want het bouwvirus staat nog steeds hoog in het vaandel 8)
en met een dubbele eton kan het rendement nog wel eens ruim boven de 90db uit gaan komen,wat de overstap naar een actief laag met buizen voor mid/hoog ook toegankelijk maakt :wink:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

hahaha,uiteraard is de twijfel weer toegeslagen :roll:
zal het toch niet de focal tweeter worden maar toch de neo 3 pdr?
het lastige is dat ze nooit meer over gezet kunnen worden ivm hun maat.
alleen opmeten zonder dat de tweeter is verzonken zou de beste oplossing kunnen zijn.
wat is wijs?

de neo is mindere fel als de focal,maar met de baffle 20 graden achterover heb je met de focal al een natuurlijke roll-off en wat doet de neo als ie 20 graden achterover staat?
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Je kunt ze in de testkast toch wisselen?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik vind `t bouwen van een testkast een beetje zonde van m`n tijd,want als ik er een paar uurtjes meer in steek heb ik gelijk een goede kast en voor die paar tientjes hoef je `t niet te laten.
dus ik denk dat ik de tweeter dan niet infrees,dan nmoet `t ook lukken.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

dre schreef:
de neo is mindere fel als de focal,maar met de baffle 20 graden achterover heb je met de focal al een natuurlijke roll-off en wat doet de neo als ie 20 graden achterover staat?
Met 20 graden naar het plafond stralen bij die frequenties waarvan de halve golflengte kleiner is dan de membraanlengte.

Persoonlijk vind ik de Focal niet zo'n mooie tweeter, hij breekt op in de hoge frequenties dat is (voor mij in ieder geval) meestal toch wel duidelijk herkenbaar als een scherp en hard hoog. Als je toch al wat doof begint te worden compenseert dat harde misschien de wat mindere hoog-gevoeligheid van het gehoor en kan het alsnog aangenaam klinken.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

ik zou eerst de kast tekenen en berekenen. :roll:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

kasten zijn al getekend en berekend,maar niet in cad :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

dre, 20 graden hellen dat zou ik niet doen met de neo. Hij bundelt verticaal bijna tweemaal zoveel als een 1" dome tweeter. Met de 7 tot 8 graden die ikzelf heb gebruikt gaat het prima.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

zo ben je weer in het land. :D
jeroen,jij hebt het hiet laatst geluisterd en weet precies wat ik veranderd wil hebben aan de weergave van de focal,maar misschien dat de roll-off die je krijgt bij 20 graden al een hoop doet.

ik ben vandaag begonnen aan de testkasten,dat gaat niet meevallen om straks een kast in die vorm te maken waarbij alle naden foutloos op elkaar aansluiten.

en dan komen we uiteraard bij het volgende:DE AFWERKING!!!!

mijn eerste keuze:spuiten,maar is de kwaliteit die ik wens haalbaar zonder spuitcabine?
nou dat gaan een aantal staaltjes bewijzen.
al ben ik bang dat het niet mee zal vallen!!
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Dre, ben erg benieuwd naar je ontwerp, kun je iets vrijgeven :?: :wink:
Persoonlijk vind ik die woofers van Eton een waanzinnig krachtige uitstraling hebben.
De Timmerman
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
Locatie: Maassluis

Bericht door De Timmerman »

[quote="dre"]
mijn eerste keuze:spuiten,maar is de kwaliteit die ik wens haalbaar zonder spuitcabine?
nou dat gaan een aantal staaltjes bewijzen.
al ben ik bang dat het niet mee zal vallen!![/quote]

Uit nieuwsgierigheid: hoe ga je dat doen zonder spuitcabine? Ik zit nl. met mijn Optimo's met hetzelfde dilemma. Ik zou zelfs over een spuitcabine kunnen beschikken bij het werk van m'n broer, maar heb niet zo'n zin om met die speakers van 40 kg te lopen zeulen.

Marc
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

De Timmerman schreef:
dre schreef:
mijn eerste keuze:spuiten,maar is de kwaliteit die ik wens haalbaar zonder spuitcabine?
nou dat gaan een aantal staaltjes bewijzen.
al ben ik bang dat het niet mee zal vallen!!
Uit nieuwsgierigheid: hoe ga je dat doen zonder spuitcabine? Ik zit nl. met mijn Optimo's met hetzelfde dilemma. Ik zou zelfs over een spuitcabine kunnen beschikken bij het werk van m'n broer, maar heb niet zo'n zin om met die speakers van 40 kg te lopen zeulen.

Marc
Ik zou dan toch even de moeite nemen :?

Kan je zelf nooit tegenaan werken voorwatbetreft het resultaat wat in zo`n cabine behaalt wordt.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

een spuitcabine is mooi omdat je nagenoeg stofvrij kunt werken,maar het grote voordeel van metalen objecten spuiten heb je niet:het opstoken van de lak tot 60 graden.
als je dit met hout doet gaat het niet goed :cry:

maar als je een cabine kan gebruiken zou ik zelfs speakers van 100 kilo er heen sjouwen 8)
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

dre schreef:


maar als je een cabine kan gebruiken zou ik zelfs speakers van 100 kilo er heen sjouwen 8)

:lol: :lol: :lol:

Mooi gesproken !
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

zo,de eerste onkosten zijn gemaakt :roll:
ik zal een paar hintjes geven:
-AUTO
-HOUT
-BOCHT
-GERINKEL
-EXTRA VENTILATIE GAT
:cry:
Gesloten